SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 37, 30.06.2004
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,1-15,47) (I)
Instituirea Euharistiei (cf. Mc 14,1-31)

Întreaga povestire a pătimirii, morții și înmormântării lui Isus Cristos are pentru evanghelistul Marcu o importanță deosebită în economia scrierii sale scripturistice: prin ceea ce el prezintă, dorește să facă cunoscut marele mister al mântuirii omului, mister ce trece prin crucea lui Isus Cristos. Datorită acestui fapt, vom structura cele două capitole care vorbesc despre acest eveniment mântuitor, capitolele XIV-XV, în trei părți: în prima parte vom analiza situația concretă creată de predica lui Isus Cristos, plecând de la complotul împotriva sa, până la prezicerea renegării lui Petru (cf. Mc 14,1-31); în a doua parte vom vedea arestarea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,32-72) iar în a treia parte vom vedea condamnarea, răstignirea, moartea și înmormântarea lui Isus Cristos (cf. Mc 15,1-47).

Această primă parte a capitolului al XIV-lea din Evanghelia sfântului Marcu are următoarele pericope: complotul împotriva lui Isus Cristos (cf. Mc 14,1-2), ungerea lui Isus Cristos în Betania (cf. Mc 14,3-9), trădarea lui Iuda (cf. Mc 14,10-11), pregătirea cinei pascale (cf. Mc 14,12-16), dezvăluirea trădării lui Iuda (cf. Mc 14,17-21), instituirea sacramentului Euharistiei (cf. Mc 14,22-26), prezicerea renegării lui Petru (cf. Mc 14,27-31).

Povestirea pătimirii și morții lui Isus Cristos începe cu o indicație temporală și ea este precizată cu referință la sărbătoarea Paștelui, care constituie punctul central al acestei pericope (cf. Mc 14,1-2). De fapt, evanghelistul Marcu încearcă să sugereze cititorilor săi și comunității căreia i se adresează că Isus Cristos prin patima și moartea sa, devine noul Paște al credinței noastre. Împotrivirea din partea arhiereilor și al cărturarilor nu este decât pretextul împlinirii voinței mântuitoare al lui Dumnezeu.

Pericopa ungerii lui Isus Cristos cu nard în casa lui Simon Leprosul (cf. Mc 14,3-9), așezată la începutul povestirii pătimirii sale, dorește să indice faptul că Isus Cristos își cunoștea deja destinul și că acceptarea morții sale era un răspuns la iubirea lui Dumnezeu Tatăl față de om. Privind mai atent întreaga povestire a pătimirii și morții lui Isus Cristos vom descoperi faptul că femeile au jucat un rol pozitiv, în sensul că ele au fost întotdeauna alături de el, indiferent în ce situație sau ce pericol le putea amenința: sub cruce, la mormânt. În acest context, femeia anonimă din casa lui Simon Leprosul profesează, în felul ei, credința în el și prin gestul său ea devine un model de urmat în ceea ce privește disponibilitatea de a-l urma pe Isus Cristos pe drumul crucii.

Trădarea lui Iuda Iscarioteanul, prezentată de evanghelistul Marcu (cf. Mc 14,10-11) este în contrast cu pericopa anterioară, iar această construcție literară a sa dorește să scoată în evidență faptul că în momentul în care se pierde din vedere adevărata orientare către Împărăția lui Dumnezeu, care vine prin Isus Cristos, chiar dacă ești în preajma lui Dumnezeu, chiar dacă faci parte din comunitatea sa, poți deveni un trădător.

Pregătirea ultimului banchet pascal ne este redată de către evanghelistul Marcu în pericopa ce urmează cu o dublă indicație temporală (cf. Mc 14,12-16). Prin modul său de a povesti, Marcu indică faptul că era necesară pătimirea lui Isus Cristos pentru mântuirea lumii: intenția sa era, deci, de timp dogmatic, adică dorea să prezinte cititorilor săi modul în care Dumnezeu a ales să-l mântuiască pe om: prin cruce! Evanghelistul subliniază acest gând, legându-l în mod decis pătimirea cu ultima cină. Paștele lui Isus Cristos este însemnat cu pătimirea sa, deoarece termenul ebraic pascha i se poate asocia și cel grec pascho, care înseamnă "a suferi": etimologia este greșită, dar realitatea ne sune adevărul.

Criza prin care trece grupul celor doisprezece în momentul în care Isus Cristos le dezvăluie faptul că printre ei se află un trădător este mare (cf. Mc 14,17-21). Ultimul avertisment pe care Isus Cristos îl dă lui Iuda rămâne fără ecou, iar evanghelistul dorește să prezinte faptul că grupul celor doisprezece este chemat să fie martori ai pătimirii lui Isus Cristos. Chiar dacă ești în grupul celor aleși, dacă ești alături de Isus Cristos, dacă nu perseverezi în învățăturile sale, poți să trădezi, poți să te osândești. Prin ceea ce Isus Cristos afirmă la sfârșitul pericopei (cf. Mc 14,21) demonstrează că el merge de bunăvoie la moarte și că drumul Fiului Omului către moarte este un act regal, un act al Împărăției lui Dumnezeu.

Inaugurarea noii alianțe și instituirea sacramentului Euharistiei (cf. Mc 14,22-26) sunt văzute de către sfântul Marcu drept parte constitutivă a pătimirii, iar inserarea lor în contextul evanghelic are o orientare către cruce și înviere. Această pericopă scripturistică conclude alte banchete la care Isus Cristos a participat (cf. Mc 2,15 ș.u.; 6,35 ș.u.; 8,1 ș.u.) și-i introduce pe discipoli în pătimirea sa. Demonstrația credinței lor este făcută de participarea lor la banchetul euharistic și care, de fapt, este primul în ordinea cronologică a lucrurilor, primul al Noului Testament. Cei doisprezece sunt stâlpii de rezistență a noii alianțe pe care au transmis-o și Bisericii primare, dar și Bisericii dintotdeauna, ai cărei membri suntem noi, creștinii de azi.

Atenționarea asupra părăsirii și abandonării lui Isus Cristos în timpul pătimirii sale, cât și renegarea sfântului Petru sunt argumentele-bază ale aceste pericope scripturistice (cf. Mc 14,27-31). Începând cu versetele 27-28, evanghelistul Marcu schimbă accentul pericopei de la Isus Cristos către discipoli și le face cunoscut care va fi destinul lor. Din cauza păstorului maltratat și ucis comunitatea va avea de suferit și ea va fi supusă încercărilor, persecuțiilor și, în anumite cazuri, chiar morții; dar prin intermediul experienței crucii și învierii lui Isus Cristos acest drum al crucii va deschide drumul mântuirii. De aici, putem înțelege că urmarea lui Isus Cristos este un dar care vine numai de la Dumnezeu și nu datorită inteligenței noastre.

Desigur, că această primă parte a celui de la XIV-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu ne oferă o largă gamă de puncte de reflexie asupra modului în care familia zilelor noastre se poate angaja în drumul urmării lui Isus Cristos, drum presurat de încercări și pătimiri.

Din pericopele expuse, două par ar fi mai importante pentru analiza noastră: atitudinea lui Iuda și atitudinea lui Petru. În ceea ce privește sacramentul Euharistiei îl vom trata într-un capitol ulterior.

Familiile noastre creștine se pot asemăna foarte bine cu aceste două personaje, destul de importante în economia mântuirii omului: Iuda și Petru. Amândoi cresc la școala lui Isus Cristos, amândoi i-au văzut miracolele, i-au ascult predicile, l-au însoțit pe drumurile Palestinei și cu toate acestea, amândoi nu au reușit, cel puțin în momentul respectiv, să vadă și să înțeleagă că Împărăția lui Dumnezeu și comuniunea strânsă cu el se face prin intermediului umilinței și acceptării limitelor umane. În momentul în care și-au pus încrederea în puterile proprii amândoi au eșuat.

Tot în același fel, familia creștină, sau mai bine spus, familia umană, în general, dacă nu-și pune încredea în Dumnezeu și nu-și acceptă limitele inerente, eșuează și se destramă: promite mult în momentul căsătorie, dar condiționată de egoism și comoditate, nu mai respectă nimic.

Așadar, o reîntoarcere la izvorul nesecat al harului, la Dumnezeu, poate reda o nouă viață de har familiei și membrilor săi.

 

Familiaris consortium, la numărul 21, ne spune:

"Comuniunea conjugală formează baza pe care se clădește cea mai amplă comuniune a familiei: părinții și copiii, frații și surorile între ei, rudele și alte persoane apropiate familiei.

O asemenea comuniune se bazează pe legăturile naturale ale trupului și ale sângelui și se dezvoltă până la perfecționarea propriu-zis umană, prin procesul de începere și maturizare a legăturilor cele mai profunde și mai bogate ale spiritului, anume: iubirea care însuflețește raporturile interpersonale ale diferiților membri ai familiei, constituind forța interioară care modelează și dă viață comuniunii și comunității familiale.

Familia creștină este apoi chemată să experimenteze o nouă și originală comuniune, care o confirmă și o perfecționează pe cea naturală și umană. În realitate, harul lui Cristos Isus, «cel dintâi născut dintre mulți frați» prin natura și dinamismul său interior un «har de fraternitate», cum îl numește sfântul Toma de Aquino. Duhul Sfânt, revărsat în celebrarea sacramentelor, este izvorul viu și hrana nesecată a comuniunii supranaturale, îi adună și-i unește pe credincioși cu Cristos și cu toți cei care aparțin Bisericii lui Dumnezeu. O descoperire și actualizare specifică a comuniunii ecleziale o constituie familia creștină, care pentru aceasta poate și trebuie să se numească "Biserica domestică".

Toți membrii familiei, fiecare după darul propriu, au harul și responsabilitatea de a construi, zi după zi, comuniunea persoanelor, făcând din familie «cea mai completă și mai bogată școală de umanitate», civică și de neînlocuit a copiilor la formarea unei familii autentic umane și creștine. Pentru a se ajunge la acest lucru, copiii vor fi ajutați dacă părinții vor folosi autoritatea lor, la care nu se poate renunța, ca o adevărată și proprie slujire; ca pe un serviciu îndreptat spre binele uman și creștin al copiilor; mai ales pentru a-i face să dobândească o libertate cu adevărat responsabilă, precum și dacă părinții vor menține vie conștiința «darului» pe care îl primesc mereu de la copiii lor.

Comuniunea familială poate fi păstrată și perfecționată numai cu un mare spirit de sacrificiu. Ea cere, într-adevăr, de la toți și de la fiecare în parte, să fie dispuși, prompt și generos, la înțelegere, toleranță, iertare și împăcare. Orice familie știe că egoismul, dezacordul, tensiunile și neînțelegerile rănesc în mod violent și adesea vatămă mortal propria-i comuniune. De aici decurg diferitele forme ale diviziunii în viața familială, dar în același timp orice familie este chemată mereu de Dumnezeul păcii să actualizeze plăcuta reînnoire a «reîmpăcării», adică a reconstituirii comuniunii, a regăsirii unității. Apropierea de sacramentul mărturisirii și al participării la masa sfântă a unicului trup al lui Cristos, oferă familiei creștine harul și responsabilitatea de a trece peste orice diviziune și de a merge spre adevăr deplin al comuniunii voite de Dumnezeu, răspunzând la dorința puternică a Domnului ca «toți să fie una»" (FC 21).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire