SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 29, 05.05.2004
Activitatea lui Isus Cristos în ținuturile păgâne (cf. Mc 7,24-8,26) (II)
Isus Cristos - semnul lui Dumnezeu (cf. Mc 8,1-26)

Continuându-și activitatea sa în ținuturile păgâne, Isus Cristos reconfirmă minunile și vindecările miraculoase pe care le făcuse și în ținutul Galileii, iar prin această lucrare dorea să le explice tuturor ascultătorilor că adevărații ucenici și adevărata comunitate sunt aceia care știu să vadă semnele timpului. Prima parte a capitolului al optulea al Evangheliei sfântului Marcu este confirmarea faptului că miracolele sunt instrumente eficace ale prezentării Împărăției lui Dumnezeu aici pe pământ. Structurarea acestor prime pericope este următoarea: a doua înmulțire a pâinilor de către Isus Cristos (cf. Mc 8,1-10), semnul din cer (cf. Mc 8,11-13), avertizarea discipolilor de către Isus Cristos (cf. Mc 8,14-21), vindecarea orbului din Betsaida (cf. Mc 8,22-26).

Povestirea celei de a doua înmulțiri a pâinilor (cf. Mc 8,1-10) poate fi interpretată doar dacă luăm în considerație prima minune de acest fel (cf. Mc 6,30-44). Relatările sunt aproximativ aceleași, doar că lipsesc sau sunt adăugate câteva elemente noi: în ceea ce privește lipsurile, este vorba despre popor, adică nu mai este înfometat poporul iudeu, ci popoarele care-l urmează; în ceea ce privește elementele noi, este vorba despre șapte pâini și nu doar de cinci ca în prima relatare. Această pericopă scripturistică are, de fapt, un substrat teologic bine determinat și anume că dacă Împărăția lui Dumnezeu a ajuns la poporul ales, iar pâinea oferită de Isus Cristos poate sătura nu atât trupurile, cât mai ales, sufletul, în același mod, și popoarele păgâne, dacă se vor apropia de cuvântul și banchetul divin, pot face parte din noul popor, din noua comunitate, din noua Împărăție propovăduită de Isus Cristos.

Scurta ședere a lui Isus Cristos în părțile Dalmanutiei coincide cu discuția dintre farisei și Isus Cristos privind autoritatea sa și dorința lor de a li se da un semn din cer (cf. Mc 8,11-13) care să întărească predica și minunile sale. Fariseii, pentru a-și justifica prezența (de fapt, ei erau continuă în căutare de pretexte pentru a-l contrazice și judeca), îi cer un semn din cer lui Isus Cristos. Răspunsul lui Isus Cristos se transformă într-o judecată la adresa contemporanilor săi, deoarece aceștia în loc să privească la faptele sale cu ochii credinței, căutau semne extraordinare pentru a-și satisface curiozitatea și pofta pentru senzațional. Pericopa scripturistică, la urma urmelor, este una a revelației ascunse a lui Dumnezeu în Fiul său Isus Cristos: el se arată aceluia care are credință și care este deschis să primească tot cuvântul lui Dumnezeu. Cel care nu crede, nu aude și nu vede nimic, caută doar ceea ce corespunde necredinței sale: el construiește în jurul său un dig de protecție făcut din prejudecăți și nimic nu-l mai scoate din aceste scheme, nici măcar intervenția lui Dumnezeu!

În aceeași cursă a necredinței sunt gata să cadă chiar și apostolii, cei care au văzut și participat la toată activitatea lui Isus Cristos (cf. Mc 8,14-21). După răspunsul dat fariseilor și în drum spre celălalt țărm, Isus Cristos își avertizează apostolii de pericolul care-i pândește, adică cel al necredinței, dacă nu vor ști să-l înțeleagă și să-l urmeze până la capăt. Prin această pericopă, evanghelistului Marcu a avut intenția de a sintetiza și de a crea un punct de cristalizare a învățăturii sale în legătură cu credința și necredința legată de învățătura și persoana sa. Revelația lui Isus Cristos - pentru moment - rămâne neînțeleasă și doar începând cu misterul pătimirii, morții și învierii lui se vor desluși sensurile miracolelor sale, care vor fi adesea amintite de tânăra comunitate creștină. Așa cum aceste miracole le-au fost amintite apostolilor săi, la fel și comunității primare i se va aminti că el este prezent în cuvintele și miracolele apostolilor.

Pericopa vindecării orbului din Betsaida (cf. Mc 8,22-26) este semnificativă în contextul global al scrierii evanghelistului Marcu. Această redactare scripturistică este așezată între sosirea sa în Betsaida și plecarea spre ținuturile din Nord și în acest mod ea a fost introdusă în drumul lui Isus Cristos spre moartea și patima sa. Analizând cu atenție această pericopă, ne putem da seama că atât ea cât și cea a vindecării surdomutului au un caracter simbolic: trebuie să ai ochii și urechile deschise credinței pentru a înțelege și vedea misiunea și persoana lui Isus Cristos, cel care trăiește, pătimește și moare pentru mântuirea omului.

Transpunând pe planul familiei aceste pericope scripturistice ale Evangheliei sfântului Marcu, ne putem da seama foarte bine cum se formează un cadru familial propice credinței: deschizând ochii și urechile sufletului lui Dumnezeu și mesajului său. Întotdeauna credința a jucat un rol important în întreaga atmosferă a familiei și deseori, în momentul în care s-a instalat tensiunea, neîncrederea sau când nu s-a reușit a se vedea planul lui Dumnezeu și dincolo de încercările vieții, ea dădea noi puteri fiecărui membru în parte.

Desigur că nu este atât de ușor să-l vedem pe Dumnezeu dincolo de eșuările ce pot apărea în viața proprie sau a familiei din care facem parte: pierderea locului de muncă, o boală incurabilă, un deces, o încălcare a promisiunilor conjugale, indiferența, nesiguranța zilei de mânie, toate la un loc pot genera situații dificile familiei. Și totuși, dincolo de toate aceste încercări, auzim glasul conștiinței noastre și pe cel al lui Dumnezeu care ne invită la seriozitate, responsabilitate și, mai ales, la încredere și rugăciune. Cerând ajutorul lui Dumnezeu, vom găsi stabilitate și speranță pentru viitor.

 

Familiaris consortium, la numărul 13, sugerează:

"Comuniunea dintre Dumnezeu și oameni își găsește împlinirea definitivă în Cristos, mirele care iubește și se dă pe sine însuși ca mântuitor al omenirii, unind-o cu sine ca trup al său.

El descoperă adevărul originar al căsătoriei, adevărul de la «început» și, eliberând pe om de împietrirea inimii, îl face capabil să realizeze integral acest adevăr.

Această revelație ajunge la desăvârșirea deplină în darul iubirii pe care Cuvântul lui Dumnezeu îl face omenirii, asumându-și natura umană și sacrificiul pe care Isus Cristos îl face pe cruce pentru mireasa lui, biserica. În acest sacrificiu, se descoperă pe deplin planul pe care Dumnezeu l-a întipărit în umanitatea bărbatului și a femeii, chiar de la crearea lor. În felul acesta, căsătoria celor botezați devine simbol real al noului și veșnicului legământ, semnat în sângele lui Cristos. Duhul Sfânt pe care Domnul îl revarsă, le dă o inimă nouă și face pe bărbat și pe femeie apți de a se iubi așa cum ne-a iubit Cristos. Iubirea conjugală își ajunge plinătatea la care a fost rânduită, la iubirea conjugală care este modelul propriu și specific cu care soții participă și sunt chemați a trăi însăși dragostea lui Cristos care ni s-a dăruit pe cruce.

Într-o pagină renumită, Tertullian a exprimat măreția și frumusețea vieții conjugale în Cristos, astfel: «Cum voi fi în stare să arăt fericirea căsătoriei pe care o unește biserica, pe care jertfa euharistică o întărește, binecuvântarea o sigilează, îngerii o anunță și Tatăl o ratifică?... Acel jug la care sunt uniți doi credincioși într-o unică speranță, într-o unică ascultare, într-o unică slujire! Amândoi sunt frați și amândoi slujesc împreună, nu există între ei nici o diviziune a spiritului și a trupului... Sunt, deci, doi într-un singur trup, și când trupul e unic, este unic și spiritul».

Primind și meditând cu credință cuvântul lui Dumnezeu, biserica a învățat și învață în mod solemn că legătura de căsătorie dintre cei botezați este unul dintre cele șapte sacramente ale legii noi.

Într-adevăr, prin botez, bărbatul și femeia sunt inserați definitiv în noul și veșnicul legământ, în legământul conjugal al lui Cristos cu Biserica.

În puterea acestei inserări indestructibile, comuniunea intimă de viață și caritatea conjugală întemeiată de Creator este ridicată și înglobată în iubirea conjugală a lui Cristos, fiind susținută și îmbogățită de forța lui mântuitoare.

În virtutea caracterului sacramental al căsătoriei lor, soții sunt legați unul de altul în cea mai profundă legătură indisolubilă. Apartenența lor reciprocă este reprezentarea reală prin semnul unirii sacramentale a raportului însuși dintre Cristos și Biserică.

Pentru aceasta, soții sunt pentru Biserică reflexul permanent a ceea ce s-a întâmplat pe cruce; sunt, unul pentru altul și față de copii, martorii mântuirii de care îi face părtași sacramentul căsătoriei. Ca orice sacrament, căsătoria este memorial, actualizare și profeție a evenimentului salvific de pe cruce. «Ca memorial, sacramentul le dă harul și datoria să mărturisească, prin fapte, față de copiii lor aceste opere ale lui Dumnezeu; căsătoria este apoi actualizarea mântuirii, pentru că le dă harul și datoria de a da mărturie, prin fapte în prezent, unul față de altul și față de copii, de exigențele unei iubiri care iartă și mântuiește; ca profeție, le dă harul și datoria de a trăi și a mărturisi prin fapte speranța în viitoarea întâlnire cu Cristos».

Ca fiecare din cele șapte sacramente, și căsătoria este semnul real al evenimentului mântuirii, însă într-un fel propriu. «Soții împreună participă, în doi, ca familie, în așa fel încât efectul prim și imediat al căsătoriei (res et sacramentum) nu este harul sacramental însuși, ci legătura conjugală creștină, o comuniune în doi tipic creștină, pentru că reprezintă misterul întrupării lui Cristos și misterul alianței sale. Iar conținutul participării la viața lui Cristos este și acesta specific, anume: iubirea conjugală comportă o totalitate în care intră toate componentele persoanei - rechemarea trupului și instinctului, forța sentimentului și a afectivității, aspirația spiritului și a voinței; acestea au ca scop unitatea profund personală, aceea care, dincolo de unirea într-un singur trup, conduce la o singură inimă și un singur suflet; această iubire recere indisolubilitatea și fidelitatea dăruirii reciproce definitive, deschizându-se spre fecunditate (cf. Humanae vitae, nr. 9). Într-un cuvânt, e vorba despre caracteristicile normale ale oricărei iubiri conjugale naturale, însă cu o semnificație nouă, care nu numai că purifică și consolidează această iubire, dar o ridică la punctul de a face din ea expresia valorilor proprii creștine»" (FC 13).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire