SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 41, 28.07.2004
Evanghelia sfântului Luca - evanghelia milostivirii divine

Înainte de a da curs aprofundării pericopelor scripturistice ale Evangheliei sfântului Luca, este bine de subliniat importanța acesteia în economia întregului Nou Testament. De fapt, această pagină scripturistică este o lucrare în două volume (primul volum se intitulează Evanghelia sfântului Luca și al doilea volum se intitulează Faptele Apostolilor) redactată de către medicul Luca din Antiohia (cf. Col 4,14), discipol al sfântului Paul, pentru a da primilor urmași ai lui Isus Cristos e explicație clară și plauzibilă asupra vieții, activității, morții și învierii Fiului lui Dumnezeu. Așa după cum precizează și el:

"Deoarece mulți au încercat să alcătuiască o istorisire a faptelor care s-au împlinit printre noi, așa cum ni le-au transmis cei care de la început au fost martori oculari și au devenit slujitori ai cuvântului, după ce am cercetat toate de la început cu grijă, m-am gândit să ți le scriu și eu în mod sistematic, preabunule Teofil, ca să te convingi de temeinicia învățăturilor pe care le-ai primit" (Lc 1,1-4).

Deoarece a primit o educație elevată și educat în ambientul elenistic, sfântul Luca a cunoscut bine literatura timpului său, iar în limbajul său folosește o greacă îngrijită, ceea ce dă de înțeles că era un literat, bun cunoscător al gramaticii. Locul în care a fost scrisă această operă nu ne este cunoscut, totuși se presupune că sfântul Luca ar fi scris-o în Ahaia (sudul Greciei), cum tot atât de probabil putea fi scrisă, după anumiți exegeți, în Antiohia Siriei, sau chiar Roma. Tot aici trebuie să notăm și data elaborării sale, care este estimată în jurul anului 63 d.C. deoarece în Faptele Apostolilor 28,30 îl prezintă pe sfântul Paul la Roma în detenție, dar anumite elemente din interiorul ei ne permit datarea după anul 70 d.C. (descrierea distrugerii Ierusalimului, anul 70 d.C., cf. Lc 21,5 ș.u.), dar nu mai târziu de anii 80-90 d.C. Destinatarii ar putea fi foarte bine atât o persoană, cum de altfel găsim chiar în prologul evanghelie (Teofil, cf. Lc 1,3), cât și creștinii veniți din lumea păgână, și acest fapt se poate vedea din analiza internă a textului.

Textul acestei lucrări îl putem împărți în câteva grupuri importante, după cum urmează: relatarea nașterii și copilăriei lui Isus Cristos (cf. Lc 1-2), activitatea publică a lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 3,1-9,50), continuând cu ținutul cuprins între Cezareea lui Filip până la Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27), urmând cu activitatea din Ierusalim (cf. Lc 19,28-21,38) și încheind cu evenimentele pătimirii, morții și învierii sale, evenimente petrecute la Ierusalim (cf. Lc 22-24).

În ceea ce privește teologia acestei evanghelii, plecând și de la faptul că sfântul Luca mai este și supranumit "teologul", ea are multe elemente importante pentru istoria mântuirii. De altfel, în Evanghelia sfântului Luca putem distinge trei perioade ale mântuirii: timpul promisiunilor (care se extinde de la promisiunile Vechiului Testament până la sfântul Ioan Botezătorul), timpul realizării escatologice în persoana lui Isus Cristos și timpul Bisericii (care se revelează prin cei mântuiți de jertfa lui Isus Cristos și care așteaptă revenirea sa în slavă).

După cum anticipam în titlul acestei introduceri a Evangheliei sfântului Luca, ea este caracterizată tocmai prin chipul pe care evanghelistul îl dă lui Dumnezeu: un Dumnezeu plin de iubire, de milostivire, de bunătate și îndelungă răbdare. Aplecarea lui Dumnezeu față de cei nevoiași, marginalizați, păcătoși și străini, sensibilitatea sa față de suferințele, necazurile și greutățile oamenilor fac din această evanghelie un suport moral deosebit și un refugiu teologic aparte pentru întreaga literatură neotestamentară. Isus Cristos, prezentat drept evanghelizatorul prin excelență, se dedică slujirii celor săraci și-i cheamă la mântuire pe toți oamenii. Drept răspuns, creștinul-discipol trebuie să-și asume responsabilitățile vieții creștine și să-l urmeze neabătut și necondiționat. Caracteristica principală a discipolului în Evanghelia sfântului Luca este vegherea, așteptarea permanentă și sigură a venirii escatologice a Fiului lui Dumnezeu, Isus Cristos.

Schema care ne va conduce la o mai atentă analiză a evangheliei lucane este următoarea: prologul evangheliei (cf. Lc 1,1-4), copilăria lui Isus Cristos (cf. Lc 1,5-2,52), pregătirea activității publice a lui Isus Cristos (cf. Lc 3,1-4,13), activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Lc 4,13-9,50), călătoria lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Lc 9,51-19,27), activitatea lui Isus Cristos în Ierusalim (cf. Lc 19,38-21,4), discursul escatologic a lui Isus Cristos (cf. Lc 21,5-38), pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Lc 22,1-23,56), învierea lui Isus Cristos (cf. Lc 24,1-53).

Cu această introducere vom începe analiza pericopelor evangheliei milostivirii divine...

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire