SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 33, 02.06.2004
Drumul lui Isus Cristos spre Ierusalim (cf. Mc 8,27-10,52) (IV)
Slujirea adevărată se concretizează prin iubire (cf. Mc 10,13-52)

După ce am acordat un spațiu special concepției lui Isus Cristos despre căsătorie și divorț, vom continua analiza celui de al X-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu. Pericopele scripturistice care alcătuiesc acest capitol sunt următoarele: copiii și Împărăția lui Dumnezeu (cf. Mc 10,13-16), istoria tânărului bogat (cf. Mc 10,17-31), cea de a treia vestire a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Mc 10,32-34), cererea fiilor lui Zebedeu (cf. Mc 10,35-40), porunca slujirii (cf. Mc 10,41-45), vindecarea orbului din Ierihon (cf. Mc 10,46-52).

În prima pericopă scripturistică pe care o analizăm, ne găsim în fața unui gest plin de gingășie, dar și de însemnătate teologică, pe care Isus Cristos îl face în favoarea unui grup de copii (cf. Mc 10,13-16). La Isus Cristos sunt aduși, probabil de către mamele lor, câțiva copii pentru a primi o binecuvântare: această atingere a lui Isus Cristos nu poate fi apreciată în același fel cu atingerea de vindecare pe care o vom analiza ulterior. Binecuvântarea prin impunerea mâinilor pe care Isus Cristos o dă copiilor este privită cu ostilitate de către discipoli, poate și din cauza faptului că, în acel timp, copiii erau considerați la fel ca străinii, săracii și femeile, cei din urmă în ierarhia socială. Tocmai această mentalitate este condamnată de către Isus Cristos și el le amintește tuturor, dar în chip deosebit discipolilor, că Împărăția lui Dumnezeu trebuie primită cu sinceritatea, nevinovăția și perceprea celor curați din toate punctele de vedere, așa cum sunt pruncii.

Următoarea pericopă, dorind parcă să continue explicația Împărăției lui Dumnezeu, trece de la copii la tineri și aici avem învățătura pe care Isus Cristos ne-o oferă cu privire la tânărul cel bogat (cf. Mc 10, 17-31). Mărturia limbajului și atitudinea critică la adresa bogățiilor din partea lui Isus Cristos sunt strâns legate de perspectiva urmării necondiționate a lui Dumnezeu din partea omului. Radicalitatea urmării lui Dumnezeu este foarte bine conturată de către evanghelist, ținând cont de faptul că atât Isus Cristos, cât și discipolii săi au trăit în această alegere. În explicația pe care Isus Cristos o dă acestui tânăr, se poate întrevedea care este motivul falimentului omului bogat: deasupra a toate, trebuie pus harul lui Dumnezeu, care elimină slăbiciunea umană și lucrează tocmai acolo unde încetează puterea și inteligența umană. În aceasta constă deschiderea omului către Dumnezeu și către perfecțiunea evanghelică. Atotputernicia lui Dumnezeu se deschide mântuirii omului, dacă el răspunde prin credință și abandonare la planul divin. Pe aceeași undă trebuie să se găsească și discipolii autentici ai lui Isus Cristos dacă doresc cu adevărat să-l urmeze pe Dumnezeu.

Evanghelistul Marcu notează faptul că Isus Cristos era în drum spre Ierusalim și, în această postură de pelegrin, el le reamintește faptul că în cetatea sfântă va suferi, va fi răstignit, va muri și va învia (cf. Mc 10,32-34): de fapt, Marcu atribuie o importanță deosebită celei de a treia vestiri a morții și învierii lui Isus Cristos. El ne arată semnificația cristologică a pericopei prin faptul că ni-l prezintă pe Isus Cristos drept cel care, de bunăvoie, urcă spre Ierusalim, locul răstignirii sale. Deși el prevedea în mod clar sfârșitul dramatic al vieții sale în cetatea sfântă, nu se lasă îndepărtat de la planul de mântuire pe care Dumnezeu Tatăl i l-a încredințat: el acceptă ascultător jertfa sa pe cruce, jertfă dispusă de Tatăl ceresc. În același timp, acest anunț este de maximă importanță și pentru discipoli, deoarece, apropiindu-se de Ierusalim, vor avea posibilitatea să afle ce înseamnă a-l urma cu adevărat pe Isus Cristos și le este oferită posibilitatea să se decidă. Ei, deși îl urmează pe Maestrul lor în drumul către Iersualim, nu știu și nu sunt încă în stare să se decidă pentru o urmare totală: marele moment al descoperirii revelației lui Dumnezeu pe lemnul crucii de abia urma să se reveleze!

În contradicție cu anunțul morții și învierii sale, discipolii încep o dispută cu privire la întâietatea dintre ei (cf. Mc 10,35-45). Pericopa poate fi împărțită în două părți: dialogul lui Isus Cristos cu fiii lui Zebedeu (cf. Mc 10,35-40) și următoarea învățătură adresată celor doisprezece (cf. Mc 10,41-45). Întregul material al acestei pericope ne prezintă o tipică dispută între discipoli și o interpretare autentică a mesajului pe care Isus Cristos l-a făcut normă de viață în întreaga sa activitate publică: slujirea adevărată se concretizează prin iubire! Adevărata întâietate o au acei discipoli ai lui Isus Cristos care în cadrul comunității sunt primii în slujire și care-și dau viața pentru Fiul Omului. În momentul revelării definitive a lui Dumnezeu, adică la paruzie, fiecare își va primi locul care i se cuvine.

Vindecarea orbului din Ierihon (cf. Mc 10,46-52) orientează întreaga pericopă către sfârșitul vieții pământești a lui Isus Cristos. Faptul că această pericopă de vindecare a orbului din Ierihon se termină cu observația că acesta, după vindecare, îl urma pe drumul către Ierusalim, indică faptul că se face un paralelism între urmarea discipolilor și a celor care din credință îl urmează pe Isus Cristos: credința este și va fi cheia de interpretare a vieții, morții și învierii lui Isus Cristos.

Plecând de la aceste pericope și proiecând cele observate mai sus, cu siguranță că se nasc câteva întrebări: Care este atitudinea mea față de cei din familie, față de copii, față de binecuvântarea pe care aceștia trebuie să o primească de la Dumnezeu? Sunt eu capabil ca în cadrul familiei din care fac parte să devin "semn vizibil" al slujirii prin iubire și al iubirii prin slujire, după exemplul lui Isus Cristos?

Desigur că nu este ușor pentru nici unul dintre noi să răspundă și să dea noi alternative valabile pentru a rezolva eventualele "întâietăți" ale persoanei noastre, în detrimentul familiei din care facem parte. Este destul de greu, în momentul în care am pierdut din elanul și din frumusețea primelor clipe trăite împreună cu soțul sau soția, a emoțiilor apariției primului boboc de viață în leagănul familiei, să răspundem, dar nu este încă nimic pierdut. Așa cum discipolii nu au înțeles pe deplin planul lui Dumnezeu decât la Rusalii, tot așa și familia zilelor noastre să aibă curajul să ceara ajutorul lui Dumnezeu, prin Duhul Sfânt, ajutor care să se concretizeze prin iubire, respect, înțelegere, deoarece viață trăită în respect conjugal, asemenea pruncilor, ne poate reda nevinovăția primară.

 

Găsim în Familiaris consortium, la numărul 16:

"Fecioria și celibatul pentru împărăția lui Dumnezeu nu numai că nu contrazic demnitatea căsătoriei, ci o presupun și o întăresc. Căsătoria și fecioria sunt cele două moduri de exprimare și trăire a unicului mister al legământului lui Dumnezeu cu poporul său. Când nu este prețuită căsătoria, nu poate exista nici fecioria consacrată; când sexualitatea umană nu este considerată ca o mare comoară dată de Dumnezeu, își pierde semnificația și renunțarea la ea pentru împărăția cerurilor.

De fapt, pe bună dreptate spune sfântul Ioan Gură de Aur: «Cine condamnă căsătoria, știrbește și gloria fecioriei; și invers, cine o laudă, face mai admirabilă și mai strălucitoare fecioria. Ceea ce apare bine, numai în comparație cu un rău, nu este un mare bine; dar ceea ce este încă mai bine dintre toate lucrurile bune recunoscute în mod universal, este sigur un bine în cel mai mare grad».

În starea de feciorie omul este în așteptarea - chiar și cu trupul - nunții escatologice a lui Cristos cu Biserica, dăruindu-se integral Bisericii în speranța că Cristos i se va dărui în plinătatea adevărului vieții veșnice. Persoana care trăiește în feciorie anticipează în felul acesta în trupul său lumea cea nouă a învierii viitoare.

Prin forța acestei mărturisiri, fecioria menține vie în Biserică conștiința misterului căsătoriei și o apără de orice micșorare și sărăcire.

În special, făcând liberă inima omului, «(...) așa încât să se aprindă mai mult de iubirea către Dumnezeu și către toți oamenii», fecioria dă mărturie de faptul că împărăția lui Dumnezeu și dreptatea lui sunt acea perlă prețioasă care trebuie preferată oricărei alte valori, oricât de mare ar fi ea, și că trebuie căutată ca unica valoare definitivă. Pentru aceasta, Biserica, în tot cursul istoriei ei, a apărat mereu superioritatea acestei carisme în comparație cu căsătoria, datorită legăturii cu totul speciale pe care o are cu împărăția lui Dumnezeu.

Deși a renunțat la fecunditatea fizică, persoana feciorelnică devine în chip spiritual fecundă, tată și mamă a multora, cooperând la realizarea familiei după planul lui Dumnezeu.

Soții creștini au pentru aceasta dreptul de a aștepta de la persoanele feciorelnice exemplul bun și mărturia fidelității față de vocația lor până la moarte. Așa cum pentru soți fidelitatea devine uneori dificilă și cere sacrificii, mortificare și renunțare la sine, așa se poate întâmpla și cu persoanele feciorelnice. Fidelitatea acestora, chiar și în eventualele încercări, trebuie să fie un exemplu pentru ceilalți.

Aceste reflecții despre feciorie pot ilumina și ajuta pe aceia care, din motive independente de voința lor, nu au putut să se căsătorească și apoi au acceptat situația lor în spirit de slujire" (FC 16).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire