SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 46, 15.09.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,14-9,50) (I)
Predica și vindecările lui Isus Cristos la Nazaret și la Cafarnaum (cf. Lc 4,14-44)

Evanghelistul Luca acordă un spațiu destul de mare predicării veștii bune, adică a evangheliei, a Împărăției lui Dumnezeu, veste pe care Isus Cristos o oferă atât ținutului său natal, Nazaret, cât și ținutului Cafarnaum. De fapt, pe parcursul activității sale multe din evenimentele importante vor avea loc în această zonă, adică în Galileea. Schematizând această parte a celui de al IV-lea capitol, putem deosebi câteva pericope scripturistice: prezența lui Isus Cristos la Nazaret (cf. Lc 4,14-30), Isus Cristos alungă un duh necurat în ținutul Cafarnaum (cf. Lc 4,31-37), vindecări ale lui Isus Cristos la Cafarnaum (cf. Lc 4,38-41), predicarea lui Isus Cristos în sinagogile din Iudeea (cf. Lc 4,42-44).

După relatarea ispitirii lui Isus Cristos (cf. Lc 4,1-13), evanghelistul Luca mută locul relatării sale în "(...) Nazaret, unde fusese crescut" (Lc 4,16) Isus Cristos. Atitudinea și predica sa este însemnată de duhul profetic și, de fapt, primele cuvinte citite în sinagogă sunt inspirate de către profetul Isaia (cf. Is 61,1-2). Prima parte a relatării descrie cultul sinagogal, în care, la început, sunt rugăciunile și o primă lectură și vorbește despre legea lui Dumnezeu dată lui Moise. A doua parte a acestei pericope indică faptul că Isus Cristos s fost trimis la cei care suferă, la cei săraci și la cei oprimați, pentru a le proclama anul de îndurare a lui Dumnezeu. Cititorul Evangheliei sfântului Luca este luminat de către teofania baptismală prin care el trebuie să treacă dacă dorește să-l recunoască pe Isus Cristos drept Fiu al lui Dumnezeu. De asemenea, evanghelistul Luca face cunoscut tuturor că, fără nici o îndoială, Isus Cristos este trimisul lui Dumnezeu, consacrat în Duhul Sfânt și că misiunea sa este de a predica, învăța, mântui. Desigur că și Isus Cristos are aceeași soartă ca și a profeților, adică de a fi refuzat, contestat și alungat, însă întotdeauna Dumnezeu lucrează spre binele fiecărei persoane în parte. În acest context, a recunoaște în Isus Cristos pe ultimul și definitivul profet al timpului nu este numai o cerință cerută locuitorilor Nazaretului, ci evanghelistul Luca ne invită pe fiecare dintre noi să-l identificăm pe Isus din Nazaret cu Fiul unic și adevărat al lui Dumnezeu.

În pericopele ce urmează acestui capitol ne sunt descrise vindecările și puterea taumaturgică al lui Isus Cristos (cf. Lc 4,31-41). Ca și în pericopa anterioară, activitatea lui Isus Cristos începe în sinagogă și datorită învățăturii sale duhurile rele se împotrivesc, însă în fața puterii lui Dumnezeu, a lui Isus Cristos, acest exorcism este înțeles de către popor drept semn divin. Prima vindecare făcută de către Isus Cristos, alungarea duhului necurat (cf. Lc 4,31-37), exprimă faptul că Dumnezeu, în casa sa, în sinagogă, eliberează pe om de tot ceea ce este rău, de tot ceea ce îl îndepărtează de Creatorul său. Deoarece în perioade respectivă era foarte des întâlnită mentalitatea prin care persoanele bolnave erau posedate de demoni (cazul cel mai notabil era acela la leproșilor), Isus Cristos se folosește de acest prilej pentru a le amintii celor prezenți că el are putere nu numai asupra suferinței, bolii și durerii, ci, mai ales, asupra demonilor. A doua vindecare este făcută într-o casă particulară (cf. Lc 4,38-41) în care o femeie, soacra lui Petru, era cuprinsă de febră. Ca și în prima vindecare, Isus Cristos dorește să amintească tuturor că puterea lui Dumnezeu se extinde nu numai la sinagogă și cult, că harul, binecuvântarea și vindecarea sa nu se limitează numai la ambientul cultual, ci are drept finalitate omul, familia umană. De aceea, în momentul în care se află în fața unei persoane care suferă o vindecă, iar aceasta are obligația morală, așa cum a făcut soacra lui Petru, de a-l sluji.

Finalul acestui capitol se axează pe faptul că Isus Cristos pleacă din Cafaranum pentru a predica vestea cea bună a mântuirii omului și altor ținuturi (cf. Lc 4,42-44). Răspunsul lui Isus Cristos este conturat în două cuvinte-cheie: "trebuie să plec" și "să vestesc împărăția lui Dumnezeu" (Lc 4,43). În aceste cuvinte își găsește cu maximă intensitate întreaga activitate a lui Isus Cristos în mijlocul poporului său: el trebuie să plece, adică trebuie să se ducă la toată lumea, la întreaga omenire pentru a predica mântuirea. De asemenea, el duce vestea cea bună a Împărăției lui Dumnezeu, pentru că doar în acest fel omul se poate simți aproape de Dumnezeu și, în același timp, plin de speranța mântuirii veșnice.

Învățătura acestor pericope scripturistice pentru familia noastră creștină ne este de un real folos: numai apelând și recunoscând în Isus din Nazaret pe Fiul lui Dumnezeu ne putem alimenta cu speranță și fericire veșnică. Poate de prea multe ori suntem condiționați de suferința fizică și morală a celor apropiați: nu știm sau nu reușim să-i alinăm, să-i îndreptăm, să-i iubim și să-i prețuim. Prin tot ceea ce Isus Cristos face și spune ne îndeamnă la o tot mai profundă analiză a vieții noastre și o reîncărcare spirituală a voinței de a-i fi mereu credincioși.

 

În Familiaris consortium, la numărul 29, găsim:

"Tocmai pentru faptul că iubirea soților este o participare specială la misterul vieții și al iubirii lui Dumnezeu însuși, Biserica știe că a primit misiunea specială de a păstra și apăra demnitatea înaltă a căsătoriei și responsabilitatea extrem de mare a transmiterii vieții umane.

Astfel, continuând tradiția vie a comunității ecleziale în cursul istoriei, recentul Conciliu Vatican al II-lea și magisterul predecesorului meu papa Paul al VI-lea, exprimat în enciclica sa Humanae vitae au transmis timpurilor noastre enunțarea, cu adevărat profetică, care reafirmă și propune cu claritate doctrina și norma mereu veche și mereu nouă a bisericii despre căsătorie și despre transmiterea vieții umane.

Pentru aceea, în ultima lor adunare părinții sinodali au declarat textual: «Acest sfânt sinod, reunit în credință cu urmașul lui Petru, ține cu tărie cele ce s-au propus în Conciliul Vatican al II-lea (cf. GS 50) și în enciclica Humanae vitae, în special, că iubirea conjugală trebuie să fie pe deplin umană, exclusivă și deschisă la o nouă viață»" (FC 29).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire