SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 3, 05.11.2003
Evanghelia sfântului Matei - prim pas în cunoașterea adevărului

Dacă se citește cu atenție Evanghelia sfântului Matei, se poate observa foarte bine că ea are multe în comun cu celelalte două, Evanghelia sfântului Marcu și Evanghelia sfântului Luca, dar, în același timp, se pot observa și diferințe esențiale. Poate că o comparație cu Evanghelia sfântului Marcu ar fi sugestivă pentru expunerea noastră.

În timp ce evanghelia sfântului Marcu este scrisă cu multe greșeli, evanghelistul Matei scrie elaborat, aproape literar, folosind narațiunea și dialogul, fapt cu totul necunoscut de evanghelistul Marcu. Narațiunea și dialogul ocupă un spațiu destul de mare, primele șapte capitole de la începutul evangheliei, și observăm că Isus Cristos lucra o perioadă de timp iar după aceea se oprea să învețe pentru o altă perioadă de timp: acest lucru este destul de improbabil pentru simplul fapt că nu se obișnuiește ca să lucrezi fără să spui un cuvânt și după aceea să te oprești și să înveți fără să faci nimic pentru încă o bună bucată de timp. Faptul că narațiunea și dialogul sunt divizate între ele este rezultatul unei decizii redacționale din partea autorului acestei evanghelii.

Un alt exemplu destul de grăitor este acela al citatelor din Vechiul Testament: deja în primele două capitole ale evangheliei sale găsim destule citări ale Vechiului Testament. Acest lucru era destul de rar în evanghelia sfântului Marcu și, pe deasupra, mai găsim și numeroase referințe la obiceiurile evreilor. Aceste indicii ne orientează către o pistă nouă și originală, adică ne indică faptul că autorul acestei evanghelii nu era apostolul Matei. Acest apostol era vameș, unul care strângea birul de la evrei pentru cotropitorii romani iar acela care făcea acest serviciu nu numai că era considerat un necurat, un pângărit și trădător de neam, dar era exclus din societatea civilă și religioasă. În acest caz, cum se poate explica faptul că Matei, între o escală la banca de vameș și o altă bancă, avea timp și de studiul legii, pe care, de altfel, din scrierile sale, cel puțin din evanghelia care-i poartă numele, o cunoștea atât de bine? Este adevărat că și un vameș, stând alături de Isus Cristos în timpul călătoriilor sale, ascultându-l și urmându-i sfaturile, ar fi putut să memoreze câteva din preceptele vechii legi, dar nu ar fi fost capabil să redacteze o evanghelie atât de bine realizată din punct de vedere religios. Explicația cea mai plauzibilă este aceea că o parte din această evanghelie a fost scrisă într-adevăr de apostolul Matei, dar acest material a fost preluat de către un fariseu care s-a convertit la creștinism, care, scriind unei comunități de iudeo-creștini persecutați, și-a însușit numele apostolului pentru a-i da autoritatea apostolică. Acest procedeu este des folosit în Sfânta Scriptură și este cunoscut sub numele de "anacronism".

Pentru a înțelege de ce a fost scrisă această evanghelie, trebuie reținut faptul că istoria poporului israelit din jurul anilor 70 d.C. era destul de zbuciumată iar cultul religios era deservit de grupări religioase care aveau toate drepturile atât timp cât nu-l negau pe Iahve, pe Dumnezeu, ca fiind Cel Unic. Într-adevăr, înainte de distrugerea templului din Ierusalim, 70 d.C., evreului îi era permis să fie atât "fariseu" (laic dedicat studiului legii și al îndeplinirii sale), cât și "saducheu" (aristocrația și clasele legate de cult); putea fi atât "esen" (călugări de lângă Marea Moartă, de la Qumran, care se pregăteau de venirea lui Dumnezeu în slavă), cât și "zelot" (partizani care luptau înarmați împotriva cotropitorilor romani). Găsim evrei care erau eleni (evrei care vorbeau grecește ca limbă maternă și care erau mai largi în interpretarea legii), cât și evrei care vorbeau aramaică (adică erau conservatori și scrupuloși în păstrarea obiceiurilor și ale legii) și, în cele din urmă, găsim pe "nazareni" (adică pe creștini, pe cei care îl urmau pe Isus Cristos). În urma distrugerii templului din Ierusalim, vina a fost atribuită creștinilor, deoarece ei au încălcat poruncile și l-au divizat pe Iahve, pe Cel Unu și Unic în trei: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Fiind izgoniți din sinagogă, din adunările liturgice, iudeii care au trecut la creștinism erau derutați, nu știau ce să facă. Mântuirea și promisiunile făcute de Iahve părinților lor din vechime își vor găsi împlinirea și pentru ei? Se vor număra printre cei aleși pentru viața veșnică? Tocmai în acest context lucrează acest autor, explicându-le și arătându-le că ei sunt, de fapt, singurii și autenticii moștenitori ai împărăției lui Dumnezeu.

După ce ne-am familiarizat cu noțiunile de bază și cu situația concretă a comunității pentru care era scrisă Evanghelia sfântului Matei, să trecem la expunerea propriu-zisă și la analizarea pericopelor scripturistice.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire