SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 4, 12.11.2003
Isus Cristos se descoperă oamenilor (Mt 1,1-2,23)

Primele două capitole ale Evangheliei sfântului Matei ne prezintă genealogia (cf. Mt 1,1-17), nașterea (cf. Mt 1,18-25), epifania (cf. Mt 2,1-12), fuga în Egipt (cf. Mt 2,13-18) și stabilirea în Galileia, mai precis la Nazaret (cf. Mt 2,19-23).

Primul capitol începe cu "Cartea genealogiei lui Isus Cristos, fiul lui David, fiul lui Abraham" (Mt 1,1) și, chiar de la început, evanghelistul dorește să-și prezinte intențiile apologetice. Cuvântul "genealogie", în limba greacă, se numește "geneză", iar autorul dorește să ne ducă imediat cu gândul la primele versete al cărții Genezei, din Vechiul Testament, pentru a ne demonstra că nașterea lui Isus Cristos a avut loc la începutul lumii, în primele momente ale nașterii omului (cf. Gen 1,26-27; 2,7.21-22; 5,1-32; 10,1-32; 11,1-32). Urmează, în genealogie, amintirea lui David, marele rege care a dat strălucire regatului lui Iuda cu mai bine de 3000 de ani în urmă și care era modelul lui Israel pentru acel rege-mesia pe care-l aștepta întreg poporul. David, simbol al evreilor, era asemănat cu stăpânitorul Împărăției lui Dumnezeu, în momentul în care el va stabili dreptate pe pământ și, de asemenea, era simbolul unui rege care putea să-i elibereze pe evrei de sub dominația străină și, în mod deosebit, în timpul lui Isus Cristos, de romani. Observăm că se vorbește de Isus Cristos drept "fiul lui Abraham" (Mt 1,1): Abraham este părintele evreilor, ceea ce înseamnă că Isus Cristos era, într-adevăr, un evreu.

O altă particularitate a acestor prime versete este cea a numărului genealogiei. Se cunoaște foarte bine importanța simbolisticii și a numerelor pentru teologia scripturistică: de fapt, în întreaga Sfântă Scriptură, simbolurile și numerele reprezintă o adevărată teologie vie. La sfârșitul acestei genealogii, găsim trei grupuri de câte paisprezece genealogii: este posibil ca paisprezece să fie un număr simbolic, deoarece reprezintă dublul lui șapte, adică, numărul prefect, dar poate fi și o gematrie (gematria este acel procedeu scripturistic prin care fiecare literă a unui cuvânt are un număr și în felul acesta totalitatea literelor se transformă în numere, iar pentru cuvântul David găsim numărul paisprezece). Așadar, făcând un simplu calcul, vedem că Isus Cristos este de trei (alt număr simbolic, al treimii) ori mai mare decât David.

Totuși, în această genealogie, găsim două greșeli: înainte de toate, în secțiunea centrală a genealogiei, nu găsim paisprezece succesiuni de persoane, ci doar treisprezece; a doua se referă la faptul că din secțiunea centrală lipesc cu siguranță câteva generații de regi. În amândouă cazurile, evanghelistul s-a folosit de simbolistică deoarece el nu dorea să transmită o istorie concretă a lui Isus Cristos, ci dorea să demonstreze că Isus Cristos era Mesia, rege lui Israel, singurul care-l putea mântui.

Nașterea lui Isus Cristos (cf. Mt 1,18-25) are loc pe fundalul a nenumărate evenimente miraculoase, cu neputință de deslușit chiar de înșiși protagoniști lor: Iosif, Maria, magii de la răsărit, Irod, poporul etc. Ceea ce răzbate din acest pasaj este tocmai intervenția divină, manifestarea economiei lui Dumnezeu în oamenii pe care el i-a dorit și nu în persoane și evenimente deosebite. Nașterea unui copil nu mai impresionează pe nimeni, dar este de mare preț în fața lui Dumnezeu! Acest lucru este confirmat de atitudinea lui Irod (cf. Mt 2,1-18) care, în loc să caute adevărul despre acest copil, îl consideră adversar ce trebuie eliminat, iar deznodământul este unul tragic: pentru frica unuia mor, copii nevinovați.

În cele din urmă, după posibila fugă și reîntoarcere a familiei sfinte, este menționat locul în care Isus Cristos, împreună cu Maria și Iosif, își vor stabili locuința: Nazaret. Și acest lucru poate fi interpretat în mod simbolic, deoarece evanghelistul încheie al doilea capitol cu un citat din profetul Isaia 11,1; 53,2: "Se va chema Nazarinean" (Mt 2,23).

Pentru familia creștină începutul evangheliei sfântului Matei are multe să ne spună și nu doar despre un fapt pe care îl cunoaștem și de care ne bucurăm în momentele de sărbătoare ale Sfântului Crăciun, al sărbătorii Nașterii Domnului nostru Isus Cristos, ci el este alături de noi în toate momentele fericite sau mai puțin fericite ale vieții. Experiența vieții simple, dar pline de farmec și de împlinire, a familiei din Nazaret este un model, exemplu și întărire. Multe pot fi momentele în care familia s-ar putea îndepărta de la misiunea sa și acest lucru este sesizat cu precădere de către copii.

În pericopele scripturistice prezentate mai sus, se observă îngrijorarea sfintei Fecioare Maria, a lui Iosif, care, de fapt, este îngrijorarea lui Dumnezeu pentru soarta și viitorul Pruncului Isus, atât înainte, cât și după nașterea lui. La lumina acestui fapt, trebuie analizată și frumusețea și splendoarea pe care copilul sau copiii o aduc căminului familial, locul prin excelență pentru nașterea, creșterea și educarea generațiilor viitoare. Nu este ușor pentru nimeni, cum de altfel nu a fost ușor nici pentru Iosif și Maria, să înțeleagă planul lui Dumnezeu, dar, odată ce au lăsat ca acest plan să le preceadă pașii, s-au convins de faptul că doar alături, cu și în Dumnezeu se pot înfăptui adevăratele planuri, proiecte de viitor.

Nașterea unui copil nu mai este o bucurie pentru mulți, după cum am afirmat într-un pasaj anterior. Poate că cineva ar fi tentat să mă contrazică și bine ar face... însă de ce atâtea drame familiale, atâta durere și atâtea lacrimi, atâtea remușcări care se pot vedea pe holurile întunecate ale spitalelor?... Oare nu este adevărat? De ce, de prea multe ori, strigătul înăbușit de lacrimi al mamelor nu este luat în seamă? De ce, în loc să construim un viitor mai bun pentru copiii lui Dumnezeu, pentru viitorul Bisericii, lăsăm ca moartea și indiferența să cuprindă viețile atâtor mame și atâtor copii nenăscuți? De prea multe ori devenim Irozi moderni, Irozii zilelor de azi...

Există, și acest lucru îl poate mărturisi oricine, foarte multe familii care au înțeles menirea lor, în care chiar dacă lipsește luxul, nu lipsește zâmbetul copiilor, liniștea sufletească și speranța zilei de mâine, a unei bătrâneți alături de mlădițele minunate ale familiei creștine. Familia din Nazaret este un program de viață pentru fiecare dintre noi, nu este exemplul unei utopii, unui eventual traseu idealist, ce nu are nici sens, nici viitor: familia din Nazaret o formăm noi și fiecare dintre noi avem obligația de a o susține, întări, proteja.

În preambulul Cartei drepturilor familiei se spune că:

  • drepturile persoanei, chiar dacă se exprimă ca drepturi ale individului, au o fundamentală dimensiune socială, care găsește în familie expresia sa naturală și vitală;

  • familia este fondată pe căsătorie, unire intimă de viață în complementaritatea dintre un bărbat și o femeie, care se constituie ca o legătură indisolubilă a căsătoriei în mod liber încheiată și exprimată public, și este deschisă la transmiterea vieții;

  • căsătoria estre instituția naturală căreia îi este încredințată într-o manieră exclusivă misiunea transmiterii vieții;

  • familia, societate naturală, este anterioară statului și oricărei alte comunități și posedă drepturi proprii, care sunt inalienabile;

  • familia constituie, mai mult decât un simplu nucleu juridic, social și economic, o comunitate de iubire și de solidaritate, care este în mod unic adaptată la învățarea și transmiterea valorilor culturale, etice, spirituale și religioase, esențiale pentru dezvoltarea și bunăstarea propriilor membri ai societății.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire