SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 27, 21.04.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23) (VII)
Fariseii și obiceiurile din bătrâni (cf. Mc 7,1-23)

La începutul celui de al șaptelea capitol al Evangheliei sfântului Marcu, găsim o amplă pericopă scripturistică pe care o putem intitula falsa sau adevărata impuritate sau, mai bine, fariseii și obiceiurile din bătrâni (cf. Mc 7,1-23). De fapt, cu această pericopă se va încheia activitatea pe care Isus Cristos a desfășurat-o în Galileea și, treptat-treptat, el va începe drumul către Ierusalim și către moartea sa mântuitoare pentru omenire.

Introducerea în această pericopă, fixează scena acestei dispute dintre Isus Cristos și farisei, împreună cu un grup de cărturari, asupra obiceiurilor poporului. Dacă privim cu atenție, ne dăm seama că, de fapt, nu este precizat locul, ci, mai curând, timpul în care a avut loc: înainte de plecarea lui Isus Cristos în misiunea predicării în ținuturile păgâne. Este interesant faptul că evanghelistul Marcu semnalează că printre cărturari erau câțiva veniți de la Ierusalim, ceea ce denotă că renumele lui Isus Cristos ajunsese deja înainte ca el să fi intrat în cetatea sfântă și că, probabil, autoritățile locale religioase din Galileea au cerut ajutorul și sfatul celor de la Ierusalim în disputele pe care le aveau cu Fiul Omului. Subiectul disputei este atitudinea apostolilor lui Isus Cristos privitor la obiceiurile iudaice legate de servirea mesei, adică faptul că aceștia nu se spălau pe mâini înainte de consumarea alimentelor, obicei obligatoriu pentru fiecare iudeu. Natural că acest reproș nu era legat de obișnuința igienică ce decurgea din acest gest, ci de obișnuința culto-levitică prin care se pune în discuție religiozitatea apostolilor.

La observația acestora, Isus Cristos își începe răspunsul pentr-un citat din profetul Isaia (cf. Is 29,13), care este considerat ca o profeție și aplicată opozanților săi, pe care-i tratează drept niște ipocriți. Reproșul de ipocrizie pe care Isus Cristos îl face la adresa fariseilor și cărturarilor nu se concentrează asupra unei idei subiective, ci asupra uneia obiective care se concretizează în discrepanța dintre ceea ce este vizibil (atitudinea apostolilor) și ceea ce este realitatea concretă (atitudinea fariseilor și a cărturarilor). Această discrepanță este semnalată de Isus Cristos și explicată drept urmare a raportului ce poate exista între om și Dumnezeu, între datoria și obligațiile pe care omul și le impune în contrast cu legea și bunătatea lui Dumnezeu. În întreaga atitudine a lui Isus Cristos, se poate observa faptul că în acest discurs le reproșează modul și subtilitatea prin care ei se prezintă drept adoratori ai lui Dumnezeu, dar lucrează pentru întărirea puterii omului și a tradițiilor umane. În critica pe care le-o face, Isus Cristos indică un lucru esențial și anume că, în profesiunea lor de credință, sunt buni ascultători și vorbitori ai legii și ai cultului, dar în practică ei sunt ipocriți, deoarece au înlocuit poruncile lui Dumnezeu cu tradiții umane: au sacrificat porunca divină în favoarea tradițiilor umane (cf. Col 2,22). Și, ca să întărească cele afirmate, Isus Cristos aduce la cunoștința lor un caz concret de interpretare a unei legi din partea fariseilor: legea iubirii părinților (legea lui Dumnezeu) și legea korban [1] (obicei instituit de oameni). Prin această lege, se interzicea orice folosință a acelor bunuri declarate korban, chiar dacă acestea erau vitale pentru existența altora.

În încheierea controversei cu fariseii și cărturarii, Isus Cristos cheamă la sine mulțimea și o instruiește cu privire la ceea este necesar de făcut pentru a respecta legea și, în același timp, a-l respecta pe Dumnezeu. Prin această exegeză a sa, Isus Cristos le explică ascultătorilor că observanța exterioară a riturilor și a legii face să dispară adevăratul cult care trebuie dat lui Dumnezeu, acela în iubire, adevăr și în Duhul Sfânt.

Această pericopă scripturistică este foarte actuală pentru întreaga familie și pentru raporturile care trebuie să consolideze familia. Spunem aceste lucruri pentru că, de prea mult ori, în familiile creștine, au loc neînțelegeri, dezbinări și eșecuri tocmai din cauza că nu se înțeleg ori se interpretează eronat poruncile lui Dumnezeu și tradițiile comunității din care se face parte.

Analizând situația concretă, observăm în cadrul evenimentelor unice din viața unui creștin, și în acest caz mă gândesc la botez, cununie și înmormântare, cum ceea ce este mai important pentru persoana în cauză sunt obiceiurile și tradițiile: câți bani trebuie să aibă în buzunare, cât trebuie tăiat moțul la copil, ce culoare trebuie să poarte, ce dar trebuie oferit și se neglijează ceea ce este mai important: caracterul religios, legătura acelui eveniment cu Dumnezeu. Se sacrifică și se înlocuiesc legile sănătoase creștine cu tradițiile și obiceiurile, de multe ori, păgâne.

Marile evenimente din viața omului sunt sacre, sunt unice; să le întâmpinăm și să le însoțim prin rugăciune, disponibilitate și să le îndreptăm spre cel care și în care trebuie să se desăvârșească orice om: Dumnezeu.

 

Familiaris consortium, la numărul 11, spune:

"Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa: chemându-l la existență din iubire și, în același timp, la iubire.

Dumnezeu este iubire și trăiește în sine însuși un mister de comuniune personală de iubire. Creându-l pe om după chipul său și conservându-i existența, Dumnezeu înscrie în umanitatea bărbatului și a femeii vocația, adică acea capacitate și responsabilitate a iubirii și a comuniunii. Pentru aceasta, iubirea este vocația fundamentală și înnăscută a fiecărei ființe umane.

Întrucât este spirit întrupat, adică suflet care se exprimă în trup și trup însuflețit de un spirit nemuritor, omul este chemat la iubire în totalitatea sa unificată. Iubirea îmbrățișează chiar și trupul uman, iar trupul este făcut părtaș de iubirea spirituală.

Revelația creștină cunoaște două moduri specifice de realizare a vocației spre iubire a întregii persoane umane: căsătoria și fecioria. Fiecare dintre aceste două forme reprezintă o concretizare a adevărului celui mai profund al omului, a «ființei lui după asemănarea lui Dumnezeu».

Prin urmare, sexualitatea umană, prin care bărbatul și femeia se dăruiesc unul altuia cu toate actele proprii și exclusive ale soților, nu e ceva pur biologic, ci este nucleul însuși al persoanei umane ca atare. Ea se realizează în mod uman, numai dacă este parte integrantă din iubirea cu care bărbatul se dăruiește femeii cu toată ființa sa și invers, până la moarte. Dăruirea fizică totală ar fi o minciună dacă n-ar fi semnul și rodul dăruirii personale totale, în care este prezentă întreaga persoană, chiar și în dimensiunea ei temporară; căci, dacă persoana umană își rezervă ceva, sau își reține o posibilitate de a decide altfel în viitor, deja, prin acest fapt, dăruirea n-ar mai fi totală.

Această dăruire totală, cerută de iubirea conjugală, corespunde exigențelor unei fecundități responsabile, care înțeleasă ca acțiunea de a da ființă unei vieți omenești, prin natura sa, depășește simpla ordine biologică și o investește cu un complex de valori personale în virtutea cărora creșterea armonioasă a ființei este aportul durabil și unit al ambilor părinți.

«Locul» unic care face posibilă o astfel de dăruire, după adevărul integral, este căsătoria sau contractul de dragoste conjugală ori alegerea conștientă și liberă prin care bărbatul și femeia se unesc într-o comunitate intimă de viață și de dragoste voită de însuși Dumnezeu și care numai în această lumină își află adevărata semnificație. Instituția matrimonială nu este o ingerință a societății ori a autorității, nici impunerea exterioară a unei forme, ci este o exigență interioară a contractului conjugal care, public, se afirmă ca unic și exclusiv, pentru ca, în felul acesta, să fie trăită pe deplin fidelitatea voită de planul lui Dumnezeu - Creator. Această fidelitate conjugală, departe de a fi o mortificare a libertății persoanei, o pune la adăpost împotriva oricărei forme de subiectivism sau relativism și o face părtașă la Înțelepciunea creatoare" (FC 11).

 

[1] Termenul korban era un jurământ prin care o persoană se lega prin jurământ solemn în fața lui Dumnezeu și a oamenilor că toate bunurile sale vor fi oferite lui Dumnezeu sau, mai bine spus, slujitorilor săi, adică leviților și templului.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire