SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 42, 04.08.2004
Prologul Evangheliei sfântului Luca (cf. Lc 1,1-4)

Pericopa scripturistică prin care sfântul Luca începe evanghelia sa este, de fapt, un prolog, un mod literar de prezentare a întregii sale opere (cf. Lc 1,1-4). În acest prolog evanghelistul adoptă un stil clasic grecesc și un vocabular tipic timpului în care a fost redactat. Autorul caută să le explice cititorilor, cu o tonalitate deosebit de melodioasă și paternă, că această lucrare, această evanghelie, este una actuală, adresată tuturor acelora care doresc să vadă mai din aproape tot ceea ce s-a întâmplat cu Isus Cristos. Nu este vorba despre simple întâmplări din trecut, umbre și lumini ale unei persoane numite Isus din Nazaret sau Isus Cristos, ci este vorba despre întruparea și revelarea Fiul lui Dumnezeu. Aceste fapte povestite cu simplitate și în spiritul adevărului sunt cunoscute și au greutatea lor în prezent, deoarece ele corespund cu împlinirea promisiunilor făcute de Dumnezeu chiar de la începutul veacurilor.

Evanghelistul Luca precizează că, servindu-se de mărturia apostolilor, în acest prolog nu va folosi numele lui Isus Cristos, deoarece Biserica creștină deja elaborase câteva scrieri referitoare la viața, activitatea, patima, moartea și învierea Domnului. Rolul redactării sale era acela de a prezenta lui Teofil - am precizat deja în introducere cine este acesta - o cateheză, un rezumat al întregii vieți și activități a lui Isus Cristos. Tot ceea ce evanghelistul Luca va scrie este spre întărirea și demonstrarea faptului că Dumnezeu s-a întrupat într-o persoană bine determinată, Isus Cristos, că a lucrat, a murit și a înviat pentru mântuirea omului.

La prima vedere, poate părea prea puțin materialul scripturistic și de mică însemnătate pentru o învățătură adresată familiei creștine. Totuși, prologul Evangheliei sfântului Luca ne oferă destule piste de reflecție cu privire la modul în care trebuie abordate momentele vieții familiale.

Înainte de toate, trebuie ca fiecare faptă făcută de membrii în parte să fie realizată nu pentru a trece timpul, din plictiseală, din obligație sau necesitate, ci pentru a lăsa în urma noastră mărturii clare ale iubirii lui Dumnezeu. Așa cum evanghelistul Luca a cercetat cu atenție toate faptele vieții lui Isus Cristos, la fel și familia să caute semnele timpului în atitudinea ei de slujire, iubire și înțelegere.

 

Familiaris consortium, la numărul 25, ne spune:

"În cadrul comuniunii-comunității conjugale și familiale, bărbatul este chemat să trăiască darul și obligația de soț și tată.

El vede în soția sa împlinirea planului lui Dumnezeu: «Nu e bine ca omul să fie singur: am să-i fac un ajutor care să semene cu el», însușindu-și exclamația lui Adam când a văzut-o pe Eva: «Iată în sfârșit aceea care este os din oasele mele și trup din trupul meu».

Iubirea conjugală autentică presupune și cere ca bărbatul să aibă un profund respect pentru demnitatea egală a soției sale. Sfântul Ambroziu zice bărbatului: «Nu ești stăpânul, ci soțul ei. Nu ți-a fost dată ca sclavă, ci ca soție. Redă-i atențiile pe care ea le are față de tine și fii recunoscător pentru iubirea ei». Bărbatul trebuie să trăiască cu soția sa într-o «formă cu totul specială de prietenie personală». Bărbatul creștin este chemat să dezvolte o iubire nouă, arătând soției sale dragostea delicată și puternică pe care Isus Cristos o are pentru Biserica sa.

Iubirea bărbatului față de soția devenită mamă și față de copiii săi sunt pentru el calea naturală pentru înțelegerea și realizarea paternității sale. Mai ales acolo unde condițiile sociale și culturale îl determină ușor pe soț la o anumită nepăsare față de familie, sau la o prezență mai redusă în opera educativă a familiei, este necesară o angajare pentru recuperarea socială a convingerii că locul și obligația lui de tată în familie și pentru familie sunt de o importanță unică și de neînlocuit. Așa cum ne învață experiența, absența tatălui în familie provoacă dezechilibre psihologice și morale și greutăți însemnate în relațiile familiale, așa cum în circumstanțe opuse prezența opresivă a tatălui, mai ales acolo unde este actual sistemul «virilismului», femeia este umilită și se frânează raporturile sănătoase din familie.

Însă redescoperind și trăind pe pământ paternitatea lui Dumnezeu, bărbatul este chemat să garanteze dezvoltarea unitară a tuturor membrilor familiei și-și împlinește această obligație în responsabilitatea generoasă față de viața concepută în sânul femeii, precum și printr-o operă educativă atentă, împreună cu soția sa, muncă menită să nu slăbească niciodată unitatea familiei, ci s-o promoveze cu competență și stabilitate: o mărturie vie a unei vieți creștine mature, care trebuie să introducă pe copii, cu cea mai mare eficacitate, în experiența vie a lui Cristos și a Bisericii" (FC 25).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire