SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 39, 14.07.2004
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,1-15,47) (III)
Regele iudeilor-Isus Cristos mort pentru mântuirea omenirii (cf. Mc 15,1-47)

Relatarea evenimentelor petrecute la moartea lui Isus Cristos sunt transmise cu maximă intensitate de către evanghelistul Marcu, iar în capitolul al XV-lea se simte întreaga încărcătură emoțională și teologică. De fapt, acest capitol, cel conclusiv privind pătimirea și moartea lui Isus Cristos din această evanghelie, se împarte în felul următor: Isus Cristos în fața lui Pilat (cf. Mc 15,1-5), condamnarea lui Isus Cristos (cf. Mc 15,6-15), încoronarea cu spini a lui Isus Cristos (cf. Mc 15,16-20), răstignirea lui Isus Cristos (cf. Mc 15,21-32), moartea lui Isus Cristos (cf. Mc 15,33-41), înmormântarea lui Isus Cristos (cf. Mc 15,42-47).

Audierea lui Isus Cristos în fața lui Pilat, scena eliberării lui Baraba și condamnarea lui sa constituie o unitate compactă și are drept scop de a aduce în atenția cititorilor modul prin care Dumnezeu este judecat și considerat de către oameni (cf. Mc 15,1-15). În aceste pericope, evanghelistul Marcu subliniază caracterul oficial al decizie, decizie luată de către Sinedriu, de a da morții pe Isus Cristos: de fapt, adevărații incitatori împotriva lui Isus Cristos, în procesul intentat, sunt mai marii religioși, iar poporul este doar un instrument în mâinile lor. Ceea ce surprinde este faptul că în pofida așteptărilor, poporul și mai marii săi, deși au văzut minunile sale, după ce au ascultat învățăturile sale nu-l acceptă pe Isus Cristos drept Mesia, iar această atitudine îl va duce la moartea pe cruce. În aceste pasaje scripturistice, Pilat este prezentat drept un om slab, deoarece cu toate că el observă și constată nevinovăția lui Isus Cristos nu are curajul de a-și asuma rolul său de judecător și-l condamnă la moarte. În ciuda atâtor torturi teribile, Isus Cristos îmbracă fierea omului și marea suferință a sa se înțelege doar apelând la asumarea păcatului omului și a-l ispășirii sale de către Dumnezeu în locul păcătosului.

În episodul încoronării cu spini (cf. Mc 15,16-20), evanghelistul Marcu ne prezintă un dublu aspect: umanitatea și regalitatea lui Isus Cristos. Motivul maltratării regelui iudeilor nu doar întrerupe ritualul "încoronării regelui", ci oferă creștinilor o nouă semnificație: în pătimirea sa, Isus Cristos devine modelul creștinilor, care vor fi mereu supuși batjocori oamenilor. Deja odată cu sincronizarea diferitelor pericope scripturistice, cum ar fi cele prezentate anterior referitor la prezența lui Isus Cristos în fața Sinedriului și a renegării sfântului Petru, se poate observa importanța învățăturii pe care el o dă discipolilor săi. Pentru evanghelist este prea puțin să se cunoască istoria pătimirii lui Isus Cristos: creștinii trebuie să fie conștienți de faptul că destinul lui Isus Cristos este și destinul lor.

Via crucis, drumul crucii, este drumul fiecărui creștin! Acesta este mesajul pericopelor răstignirii și morții lui Isus Cristos (cf. Mc 15,21-41). Dacă dorim să rezumăm întreaga redactare marciană din aceste pericope, trebuie, în primul rând, să vedem comportamentul plin de credință. Isus Cristos refuză să bea vinul înmiresmat (cf. Mc 15,23) și în liberă ascultare i-a asupra sa păcatele omului și duce până la capăt, conștient fiind, misiunea și pătimirea sa. Evanghelistul Marcu grupează pe cei care stau sub cruce în două: cei care perseverează în necredința lor și cei care cred în Isus Cristos. Pe de o parte, cărturarii, fariseii și trecătorii vor să vadă un semn și cu acest fapt, chiar și în ultimul ceas documentează încăpățânarea lor, deoarece se comportă ca niște oameni cărora le lipsește milostivirea, sensibilitatea, omenirea și respectul, fie el uman, în fața unui sfârșit atât de tragic ca cel al lui Isus Cristos. Pe de altă parte, este credința centurionului care este stupefiat de moartea lui Isus Cristos și devine unul care "vede" (cf. Mc 15,39). Profesiunea sa de credință este explicată de către femei, de care se spune că l-au slujit pe Isus Cristos și l-au urmat pe drumul crucii. Profesiunea de credință pronunțată în cuvinte are nevoie să fie confirmată și de conduita creștină. Revelarea cristologică a morții lui Isus Cristos derivă din această orientare a crucii. De acum înainte nu mai este spațiu pentru atitudinii echivoce: pe cruce Isus Cristos este recunoscut drept Fiu al lui Dumnezeu. Moartea pe cruce a Fiului lui Dumnezeu se transformă într-o profesiune de credință, profesiune făcută de către un păgân și în acest fel el devine părintele credinței Noului Testament și deschizător de drum pentru popoarele păgâne. Mesajul crucii lui Isus Cristos nu poate fi ascultat fără ca mai apoi să te oblige la acțiune: el constrânge în a lua o decizie și această decizie ori se transformă într-un scandal sau o nebunie, ori se transformă în slujire. Această slujire a fost principala sarcină a femeilor pe care evanghelia le amintește și prin exemplul lor de credință, chiar dacă nu a fost declarată la fel ca cea a centurionului, au reușit să indice drumul de urmat tuturor acelora care așteptau Împărăția lui Dumnezeu și pe Mesia.

Desfășarea ritualului înmormântării lui Isus Cristos este subliniat de fapta extraordinară înfăptuită de către Iosif din Arimateea, membru respectat al Sinedriului. Toate detaliile duc spre a explica cititorilor săi că Isus Cristos a murit cu adevărat și că înmormântarea pregătea ziua cea mare a învierii. Maria Magdalena și Maria, mama lui Ioses sunt martorii tăcuți, dar siguri ai acestui fapt de seară și care vor deveni martorii "gălăgioși" ai învierii.

Cu siguranță că pentru familia creștină citirea și meditarea acestor pericope scripturistice aduce multă consolare, deoarece se poate face o paralelă între modul exemplar al lui Isus Cristos de a aborda slujirea și suferința și viața de familie, care nu de puține ori cere sacrificiu, donare și responsabilitate.

Un loc aparte îl ocupă, în întreaga înșiruire a evenimentelor, femeile, care atât prin ceea ce fac, cât și prin ceea ce ele transmit, și acest lucru în vom analiza în capitolul următor, demonstrează că este posibil să crezi împotriva oricărei nereușite. În fața unui mormânt multe familii își pierd speranța. O pierdere a celor dragi tragică, neașteptată și nedreaptă zguduie din temelii familia și raporturile sale, pentru că de prea multe ori se caută un responsabil, uitând că drumul firesc spre Împărăția lui Dumnezeu trece prin poarta inevitabilă a morții. Este dreaptă sau nedreaptă această alegere al lui Dumnezeu și anume de a trece în Împărăția sa prin poarta morții? Răspunsul îl găsim în intimitatea noastră, în momentele în care medităm asupra scopului vieții noastre și avem datoria sfântă ca împreună care aceste femei pioase să ne dăm răspunsul dătător de viață veșnică: nu există viață veșnică fără moarte trupească! Este dureros, greu, poate nedrept, dar este adevărat!

 

Găsim în Familiaris consortium, la numărul 23:

"Fără a intra în tratarea amplelor și complexelor aspecte ale raportului femeie - societate, ci limitându-mă numai la unelor aspecte esențiale, nu se poate să nu se observe cum în câmpul cel mai specific familiei, tradiția social - culturală cea mai amplă și mai răspândită a voit să rezerve femeii numai obligația de soție și mamă, fără a-i rezerva îndatoriri adecvate politice, care în general sun rezervate bărbatului.

Fără îndoială că egala demnitate și responsabilitate a bărbatului și a femeii justifică pe deplin accesul femeii la îndatoririle publice. Pe de altă parte, promovarea femeii cere ca să fie recunoscute valoarea și obligațiile ei ca soție și mamă, în comparație cu restul îndatoririlor politice sau celelalte profesiuni. În rest, aceste îndatoriri și profesiuni trebuie voite și integrate între ele, dacă voim să ajungem la adevărata și deplina emancipare umană, socială și culturală a femeii.

Lucrul acesta va fi cu atât mai ușor dacă, așa cum a asigurat sinodul episcopilor, noua «teologie a muncii» va scoate în lumină și va adânci semnificația muncii în viața creștină; dacă va determina legătura fundamentală care există între muncă și familie și prin urmare se va arăta semnificația originală și de neînlocuit a muncii în casă și a educației copiilor. De aceea, Biserica poate și trebuie să ajute societatea actuală, cerând fără încetare ca toți să recunoască și să cinstească valoarea de neînlocuit a muncii femeii în casă. Lucrul acesta are o deosebită importanță în opera educativă, pentru că se elimină însăși rădăcina discriminării posibile dintre diferitele munci și profesiuni, fiind clar că toți, în orice sector s-ar angaja, se implică cu drepturi și responsabilități egale. În felul acesta, va apărea cea mai splendidă icoană a lui Dumnezeu în bărbat ți femeie.

Dacă trebuie să se recunoască și femeilor dreptul de acces la funcții publice așa cum au bărbații, societatea trebuie să se restructureze în așa fel încât soțiile și mamele să nu fie constrânse a lucra în afara căsniciei și ca familiile lor să nu poată trăi și să se poată dezvolta cu demnitate; mai mult, femeile să se poată dedica total propriei familii.

Mai mult încă, trebuie depășită mentalitatea că onoarea femeii derivă mai mult din munca externă pe care o profesează, decât din activitatea familială. Acest lucru cere ca oamenii să stimeze și să iubească cu adevărat femeia, cu tot respectul cerut de demnitatea ei personală, și ca societatea să creeze și să dezvolte condiții apte pentru munca din căsnicie.

Biserica, respectând diferitele vocații ale bărbatului și femeii, trebuie să promoveze în măsura posibilităților egalitatea în drepturi a femeii și a bărbatului, și aceasta pentru binele tuturor: al familiei, al societății și al Bisericii.

Este evident deci că toate acestea înseamnă pentru femeie nu renunțarea la feminitatea ei, nici imitarea caracteristicilor bărbatului, ci adevărata și deplina sa umanitate, care trebuie să se exprime în felul ei de a lucra în familie și afară de lăcașul familiei, fără a uita diferitele obiceiuri și culturi în care trăiesc" (FC 23).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire