SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 23, 24.03.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23) (III)
Isus Cristos și mulțimile (cf. Mc 3,1-35)

Mulțimea ocupă un loc importanta în economia Evangheliei sfântului Marcu. Ea poate fi întâlnită la tot pasul: atât în orașe, cât și în pustiu, atât în piețe, cât și în case particulare, atât în momentele de bucurie, cât și în cele de agonie. De aceea, capitolul al treilea o are ca protagonistă, prin excelență. Dar iată împărțirea acestor pericope scripturistice: vindecarea omului cu mâna paralizată (cf. Mc 3,1-6), mulțimile pe urmele lui Isus Cristos (cf. Mc 3,7-12), alegerea celor doisprezece (cf. Mc 3,13-19), Isus Cristos și Beelzebul (cf. Mc 3,20-30), mama și frații lui Isus Cristos (cf. Mc 3,31-35).

Evanghelistul Marcu, voind parcă să întărească cele spuse la sfârșitul celui de al doilea capitol, îl prezintă pe Isus Cristos intrând iarăși în sinagogă în zi de sâmbătă (cf. Mc 3,16). Ceea ce este foarte interesant în acest început de capitol este faptul că în expunerea vindecării se prezintă persoanele în acțiune fără însă care numele lui Isus Cristos sau al discipolilor să fie pomenit: se indică, în schimb, faptul că era în sinagogă un om cu mâna paralizată. Pentru evanghelistul Marcu, pericopa scripturistică prezentă este relevantă din mai multe perspective. În redactarea sa premarciană ea a fost folosită de către comunitatea iudeo-creștină pentru a se justifica în disputele cu iudaismul în ceea ce privește puterea lui Isus Cristos și poziția sa în legătură cu ziua de sâmbătă. Vindecare de care se bucură paraliticul este considerată de către farisei drept o blasfemie, o încălcare gravă a legii și se sfătuiesc "(...) să-l dea la moarte" (Mc 3,6). Revelarea lui Isus Cristos drept Fiu al lui Dumnezeu, în loc să dezvolte în ei credința, se transformă în ură, necredință, opoziție și dorința de a-l ucide.

După disputa din sinagogă și cu simțământul tot mai clar al faptul că fariseii și cărturarii îl urmăreau pentru a-l ucide, Isus Cristos s-a retras împreună cu discipoli săi pe țărmul mării pentru a-i ajuta și vindeca pe toți aceia care îl căutau (cf. Mc 3,7-12). În această ipostază, adică aceea de predicator carismatic și pelerin, Isus Cristos este prezentat drept un profet escatologic deoarece el este înconjurat de o mare mulțime, prin el se fac vindecări în masă, este proclamat drept Fiu al lui Dumnezeu de către duhurile necurate, iar el le dojenește. Această atitudine a lui Isus Cristos de învățător și taumaturg îi atrage faima și, în același timp, el devine un punct de referință pentru toți aceia care așteptau Împărăția lui Dumnezeu.

Lăsând mulțimea pe malul mării, Isus Cristos ia cu sine pe discipoli iar unora dintre ei le conferă o demnitate aparte, aceea de apostoli (cf. Mc 3,13-19). Diferit de evanghelistul Matei, pentru care toți cei care-i auscultau învățătura lui Isus Cristos erau discipoli, la evanghelistul Marcu apar apostolii; cei care vor fi apropiații și cunoscătorii intimi ai tainelor lui Dumnezeu, învățate chiar de către Isus Cristos, Fiul său. Scoțând în relief grupul celor doisprezece, Marcu a căutat într-un fel să prezinte comunității sale faptul că nu numai cei doisprezece apostoli au fost chemați și înzestrați cu puteri deosebite din partea lui Isus Cristos, ci și conducătorii actuali, cei care vorbesc, învață și conduc în prezent destinele Bisericii, iar prin ei se poate vedea și simți continuitatea acțiunii mântuitoare a lui Isus Cristos. În contextul evangheliei, ei se deosebesc atât de mulțimea care se găsește în jurul lui Isus Cristos, cât și de ceilalți discipoli.

Scena inițială a pericopei scripturistice a capitolului al treilea, versetele 20-30, este agitată: în timp ce Isus Cristos, împreună cu apostolii și discipolii săi, a venit acasă probabil este vorba de cetatea Cafarnaum pentru a lua prânzul, mulțimea îl înconjura și-l căuta cu tot mai mare insistență, încât nici nu mai putea să mănânce. Această activitate extraordinară pare să nu fie înțeleasă nici măcar de către cei din familia sa pentru că "ai săi" (Mc 3,21) au venit să-l scoată cu forța din mijlocul mulțimii. De fapt, aceasta este atitudinea întregului popor iudeu față de profeții care nu a fost înțeleși nici măcar de propriile familii. În acest context, este interesantă observația cărturarilor veniți de la Ierusalim și care-i monitorizau activitatea: ei îl acuză pe Isus Cristos de posesiune diabolică și de satanism! Beelzebul - nume care poate fi tradus "Ba'alul murdăriei" sau "zeul murdăriei", adică un demon al casei - constituie o imagine populară a demonului, pe care acești cărturari i-o aplică lui Isus Cristos. Drept răspuns, el le vorbește în parabole, deoarece aceasta era calea aleasă de Isus Cristos pentru a învăța și pentru a răspunde la întrebările poporului și ale potrivnicilor săi. Totuși, dacă se privește cu atenție această pericopă evanghelică, se poate observa foarte bine că, începând cu versetul al 21-lea, Marcu dorește să scoată în evidență faptul că cei doisprezece apostoli încep să constituie celula germinală a viitoarelor comunități creștine. Creșterea acestui fenomen și a mișcării de reînnoire spirituală promovată de Isus Cristos îi umple de invidie și de gelozie pe farisei și cărturari, iar atacurile lor, neîntemeiate și ridicole, ca acesta din versetul 22, se înmulțesc.

Analiza pericopei rudelor lui Isus Cristos (cf. Mc 3,31-35) scoate la iveală elemente noi, care vor da un sens acestei intervenții, am putea spune noi, surprinzătoare și inedite. Faptul este prezentat prin narațiunea care spune că mama și frații lui Isus Cristos au venit să stea de vorbă cu el: în aceste cuvinte nu este vorba de un reproș din partea lor sau de o luare de poziție, ci un simplu fapt. Totuși, în cuvântul "să-l cheme", folosit de evanghelist, se poate observa o conotație negativă. În timp ce conaționalii săi și rudele sale nu-i înțeleg misiunea (cu siguranță că percepția pe care Preasfânta Fecioară Maria a avut-o asupra acestui eveniment a fost alta), Isus Cristos recunoaște în viitoarea sa comunitate de credincioși familia sa: el devine un model pentru comunitate, discipoli și apostoli pe care-i cheamă să-și abandoneze frații, surorile, mamele, într-un cuvânt întreaga familie de sânge, pentru a forma noua comunitate de credință. În acest sens, ne putem da seama că Preasfânta Fecioară Maria a fost prin excelență ascultătoarea, discipola și mama sa.

Textele scripturistice luate din al treilea capitol al Evangheliei sfântului Marcu îndreaptă privirea cugetului nostru către ambientul familial, cel care se găsește în primul rând în căutarea valorilor umane și creștine. Propunerea deosebită pe care Dumnezeu o face oamenilor, adică să se facă părtași de îndumnezeirea firii lor, nu poate trece neobservată pe lângă familie, pe lângă membrii familiei, deoarece în ambientul familial este locul propice pentru dezvoltarea adevăratelor valori creștine.

În acest sens, părinții, și în mod deosebit mama, joacă un rol de maximă importanță în păstrarea echilibrului familial. Dacă ea va ști să îmbogățească viața familiei cu dăruire, spirit de sacrificiu, de iubire și înțelegere, va deveni un focar de îndumnezeire a familiei, va putea să-i determine și pe ceilalți membri să construiască împreună cetatea pământească, dar nu pentru un timp anume, ci pentru a o desăvârși în Împărăția lui Dumnezeu. Alături de mamă, de soție, soțul trebuie să-și asume toate responsabilitățile care decurg din acest oficiu, slujire și însărcinare pe care și-a asumat-o în momentul cununiei și împreună cu soția să devină izvor limpede de formare a copiilor.

 

Documentul bisericii Familiaris consortium, la numărul 7, ne vorbește despre anumite primejdii care dezorientează familiile:

"Trăind într-o lume de acest fel, sub presiuni provenite mai ales de la mass-media, nu totdeauna credincioșii au știut și știu să păstreze neatinse de umbre valorile fundamentale și să aibă o conștiință critică asupra acestei culturi familiale, să fie subiecți activi la construirea unui autentic umanism familial.

Între semnele îngrijorătoare ale acestui fenomen, Părinții Sinodali au subliniat, mai ales:

  • răspândirea divorțului și recurgerea la încheierea altei căsătorii de către aceeași credincioși;

  • simpla căsătorie civilă, în contradicție cu vocația celor botezați de «a se căsători în Domnul»;

  • celebrarea căsătoriei sacramentale fără o credință vie, ci pentru alte motive;

  • refuzul normelor morale care conduc și promovează exercițiul uman și creștin al sexualității în căsătorie" (FC 7).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire