SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 31, 19.05.2004
Drumul lui Isus Cristos spre Ierusalim (cf. Mc 8,27-10,52) (II)
Descoperirea identității lui Isus Cristos (cf. Mc 9,2-50)

Continuând drumul său spre Ierusalim, Isus Cristos se descoperă ucenicilor săi și-și dezvăluie, pentru un moment, identitatea și puterea pe care le are de la Dumnezeu Tatăl: acest lucru îl face pentru a-i întări și pentru a-i încuraja în mărturisirea mesajului evanghelic lumii întregi după marile evenimente ce vor urma în cetatea sfântă. Pericopele scripturistice ale celui de al IX-lea capitol al Evangheliei sfântului Marcu sunt următoarele: schimbarea la față a lui Isus Cristos (cf. Mc 9,2-13), vindecarea unui tânăr posedat de diavol (cf. Mc 9,14-29), a doua anunțare a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Mc 9,30-32), întâietatea între apostoli (cf. Mc 9,33-37), puterea numelui lui Isus Cristos (cf. Mc 9,38-41) și pericolul scandalului (cf. Mc 9,42-50).

Intenția relatării pericopei scripturistice a schimbării la față a lui Isus Cristos (cf. Mc 9,2-13) de către evanghelistul Marcu este multiplă. Înainte de toate, evanghelistul introduce povestirea într-o succesiune istorică: alegerea celor trei discipoli confirmă măreția revelației și-i așează în interiorul grupului celor doisprezece drept mesageri speciali ai revelației lui Isus Cristos iar accentul pus pe Moise și pe profetul Ilie subliniază că Isus Cristos inaugurează sfârșitul timpurilor. În acest context, sfântul Petru, purtătorul de cuvânt al discipolilor, este prezentat drept persoana care nu înțelege ceea ce se întâmplă (cf. Mc 9,6), deoarece prin exprimarea dorinței de a face o locuință materială și pământească (o colibă), el dorește, de fapt, să păstreze în mod durabil revelația măreției cerești a lui Isus Cristos. Această dorință, înțeleasă pe planul uman al persoanei, contrazice vocația discipolului de a se face părtaș la urmarea crucii lui Isus Cristos: de fapt, este contrară ideii pătimirii. Pe acest fundal, câștigă un substrat specific: al apelativului divin și al ascultării cuvintelor Fiului lui Dumnezeu. Fiul lui Dumnezeu care se revelează aparține altei lumi: le nu poate să-și facă locuință în această lume. Discipolul trebuie să o aștepte și să spere în ea și nu trebuie să se lase disociat de ceea ce îi este menit, adică nu trebuie să uite că el trebuie să-l urmeze pe Isus Cristos sub cruce. Sfântul Petru nu a fost descris, în acest pasaj scripturistic, drept reprezentantul unei părți a comunității care se plânge de cruce, ci este simbolul protestelor din noi, creștinii, împotriva suferinței cu care se ia contact. Revelația făcută de Isus Cristos pe munte discipolilor săi este, de fapt, o transformare și o chemare pentru urmarea necondiționată a Fiului lui Dumnezeu.

Pasajul vindecării tânărului posedat de diavol (cf. Mc 9,14-29) este introdus de către evanghelist imediat după întoarcerea lui Isus Cristos de pe munte, după schimbarea sa la față. Scena turbulentă de la început, adică discuția în plină desfășurare pe care discipolii o au cu mulțimea și cu cărturarii, prevestește o serie de evenimente. Discuția cu cărturarii deja recheamă atenția asupra iminentei intenții a evanghelistului de a situa în centru comportamentul discipolilor: el reușește să facă acest lucru, contrapunându-se incapacității discipolilor și atitudinii tatălui acestui tânăr. În dialogul tatălui cu Isus Cristos, credința este definită drept puterea care este capabilă să înfăptuiască orice și, de aceea, implicit, falimentul discipolilor este atribuit necredinței lor. Credința și, deci, vindecarea sunt obținute doar în totală și încrezătoare adeziune la Isus Cristos, a cărui credință este infinită. Deoarece modelul de urmat în credință este acela al lui Isus Cristos și nu acela al tatălui posedatului, critica adresată discipolilor este redimensionată: a participa la credința în Isus Cristos, credință ce niciodată nu poate fi ajunsă în dimensiunea sa profundă, așa cum a fost trăită de Isus Cristos, trebuie să fie scopul de urmat. Mustrarea Fiului Omului adresată discipolilor, mulțimii și cărturarilor este în contrast cu credința lui Isus Cristos, deoarece el situează necesitatea rugăciunii ca prioritară în exprimarea pură a credinței. Vindecarea poate fi obținută doar prin sacrificiu, prin eliminarea oricărei false siguranțe și prin dăruirea de sine, prin adeziunea necondiționată la Isus Cristos.

Imediat după această vindecare miraculoasă, Isus Cristos se îndreaptă către ținutul Galileii unde anunță a doua oară moartea și învierea sa (cf. Mc 9,30-32). Cu a doua prezicere a pătimirii, evanghelistul Marcu oferă posibilitatea de a orienta în mod și mai categoric activitatea lui Isus Cristos către sfârșitul care va fi împlinit la Ierusalim. Galileea nu-l mai poate reține pe Isus Cristos: discipolii urmează pe maestrul lor pe acest drum al umilinței, pătimirii și morții. Totuși, nu moartea și suferința vor avea ultimul cuvânt, deoarece învierea lui Isus Cristos le dăruiește un exemplu uimitor: acela care închide ochii la imaginea lui Isus Cristos, cel care pătimește și moare, nu poate să-i țină deschiși în fața aceluiași Isus Cristos înviat.

Legat de pericopa anterioară este și pasajul imediat următor, care se poate rezuma în următoarea denumire: adevărata măreție se demonstrează în a sluji! (cf. Mc 9,33-37). Anunțului pătimirii îi urmează o scenă a discipolilor care scoate în evidență neputința înțelegerii din partea discipolilor a ideii pătimirii. Evanghelistul Marcu ne face cunoscut semnificația principală a acestei învățături și dă drept măsură a adevăratei măreții disponibilitatea de a sluji: în momentul în care se caută egoist numai avantaje, discipolul pierde identitatea sa. În cazul în care el uită de sine însuși și se face solidar cu cei ce nu au nici un fel de privilegiu, în acel moment este îmbrățișat, cuprins de iubirea lui Isus Cristos, așa cum este înveșmântat de iubire un copil din partea părinților săi.

În continuarea relatării evangheliei sale, Marcu introduce o pericopă cu un conținut interesant: un oarecare învăța și scotea diavoli în numele lui Isus Cristos (cf. Mc 9,38-41). Rolul acestui necunoscut în Evanghelia lui Marcu este structurat în două scopuri. Înainte de toate, comportamentul apostolului Ioan ne oferă încă o dată un exemplu al faptului că discipolii nu au înțeles, la momentul respectiv, necesitatea corecției slujirii: discipolii nu se ceartă numai pentru ocuparea primului loc între ei, ci ei se mândresc și pentru privilegiile pe care le au. Într-un al doilea moment, evaluarea activității exorciste exprimă o relativitate: lăsați să facă exorcisme și cei străini! Aceasta este porunca lui Isus Cristos. Împărăția lui Dumnezeu aparține și acelora care fac minuni în numele lui Isus Cristos: ceea ce contează nu este senzaționalul, ci iubirea practicată în ascuns, care de multe ori se concretizează și prin oferirea unui pahar cu apă, a unui cuvânt de încurajare etc.

Pericolul scandalurilor este foarte mare și, de aceea, Isus Cristos își avertizează discipolii (cf. Mc 9,42-50). Dincolo de discursul pe care Isus Cristos îl adresează discipolilor este clară intenția de fond ce urmează celei de a doua anunțări a morții și învierii sale. În urmarea lui Isus Cristos în lupta decisivă împotriva a ceea ce este rău, discipolii trebuie să fie gata de a evita scandalul în orice circumstanță, de a lua asupra lor renunțarea și sacrificiul. Acest lucru este îndeplinit nu atât pentru o asceză, ci pentru a întări comuniunea dintre discipoli, deoarece aceasta este de foarte multe ori amenințată de controverse în legătură cu precedența, cu căutarea de privilegii etc. În acest caz, porunca finală de a păstra pacea înseamnă a contribui la depășirea tuturor obstacolelor ce stau în fața unității și înțelegerii și acest lucru este posibil doar prin puterea acelui spirit al slujirii, adică a duhului lui Isus Cristos.

Învățătura acestui capitol, al IX-lea, al Evangheliei sfântului Marcu, readuce în prim plan catehizarea pe care Isus Cristos o face atât ucenicilor săi, cât și mulțimii iar ea se concretizează prin faptul că cel ce dorește să fie alături de el trebuie să slujească, să devină un slujitor fidel și coerent.

Asociind aceste pericope scripturistice familiei creștine din contextul contemporan, se poate spune că adevărata familie este aceea care știe să slujească, adică este aceea care se lasă condusă de Duhul lui Dumnezeu în toate momentele vieții. Deoarece, alături de momentele de bucurie, în viața familiei pot apărea momente de tensiune, neînțelegere a planului lui Dumnezeu, de frustrare și egoism, acestea se pot contracara numai printr-o slujire autentică, prin capacitatea fiecărui membru al familiei în parte de a abandona individualismul și de a accepta viața de uniune asumată odată cu sacramentul căsătoriei.

Desigur că nu întotdeauna se poate înțelege planul lui Dumnezeu în totalitatea sa și există pericolul de a ne refugia în moduri diferite de singurătate, neacceptare și dezorientare, de a ne refugia în anumite "surogate", convenționale sau neconvenționale; totuși, Isus Cristos ne invită, așa cum a făcut-o și cu discipolii săi, la o credință vie și autentică, la o slujire adevărată care-și va găsi finalitatea în comuniunea deplină în Biserică și în Împărăția lui Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, la numărul 15, ne spune:

"În căsătorie și în familie se constituie un complex de relații interpersonale - cadru nupțial, relația paternitate - maternitate, filiația, fraternitatea, prin care orice persoană umană este introdusă în «familia umană» și în «familia lui Dumnezeu», care este Biserica.

Căsătoria și familia creștină construiesc Biserica: de fapt, în familie persoana umană nu numai că este născută, iar prin educație este introdusă progresiv în comunitatea umană, dar, prin botez și educația la credință, persoana este introdusă și în familia lui Dumnezeu, care este Biserica.

Familia umană, dezagregată de păcat, este reconstituită în unitatea sa de forță mântuitoare a morții și învierii lui Cristos. Căsătoria creștină, părtașă la eficacitatea salvatoare a acestui eveniment, constituie locul natural în care are loc inserarea persoanei umane în marea familie a Bisericii.

Porunca de a crește și de a înmulți, dată la început bărbatului și femeii, ajunge în acest mod la adevărata și deplina ei realizare.

Biserica găsește în acest mod, în familia născută din sacrament, leagănul și locul în care poate să pătrundă în generațiile umane, iar acestea, la rândul lor, găsesc locul de-a intra în Biserică" (FC 15).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire