SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 43, 11.08.2004
Copilăria lui Isus Cristos (cf. Lc 1,5-2,52) (I)
Doi copii: Ioan Botezătorul și Isus Cristos (cf. Lc 1,5-80)

"Evanghelia copilăriei", așa cum mai este intitulată această pericopă scripturistică a începutului Evangheliei sfântului Luca, privește, în realitate, doi copii: pe sfântul Ioan Botezătorul și pe Isus Cristos. Chiar dacă acest prim capitol se limitează doar la vestirea nașterilor lui Ioan Botezătorul și a lui Isus Cristos, evanghelistul Luca, prin inspirația divină, dorește să indice rolul pe care sfântul Ioan Botezătorul și Isus Cristos îl au în istoria mântuirii omului. Acest prim capitol are următoarea structurare: prolog (cf. Lc 1,1-4), vestirea nașterii lui Ioan Botezătorul (cf. Lc 1,5-25), vestirea nașterii lui Isus Cristos (cf. Lc 1,16-38), vizita Sfintei Fecioare Maria la Elisabeta (cf. Lc 1,39-56), nașterea lui Ioan Botezătorul (cf. Lc 1,57-80).

Vom trece direct la pericopa vestirii nașterii lui Ioan Botezătorul (cf. Lc 1,5-25), deoarece în numărul anterior am vorbit și analizat prologul acestei evanghelii. Evanghelistul Luca a dorit să înceapă întreaga sa operă literară situând în centrul scenei, în timp, pe preotul Zaharia: putea foarte bine să înceapă prezentând scena rugăciunii Prea Sfintei Fecioare Maria sau, după aceea, povestirea Elisabetei cea în vârstă și sterilă; el punctează intenționat acest eveniment, deoarece Ierusalimul și templul său era locul de întâlnire dintre Dumnezeu și om și, tot acolo, era așteptat să vină Mesia. Semnul distinct prin care omul intră în contact cu Dumnezeu este rugăciunea, iar preotul Zaharia era în timpul jertfei de tămâiere. Prin această accentuare a momentului rugăciunii, evanghelistul descoperă întregului popor al lui Israel faptul că împlinirea mântuirii este aproape și că preotul își are locul său în planul de mântuire al omenirii. Întreaga discuție dintre "îngerul Domnului" și Zaharia se transformă, ușor-ușor, într-un dialog al speranței și al ascultării față de intenția lui Dumnezeu de a trimite omenirii întâimergătorul Mesiei.

Pe aceeași linie miraculoasă găsim și vestirea conceperii și nașterii lui Isus Cristos (cf. Lc 1,26-38). În ceea ce privește acest anunț, el se aseamănă cu cel anterior, dar, în același timp, se pot observa și câteva diferențe: nu mai avem de a face cu "îngerul Domnului", ci cu îngerul Gabriel, unul dintre cei mai importați menționați de Sfânta Scriptură; nu mai asistăm la o neîncredere în cuvântul său, ci într-o adeziune totală și încrezătoare din partea Prea Sfintei Fecioare Maria. La o privire mai atentă a textului, ne dăm seama că scena Buneivestiri nu se desfășoară în templu, ci într-o localitate pierdută, în locuința unei Fecioare, Maria, dintr-o casă anonimă: nimic din această scenă nu prevestește evenimentul minunat și mântuitor ce avea să urmeze. Făcând o paralelă cu nașterea lui Ioan Botezătorul, ne putem da seama că el s-a născut printr-o intervenție divină, din părinții săi naturali, în timp ce Isus Cristos este conceput de către Duhul lui Dumnezeu dintr-o fecioară: dacă nașterea lui Ioan Botezătorul este minunată, și mai minunată este cea a lui Isus Cristos. Dialogul dintre Sfânta Fecioară Maria și îngerul Gabriel este unul care scoate la iveală planul de mântuire al lui Dumnezeu față de întreaga umanitate și care se revelează la împlinirea timpului: pentru Dumnezeu, nimic nu este întâmplător sau cu neputință. În acest context, evanghelistul Luca introduce o secțiune cristologică, adică Isus Cristos nu va fi numai Fiul Celui Preaînalt (cf. Lc 1,32), ci și Fiul lui Dumnezeu, deoarece va fi generat, în dimensiunea sa creaturală, prin puterea lui Dumnezeu și prin intermediul lucrării Duhului Sfânt.

Imediat după aflarea minunatei vești, Sfânta Fecioară Maria se îndreaptă către cea care a anticipat-o în mister: Elisabeta (cf. Lc 1,39-56). Desigur, citind aceste pasaje scripturistice, nu trebuie să ne mire în aceste scene paralelismele pe care le întâlnim: ele au drept scop de a ne clarifica în ceea ce privește legătura strânsă dintre Ioan Botezătorul și Isus Cristos. Întâlnirea dintre cele două femei permite, de fapt, întâlnirea celor doi copii din sânurile lor: în această perspectivă, evanghelistul Luca scoate în evidență rolul determinant pe care îl va avea legătura de sfințenie dintre Ioan Botezătorul și Isus Cristos. După salutul Fecioarei Maria, urmează exclamarea Elisabetei, care, înainte de toate, este una cristologică: ceea ce spune mama vine de la măreția fiului. Dacă Fecioara Maria este purtătoarea lui Mesia, ea devine efectiv cea mai binecuvântată dintre femei. Expresia "mama Domnului meu" (Lc 1,43) va determina Biserica primară să o numească pe Fecioara Maria drept Theotókos, mamă a lui Dumnezeu. Imnul Mariei, Magnificat, este un imn prelucan și se folosea la cultul liturgic: el era destinat în a face cunoscut credinciosului intervenția minunată de care s-a folosit Dumnezeu în conceperea și nașterea Fiului său, Isus Cristos. În acest imn găsim întreaga istorie a mântuirii omului și toate elementele care însoțesc pe cel care crede în Isus Cristos și în puterea mântuitoare a lui Dumnezeu.

Nașterea lui Ioan Botezătorul se înscrie în relatările minunate ale evanghelistului Luca (cf. Lc 1,57-80). Deși găsim o scurtă relatare a nașterii lui Ioan Botezătorul, aceasta ne introduce în misterul de necuprins al divinității, deoarece, și în acest pasaj, Luca se folosește de o semnificație teologică: prin împlinirea timpului de a naște al Elisabetei, se împlinea, de fapt, timpul mesianic al lui Dumnezeu. Povestirea circumciderii lui Ioan Botezătorul se concentrează, cu precădere, asupra alegerii numelui. Mirarea și faptul că Zaharia și Elisabeta se sustrag tradiționalismului, deoarece rareori se schimba numele unui copil într-o familie sacerdotală, denotă noutatea mesajului lui Dumnezeu: întrarea în lume a Fiului lui Dumnezeu se caracterizează și prin noutate în continuitate. De altfel, Benedictus, imnul de preamărire a preotului Zaharia nu este altceva decât un strigăt de bucurie și admirație a omului în fața minunățiilor harului lui Dumnezeu. De fapt, acest imn este o profeție asupra rolului și locului pe care Ioan Botezătorul le va avea în întreaga economie a mântuirii Noului Testament. Concluzia acestui prim capitol este aceea că Ioan Botezătorul "creștea și se întărea în duh", ceea ce ne spune că în momentul în care Dumnezeu asistă pe om iar acesta nu se sustrage voinței sale, creșterea în duh și har este la îndemâna oricui.

Acest prim capitol al Evangheliei sfântului Luca luminează sufletul și mintea omului, deoarece viața cuplului familial își capătă deplina sa realizare în copii. Societatea contemporană a adoptat un nou stil de viață, o nouă perspectivă în ceea ce privește modul de a se raporta la îndeplinirea preceptelor divine. În locul frumuseții și armonizării vieții familiale, se recurge, tot mai des, la lașități, acestea fiind înțelese drept refugii ale cuplului în diferite strategii sau scuze pentru întrerupea vieții existente în ei. Avortul, mijloacele contraceptive sunt doar câteva dintre plăgile societății noastre, societate care s-a fixat asupra dictonului: satisfacție totală, responsabilități deloc! Or, viața de familie include sacrificiu, înțelegere, deschidere către viață: toate acestea nu sunt posibile dacă nu privim cu mult curaj la acele familii care și-au înțeles rolul lor și prin multe sacrificii se dedică creșterii și educării, umane și religioase, a copiilor.

 

Paragraful 26 din Familiaris consortium, ne spune:

"În familie, comunitate de persoane, trebuie să fie rezervată o atenție specială copilului, dezvoltând o stimă profundă pentru demnitatea lui personală, unită cu un mare respect și dăruire generoasă pentru drepturile sale. Cele spuse mai sus valorează pentru orice copil, dar capătă o valoare deosebită atunci când copilul este mic, bolnav, suferind ori handicapat.

Îngrijindu-se și nutrind o gingașă și puternică afecțiune pentru orice copil care vine pe lume, Biserica își îndeplinește o datorie fundamentală, căci este chemată să redescopere și să arate în istorie pilda și munca lui Cristos Domnul, care a voit să pună copilul în centrul împărăției lui Dumnezeu: «Lăsați pe copii să vină la mine... căci a unora ca aceștia aparține împărăția lui Dumnezeu».

Repet ceea ce am spus la Adunarea Generală O.N.U. în 2 octombrie 1979: «Voiesc să-mi exprim bucuria că, pentru fiecare dintre noi, copiii sunt primăvara vieții, anticiparea istoriei viitoare a fiecăreia dintre patriile pământului. Nici o țară din lume, nici un sistem politic nu se poate gândi la viitorul națiunilor lor fără imaginea acestor noi generații care vor primi de la părinții lor patrimoniul complex al valorilor și aspirațiilor națiunii din care fac parte și pe acela al întregii umanități. Grija pentru copii, chiar înainte ca ei să vadă lumina zilei, din prima clipă a conceperii și urmând în anii copilăriei și adolescenței, este valorificarea cea dintâi și fundamentală a relației de la om la om. De aceea, ce se poate dori mai bine unei națiuni și chiar omenirii întregi, tuturor copiilor din lume, decât un viitor mai bun în care respectul pentru drepturile omului să devină realitate deplină în dimensiunile anului 2000 care se apropie?».

Primirea, iubirea, stima, angajarea multiplă și unitară - materială, afectivă, educativă, spirituală - pentru oricare copil care vine pe lume vor trebui să constituie totdeauna o notă distinctivă, la care nu se poate renunța. În felul acesta, copiii, în timp ce vor putea crește «(...) în înțelepciune, în vârstă și har înaintea lui Dumnezeu și înaintea oamenilor», vor aduce contribuția lor prețioasă la edificarea comunității familiale și la sfințirea chiar a părinților lor" (FC 26).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire