SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 44, 18.08.2004
Copilăria lui Isus Cristos (cf. Lc 1,5-2,52) (II)
Nașterea și prezența în templul din Ierusalim a lui Isus Cristos (cf. Lc 2,1-52)

În continuarea relatării primelor clipe de viață a Fiului lui Dumnezeu în trup uman, evanghelistul Luca, în cel de al II-lea capitol al evangheliei sale, ne vorbește despre nașterea lui Isus Cristos (cf. Lc 2,1-21), prezentarea lui Isus Cristos în templul din Ierusalim (cf. Lc 2,22-40), Isus Cristos în templul din Ierusalim la vârsta de doisprezece ani (cf. Lc 2,41-52). Acestei trei mari pericope scripturistice ne vor introduce în misterul nașterii și copilăriei lui Isus Cristos.

În ceea ce privește nașterea lui Isus Cristos (cf. Lc 2,1-21) aceasta este relatată în mod meticulos, parcă în contrast cu cea a lui Ioan Botezătorul: nașterea ocupă foarte multe versete (cf. Lc 2,1-20), în timp ce circumciziunea și punerea numelui abia sunt amintite (cf. Lc 2,21). Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, se naște din Fecioara Maria în timp, dar deplina revelare a ființei sale se va face prin tot ceea ce el va înfăptui: corul îngerilor este doar preludiul întregii sale activități și o descoperire, o revelare parțială a măririi Fiului lui Dumnezeu. Recensământul, călătoria lui Iosif și a Mariei și, în cele din urmă, nașterea "Fiului întâi-născut" sunt etapele procesului de manifestare a puterii lui Dumnezeu prin intermediul docilității omului. Mesajul principal relatat de evanghelistul Luca este tradus în cuvintele îngerilor adresat păstorilor: "Nu vă temeți (...): astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul" (Lc 2,10.11). Așadar, întreaga preocupare a evanghelistului se concentrează asupra faptului că Dumnezeu, la împlinirea timpului, l-a trimis în lume pe Fiul său spre mântuirea omului, iar prin acest eveniment omul își recapătă speranța într-o nouă viață veșnică alături de Dumnezeu.

Prezentarea lui Isus Cristos în templul din Ierusalim și recunoașterea sa de către profeții din locul sacru (cf. Lc 2,22-40), fac obiectul celei de a II-a pericope a acestui capitol lucan. Ca și în pericopele anterioare, și aici găsim o paralelă între Isus Cristos și Ioan Botezătorul: amândoi nou-născuții și-au manifestat apartenența lor la planul lui Dumnezeu prin semne miraculoase, atât înainte, cât și după naștere și, de aceea, semnele profetice, care abundă în aceste pasaje scripturistice, ne conduc la ideea că planul lui Dumnezeu este întotdeauna prezent în viața oamenilor temători de el. La o analiză atentă a acestor două episoade, se observă foarte bine că, de fapt, Isus Cristos se găsește în centrul acțiunii: nașterea într-un grajd, semnul arătat păstorilor, corul de îngeri, au precedat revelația care se manifesta și care va deveni centrul vieții religioase iudaice și, ulterior, creștine. Intrarea pe scena istoriei a lui Ioan Botezătorul s-a făcut în templu, prin vestea dată de către înger; Isus Cristos intră în istoria omului și a omenirii în umilință și nevoi. Toate la un loc demonstrează că Dumnezeu a ales pentru Fiul său un mod inedit de a se manifesta: umilința. De asemenea, templul, locul de întâlnire dintre Dumnezeu și om, devine și locul de întâlnire dintre Fiu și Tată, locul în care bătrânul Simeon și profetesa Ana și-au exprimat mulțumirea față de milostivirea lui Dumnezeu arătată poporului prin trimiterea Mântuitorului. Anii și părul cărunt al acestor doi stâlpi ai speranței determină o atenție sporită din partea tuturor acelora care doresc să fie ascultători fideli ai cuvintelor lui Dumnezeu.

Un moment important și ultim, în același timp, al copilăriei știute a lui Isus Cristos, relatat de către evanghelistul Luca, este cel care ni-l prezintă pe Fiul lui Dumnezeu, dar și al Mariei, în templul din Ierusalim la vârsta de 12 ani. Ideea templului revine în aceste prime pericope ale Evangheliei lucane, deoarece întreaga viață și întreaga revelație a misiunii lui Isus Cristos sunt legate de Ierusalim și de templu, inima și centrul vieții poporului și al cultului. Această scenă este în strânsă legătură cu cea precedentă, în sensul că, ori de câte ori Isus Cristos se găsește în templu, se manifestă sau își manifestă puterea lui Dumnezeu (cf. Lc 9,51 ș.u.; 19,47; 20,1). În întreaga povestire găsim, pe de o parte, pe Iosif și Maria, care, în tăcere și, în același timp, cu durere, îl caută pe Isus Cristos și, pe de altă parte, pe Isus Cristos "stând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și punându-le întrebări" (Lc 2,46). De fapt, evanghelistul dorește să scoată în evidență că Dumnezeu, prezent în persoana Fiului său, Isus Cristos, se revelează mai marilor poporului și că această revelație este deplină în momentul în care omul își deschide inima către adevărurile revelate de către el. Atitudinea lui Iosif și a Mariei este una normală, logică, dar, în același timp, devine o nouă profeție și o nouă revelație a misiunii lui Isus Cristos: aceea de a transmite învățătura noii legi întregului popor.

Ceea ce dorim să analizăm pentru a fi de folos familiilor noastre creștine și ceea ce reiese cu prisosință din pericopele scripturistice analizate anterior este atitudinea membrilor familiei față de cei în vârstă, față de cei care sunt bunici sau care datorită trecerii timpului nu mai sunt în putere. De fapt, azi Biserica catolică de rit latin își sărbătorește pe sfinții Ioachim și Ana, părinții Preasfintei Fecioare Maria și, inevitabil, bunicii lui Isus Cristos.

Desigur că amintirile noastre referitor la bunici, la figura acestor persoane care, poate, de mult ori ne-a ferit de mustrările părinților, de pericolele vieții sau ne-au ajutat spiritual sau material, pot fi diferite: cu toate acestea este bine știut că în viața de familie bunicii au un rol deosebit. Ei înglobează înțelepciunea, calmul, experiența vieții, sfatul și priceperea; prin ei și în ei vedem oglindită întreaga istoriei a familie din care facem parte și ei reprezintă o parte însemnată din viața noastră. Să învățăm și să-i învățăm și pe copiii noștri să-i respecte și să-i stimeze pe bunici: ei nu trebuie să fie doar sursa noastră sigură de venit, aceia care știu să-i crească pe copiii noștri când suntem la serviciu, în străinătate sau la petrecere. Ei sunt și trebuie să fie sursa noastră de înțelepciune, refugiul în cele sfinte și locul în care, mici și mari, să găsim pacea sufletului nostru. Locul bunicilor, al celor în vârstă, nu este la casa de bătrâni, prin spitale sau străzi, ci în căminele, viața și familiile noastre.

 

Familiaris consortium, la numărul 27, ne spune:

"Sunt culturi care manifestă un respect deosebit și o mare iubire pentru bătrâni: departe de a fi eliminați din familie sau suportați ca o greutate inutilă, bătrânii rămân înglobați în viața familială, continuând să aibă parte activă și responsabilă, respectând autonomia tinerei familii. Mai ales, prezența lor în familie are rolul de a fi martorii trecutului și acela de a inspira tinerilor înțelepciune pentru viitor.

Alte culturi, dimpotrivă, mai ales în urma dezordinilor provocate de dezvoltarea industrială și urbanistică, au dus și duc încă pe bătrâni la forme inacceptabile de excludere, care sunt, în același timp, izvor de mari suferințe pentru bătrâni și sărăcire spirituală pentru atâtea familii.

Este necesar ca acțiunea pastorală a Bisericii să stimuleze pe toți pentru a descoperi și valorifica rolul bătrânilor în comunitatea civilă și eclezială și în special în familie. În realitate, «(...) viața bătrânilor ne ajută să facem lumină pe scara valorilor umane, să vedem continuitatea generațiilor și demonstrează interdependența poporului lui Dumnezeu. Pe lângă acestea, bătrânii au carisma de a depăși barierele dintre generații, înainte ca acestea să vină la lumină. Câți copii au găsit înțelegere și iubire în ochii, în vorbele și în dezmierdările bătrânilor!... Și câți bătrâni subscriu cu plăcere cuvintele inspirate ale Bibliei conform cărora '(...) cununa bătrânilor sunt nepoții lor! (Prov 17,6)'»" (FC 27).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire