SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 24, 31.03.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23) (IV)
Isus Cristos învață în parabole (cf. Mc 4,1-41)

Alături de vindecări miraculoase, evanghelistul Marcu se folosește în expunerea sa, în mod deosebit, de parabole. Această formă de exortație este propusă de Isus Cristos deopotrivă cărturarilor, fariseilor și mulțimii și ea denotă o nouă modalitate prin care învață și instruiește; adică, Isus Cristos, exprimându-se în parabole, vorbește profetic, dar, în același timp, le deschide ochii sufletului pentru a vedea și a înțelege noua situație la care el se referă. În capitolul al patrulea, găsim un sir de parabole, toate orientate spre o nouă concepție a lui Isus Cristos despre Dumnezeu și Împărăția sa. Iată cum sunt ele structurate: parabola semănătorului (cf. Mc 4,1-20), parabola candelei (cf. Mc 4,21-25), parabola seminței care crește (cf. Mc 4,26-29), parabola grăuntelui de muștar (cf. Mc 4,30-34) și liniștirea furtunii (cf. Mc 4,35-41).

Discursul în parabole este precedat de o detaliată și îngrijită descriere a scenei: limbajul și elementele care vor apărea în narațiune sunt foarte bine elaborate de evanghelist (cf. Mc 4,1-20). Panorama inițială este premiza începutului discursului în parabole pe care Isus Cristos îl va ține în fața mulțimii: este interesant de observat că poporul este instruit prin intermediul parabolelor, deoarece era modalitatea cea mai bună ca mulțimea să înțeleagă mesajul transmis de Isus Cristos. Imaginea de care se folosește Isus Cristos în prima parabolă este luată din experiența zilnică a agricultorului din Galileea și anume un lucru ce trebuie bine făcut pentru ca pământul să aducă rod îmbelșugat: semănatul. Evanghelistul Marcu nu este atât de preocupat de a le reaminti agricultorilor, mulțimii, activitatea cu care ei sunt atât de obișnuiți, cât de explicația pe care Isus Cristos o dă cu privire la ea. De aceea, imperativul ascultării este așezat înaintea parabolei și următoarea explicație a sa îmbrățișează caracterul escatologic al învățăturii propovăduite de Isus Cristos și devine obiectul predicării de către cei care ascultă și de către viitoarea comunitate creștină. Grupul restrâns din jurul lui Isus Cristos care primește explicația parabolei descoperă în ea faptul că Învățătorul îi trimite pe toți în misiune, adică toți aceia care vor îmbrățișa noul mod de viață religioasă sunt chemați să predice, să devină mesageri ai lui Dumnezeu.

Noua parabolă a evanghelistului Marcu îi prezintă pe apostoli în jurul lui Isus Cristos; lor le este propusă o nouă învățătură, care, de fapt, nu este altceva decât continuarea celei precedente (cf. Mc 4,21-25). Imaginea candelei care arde ne transportă în casa monolocală palestiniană care este formată dintr-o mică lampă din ceară cu ulei. În Evanghelia sfântului Marcu, imaginea candelei dorește să explice misterul Împărăției lui Dumnezeu încredințat apostolilor și prin mandatul pe care ei l-au primit de la Isus Cristos acest mister nu mai poate să rămână ascuns: cuvântul evangheliei trebuie să lumineze lumea cu lumina sa.

Formula de introducere în următoarea parabolă enunțată de Isus Cristos, aceea a seminței care crește (cf. Mc 4,26-29), dorește să instruiască în conformitate cu tema pe care și-a propus să o dezbată: Împărăția lui Dumnezeu. Această parabolă nu trebuie considerată unilateral nici în privința semănătorului, nici a seminței ca atare; ea face prezent întreg evenimentul și se orientează către relația cu Împărăția lui Dumnezeu. Explicația pe care o dă Isus Cristos apostolilor săi în legătură cu Împărăția lui Dumnezeu este simplă și, în același timp, evidentă: Împărăția lui Dumnezeu va aduce rod gratuit așa cum pământul face să crească sămânța căzută în pământ spontan, fără ajutorul omului. Misterul și puterile care produc creșterea și maturizarea seminței se sustrag vederii și intervenției agricultorului. La fel și Împărăția lui Dumnezeu este lucrarea intervenției divine și nu a oamenilor.

Parabola grăuntelui de muștar (cf. Mc 4,30-34)este prezentată într-o formulă de introducere împărțită în trei și care găsește o analogie în modul de a povesti al rabinilor. Sensul este următorul "Vreau să-ți spun o parabolă. Cu ce să asemăn acest lucru? Cu asta și cu asta!". Scopul acestui procedeu este acela de a atrage atenția ascultătorilor. În centrul narațiunii se găsește grăuntele de muștar, deoarece micimea grăuntelui era proverbială, în schimb, copacul de muștar, după ce creștea, ajungea, în jurul lacului Genezaret, la trei metri și depășea alte specii de copaci. Analog cu celelalte parabole, și aceasta, a grăuntelui de muștar se axează pe venirea Împărăției lui Dumnezeu, care, de fapt, deja acționează: grăuntele are în sine începutul, oricât de nesemnificativă ar fi acțiunea sa. În această parabolă găsim raportul dintre începutul și sfârșitul Împărăției lui Dumnezeu.

În concluzia acestor parabole (cf. Mc 4,33-34), trebuie să remarcăm faptul că Isus Cristos le folosea foarte des pentru că erau pe înțelesul tuturor și aduceau un nou suflu predicii și învățăturii sale.

Capitolul al patrulea se încheie cu relatarea liniștirii furtunii de pa mare de către Isus Cristos (cf. Mc 4,35-41). La începutul pericopei scripturistice, găsim ambianța specifică narațiunilor marciane: ziua este pe sfârșite după ce a avut loc un lung discurs de exortație a mulțimii. Asemănarea izbitoare cu un alt pasaj scripturistic, cel al profetului Iona (cf. Iona 1,6), ne face să credem că evanghelistul a dorit să evidențieze faptul că lucrarea lui Dumnezeu se realizează în toate circumstanțele vieții și că omul, dacă își pune încrederea doar în forțele proprii, eșuează. Cu această pericopă, Marcu începe un nou ciclu de minuni și vindecări miraculoase și acestea au loc în fața apostolilor tocmai pentru a-i încuraja și a le arăta marea sa putere. Mustrarea pe care sus Cristos le-o face nu este pentru a-i descuraja, ci pentru a le indica drumul spre Dumnezeu: calea pe care Isus Cristos o parcurge în această evanghelie merge într-o singură direcție, adică credința este posibilă numai prin acțiunea eficace a lui Dumnezeu și nu numai prin predicare.

Mesajul acestui capitol, oferit familiei creștine, este unul de bază: familia creștină poate fi privită drept anticamera Împărăției lui Dumnezeu! Această afirmație poate fi pretențioasă și chiar hazardată dacă se privește situația socio-politică a momentului în care familia și membrii ei sunt ignorați sau, în cel mai fericit caz, tolerați. Totuși, analizând învățătura pe care Isus Cristos o dă tuturor acelora care doresc să-l urmeze, ne putem da seama că, într-adevăr, familia poate fi candela care luminează și sămânța care crește și care poate să facă întreaga societate să-și recâștige sensul profund religios.

Desigur că în nenumărate ocazii, seducțiile progresului, tehnicii și noilor ideologii pot debusola familia în ansamblul ei, pot să dea un fals sens și o orientare greșită în mult din probleme intime ale familiei. Și totuși, Biserica afirmă cu tărie că întreaga societate este obligată să susțină familia, din toate punctele de vedere, deoarece ea înseamnă adevăratul progres al ei: fără o familie sănătoasă, plină de simțul responsabilității și cu frică de Dumnezeu, nu se poate construi o societate adevărată.

 

Familiaris consortium, la numărul 8, sugerează:

"Întreaga Biserică trebuie să mediteze asupra acestei situații și să-și asume sarcini foarte mari pentru ca noua cultură, în continuă dezvoltare, să fie profund evanghelizată, să fie recunoscute adevăratele valori, să fie apărate drepturile omului și ale femeii și să fie promovată dreptatea în structurile intime ale societății. În felul acesta, «noul umanism» nu-i va scoate pe oameni din raportul lor cu Dumnezeu, ci îi va conduce mai deplin către el.

În construirea unui astfel de umanism, știința și aplicațiile ei tehnice oferă noi și imense posibilități. Cu toate acestea, știința, din cauza ingerințelor politice, care decid direcțiile ei de cercetare și de aplicare, este folosită adesea împotriva semnificației ei originare, care este promovarea persoanei umane.

Se cere, deci, în chip necesar, ca toți să recupereze conștiința primatului valorilor morale, care sunt valorile persoanei umane ca atare. Înțelegerea sensului ultim al vieții și al valorilor ei fundamentale este marea îndatorire care se impune astăzi pentru reînnoirea societății. Numai conștiința primatului acestor valori permite folosirea imenselor posibilități puse în mâna omului de știință încât aceasta să fie, într-adevăr, îndreptată spre promovarea persoanei umane în întregul ei, în adevărul, în libertatea și demnitatea ei. Știința este chemată să se unească cu înțelepciunea.

Se pot aplica deci și problemei familiei cuvintele Conciliului Vatican al II-lea: «Vremurile noastre, mai mult decât timpurile trecute, au nevoie de această înțelepciune, pentru ca să devină mai umane toate descoperirile sale noi. De fapt, e în primejdie viitorul lumii, dacă nu se vor ivi oameni mai înțelepți».

Educarea conștiinței morale, care face capabil pe orice om de a judeca și discerne modurile adecvate de a se realiza după adevărul originar, devine astfel o exigență prioritară la care nu se poate renunța.

Alianța cu înțelepciunea divină trebuie să fie implantată tot mai profund în cultura zilelor noastre. Orice om participă la această înțelepciune divină prin însuși gestul creator al lui Dumnezeu. Numai în fidelitatea față de această alianță, familiile de azi vor fi în stare să influențeze pozitiv construirea unei lumi mai drepte și mai frățești" (FC 8).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire