SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 38, 07.07.2004
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,1-15,47) (II)
Arestarea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,32-72)

A doua partea a celui de al XIV-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu ne prezintă momentele premergătoare arestării lui Isus Cristos și arestarea sa. De fapt, structura acestei părți este următoarea: Isus Cristos pe Muntele Măslinilor (cf. Mc 14,32-42), arestarea lui Isus Cristos (cf. Mc 14, 43-52), Isus Cristos în fața Sinedriului (cf. Mc 14,53-65), renegarea lui Isus Cristos din partea sfântului Petru (cf. Mc 14,66-72).

Totalitatea tradițiilor marciene cuprinde înțelesuri teologice și ne accentuează anumite aspecte, care au scopul de a ne desluși mesajul pătimirii și morții lui Isus Cristos (cf. Mc 14,32-42). Cu această pericopă se împlinește o certă împletire a discursului evenimentelor pătimirii, deoarece prin ceea ce evanghelistul ne descrie, îl putem vedea pa Isus Cristos cel care pătimește și nu cel care învață și lucrează. Alegerea celor trei discipoli ne arată importanța evenimentului și acesta este subliniată prin faptul că revelarea Fiului Omului se face tocmai în și prin suferință. De aceea, se poate vedea că în evanghelie conexiunea existentă între invocația Abba (Tată) a lui Isus Cristos și profesiunea de credință a centurionului care-l va proclama drept Fiu al lui Dumnezeu (cf. Mc 15,39).

Următoarea pericopă scripturistică ne propune o analiză a momentului arestării lui Isus Cristos (cf. Mc 14,43-52). Siguranța cu privire la destinul său, Isus Cristos o exprimă deja în versetul al XLII-lea unde el își anunță pătimirea și moartea. În apărarea sa, Isus Cristos le face cunoscut celor care au venit să-l aresteze că el a învățat în sinagogi și în public și că nu poate fi arestat pentru această. Totuși, cu toate că învățătura lui era plină de duh și adevăr, ea nu a fost primită de aceia care aveau impresia că totul se sfârșește aici pe pământ și că Împărăția lui Dumnezeu își desăvârșește activitatea în această lume trecătoare. În acest context, sunt încorporați și discipolii care îl abandonează pe Isus Cristos și chiar unul dintre ei, Iuda Iscarioteanul, îl trădează. Fuga discipolilor marchează faptul că ei nu erau încă pregătiți pentru a înțelege misiunea lui Isus Cristos și că cel care intră în dimensiunea Fiului lui Dumnezeu nu poate fugi de cruce, ci poate doar să se încreadă în harul său.

Prezența lui Isus Cristos în fața Sinedriului nu este una întâmplătoare; aici va avea loc cea mai mare nedreptate din istoria omenirii: condamnarea la moarte a Fiului lui Dumnezeu! (cf. Mc 14,53-65). În "istoria pătimirii" povestirea prezenței lui Isus Cristos în fața Sinedriului este un moment culminant: în el sunt adunate toate preocupări și intenții evanghelistului Marcu și prezentate cititorilor săi. Înainte de toate avem o intenție cristologică: Isus Cristos se declară public Mesia și Fiu al lui Dumnezeu, deoarece în situația concertă în care se găsea nu mai era cazul să păstreze "misterul asupra Mesiei". Mesianitatea lui Isus Cristos provoacă ori credință, ori necredință. De asemenea, evanghelistul prezintă raportul dintre discipol și Isus Cristos. Odată cu sincronizarea dintre mărturia lui Isus Cristos și negarea lui Petru se pot observa două atitudini diferite: una de încredere în Dumnezeu, Domnul vieții și alta de lașitate și egoism, caracteristica omului lipsit de motivație. Sentința de moarte pronunțată de membrii Sinedriului și excluderea lui Isus Cristos din numărul fiilor lui Israel, prin excomunicare sa datorită blasfemiei pronunțate, nu reprezintă sfârșitul istoriei lui Dumnezeu cu poporul său. Sentința de moarte este, de fapt, izvorul unui nou raport între Dumnezeu și oameni, care se va extinde până la paruzia Fiului Omului.

Un episod destul de discutat în întreaga economie a mântuirii este cel reprezentat de renegarea lui Isus Cristos din partea sfântului Petru, ucenicul căruia Domnul i-a încredințat Biserica sa (cf. Mc 14,66-72). Evanghelistul Marcu, care și-a manifestat precedent intențiile sale de a sincroniza pericopa audierii lui Isus Cristos în fața Sinedriului, contrapune, în mod intenționat, curajoasa mărturie a lui Isus Cristos față de renegarea și abandonarea sa de către discipol. Autorevelarea lui Mesia drept acela care merge în întâmpinarea crucii este legată de slăbiciunea și lașitatea sfântului Petru care fuge de cruce. Înțelesul acestei pericope scripturistice trebuie luat în formă de învățătură: urmarea se încearcă prin disponibilitatea urmării crucii. În afară de acest fapt, evanghelistul dorește să indice că dacă Mesia-Isus Cristos îl acceptă pe discipolul său și în ceasul falimentului său, a trădării sale. El acceptă acest lucru, deoarece nu ar fi nici urmă de convertire, de părere de rău dacă nu ar fi harul lui Dumnezeu. Nici unui discipol nu-i este scutită crucea, încercarea, durerea, căderea, trădarea: însă toate acestea pot fi depășite dacă face apel la harul și iertarea lui Isus Cristos.

Aceste pericope scripturistice aduc în fața familiei creștine un moment de har, deoarece ele indică modul în care se poate depăși crizele existențiale ale sale. Desigur că multe ar fi punctele de care s-ar putea lega reflecția noastră, însă considerăm că temele blândețe și a acceptării planului divin sunt cele mai bine evidențiate.

Viața familiei creștine poate fi presurată cu multe ocazii în care se întâlnesc situații ce prejudiciază întâlnirea cu Dumnezeu și cu membrii familiei, deoarece nu suntem capabili să acceptăm tot ceea ce ne vine din planul providenței. Orice cădere, neîmplinite, eșec sunt puse pe seama altora, începând cu Dumnezeu și în nici un caz datorită lipsei noastre de responsabilitate. De mult ori se caută un motiv, o persoană, un eveniment care să fie cauza neîmplinirilor noastre și datorită acestui fapt viața de familie, responsabilitățile asumate în familie devin încercări în creșterea individuală.

Dacă se privește cu atenție la aceste pericope se poate observa foarte bine cum Isus Cristos în fața nedreptății, în fața eșecurilor discipolilor săi nu acuză pe nimeni, nici măcar pe Iuda, ci caută să-i atenționeze pe toți că planul lui Dumnezeu depășește întotdeauna planurile oamenilor. Tot așa și în familiile noastre să vedem cum prin rugăciune, acceptare și blândețe, delicatețe vom putea să depășim momentele de criză și de neînțelegere.

 

Familiaris consortium, la numărul 22, spune:

"Familia, fiind și trebuind mereu să devină o comuniune și comunitate a persoanelor, găsește în iubire izvorul și imboldul continuu pentru a primi, respecta și promova pe fiecare dintre membrii ei în cea mai înaltă demnitate a persoanei, aceea de icoană vie a lui Dumnezeu. Așa cum pe drept au afirmat părinții sinodali, criteriul moral al autenticității relațiilor conjugale și familiale constă în promovarea demnității și chemării fiecărei persoane care se găsește în plinătatea drepturilor ei prin dăruirea sinceră de sine însuși.

În această perspectivă, sinodul a voit să rezerve o atenție specială femeii, drepturilor și obligațiilor ei în familie și societate. În aceeași perspectivă sunt considerați bărbatul ca soț și tată, copilul și bătrânii.

Despre femeie trebuie scoase în relief, mai ales, demnitatea și responsabilitatea egală cu bărbatul: această egalitate are o singură formă de realizare în dăruirea ambilor soți între ei și copiilor, dăruire proprie căsătoriei și familiei. Așa cum vede și recunoaște însăși rațiunea umană, tot așa și revelația divină ne descoperă același lucru: toată istoria mântuirii este o luminoasă mărturie despre demnitatea femeii.

Creând pe om «bărbat și femeie», Dumnezeu dă demnitate personală, în mod egal, bărbatului și femeii, înzestrându-i cu drepturi și responsabilități proprii persoanei umane. Dumnezeu a prezentat apoi în cel mai înalt grad posibil demnitatea femeii luând el însuși trup omenesc din Fecioara Maria, pe care Biserica o cinstește ca pe Mama lui Dumnezeu, numind-o noua Evă și propunând-o ca model al femeii răscumpărate. Respectul delicat pe care Isus Cristos l-a avut față de femeile pe care le-a chemat la urmarea și prietenia sa, apariția lui în dimineața Paștelui unei femei, înainte de a se arăta apostolilor, și misiunea dată femeilor de a duce această veste bună a învierii, sunt tot atâtea semne care confirmă stima specială a lui Isus Cristos față de femeie. Sfântul apostol Paul va zice mai târziu: «Voi toți sunteți fiii lui Dumnezeu prin credința în Isus Cristos. Nu mai există nici evreu, nici grec (...) nu mai există nici sclavi, nici om liber (...) nu mai există nici bărbat, nici femeie (...) pentru că voi toți sunteți unul în Isus Cristos»" (FC 22).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire