SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 28, 28.04.2004
Activitatea lui Isus Cristos în ținuturile păgâne (cf. Mc 7,24-8,26) (I)
Isus Cristos și credința păgânilor (cf. Mc 7,24-37)

Evanghelistul Marcu ni-l prezintă, în a doua jumătate a capitolului al VII-lea și în prima jumătate a capitolului al VIII-lea, în ținuturile așa-zis păgâne: Tirul, Sidonul și Betsaida. De fapt, această activitate este doar un pasaj, deoarece Isus Cristos era îndreptat către Ierusalim unde își va desfășura ultima perioadă a misiunii sale, adică aceea de a vesti poporului ales și lumii întregi venirea timpului mântuirii.

În ceea ce privește această activitate a lui Isus Cristos în ținuturile păgâne, în capitolul al VII-lea, găsim două pericope scripturistice: întâlnirea lui Isus Cristos cu femeia păgână, de origine siro-feniciană (cf. Mc 7,24-30) și vindecarea unui surdomut (cf. Mc 7,31-37).

Din relatarea pericopei în care se vorbește de credința femeii păgâne (cf. Mc 7,24-30), putem constata foarte bine că ea este prototipul omului în momentul în care se găsește în fața lui Dumnezeu și-și dă seama cât de mare este diferența dintre posibilitățile omului și milostivirea lui Dumnezeu. Acest episod este foarte emoționant: o mamă are fiica bolnavă, și căutând să-i redea sănătatea, aude de faptele minunate ale lui Isus Cristos. Nu șovăie, nu stă pe gânduri! Se prezintă la el și-l roagă să-i vindece copila. La prima vedere, dialogul dintre ei este destul de tăios: pe de o parte, curajul unei femei care cere ajutorul unui necunoscut; pe de altă parte, răspunsul direct al lui Isus Cristos. Și totuși, în toată această scenă, găsim o motivație profundă: credința. Credința femeii că fiica ei va fi vindecată și răspunsul lui Isus Cristos care are, de fapt, un substrat teologic, și anume, că păgânii, datorită credinței lor, vor fi admiși în Împărăția lui Dumnezeu, adică vor fi mântuiți.

A doua pericopă, cea a vindecării surdomutului (cf. Mc 7,31-37) se petrece tot în ținut păgân și parcă, această insistență a evanghelistului Marcu de a semnala cititorilor că Isus Crsitos se găsea printre străini, dorește să întărească pericopa precedentă. Miracolul vindecării surdomutului are o semnificație cu totul deosebită, deoarece, așa cum vom vedea în pericopa următoare, incapacitatea apostolilor și, deci, a omului, de a înțelege persoana și misiunea lui Isus Cristos este reproșată și prevăzută de aceia, care, păgâni fiind, l-au adus pe surdomut în fața lui Isus Cristos, exprimându-și astfel credința lor. Faptul că Isus Cristos deschide urechile surdului înseamnă, în acest context, că el dă puterea de a înțelege tot ceea ce el predică, face și propovăduiește celor care sunt străini, păgâni; înseamnă că, prin intermediul credinței, aceștia vor intra în Împărăția lui Dumnezeu. Această vindecare devine, concomitent, simbol și miracol al credinței.

Pasajele scripturistice prezentate mai sus sunt un bun prilej de a analiza conduita vieții familiei creștine în legătură cu credința ei, pe ansamblu, și a fiecărui membru, în particular. A avea credință înseamnă, înainte de toate, a te abandona în mâinile lui Dumnezeu, a lăsa ca el să lucreze în viața ta personală și în viața familiei tale. A avea credință înseamnă a fi un om fericit, deoarece Dumnezeu îți dă un sens, un scop și o țintă spre care să te îndrepți: fericirea.

Adevărata fericire, spre care aspiră fiecare om în parte, nu este aceea trasată de ideile, proiectele și aspirațiile pur umane, cele în care Dumnezeu nu poate avea loc. Adevărata fericire se bazează pe credință, pe credința nestrămutată că Dumnezeu nu ne lasă singuri în această vale de lacrimi, în această luptă neîncetată cu timpul, cu păcatul și cu răul. Suntem în drum spre patria cerească, spre fericirea cea adevărată: să lăsăm ca viața noastră să fie condusă de credința și de speranța că vom vedea toate aspirațiile noastre împlinite în Împărăția lui Dumnezeu alături de familia noastră.

 

Familiaris consortium, la numărul 12, sugerează:

"Comuniunea de iubire dintre Dumnezeu și oameni, conținut fundamental al Revelației și al experienței de credință a lui Israel, își află expresia semnificativă în legământul căsătoriei care are loc între bărbat și femeie.

Pentru aceasta, expresia centrală a Revelației «Dumnezeu iubește poporul său», e repetată și în cuvintele vii și concrete cu care bărbatul și femeia își exprimă iubirea lor conjugală. Legământul lor de iubire devine imaginea și simbolul Legământului care unește pe Dumnezeu cu poporul său. Și la fel, păcatul, care rănește contractul conjugal, devine imaginea infidelității poporului față de Dumnezeul său: idolatria înseamnă prostituție, infidelitatea este adulter, neascultarea față de lege este părăsirea iubirii conjugale a lui Dumnezeu. Cu toate acestea, infidelitatea lui Israel nu distruge fidelitatea veșnică a Domnului; de aceea, iubirea fidelă a lui Dumnezeu este prototipul relațiilor de iubire fidelă care trebuie să existe între soți" (FC 12).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire