SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 26, 14.04.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23) (VI)
Isus Cristos și misiunea apostolilor (cf. Mc 6,1-56)

Evanghelistul Marcu își continuă relatarea într-un mod personalizat și ni-l prezintă pe Isus Cristos predicând și întărind această exortare a sa cu minuni, iar la jumătatea relatării introduce moartea lui Ioan Botezătorul. De fapt, capitolul al șaselea este structurat în felul următor: Isus Cristos la Nazaret (cf. Mc 6,1-6a), trimiterea în misiune a apostolilor (cf. Mc 6,6b-13), moartea lui Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,14-29), înmulțirea pâinilor (cf. Mc 6,30-44), Isus Cristos umblă pe apă (cf. Mc 6,45-52), vindecările de la Genezaret (cf. Mc 6,53-56).

Venirea lui Isus Cristos la Nazaret, în satul său natal (cf. Mc 6,1-6a), produce, pentru mulți dintre locuitorii săi, consternare și neîncredere: cum poate unul dintre ei să spună aceste lucruri și să facă aceste minuni? Nu este cu putință! De ce? Evanghelistul ni-l prezintă pe Isus Cristos în sinagogă, în zi de sâmbătă și participă la celebrarea cultică; imediat după citirea textelor scripturistice, ia cuvântul și le explică noul înțeles al cuvântului lui Dumnezeu. La auzul acestor cuvinte pline de înțelepciune, reacțiile sunt diferite: unii sunt stupefiați, alții se mirau: "De unde are el toate acestea? Și ce este această înțelepciune care i s-a dat și aceste fapte minunate care se fac prin mâinile lui?" (Mc 6,2). Necredința și nepăsarea concetățenilor săi îl determină să-i părăsească și să-și îndrepte pașii spre alt ținut; totuși, trebuie să ținem cont că, în toate aceste împrejurări, Isus Cristos s-a prezentat ca fiu al lui Iosif și al Mariei care mereu va fi prilej de scandal și de poticnire pentru aceia care nu pot sau, mai bine spus, nu vor să creadă cuvintelor sale.

Îndepărtându-se de Nazaret, Isus Cristos îi trimite pe cei doisprezece apostoli în misiunea predicării Împărăției lui Dumnezeu, oferindu-le, în același timp, puterea de a scoate duhurile necurate și de a vindeca pe cei bolnavi (cf. Mc 6b-13). Pentru narațiunea misiunii apostolilor, evanghelistul Marcu a ales o interpretare adaptată situației și anume: după refuzul propriilor concetățeni, Isus Cristos dorește ca noii săi discipoli mai apropiați, adică apostolii, să poată exercita, prin el și împreună cu el, marea putere ce i-a fost conferită de către Dumnezeu Tatăl și, în același timp, dorește ca ei să nu rămână supuși deziluziei și insuccesului pe care le-a avut la Nazaret. Activitatea apostolilor a fost atât de elocventă și a avut un impact atât de puternic în popor, încât ecoul ei a ajuns până la Irod, așa cum vom auzi în pericopa scripturistică următoare. Misiunea apostolilor a creat un spațiu și o premisă spre o nouă și aprofundată cunoaștere a lui Dumnezeu, deoarece toți aceia care se apropiau de Isus Cristos și de ucenicii săi erau conștienți să se află aproape de Împărăția lui Dumnezeu și că aceasta se manifestă prin ei.

Pasajul morții lui Ioan Botezătorul (cf. Mc 6,14-29) se situează și se desfășoară departe de grupul celor doisprezece prezidat de Isus Cristos. Înainte de povestirea morții lui Ioan Botezătorul, ni se prezintă o mică secvență literară care se referă la opțiunile poporului cu referire la Isus Cristos, iar, în cele din urmă, chiar regele Irod dă verdictul: Isus Cristos nu este cumva Ioan Botezătorul înviat din morți? (cf. Mc 6,14-16). Și plecând de la această premisă, ne este relatată moartea lui Ioan. Evanghelistul Marcu, care a sintetizat într-o singură pericopă opțiunile poporului la adresa lui Isus Cristos și povestirea martiriului lui Ioan Botezătorul, le-a introdus între misiunea apostolilor și reîntoarcerea lor din misiune. În acest mod, activitatea celor doisprezece primește o apreciere ulterioară, deoarece, prin intermediul ei, poporul este îndemnat să ia o atitudine față de Isus Cristos și renumele său ajunge la principele acelei regiuni. Întreaga relatare a morții lui Ioan Botezătorul nu este altceva decât o prefigurare a destinului ce-i va lega pe cei doi: Ioan Botezătorul și Isus Cristos. Moartea lui Ioan Botezătorul pentru dreptate și adevăr va pregăti moartea lui Isus Cristos pentru mântuirea întregului neam omenesc.

Întorși din misiune, apostolii vor fi martorii unei minuni extraordinare: înmulțirea pâinilor (cf. Mc 6,30-44). Prin predica lui Isus Cristos, sunt atrași de cuvântul lui Dumnezeu mulțimi de oameni (numai bărbați erau în jur de cinci mii). Datorită faptului că deja era târziu, aceștia nu mai aveau posibilitatea să caute ceva de mâncare prin împrejurimi: aici, se găsesc premisele unui noi minuni a lui Isus Cristos. De fapt, descrierea situației care precede înmulțirea pâinilor ne duce cu gândul la obiceiul iudaic prin care tatăl familiei, conducătorul clanului, împărțea pâinea întregii familii, întregului clan. În acest caz, Isus Cristos este văzut drept conducătorul tinerei comunități care se înfiripă în acele momente și care împarte, nu atât pâinea fizică, ci mai ales pâinea veșnică, pâinea euharistică, prefigurare a euharistiei.

Accentuarea miracolului prin care Isus Cristos se dovedește superior legilor și forțelor fizice, îl determină pe evanghelistul Marcu să povestească pericopa scripturistică legată de umblarea lui Isus Cristos pe apă drept ceva înfricoșător pentru apostoli (cf. Mc 6,45-52). Privind cu atenție scena, ne putem da seama că Isus Cristos intenționat a lăsat mulțimea să plece, imediat după minunea înmulțirii pâinilor, deoarece dorea ca acest eveniment miraculos să le fie prezentat doar apostolilor. Revelarea acestei puteri și descoperirea dumnezeirii sale se face în prezența apostolilor, deoarece și revelarea mesajului mântuirii va fi rezervat lor, pentru început, ca mai apoi ei să devină vestitorii Împărăției lui Dumnezeu. Strânsa legătură pe care evanghelistul Marcu o face între miracolul înmulțirii pâinilor și cel al mersului pe apă scoate în evidență aspectul mântuirii la care sunt chemați toți aceia ce doresc să se împărtășească din pâinea fără de sfârșit.

În ultimele versete ale acestui capitol (cf. Mc 6,53-56), se vorbește despre mai multe vindecări făcute de Isus Cristos la Genezaret. Evanghelistul Marcu ni-l prezintă pe Isus Cristos într-o activitate de apostolat, de misiune împrejurul Genezaretului și, prin toate aceste fapte, el demonstrează că Dumnezeu lucrează pentru poporul său supus necazurilor și lipsurilor.

Privind din perspectiva familiei creștine, ne putem da seama că fiecare membru în parte este un apostol, un misionar, un trimis al Domnului pentru cei din jurul său. Pericopele scripturistice din acest al șaselea capitol al Evangheliei sfântului Marcu ne poartă spre viziunea clară a responsabilităților pe care trebuie să și le asume cei ce doresc să fie demni urmași și să fie considerați în deplinătatea cuvântului de adevărați creștini.

Orientarea creștinului spre câmpul misionar nu presupune, în mod necesar, abandonarea propriei familii, propriului continent și propriei țări, a propriei culturi pentru a se supune unei totale convertiri; dacă vom reuși să devenim misionari și apostoli pentru cei din jurul nostru, din familia noastră, din societatea și comunitatea din care facem parte, atunci putem spune că îndeplinim misiunea la care am fost chemați, adică aceea de a propovădui prin cuvinte și fapte prezența lui Dumnezeu pe pământ. Așadar, suntem obligați, în virtutea chemării și alegerii pe care Dumnezeu a făcut-o cu fiecare dintre noi în parte, să ne deschidem inima spre cunoașterea și mărturisirea adevărului primit prin Isus Cristos.

 

Documentul Familiaris consortium, la numărul 10, ne spune:

"Permanent, tradiția Bisericii a cules de la diferite popoare tot ceea ce este în stare să exprime mai bine bogățiile nesecate ale lui Cristos. Numai cu colaborarea tuturor culturilor, aceste bogății nesecate ale lui Cristos vor străluci tot mai mult și Biserica va putea înainta spre o cunoaștere, zilnic mai completă și mai profundă a întregului adevăr pe care i l-a dăruit Stăpânul său.

Respectând dublul principiu al compatibilității evangheliei cu diferitele culturi și al comuniunii cu Biserica universală, trebuie continuat acest studiu, mai ales de către Conferințele Episcopale și de Congregațiile Curiei Romane, pentru ca în acțiunea pastorală a Bisericii, această culturalizare a credinței să fie mereu tot mai amplă, chiar și în cercul restrâns al căsătoriei și familiei.

Cu acțiunea de «înculturare», se merge spre reconstrucția deplină a alianței cu Înțelepciunea lui Dumnezeu, care este Cristos însuși. Biserica întreagă va fi îmbogățită de acele culturi care, chiar dacă sunt lipsite de tehnologie, sunt bogate în înțelepciunea umană și valori morale dătătoare de viață.

Pentru ca ținta acestui drum să fie clară și, ca urmare, fiind sigur indicată calea, pe drept, Sinodul a considerat că în primul loc trebuie examinat planul originar al lui Dumnezeu referitor la căsătorie și familie: a voit să se facă o «întoarcere la început», prin urmare, la învățătura lui Cristos" (FC 10).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire