SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 35, 16.06.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Ierusalim (cf. Mc 11,1-12,44) (II)
Isus Cristos și disputa sa cu fariseii și cărturarii (cf. Mc 12,1-44)

Întregul capitol al XII-lea este axat pe disputa dintre Isus Cristos și partidul cărturarilor și al fariseilor în ceea ce privește modul în care trebuie înțeleasă legea nouă a iubirii promulgată de Fiul lui Dumnezeu. Pentru o mai bună analiză a pericopelor scripturistice vom prezenta structurarea acestuia: parabola viticultorilor ucigași (cf. Mc 12,1-12), tributul cuvenit cezarului (cf. Mc 12,13-17), disputa dintre Isus Cristos și saduceii privind învierea (cf. Mc 12,18-27), reconfirmarea poruncii iubirii (cf. Mc 12,28-34), Cristos, Fiul lui David (cf. Mc 12,35-36), atitudinea lui Isus Cristos împotriva obiceiurilor cărturarilor (cf. Mc 12,38-40), ofranda văduvei (cf. Mc 12,41-44).

O pagină deosebit de interesantă, dar, în același timp, plină de învățătură este aceea pe care ne-o oferă parabola viticultorilor ucigași (cf. Mc 12,1-12). Evanghelistul Marcu interpretează această parabolă și textul scripturistic prin intermediul contextului concret în care se găsea Isus Cristos, deoarece Fiul lui Dumnezeu împreună cu discipolii săi se aflau la ultima ședere în Ierusalim. Destinatarii acestei parabole sunt membrii Sinedriului, care deja s-au decis să-l dea morții (cf. Mc 8,31). Prin cuvintele și provocarea pe care le-o face, Isus Cristos îi invită să pună în practică planul lor, deoarece numai în acest fel se poate actualiza și planul de mântuire a omului, plan inițiat și împlinit de Dumnezeu. În această evanghelie, conducătorii poporului ocupă primul loc pentru că există o clară legătură teologică între "fiul prea iubit" (cf. Mc 12,6) și Fiul lui Dumnezeu, răstignit și mort pe cruce. Făcând un paralelism între viticultori și conducătorii poporului, între "via" poporului lui Israel și "via dată altora", putem să ne dăm seama foarte bine că evanghelistul Marcu dorește să ne spună că Dumnezeu, datorită împietririi inimii celor care l-au respins pe Isus Cristos, a hotărât ca noul popor al său să fie acela care a știut să asculte și să împlinească ceea ce a poruncit Fiul și Stăpânul vieții.

Imediat după disputa privitoare la adevărații viticultori, mai marii templului trimit o delegație cu intenția ipocrită de a-l prinde în vorbă (cf. Mc 12,13-17). Era binecunoscută împotrivirea pe care poporul lui Israel o avea față de orice ocupație, dar parcă împotriva ocupației romane ea a atins apogeul. Tocmai în acest context lui Isus Cristos i se face o provocare demnă de mintea ipocrită a omului: este permis sau nu să se plătească tribut cezarului? De fapt, în aceste cuvinte se pot observa foarte bine tendințele acelora care încă mai așteptau o împărăție pământească, un Mesia politico-naționalist, care să instaureze un regat puternic al lui Israel. Prin răspunsul pe care îl dă, "Dați-i cezarului ce este al cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu" (Mc 12,17), Isus Cristos ne învață că trebuie să știm că această lume nu ne poate da nici o siguranță, singura certitudine este aceea care vine de la Dumnezeu.

Văzând că fariseii și irodienii, adică aceia care priveau lucrurile prin punctul de vedere politic, au dat greș, un alt grup, format din saducei, adică din grupul "spiritual" și religios al poporului, se apropie de Isus Cristos pentru a-l întreba despre o chestiune foarte discutată: învierea omului (cf. Mc 12,18-27). Evanghelistul Marcu, prezentând această pericopă scripturistică care îi are drept protagoniști pe Isus Cristos și pe saducei, dorește să demonstreze că nici prin argumente politico-naționaliste, nici prin argumente religioase, Dumnezeu nu poate fi pus în încurcătură. De fapt, dacă se citește cu multă atenție și în integralitatea sa acest text, se observă că negarea învierii omului este strâns legată de învierea lui Isus Cristos: în alți termeni, acest grup dorea să spună întregului popor al lui Israel că este imposibil ca Isus Cristos să învie deoarece nu există înviere. Isus Cristos explică tuturor, folosindu-se de Sfintele Scripturi, că puterea creatoare a lui Dumnezeu are autoritate și peste viață și peste moarte. Dumnezeu, deoarece este Dumnezeul celor vii, are putere și asupra morții, iar în Isus Cristos promisiunea vieții veșnice depășește limitele morții trupești ale omului.

Următoarea pericopă a acestui capitol al XII-lea ne amintește care este cea mai mare poruncă din lege (cf. Mc 12,28-34). În viziunea evanghelistului Marcu, cazul cărturarului bun, care este interpus între disputa sa cu saduceii, reprezintă atitudinea omului din totdeauna, care chiar dacă nu cunoaște în profunzime adevărurile revelate de Dumnezeu, se ghidează după cea mai infailibilă regulă: legea conștiinței, aceea care spune că a iubi pe Dumnezeu și pe aproapele este împlinirea oricărei legi, atât umane, cât, mai ales, divine. Cine îl iubește pe Dumnezeu din toate puterile sale și, în măsură egală, pe aproapele său, acela vede realizându-se în sine Împărăția lui Dumnezeu.

Este interesant de analizat și pericopa din Mc 12,35-37, unde evanghelistul scoate în relief faptul că mulțimea îl asculta cu plăcere vorbind despre Cristos și despre Împărăția lui Dumnezeu. Privind cu atenție acest pasaj putem observa că evanghelistul Marcu face o strânsă legătură între descendența davidică a lui Isus Cristos și prezența sa în Ierusalim, iar prin întreaga sa expunere le face cunoscut oamenilor că aceia care doresc să-l înțeleagă și să-l urmeze nu trebuie să se încurce în teorii, ci trebuie să aibă credință și să-l urmeze pe drumul crucii.

Critica pe care Isus Cristos o face la adresa falșilor cărturari, deoarece în pericopa precedentă (cf. Mc 12,28-34) am întâlnit și cărturari care se străduiau să caute înțelesul ascuns al Sfintelor Scripturi și să-l pună în practică, este foarte dură (cf. Mc 12,38-40). Atitudinea lui Isus Cristos față de acești cărturari este atât de categorică, deoarece prin ceea ce ei profesează și prin poziția pe care o ocupă în fața poporului, trebuie să fie imbolduri și modele, pe când ei, prin invidia și ipocrizia lor, îndepărtează poporul de la legea lui Dumnezeu.

În strânsă legătură cu pericopa precedentă, găsim și exemplul ofrandei văduvei (cf. Mc 12,41-44). Isus Cristos elogiază gestul văduvei, deoarece prin atitudinea sa demonstrează că orice lucru, cât de mic ar fi el, dacă este făcut din toată inima și cu intenție dreaptă, este meritoriu în fața lui Dumnezeu. Valoarea faptelor noastre nu depinde de amploarea, publicitatea și aroganța lor, ci de intenția inimii.

Privind în general compoziția celui de al XII-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu, ne putem da seama că ea are o legătură decisivă cu viața de familie. Acest fapt este dovedit prin modul în care Isus Cristos abordează toate situațiile în care este pus: tot în același fel, ar trebui și familia creștină să iasă în momentele în care pare să nu se mai găsească o cale de ieșire demnă.

Aici ne putem referi la momentele în care sărăcia, șomajul, lipsa celor materiale, dar în mod cu totul deosebit, sărăcia spirituală bate la ușa sufletului și chiar la ușa familiilor noastre. Nu este ușor să depășim momentele de criză, dar credem că tot adevărul este la noi; nu putem depăși momentele de criză dacă speranțele noastre se leagă doar de lucrurile pământești, de "împărățiile" acestea, nelăsând loc și lui Dumnezeu. Exemplul cezarului ne poate fi de mare ajutor în momentul în care familia noastră devine dependentă de ceea ce este material, atât din cauza lipsurilor, cât și din cauza bunăstării: nu trebuie să ne lăsăm înșelați de aparențe. De multe ori suntem "văduvi" în cele materiale, dar bogați în cele spirituale. Să-l lăsăm pe Dumnezeu să lucreze în viața și familia noastră!

 

În Familiaris consortium, la numărul 19, găsim:

"Prima comuniune este aceea care se creează și se dezvoltă între soți: bazați pe forța legăturii de iubire conjugală, bărbatul și femeia «nu mai sunt doi, ci un singur trup» și sunt chemați să crească mereu în comuniunea lor prin fidelitatea zilnică față de jurământul matrimonial de totală dăruire reciprocă.

Această comuniune conjugală își are rădăcinile în complementaritatea naturală a bărbatului cu femeia și se alimentează prin voința personală a celor doi soți de a duce la îndeplinire întregul program de viață, ceea ce au și ceea ce sunt: pentru aceasta, o asemenea comuniune este produsul și semnul unei exigențe profund umane. Dar Dumnezeu își asumă, în Cristos Domnul, această exigență umană, o întărește, o purifică și o ridică, ducând-o la perfecțiune cu sacramentul căsătoriei, în care Duhul Sfânt, revărsat în celebrarea sacramentală, oferă soților creștini darul unei comuniuni noi de iubire, care este imaginea vie și reală a acelei uniri cu totul speciale care face din biserică indivizibilul trup mistic al lui Cristos Domnul.

Darul Duhului Sfânt este poruncă de viață pentru soții creștini și, în același timp, impuls stimulator pentru ca în fiecare zi să progreseze spre o unire reciprocă, mereu mai bogată, la toate nivelurile - unirea trupurilor, a caracterelor, a inimilor, a minții și a voinței, a sufletelor - dezvăluind, în felul acesta bisericii și lumii, noua comuniune de iubire, dăruită de harul lui Cristos.

O atare comuniune este radical contrazisă de poligamie, care neagă în mod direct planul originar al lui Dumnezeu, și aceasta pentru că este contrară demnității personale a bărbatului și a femeii, care se dăruiesc în căsătorie cu o iubire totală, de aceea unică și exclusivă. Așa cum scrie Conciliul Vatican al II-lea, «Unitatea căsătoriei, întărită de Domnul, apare în mod luminos în demnitatea personală a bărbatului și a femeii și această demnitate trebuie recunoscută în iubirea reciprocă și deplină»" (FC 19).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire