SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 40, 21.07.2004
Învierea lui Isus Cristos (cf. Mc 16,1-20)

Scurta relatare a învierii lui Isus Cristos este explicată de către evanghelistul Marcu în cel de al XVI-lea capitol care este, de fapt, și ultimul al redactării sale scripturistice. El sistematizează acest capitol în următoarea formă: mormântul gol (cf. Mc 16,1-8), Isus Cristos apare Mariei Magdalena (cf. Mc 16,9-11), Isus Cristos apare discipolilor (cf. Mc 16,12-14), trimiterea discipolilor în misiune (cf. Mc 16,15-18), înălțarea lui Isus Cristos (cf. Mc 16,19-20).

Menționând încă o dată femeile prezentate la sfârșitul pericopei anterioare (cf. Mc 15,47), cărora li se mai alătură Maria, mama lui Iacob și Salome, evanghelistul Marcu separă pericopa pascală de povestirea înmormântării lui Isus Cristos (cf. Mc 16,1-8). El ne prezintă kerygma [1] pascală, deja exprimată în pătimirea sa și drept concluzie a evangheliei sale, evanghelistul ne face să înțelegem că sfârșitul vieții lui Isus Cristos nu a fost crucea, ci învierea sa. Învierea lui Isus Cristos nu este doar o funcție a crucii, ci un act unic al lui Dumnezeu asupra aceluia care a fost ucis, dar care, de acum înainte, trăiește ca Înviat alături de Dumnezeu. Prin această explicație, evanghelistul Marcu explică faptul că evanghelia lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, este, de fapt, evanghelia celui răstignit și înviat.

Învierea lui Isus Cristos, în această a doua pericopă a învierii, este fixată în timp și are un interlocutor: Maria Magdalena (cf. Mc 16,9-11). La prima vedere, pare straniu ca Isus cel înviat să apară Mariei Magdalena, cea eliberată de duhuri rele, însă evanghelistul dorește să scoată în evidență faptul că cel preferat de Dumnezeu nu este cel fricos, cel care stă ascuns de frica iudeilor, ci acela care are curaj să-l caute și să-l întâlnească chiar acolo unde sunt primejdii, adică la mormântul păzit de ostași. Prin asta se explică și necredința discipolilor, deoarece ei nu reușesc să înțeleagă pe deplin planul de har și de mântuire al lui Dumnezeu, fapt ce va fi confirmat de venirea Duhului Sfânt.

Incapacitatea discipolilor de a crede este penalizată de către Isus Cristos și prin apariția lui în mijlocul lor și de dojanele pe care el le face. Privind mai atent această pericopă (cf. Mc 16,12-14) se poate observa că mesajul pascal se îndreaptă nu numai către discipoli, ci și către întreaga comunitate creștină care este necredincioasă în fața mesajului primit și că apariția lui Isus Cristos cel înviat nu este o invenție a unora, ci un adevăr.

Porunca pe care Isus Cristos cel înviat o dă celor unsprezece (cf. Mc 16,15-18) privește primirea misiunii de a transmite mesajul evanghelic și kerygmatic la toată omenirea, adică Isus Cristos invită la universalitatea mântuirii. În momentul în care Isus Cristos apare discipolilor săi, necredința dispare și ei devin, prin harul lui Dumnezeu, martori credincioși și vase alese ale mântuirii omului. Evanghelia sfântului Marcu devine, prin această trimitere, una a mărturisirii și a misiunii: anunțul misionar al discipolilor va confirma prezența lui Isus Cristos cel înviat în lumea întreagă.

Actul concluziv al evangheliei sfântului Marcu ne prezintă evenimentul pascal în sintonie cu înălțarea la cer a lui Isus Cristos (cf. Mc 16,19-20). După ce în contextul misionar universal era deja anunțată poziția discipolilor față de Isus Cristos cel înviat, evanghelistul Marcu îi atribuie titlu de Kyrios, Domn. Această expresie "Domnul Isus" ne ajută să înțelegem mai bine faptul că alături de Dumnezeu, de Fiul său, intrăm în dimensiunea vieții, a Împărăției sale, o Împărăție de pace și mântuire. Prin trimiterea apostolilor și înălțarea sa, Isus Cristos asigură Bisericii sale o continuitate și o asistență deosebită până la sfârșitul timpurilor.

Dimensiunea escatologică a acestor ultime pericope ale Evangheliei sfântului Marcu își au originea în voința lui Dumnezeu de a mântui pe fiecare om în parte, iar în acest plan divin, un loc aparte îl ocupă familia creștină. Desigur că la finalul acestei evanghelii a sfântului Marcu găsim relatarea învierii lui Isus Cristos, a misiunii încredințate discipolilor și a înălțării sale la cer. Dacă se privește atent, aceste pericope trebuie să fie și liniile directoare ale fiecărei familii: înviere din păcate și lașitate, începerea unei misiuni de pace, bucurie și respect și înălțare la lucrurile divine, cerești. În acest fel, întreaga familie își va câștiga dreptul să se numească în acest mod și să-și construiască un viitor pentru prezent, dar și pentru Împărăția lui Dumnezeu.

Ca și în pericopele referitoare la pătimirea și moartea lui Isus Cristos, femeia, soție și mamă, are un rol fundamental: așa după cum ea va înțelege să fie fermentul familiei, în acel mod familia va deveni un cămin al iubirii umane și divine, și un loc al învierii lui Isus Cristos.

 

În acest sens, Familiaris consortium, la numărul 24, sugerează:

"Din păcate, mesajul creștin despre demnitatea femeii este contrazis de acea mentalitate persistentă care consideră ființa umană nu ca o persoană, ci ca pe un obiect comercial de vânzare-cumpărare, pus în serviciul exclusiv și egoist al plăcerii, iar prima victimă a acestei mentalități este femeia.

Această mentalitate aduce roade foarte amare: disprețul bărbatului și al femeii, sclavia, oprimarea celor slabi, pornografia, prostituția, mai ales atunci când este organizată, și toate celelalte discriminări care se întâlnesc în câmpul educației, la profesiunilor, la retribuirii muncii etc.

Mai mult, chiar și astăzi, în mare parte, în societatea noastră, persistă multe forme de discriminare înjositoare care lovesc și ofensează grav unele categorii de femei, cum ar fi, de exemplu: femeile fără copii, văduvele, femeile despărțite, femeile divorțate și femeile necăsătorite care au copii.

Acestea și alte forme de discriminare au fost deplânse de părinții sinodali cu toată forța posibilă, cerând ca toți să intensifice acțiunea pastorală specifică vieții lor, cu multă vigoare și intensitate, pentru ca aceste forme să fie înfrânte și să se ajungă la deplina stimă a chipului lui Dumnezeu care strălucește în toate ființele umane, fără excluderea niciuneia" (FC 24).

 

[1] Termenul de kerygmă reprezintă totalitate operei mântuitoare împlinită de Dumnezeu în Fiul său, Isus Cristos, adică înseamnă patima, moartea și învierea sa. Este, de fapt, mesajul transmis de apostoli lumii întregi.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire