SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 34, 09.06.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Ierusalim (cf. Mc 11,1-12,44) (I)
Isus Cristos - Mesia cel așteptat (cf. Mc 11,1-33)

Întreaga activitate a lui Isus Cristos în Ierusalim este legată de îndeplinirea misiunii încredințate de către Dumnezeu Tatăl: mântuirea neamului omenesc. Capitolele care subliniază în mod deosebit rolul și misiunea sa în lume, în Evanghelia sfântului Marcu, sunt capitolele XI și XII. Făcând o analiză atentă, în capitolul al XI-lea, vom găsi primele elemente ale concretizării și ale îndeplinirii misiunii mântuitoare a lui Isus Cristos. De fapt, structura acestui capitol este următoarea: intrarea lui Isus Cristos în Ierusalim (cf. Mc 11,1-11), pilda smochinului fără fructe (cf. Mc 11,12-14.20-26), alungarea vânzătorilor din templu de către Isus Cristos (cf. Mc 11,15-19), autoritatea lui Isus Cristos (cf. Mc 11,27-33).

Odată cu intrarea triumfală a lui Isus Cristos în Ierusalim, scopul întregii sale activități publice este atins (cf. Mc 11,1-11) și aici nu ne referim la faptul că el și-ar fi primit răsplata prin uralele mulțimii, ci prin pregătirea sa pentru jertfa crucii. Prin această pericopă scripturistică, evanghelistul Marcu, care deja pregătise pe cititor în legătură cu acest pasaj în povestirea vindecării orbului Bartimeu (cf. Mc 10,46), ne prezintă faptul că regalul Fiu al lui David, adică Isus Cristos, intră în Ierusalim. Uralele poporului sunt, de fapt, uralele și mărturia de credință a acestui om care și-a recăpătat vederea în urma intervenției miraculoase a lui Isus Cristos. Este interesant de observat că evanghelistul Marcu nu vorbește despre nici o reacție din partea lui Isus Cristos la primirea oferită de discipoli și de către mulțime: cu siguranță că Isus Cristos are toată puterea și toată stăpânirea în cer și pe pământ, totuși, această domnie trebuie înțeleasă în perspectiva evenimentelor care vor avea loc la Ierusalim și pe Gologota. Va fi titulus crucis (titlul crucii) acela care va acorda deplina însemnătate Împărăției lui Dumnezeu și va obține deplina înfăptuire a misiunii sale pe pământ.

În Evanghelia sfântului Marcu, blestemarea smochinului este singura povestire despre un miracol făcut de Isus Cristos în Ierusalim (cf. Mc 11,12-14). De fapt, evanghelistul a reușit foarte bine să găsească semnificația simbolică a povestirii care se referă la Israel. Așezată între intrarea triumfătoare a lui Isus Cristos în Ierusalim și purificarea templului și înaintea parabolei viticultorilor asasini, această parabolă face legătura între popor, cetatea sfântă și templu. Privită și din perspectiva următoarei pericope, care vorbește despre credință și rugăciune (cf. Mc 11,20-26), această parabolă îmbracă forma simbolismului mesianic prin care Israel încetează să mai aibă rolul său de popor ales, acest loc luându-l un alt popor care va ști să pună în aplicare voința lui Dumnezeu.

Protestul lui Isus Cristos împotriva cultului din templu și a transformării locului de rugăciune în loc de comerț era scos în evidență de pericopa marciană 11,15-19. Evanghelistul Marcu accentuează tonul polemic al dialogului și, de fapt, al tradiției primite: pentru el, intervenția lui Isus Cristos în templul din Ierusalim era interpretată drept abolirea definitivă a cultului vechi care va fi înlocuit de unul nou, cel al jertfei sale pe cruce.

Dilema credulității și chestiunea autorității lui Isus Cristos este foarte bine scoasă în evidență de pericopa sfântului Marcu 11,27-33. Introdusă între pericopele smochinului blestemat și cea a viticultorilor asasini, povestirea necredinței iudeilor este accentuată de tonul polemic al cărturarilor și fariseilor. Chestiunea autorității pe care Isus Cristos o are în învățătura pe care o dă ascultătorilor săi este mult mai amplă decât apare la prima vedere. Paralelismul pe care Isus Cristos îl face între el și sfântul Ioan Botezătorul este unul care face referință la botez: așa cum nu au crezul cuvintelor și posibilității botezului lui Ioan Botezătorul, tot așa nu vor crede nici în posibilitatea botezului mântuitor al lui Isus Cristos. Modul în care se desfășoară întreaga acțiune îl va conduce pe Isus Cristos la drumul crucii.

Din cele relatate mai sus se pot extrage multe învățături utile pentru familia zilelor noastre.

În primul rând, nu trebuie să uităm că suntem agasați de multă necredință, de multă răutate și de multă împotrivire în momentul în care ne prezentăm public opțiunea noastră religioasă. Glumele proaste, ostilitatea, răceala, antipatiile, toate provocate de faptul că încercăm trăirea unei vieți în conformitate cu poruncile lui Dumnezeu și ale Bisericii, produc, de multe ori, mari greutăți întregii familii. În schimb, mare este satisfacția în momentul în care, în ciuda tuturor acestor pericole și obstacole, familia rămâne unită în credință și rugăciune.

În al doilea rând, pericopele scripturistice din cel de al XI-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu ne învață să credem că drumul autentic în trăirea credinței noastre este cel urmat de Isus Cristos: drumul corectitudinii, verticalității și al speranței în mai bine. Desigur că de multe ori pot apărea contradicții între ceea ce noi gândim și ceea ce familia noastră reușește să înțeleagă. Totuși, dincolo de limitele fiecărui membru în parte, avem speranța că Dumnezeu este mereu alături de noi.

 

În Familiaris consortium, la numărul 18, găsim:

"Familia, întemeiată și însuflețită de iubire, este o comunitate de persoane: soții, părinții, copiii, rudele. Prima obligație a familiei este de a trăi cu fidelitate realitatea comuniunii prin asumarea rolului constant de a dezvolta o autentică comuniune de persoane.

Principiul interior, forța permanentă și țelul ultim al acestei obligații este iubirea: așa cum fără iubire, familia nu este o comunitate de persoane, la fel, fără iubire, familia nu poate trăi, nu poate crește și nu se poate perfecționa în calitatea sa de comunitate de persoane. Ceea ce am scris în enciclica Redemptor hominis își află aplicarea genuină și privilegiată tocmai în familia ca atare: «Omul nu poate trăi fără iubire. Rămâne pentru sine o ființă de neînțeles, viața lui este lipsită de sens, dacă nu este scoasă în relief de iubire, dacă nu se întâlnește cu iubirea, dacă nu o experimentează și nu și-o face proprie, dacă nu ia parte vie la iubire».

Iubirea dintre bărbat și femeie în căsătorie și, în formă derivată și amplificată, între membrii aceleiași familii - între părinți și copii, între frați și surori, între rude - este însuflețită și dezvoltată neîncetat, pas cu pas, de un dinamism interior care duce familia la o comuniune, mereu mai profundă și mai intensă, fundamentul și sufletul comunității conjugale și familiale" (FC 18).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire