SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 36, 23.06.2004
Discursul escatologic (cf. Mc 13,1-37)

Capitolul al XIII-lea din Evanghelia sfântului Marcu se axează pe dimensiunea escatologică a mesajului lui Isus Cristos. O privire de ansamblu asupra pericopelor scripturistice oferite spre analiză, ne indică faptul că tot ceea ce Isus Cristos a spus și a făcut este spre realizarea Împărăției lui Dumnezeu și spre mântuirea omului. Iată delimitarea pasajelor scripturistice: anunțarea distrugerii templului (cf. Mc 13,1-2), prevestirea începerii persecuțiilor (cf. Mc 13,3-13), devastarea Ierusalimului (cf. Mc 13,14-23), manifestarea glorioasă a Fiului Omului (cf. Mc 13,24-27), parabola smochinului (cf. Mc 13,28-31), îndemn la vigilență (cf. Mc 13,32-37).

Mulți studioși au pus la îndoială autenticitatea cuvintelor pronunțate, sau mai bine spus, a profeției lui Isus Cristos din această primă pericopă a capitolului (cf. Mc 13,1-2), deoarece se susține că acest pasaj scripturistic a fost scris după dărâmarea templului (70 d.C). Totuși, această pericopă amintește comunității care se forma în acel timp că nu măreția construcțiilor exterioare dă valoare omului, ci construcția interioară.

În fața afirmației lui Isus Cristos, discipolii sunt cuprinși de mirare, dar și de curiozitate și-și pun o întrebare în legătură cu împlinirea acestei profeții (cf. Mc 13,3-13). În răspunsul pe care îl dă Isus Cristos se folosește de retorică pentru a le explica să nu se lase înșelați de falșii mesia, de aceia care vor căuta să-i folosească pentru scopurile lor. Isus Cristos le explică foarte clar că el va veni a doua oară și că va oferi mântuirea sa tuturor acelora care au știut să creadă și să spere în el, însă venirea sa va fi diferită decât cea "proiectată" și "programată" de alți.

Tot în acest contest găsim și pericopa următoare (cf. Mc 13,14-23), adică ultima și cea mai mare încercare. Căderea Ierusalimului este asemănată cu falșii "mântuitori", de fapt, cu acei mesia și acei cristoși falși, care folosindu-se de minuni și semne vor înșela pe oameni. Evanghelistul Marcu dorește să spună prin aceste cuvinte că Isus Cristos, împreună cu Dumnezeu Tatăl și Dumnezeu Duhul Sfânt, rămâne conducătorul istoriei și al lumii și că nimeni nu poate să se sustragă voinței sale.

Manifestarea glorioasă a Fiului Omului (cf. Mc 13,24-27) este introdusă în pătimirea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,62) și acest lucru elimină orice îndoială cu privire la rolul și misiunea pe care Isus Cristos le-a avut pe pământ. Discipolii pot să spere că fac parte din aleșii lui Dumnezeu, doar dacă vor ști să pună în practică învățăturile primite de la Fiul Omului.

În ceea ce privește parabola smochinului (cf. Mc 13,28-31) ea este semnul sfârșitului și indică faptul că în tensiunea așteptării venirii lui Dumnezeu în slavă, găsim acea energie vitală care să ne indice drumul de urmat și că în cuvintele lui Isus Cristos găsim întregul înțeles al vieții noastre, atât pământești, cât și veșnice.

Indemnul la vigilență făcut de Isus Cristos (cf. Mc 13,32-37) este un apel și o sinteză a întregul discurs escatologic. Evanghelistul Marcu atestă și accentuează preocuparea fundamentală a întregii comunități creștine de la început: ea așteaptă ziua Fiului Omului. Îndemnul la veghere este înțeles ca fiind o neîncetată lucrare în favoare lui Dumnezeu și în favoarea fraților, iar eventualele persecuții pot fi interpretate ca fiind disponibilitatea creștinilor în urmarea pătimiri glorioase a lui Isus Cristos: imitându-l în toate, inclusiv în pătimirea și moartea sa, creștinul va avea posibilitatea să-l vadă venind pe norii cerului și să locuiască în casa cerului.

Acest capitol evanghelic ar trebui să dea de gândit familiilor creștine din timpul nostru, care pare să-și fi pierdut liniștea și răbdarea în drumul efemer al timpului. Sunt nenumărate acele cupluri care nu reușesc să înțeleagă planul lui Dumnezeu în viața lor, deoarece la începutul drumului au refuzat binecuvântarea sa, în schimb, îi cer socoteală pentru fiecare moment de neliniște, de necaz, de singurătate. Oare Dumnezeu poate fi vinovat că noi, oamenii, nu știm să ne apropiem de el? După ce am căutat și experimentat toate "senzațiile tari" al vieții de căsătorie avem pretenția ca Dumnezeu să se modeleze după patimile noastre și să ne ofere totul, fără ca noi să face nici un pas. Să nu ne înșelăm! Numai acela care veghează la creștea familiei sale, care lucrează pentru stabilirea Împărăției lui Dumnezeu, poate să spere vederea venirii glorioase a Fiului Omului.

 

În Familiaris consortium, la numărul 20, găsim:

"Comuniunea conjugală se caracterizează nu numai prin unitate, ci și prin indisolubilitatea sa: «Această unire intimă, ca și dăruire reciprocă a două persoane și pentru binele copiilor, recere deplina fidelitate a soților și pretinde o unitate indisolubilă».

Este datoria fundamentală a Bisericii să reafirme cu tărie - așa cum au făcut părinții sinodali - doctrina despre indisolubilitatea căsătoriei: tuturor celor care în zilele noastre susțin că e dificil sau de-a dreptul imposibil a te uni cu o persoană pentru toată viața, precum și tuturor care sunt conduși de ideologii care nu acceptă indisolubilitatea căsătoriei și care râd de obligațiile soților pentru păstrarea fidelității conjugale. E necesar de a le reaminti vestea cea bună a caracterului definitiv al acelei iubiri conjugale care își are baza și forța în Isus Cristos.

Înrădăcinată în dăruirea personală și totală a soților și recerută de binele fiilor, indisolubilitatea căsătoriei își are adevărul său ultim în planul pe care Dumnezeu l-a manifestat în revelația sa: el vrea și dăruiește indisolubilitatea matrimonială ca rod, semn și exigență a iubirii fidele în mod absolut pe care o are Dumnezeu pentru om și pe care Domnul Isus o trăiește față de Biserica sa.

Cristos reînnoiește planul de la început pe care Creatorul l-a înscris în inima bărbatului și a femeii, iar în celebrarea sacramentului căsătoriei le dă «inimă nouă». În felul acesta soții pot învinge «duritatea inimii», dar mai ales pot împărți împreună iubirea deplină și definitivă a lui Cristos, noua și veșnica alianță, făcută trup. Așa cum Cristos Domnul este «martorul fidel», este acel «da» al promisiunilor lui Dumnezeu și deci realizarea supremă a fidelității necondiționate cu care Dumnezeu iubește pe poporul său, tot așa soții creștini sunt chemați să participe în mod real la indisolubilitatea irevocabilă care leagă pe Cristos de Biserică, mireasa sa, pe care el o iubește până la sfârșit.

Darul sacramental al căsătoriei este în același timp vocație și poruncă pentru soții creștini, ca ei să rămână mereu fideli unul față de altul, împotriva tuturor încercărilor și greutăților, în generoasă supunere la sfânta voință a lui Dumnezeu: «Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă».

Una din obligațiile cele mai prețioase și urgente ale familiilor creștine din zilele noastre este trăirea valorii inestimabile a indisolubilității și fidelității matrimoniale. Pentru aceasta, împreună cu toți confrații care au luat parte la lucrările sinodului episcopilor, laud și încurajez toate acele numeroase familii care, cu toate că au greutăți mari, păstrează și dezvoltă binele indisolubilității: împlinesc în felul acesta într-un mod umil și curajos, misiunea încredințată lor de a fi în lume un «semn», un semn mic și prețios, uneori supus la ispite, dar totdeauna reînnoit, al fidelității neobosite cu care Dumnezeu și Isus Cristos îi iubesc pe toți și pe fiecare dintre oameni. E de datoria noastră să recunoaștem valoarea mărturisirii faptice pe care o dau și acei soți care cu toate că au fost părăsiți de partener, cu puterea credinței și a speranței creștine s-au abținut de a trece la o altă unire: și aceștia dau mărturie autentică a fidelității, de care are atâta nevoie lumea de azi. Pentru aceasta trebuie încurajați și ajutați de păstorii și credincioșii Bisericii" (FC 20).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire