SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 30, 12.05.2004
Drumul lui Isus Cristos spre Ierusalim (cf. Mc 8,27-10,52) (I)
Sfântul Petru - paradigma omului mântuit (cf. Mc 8,27-9,1)

În contextul evangheliei sfântului Marcu, un pasaj hotărâtor este drumul pe care Isus Cristos, împreună cu ucenicii săi, îl va face spre Ierusalim, locul și destinația ultimă a activității sale publice. Începând cu jumătatea celui de al VIII-lea capitol, evanghelistul ni-l prezintă pe Isus Cristos într-o postură inedită: el își anunță moartea! Continuând logica relatării, evanghelistul Marcu nu schimbă protagonistul, chiar dacă la prima vedere ar părea că sfântul Petru devine centrul acțiunii, ci lasă ca prin vocea primului apostol să fie recunoscut drept Mesia și atrage atenția asupra necesității pătimirii sale. Învățătura pe care Isus Cristos o dă apostolilor include și pe aceea a urmării crucii care, de fapt, înseamnă renunțarea la tot pentru a fi alături de cel Răstignit. Divizarea pericopelor celei de a doua părți a capitolului al VIII-lea este următoarea: mărturisirea lui Petru (cf. Mc 8,27-30), prima anunțare a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Mc 8,31-33) și condițiile urmării lui Isus Cristos (cf. Mc 8,34-9,1).

Pericopa mărturisirii sfântului Petru (cf. Mc 8,27-30) este în strânsă legătură cu următoarea, cea a primei anunțări a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Mc 8,31-33), deoarece se poate observa o unitate între trei momente distincte ale acțiunii prezentate: întrebarea pusă de Isus Cristos și profesiunea de credință a sfântului Petru (cf. Mc 8,27-30), prezicerea pătimirii sale (cf. Mc 8,31) și mustrarea sfântului Petru de către Isus Cristos (cf. Mc 8,32-33).

Locul povestirii evanghelistului este Cezareea lui Filip iar aici se prezintă și motivul călătoriei, care este înțeleasă în perspectiva pătimirii sale la Ierusalim. De fapt, este aceeași călătorie pe care sfântul Ioan Botezătorul a făcut-o arătând care va fi sfârșitul lui Isus Cristos. Faptul că Isus Cristos întreabă care este înțelesul misiunii sale în popor nu este altceva decât o provocare la adresa lor și a sfântului Petru care va mărturisi credința lor în Fiul lui Dumnezeu. Pe fondul contrastului de opinii ale lumii cu privire la Isus Cristos, totuși se poate observa că el este perceput drept cineva mai mare decât cei din vechime, care a inaugurat timpul mântuirii universale. Dacă în spatele judecării, din partea mulțimii, a lui Isus Cristos drept Ioan Botezătorul (cf. Mc 8,28) se întrevede moartea sa și prezumtiva sa înviere, profesiunea de credință a sfântului Petru cuprinde în sine credința pascală creștină.

Plecând de la această bază, evanghelistul Marcu stabilește în mod clar un raport între Isus Cristos, moartea și învierea sa. Prima anunțare a pătimirii lui Isus Cristos este plină de semnificație și destinului suferinței și morții Fiului Omului îi este dedicat un spațiu mai mare deoarece este situat la sfârșitul drumului său pământesc (cf. Mc 8,31-33). Călătoria pământească a lui Isus Cristos se identifică cu destinul dreptului care suferă: a trebui să suferi mult este o sinteză a vieții pământești, iar destinul lui Isus Cristos este așezat alături în mod direct de această situație. Totuși, în acest context, apare o nouă mentalitate în privința învierii: dacă pentru Vechiul Testament morții nu pot învia decât la porunca lui Dumnezeu, Isus Cristos învinge moartea prin propriile sale puteri (cf. Mc 8,31). Prin acest anunț genuin al evangheliei Domnul Isus Cristos se opune mentalității timpului, iar atitudinea lui Petru, care se răzvrătește împotriva destinului final al lui Isus Cristos, ne demonstrează cât de condiționat este omul în alegerile pe care le face. Prin cuvintele sale, sfântul Petru ne spune că este foarte ușor să faci o profesiune de credință exterioară, dar foarte greu să o pui în aplicare.

Urmarea decisivă și necondiționată a lui Isus Cristos este centrul pericopei următoare a evangheliei sfântului Marcu (cf. Mc 8,34-9,1). Cu această povestire, Marcu a creat o învățătură eficace îndreptată către discipoli și care primește o particulară relevanță ținând cont de pericopele anterioare, adică acelea legate de prima veste a morții lui Isus Cristos și a opoziției sfântului Petru. În acest text apare foarte clar că urmarea lui Isus Cristos este, de fapt, urmarea crucii și că a fi ucenicul său comportă disponibilitatea de a renunța la sine însuși și de a accepta martiriul. Cu Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, nu doar a început Împărăția lui Dumnezeu, ci, în momentul în care va învia, se va definitiva Biserica sa. Între moartea și învierea sa, pe de o parte, și paruzie, pe de altă parte, se află timpul propice pentru vestirea evangheliei și din această cauză discipolii săi vor suferi și vor muri.

Pericopele prezentate de către evanghelistul Marcu conțin o nostalgie, dar și o nouă speranță: cei care știu să împartă cu Isus Cristos munca istovitoare a apostolatului aceia se vor bucura de înviere împreună cu el.

Mesajul transmis familiilor de aceste pasaje scripturistice este unul dens și important, deoarece, privind prin premiza societății actuale, multe sunt obstacolele în viața omului în ceea ce privește mărturisirea deplină a lui Isus Cristos și a evangheliei sale. Nu este nici un secret pentru noi că în momentul în care familia, fiecare membru al ei, începe o adevărată convertire, o schimbare de mentalitate și privește lucrurile prin optica lui Dumnezeu și a evangheliei sale, imediat apar întregiri, aparent nevinovate, care-i supun la mari presiuni: dacă Dumnezeu, dacă Isus Cristos este Mesia, de ce atâta ură, atâta mizerie morală, atâta neînțelegere, atâta răutate? El, Fiul lui Dumnezeu, nu ar putea stăvili durerea și moartea? Aceste întrebări se pot auzi pe stradă, la locul de muncă, în școli, facultăți, spitale... Și care ar trebui să fie răspunsul familiei?

Răspunsul cel mai oportun și categoric este cel evanghelic: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34). Urmarea autentică presupune curaj, responsabilitate și speranță.

 

Familiaris consortium, la numărul 14, ne spune:

"După planul lui Dumnezeu, căsătoria este fundamentul celei mai ample comunități a familiei, pentru că instituția însăși a căsătoriei și iubirea conjugală sunt rânduite pentru procrearea și educarea copiilor, care sunt cununa căsătoriei.

În realitatea ei cea mai profundă, iubirea este în chip esențial dar iar iubirea conjugală, în timp ce-i conduce pe soți la «cunoașterea» reciprocă ce îi face «un singur trup», nu se epuizează în interiorul perechii conjugale, pentru că îi face apți pentru maxima dăruire posibilă, prin care devin cooperatorii lui Dumnezeu la darul vieții unei noi persoane umane. În felul acesta, soții, în timp ce se dăruiesc unul altuia, dincolo de ei înșiși, dăruiesc realitatea fiilor lor, reflux viu al iubirii lor, semn permanent al unității conjugale și sinteza vie și indisolubilă a ființei lor de tată și mamă.

Devenind părinți, soții primesc de la Dumnezeu darul unei noi responsabilități. Iubirea lor părintească este chemată să devină pentru copii semnul vizibil al iubirii însăși a lui Dumnezeu de la care «primește nume orice paternitate în cer și pe pământ».

Cu toate acestea, nu trebuie să uităm că și atunci când nu e posibilă procrearea, viața conjugală nu-și pierde prin aceasta valoarea. De fapt, sterilitatea fizică poate fi ocazie pentru soți ca să întreprindă alte servicii importante pentru viața persoanei umane, cum ar fi adopțiunea, diferitele forme de opere educative, ajutorarea altor familii, a copiilor săraci și a handicapaților" (FC 14).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire