SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 45, 08.09.2004
Pregătirea activității publice a lui Isus Cristos (cf. Lc 3,1-4,13)

Începând cu capitolul al III-lea și prima parte a capitolului al IV-lea din Evanghelia sfântului Luca, este prezentată modalitatea prin care Isus Cristos s-a pregătit pentru activitatea sa publică. Chiar dacă evanghelistul omite în scrierea sa cea mai mare parte a vieții pământești a lui Isus Cristos, (cea cuprinsă între 12 ani, ultima informație relatată de către autor (cf. Lc 2,41-52), și vârsta de aproximativ 30 de ani), relatările pe care el ni le oferă sunt foarte prețioase în contextul întregii evanghelii. Putem structura aceste pericope în felul următor: predica lui Ioan Botezătorul (cf. Lc 3,1-20), botezul lui Isus Cristos (cf. Lc 3,21-22), genealogia lui Isus Cristos (cf. Lc 3,23-38), ispitirea lui Isus Cristos (cf. Lc 4,1-13).

După scurgerea unei perioade de timp în care nu se știe, sau mai bine spus, nu s-a notat nimic despre Ioan Botezătorul, acesta își face apariția pe malul Iordanului predicând un botez al pocăinței și al iertării lui Dumnezeu (cf. Lc 3,1-20). De fapt, prin întreaga sa activitate, Ioan Botezătorul devine purtătorul de cuvânt, în deșert, al Domnului și le transmite israeliților mesajul reînnoirii spirituale, deoarece el devine pregătitorul căii Domului Isus Cristos. Vocația lui Ioan Botezătorul este una tipic profetică, una tipic carismatică: el este un predicator itinerant, la care mulțimile vin pentru a găsi răspuns la întrebările cruciale ale vieții spirituale. În acest sens, schimbarea de atitudine și botezul pe care-l administrează, corespund cu așteptarea poporului. Exortând pe cei care-l ascultă, el îi invită să se decidă total și profund pentru Dumnezeu, iar mesajul său se concentrează în jurul ideii că acela care vine să judece pământul este gata să ierte păcatele poporului, dar și fiecărui credincios în parte. Ministerul lui Ioan Botezătorul aduce cu sine împlinirea cuvintelor profetului Isaia 40,3-5, iar ceea ce el spune poporului devine prima etapă a împlinirii consolidării lui Israel vestită de către profeți și oamenii credincioși ai poporului israelit. Evanghelistul Luca prezintă, în această pericopă, o triplă înțelepciune a predicării lui Ioan Botezătorul: escatologică (cf. Lc 3,7-9), etică (cf. Lc 3,10-14) și mesianică (cf. Lc 3,15-18). În tot ceea ce face și spune, Ioan Botezătorul nu cere mulțimii să-l imite sau să-i urmeze stilul de viață, ci el le cere să-și schimbe modul de a trăi, să trăiască în conformitate cu legile lui Dumnezeu. Pentru tot ce face, va fi închis și ucis: de fapt, aceasta este soarta tuturor prietenilor adevărului, a acelora care nu se compromit și-și trăiesc cu intensitate și până la capăt misiunea lor profetică.

Manifestarea divină a lui Isus Cristos de după botezul său (cf. Lc 3,21-22) devine centrul celei de a doua pericope scripturistice a acestui capitol lucan. "În timp ce tot poporul era botezat, a fost botezat și Isus și, pe când se ruga, cerul s-a deschis și Duhul Sfânt a coborât asupra lui" (Lc 3,21-22). Această frază citită în mod cursiv ne indică faptul că nu există o conexiune între ritul botezului și teofanie, deoarece, în prima parte, este exprimată completa solidaritatea a lui Isus Cristos cu poporul, dar este scrisă la trecut, în timp ce, în a doua parte, Duhul Sfânt coboară asupra lui Isus Cristos în timpul rugăciunii, iar aici scrierea este la prezent. De fapt, evanghelistul Luca dorește să transmită cititorului că Dumnezeu Tatăl îl ascultă pe Isus Cristos în rugăciunea sa, independent de botezul precursorului său, adică de botezul lui Ioan Botezătorul. Isus Cristos nu are nevoie de botez pentru a se justifica sau pentru a se curăța de păcat, ci acest gest îl face în concordanță cu faptele și acțiunile sale, adică dintr-o solidaritate cu Ioan Botezătorul și cu poporul care aștepta pe Mesia.

Genealogia lui Isus Cristos (cf. Lc 3,23-38), care, încheie cel de al III-lea capitol al evangheliei, se poate explica doar plecând de la faptul că evanghelistul Luca dorea să le indice vârsta sa, dar și apartenența sa la neamul omenesc, nu numai la natura divină a lui Isus Cristos. De fapt, doar după ce vocea cerească îl proclamă drept Fiu al lui Dumnezeu, genealogia amintește descendența sa umană, plecând de la Iosif, logodnicul Mariei, și terminând cu Adam. Evanghelistul Luca, în loc să se oprească la Abraham, părintele lui Israel și părintele credinței, el duce genealogia până la Adam și prin această el dorește să indice universalitatea mântuirii oferite de Dumnezeu: nu numai poporul lui Israel este chemat la mântuire, ci întreaga lume.

Capitolul al patrulea începe cu o pericopă surprinzătoare: ispitirea lui Isus Cristos în pustiu (cf. Lc 4,1-13). Între botezul lui Isus Cristos, genealogia mai sus amintită și această pericopă, există o legătură, chiar dacă nu pare la prima vedere, însă, prin redactarea pe care o face, evanghelistul Luca amintește că Isus Cristos se întoarce la Iordan și că acolo Fiul lui Dumnezeu este dus de către Duhul Sfânt în pustiu pentru a fi ispitit. Pustiul, în înțelesul Sfintei Scripturi, este locul ambiguu, primejdios, dar și locul în care omul poate intra în contact cu forțele răului sau se poate întâlni cu Dumnezeu. Plecând de la această reflecție, evanghelistul Luca îl prezintă pe Fiul lui Dumnezeu trecând trei încercări sau ispitiri, întocmai ca și poporul lui Israel în timpul exodului și tot în pustiu, dar în comparație cu acest popor, Isus Cristos nu cedează tentației, ci el o respinge și dovedește că acela care-și pune încrederea în Dumnezeu nu cade. Fidelitatea lui Isus Cristos față de planul de mântuire al lui Dumnezeu este pusă la încercare în trei rânduri: ostilitatea diavolului față de Fiul lui Dumnezeu este una reală, deoarece, datorită fidelității sale, Isus Cristos va fi condus și ucis pe o cruce. Încă odată, dacă mai era nevoie, încercările care trasează căile lui Isus Cristos ne indică faptul că el este fără păcat. Ca orice ființă umană, Fiul lui Dumnezeu a experimentat dictonul Sfintei Scripturi: "....." (Sir 2,1)

Un element de bază care trebuie să ghideze întreaga viață de familie este dreptatea. Toate pericopele acestei părți a Evangheliei sfântului Luca ne vorbesc despre dreptatea lui Dumnezeu față de om și de viitorul său.

Pentru a deveni adevărați fii ai lui Dumnezeu, oamenii, constituiți în marea familie creștină, dar și în familia umană, au obligația morală de a înlătura orice nedreptate și trebuie să construiască un viitor demn de chemarea adresată de către Dumnezeu. Multe pot fi încercările, tentațiile lumii: puterea, banul, plăcerea și nici una dintre aceste nu sunt străine fiecăruia dintre noi. Totuși nu putem să ne lăsăm călăuziți numai după instinct: să nu creăm nimic și să cerem totul. Nu! Adevărata și autentica vocație a omului și a fiecărei familii în parte, este aceea de a-și accepta condiția, dar, în același timp, trebuie să promoveze dreptatea și egalitatea. Doar în felul acesta, toate tentațiile ce vor veni vor dispărea fără să afecteze pe om și familia sa.

 

Familiaris consortium, la numărul 28, sugerează:

"Creând pe bărbat și pe femeie după chipul și asemănarea sa, Dumnezeu a încununat astfel opera sa creatoare: el îi cheamă să fie părtași în chip special la iubirea și puterea de Creator și Tată, prin intermediul cooperării libere și responsabile a bărbatului și femeii la transmiterea darului vieții umane: «Dumnezeu i-a binecuvântat și le-a zis: creșteți și vă înmulțiți și umpleți pământul, supunându-l».

În felul acesta, rolul fundamental al familiei este slujirea vieții, de a realiza de-a lungul istoriei binecuvântarea de la început a Creatorului, transmițând prin naștere de la om la om chipul lui Dumnezeu.

Fecunditatea este rodul și semnul iubirii conjugale, mărturia vie a deplinei dăruiri reciproce a soților: «(...) adevăratul cult al iubirii conjugale și întreaga structură familială care naște de aici, fără a trece cu vederea alte scopuri ale căsătoriei, tind să-i determine pe soți să fie dispuși cu tărie de suflet, să coopereze cu iubirea Creatorului și Mântuitorului, care prin ei înmulțește mereu și îmbogățește familia sa».

Fecunditatea iubirii conjugale nu se restrânge deci numai la procrearea copiilor - chiar dacă aceasta este înțeleasă în dimensiunea sa specific umană - ci se lărgește și se îmbogățește cu toate acele roade ale vieții morale, spirituale și supranaturale pe care tatăl și mama sunt chemați să le dea copiilor și prin copii Bisericii și lumii" (FC 28).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire