SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 22, 17.03.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23) (II)
Isus Cristos și noul mod de a învăța (cf. Mc 2,1-28)

Capitolul al II-lea al Evangheliei sfântului Marcu este compus din mai multe intervenții ale lui Isus Cristos în favoarea poporului: plecând de la vindecarea unui om paralizat, până la explicarea preceptelor religioase. Acest capitol este structurat în felul următor: vindecarea unui om paralizat (cf. Mc 2,1-12), chemarea lui Levi (cf. Mc 2,13-17), noua învățătură a lui Isus Cristos despre post (cf. Mc 2,18-22) și respectarea sâmbetei (cf. Mc 2,23-28).

Reîntors în Cafarnaum, Isus Cristos continuă evanghelizarea pronunțând cuvinte mântuitoare la adresa poporului care-l înconjura și care creștea din zi în zi: și totuși, el nu numai că învață, ci face în continuare noi minuni și vindecări (cf. Mc 2,1-12). Pericopa scripturistică prin care își începe evanghelistul capitolul al II-lea relatează o vindecare, care va coincide cu descoperirea intenției, din partea cărturarilor, de a nu recunoaște în intervenția lui Isus Cristos mâna lui Dumnezeu. În cadrul expunerii marciene, această nouă demonstrație de autoritate, de putere (exousia) a lui Isus Cristos devine o dovadă eficace a faptului că Împărăția lui Dumnezeu începe să se facă simțită. Ea se afirmă chiar dacă împotriva învățăturii lui Isus Cristos se ridică ambiția oamenilor care nu vor și nu pot să creadă că Dumnezeu se folosește de lucruri simple, comune pentru a aduce la cunoștința lor planul său de mântuire și pentru a ierta pe toți de păcate. De asemenea, pericopa scripturistică ne face o descoperire uimitoare: Isus Cristos este Fiul Omului, adică este Mesia și Fiul lui Dumnezeu! Revelației pronunțate de Isus Cristos, referitor la Fiul Omului, din al doilea capitol, la care se răspunde cu o refuzare, îi vor urma vestirea morții Fiului Omului din capitolele VIII-X și, la sfârșit, anunțarea paruziei sale în capitolul 13,26. Revelația absolută care îl prezintă pe Isus Cristos drept Fiul Omului poate veni de oriunde și este constatat că această revelație ne conduce la viziunea pătimirii, morții și învierii sale.

Plecând de la versetul al XIII-lea al acestui al doilea capitol al Evangheliei sfântului Marcu, unde se vorbește despre faptul că Isus Cristos mergea pe țărmul mării și învăța mulțimea, se ajunge la două episoade bine distincte, dar pline de tâlc: chemarea vameșului Levi și banchetul la care participă Isus Cristos împreună cu discipolii săi în casa lui Levi la care au fost invitați mulți vameși și păcătoși (cf. Mc 2,13-17). Chemarea lui Levi este, de fapt, suportul viitoarei confruntări dintre mentalitatea fariseilor și cărturarilor legaliști și încrezători în puterile lor și atitudinea milostivă a lui Isus Cristos. Pentru evanghelistul Marcu aceste episoade constituie o optimă prezentare a puterii lui Isus Cristos de a ierta păcatele și explică întregii comunități faptul că așa cum Isus Cristos a iertat păcatele acelora care stăteau cu el, tot așa toți aceia care au păcătuit vor intra în comuniunea vieții depline dacă doresc să se apropie de el, stând la masa euharistică. În dialectica pe care evanghelistul o construiește, se poate observa cum crește atât numărul celor care sunt cu el, adică al discipolilor, cât și numărul opozanților, adică al fariseilor și al cărturarilor.

Următoarea pericopă, care nu ne dă indicații nici asupra locului, nici asupra timpului în care se desfășoară, se axează pe o întrebare cheie a unor grupuri reprezentative ale religiei iudaice, formate din discipolii lui Ioan Botezătorul și ai fariseilor: de ce discipolii lui Isus Cristos nu respectă obiceiurile postului? (cf. Mc 2,18-22). Răspunsul lui Isus Cristos este constituit dintr-o imagine, al cărei sens este foarte clar, întrucât prezența mirelui ar face absurd un post din partea discipolilor săi. În ceea ce privește redactarea marciană a acestei pericope este bine de observat faptul că el dorește să scoată în evidență o problemă fundamentală, adică aceea a timpului trecut, a ceea ce este vechi și a timpului nou, adică a ceea ce este nou. Evanghelistul conferă acestei pericope o putere aparte deoarece face să se întrevadă conflictul existent între nou și vechi, opoziția ce ia naștere între vechea doctrină a legalismului iudaic și noua lege a libertății, a milostivirii și a iubirii proclamată de Isus Cristos.

În continuarea expunerii sale, evanghelistul Marcu începe textul cu o clasică descriere a situației care va caracteriza ulterior disputa sa cu fariseii și cărturarii (cf. Mc 2,23-28). Pericopa scripturistică este importantă deoarece introduce pe ascultător în disputa, tot mai accentuată, asupra autorității pe care Isus Cristos o are asupra legii lui Moise și asupra tradițiilor iudaice. De multe ori legea sâmbetei, legea odihnei era doar un pretext de a inhiba conștiințele oamenilor cu legi străine de voința lui Dumnezeu. Autoritatea de care se bucură Isus Cristos, Fiul Omului, este egală cu cea a lui Dumnezeu și de aceea, comunitate creștină de la început se putea bucura de toată libertatea fiilor lui Dumnezeu în tot ceea ce ei făceau. Pentru comunitatea primară, Isus Cristos ia locul lui Iahve, pe care de fapt îl prezintă venit în mijlocul lor și prin acest mod el dă noi directive și noi orientări discipolilor săi, însă fără a știrbi din valoarea intrinsecă a legii dată de Dumnezeu lui Moise. Isus Cristos dorește doar să-i avertizeze pe aceia care nu vedeau decât lege și nu spiritul legii și al milostivirii lui Dumnezeu: "Sâmbăta a fost făcută pentru om și nu omul pentru sâmbătă; pentru că Fiul Omului este stăpân și al sâmbetei" (Mc 2,27-28).

Raportate la ambientul familial, pericopele scripturistice ale celui de al doilea capitol al Evangheliei sfântului Marcu au ceva din nostalgia inocenței pierdute, adică ne readuc în minte și în suflet momentul în care Dumnezeu ne-a luat de mână și ne-a alinat încăperea interioară cu iertarea păcatelor. De fapt, întreaga acțiune se petrece sub pecetea iertării și a înțelegerii din partea lui Isus Cristos a firii înclinate spre rău a omului, indică modul în care omul se poate reorienta către Dumnezeu, fiindu-i necesare doar bunăvoința și o mână întinsă.

Viața de familie trebuie să oglindească același raport pe care Isus Cristos l-a avut cu oamenii, adică întotdeauna să respingem păcatul, dar nu și pe cel care l-a comis. Nu ne este îngăduit ca din cauza păcatului să-l privim pe cel din familia noastră ca pe un călcător de lege, de tradiții și de precepte, care de cele mai multe ori sunt doar omenești și nu au de a face cu legea lui Dumnezeu. Să construim familia pe baza iubirii, înțelegerii, iertării și completării reciproce și în acest ambient vom găsi momente de bucurie și pace a sufletului nostru alături de cei dragi și de Dumnezeu.

 

Documentul Familiaris consortium ne prezintă, la numărul 6, următoarele:

"Situația în care se află azi familia prezintă aspecte pozitive și negative: pentru unii familia este sensul mântuirii pe care Cristos o desăvârșește în lume, iar pentru alții familia este sensul refuzului pe care omul îl opune dragostei lui Dumnezeu.

Pe de o parte, într-adevăr, se constată cea mai vie conștiință a libertății personale, o mai mare atenție la calitatea relațiilor interpersonale în viața matrimonială, la promovarea demnității femeii, la procreare responsabilă și la educarea copiilor. La fel, găsim conștiința necesității că trebuie să se dezvolte relații între familii pentru ajutor spiritual și material reciproc, pentru redescoperirea misiunii ecleziale proprie familiei și pentru construirea unei societăți mai drepte. Pe de altă parte, nu lipsesc semne de degradare îngrijorătoare a unor valori fundamentale: o concepție teoretică și practică greșită despre independența soților, unul față de altul; grave ambiguități față de raporturile de autoritate între părinți și copii; greutăți concrete pe care familia le întâmpină în transmiterea valorilor; numărul crescând al divorțurilor, plaga avorturilor și recurgerea mereu tot mai crescândă la sterilizare și instaurarea unei adevărate mentalități anticoncepționale.

La baza acestor fenomene negative stă adesea o idee coruptă a sensului și experienței libertății, concepută nu ca o capacitate de realizare a adevărului planului lui Dumnezeu despre căsătorie și familie, ci ca o forță de afirmare autonomă, nu rareori împotriva altora, pentru propria bunăstare egoistă.

Merită atenția noastră și faptul că în țările din așa-zisa lume a treia, familiilor le lipsesc fie mijloacele fundamentale de viață, cum sunt hrana, munca, locuința, medicamentele sau chiar libertățile cele mai elementare. În țările mai bogate, în schimb, bunăstarea excesivă și mentalitatea consumistică, paradoxal unită cu o oarecare îngrijorare și nesiguranță pentru viitor, toate acestea le iau soților generozitatea și curajul de a dărui noi vieți omenești. În felul acesta viața este concepută nu ca o binecuvântare, ci ca un pericol de care omul trebuie să se apere. Situația istorică în care trăiește familia se prezintă, deci, ca un amestec de lumini și umbre.

În felul acesta, istoria nu este un simplu progres necesar către mai bine, ci un efect al libertății; mai mult, o luptă între libertăți care se lovesc între ele, adică după expresia sfântului Augustin, un conflict între două iubiri: iubirea de Dumnezeu împinsă până la disprețul de sine și iubirea de sine însuși împinsă până la disprețul lui Dumnezeu.

Urmează că numai educarea pentru iubirea bazată pe credință poate să ajute la dobândirea capacității de interpretare a «semnelor timpurilor», care sunt expresia istorică a acestei duble iubiri" (FC 6).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire