SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 32, 26.05.2004
Drumul lui Isus Cristos spre Ierusalim (cf. Mc 8,27-10,52) (III)
Învățătura lui Isus Cristos despre căsătorie și divorț (cf. Mc 10,1-12)

Capitolul al X-lea din Evanghelia sfântului Marcu aduce în discuție mai multe argumente și teme dintre care amintim: căsătoria și divorțul, urmarea necondiționată a lui Isus Cristos, a treia vestire a morții și învierii sale etc. Ținând cont de importanța familiei și de criza prin care aceasta trece în ceea ce privește sacramentul căsătoriei, ne vom ocupa mai îndeaproape de acest argument și-l vom analiza separat de celelalte ale acestui capitol.

Pericopa scripturistică cu care începe cel de al X-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu leagă o indicație geografică destul de imprecisă de o descriere generală a activității de învățător a lui Isus Cristos și are drept centru al catehezei căsătoria și divorțul (cf. Mc 10,1-12). Această pericopă se poate împărți în două momente: învățătura lui Isus Cristos îndreptată către mulțime (cf. Mc 10,1-9) și învățătura îndreptată către discipoli (cf. Mc 10,10-12). În timp ce în prima parte a pericopei disputa cu fariseii se bazează pe o mărturie a Sfintei Scripturi, de fapt, a Legii lui Moise, care depășește preceptul mozaic al divorțului, a doua parte prezintă regulile concrete ale explicării legii căsătoriei.

Într-una din zile, când Isus Cristos învăța mulțimea, s-au apropiat de el câțiva farisei cu intenția de a-l pune la încercare. Întrebarea lor, plină de viclenie, se concentra asupra unei interpretări a legii lui Moise care permitea ca bărbatul să-și repudieze soția și, prin această metodă, ei sperau să demonstrez poporului că Isus Cristos este un călcător de lege, deoarece pentru iudaismul oficial de atunci era posibilă dezlegarea oricărei căsătorii și divorțul era prevăzut de lege, iar prin acest procedeu Isus Cristos era pus în contradicție cu legea. Răspunsul lui Isus Cristos nu întârzie să vină și întrebării puse i se răspunde cu o contraîntrebare: el îi întreabă în legătură cu ceea ce Moise a poruncit în lege , dar întrebarea sa nu se referă la ceea ce ei doreau să audă, ci la poruncile lui Dumnezeu și nu la cele lăsate de oameni.

În contextul acestei pericope, Isus Cristos nu se lasă angrenat în raționamentele oarbe și nedrepte ale omului și la "împietrirea inimii" care-i conduce pa oameni la tot felul de artificii pentru a-și rezolva problemele și pentru a fugi din fața responsabilităților ce sunt asumate o dată cu căsătoria. Prin luarea de poziție a lui Isus Cristos față de farisei, el confirmă prescrierea lui Moise citată de farisei, dar o leagă de "împietrirea inimii lor" și le demonstrează că nu este contradicție între un cuvânt și altul al Sfintei Scripturi, ci le arată care era gândirea originară a lui Dumnezeu în ceea ce privește porunca iubirii dintre bărbat și femeie. Isus Cristos, prin intervenția sa, dorește ca omul să înțeleagă că ceea ce este important este unirea dintre cei doi, bărbat și femeie, care au fost creați și destinați de Dumnezeu unul pentru altul. Cei doi - și aici avem un punct distinct de Vechiul Testament - lasă casa părintească pentru a îndeplini misiunea de procreare încredințată lor de Dumnezeu și, în același timp, pentru a forma o familie, nu pentru un scop egoist, ci pentru totdeauna. Prin această luare de poziție, Isus Cristos respinge o concepție, deja bine cunoscută în teologia iudaică, conform căreia, la origine, Adam ar fi fost un om androgin iar sacramentul căsătoriei l-ar fi introdus în condiția inițială a planului lui Dumnezeu. Interzicerea divorțului nu este absolut deloc legată de un proces natural, ci de voința lui Dumnezeu care dispune liber de toate planurile sale pe care le împărtășește omului.

Viața familiei contemporane este dezorientată și greu pusă la încercare atât de societate în ansamblu, cât și de noile concepții libertine, în ceea ce privește noul mod de a trăi viața de căsătorie.

Se cunoaște foarte bine faptul că în ziua de astăzi se face simțită o cultură a bunului plac, o cultură europeană care încearcă să-și exprime identitatea liberă de orice lege morală: de fapt, putem constata că ne aflăm în fața unui adevărat declin moral. Biserica, în persoana Sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea, precum și prin vocea autoritară și competentă a diferiților prelați, a tras un semnal de alarmă în ceea ce privește minimalizarea, destabilizarea și ignorarea familiei ca instituție și ca sacrament. Cardinalul Ratzinger, prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței, a deplâns, de asemenea, Carta europeană a drepturilor fundamentale în care căsătoria este definită cu termeni vagi, afirmând că recunoașterea divorțului și a uniunilor între persoane de același sex va conduce la o dizolvare a imaginii omului, cu consecințe deosebit de grave.

Dreptul familiei tradiționale este văzut ca o alternativă între atâtea altele și cei care se opun altor forme de căsătorie sunt considerați drept înapoiați și bigoți. Dar, oare, a îndeplini poruncile lui Dumnezeu înseamnă a încălca drepturile omului? A lăsa ca viața familiei să fie condusă de stimă, respect, adevăr și iubire înseamnă a încălca libertatea altuia? A sacrifica timpul și energiile pentru întemeierea, construirea și respectarea unei familii bazate pe raporturi firești de sexualitate este un pas înapoi? Pentru o societate care se dorește a fi "europeană" și "democratică", preceptele care stau la bază trebuie să fie acelea ale rădăcinilor creștine, pentru că, în caz contrar, în numele și de dragul unei "libertăți" rău înțelese, continentul nostru european, din leagănul civilizației, culturii și al vieții, va deveni leagănul morții, nonculturii și va simboliza gheena morală de care vorbește Isus Cristos.

Nu ajunge ca descoperirile științifice și tehnologice să ofere omului noi posibilități de procreare, nu ajunge să ne adunăm în locuri publice, în piețe sau în parlamente pentru a decide viața a sute de milioane de oameni, aprobând și scandând lozinci ce nu spun decât că omul este singurul stăpân al vieții sale și că Dumnezeu nu există pentru viața morală. Tehnica și bioetica au datoria să salveze vieți, nu să le distrugă! Viața și căminul unei familii heterosexuale nu vor putea fi nicicând înlocuite cu "pseudofamilii", cu uniri de circumstanță, cu adultere și alte alternative: omul este și devine liber în momentul în care se identifică cu Dumnezeu prin iubire, respect și înțelegere.

 

Familiaris consortium, la numărul 17, ne spune:

"În planul lui Dumnezeu creator și mântuitor, familia descoperă nu numai «identitatea» sa, ceea ce «este», dar și «misiunea» sa, adică ceea ce poate și trebuie «să facă». Misiunile pe care familia este chemată de Dumnezeu să le dezvolte în istorie, decurg din însăși ființa ei și sunt reprezentate prin dezvoltarea dinamică și esențială. Orice familie descoperă și află în ea însăși strigătul neîncetat care definește demnitatea și responsabilitatea ei: familie, «devii» ceea ce «ești»!

Reîntoarcerea la «începutul» gestului creator al lui Dumnezeu este, așadar, o necesitate pentru familie, dacă vrea să se cunoască și să se realizeze după adevărul intim, nu doar al ființei sale, ci și al modului său de a acționa în istorie. Conform planului divin, familia este constituită drept «comunitate intimă de viață și iubire» și, ca atare, are misiunea de a deveni mereu mai mult decât ceea ce este, adică o comunitate de viață și iubire, într-o astfel de tensiune, așa cum este cerută de orice realitate creată și mântuită, încât să-și afle împlinirea în împărăția lui Dumnezeu. În acea perspectivă, apoi, care atinge la baza realităților, esența și obligațiile familiei sunt definite, în cele din urmă, de dragoste. Pentru aceasta, familia primește misiunea de a păstra, de a descoperi și de a comunica dragostea; ca reflex viu și reală participare la iubirea lui Dumnezeu pentru omenire și a iubirii lui Cristos Domnul pentru Biserică, mireasa lui.

Orice obligație deosebită a familiei este expresia și înfăptuirea concretă a acestei misiuni fundamentale. Este necesar, deci, ca să pătrundem mai adânc în bogățiile deosebite ale misiunii familiei și să sondăm conținutul multiplu și unitar al acestei misiuni.

În acest sens, plecând de la iubire și mereu referindu-ne la ea, recentul sinod a evidențiat patru obligații generale ale familiei: formarea unei comunități de persoane, în serviciul vieții, participarea la dezvoltarea societății și participarea la viața și la misiunea Bisericii" (FC 17).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire