SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 21, 10.03.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23) (I)
Începutul predicării și activității lui Isus Cristos (cf. Mc 1,14-45)

Evanghelia sfântului Marcu vorbește detaliat despre activitatea publică a lui Isus Cristos: de fapt, sunt mai bine de 12 capitole (din 16) alocate activității sale. Din această perspectivă, vom încerca să analizăm fiecare capitol în parte tocmai pentru a reuși să înțelegem în profunzime ceea ce evanghelistul dorește să ne spună.

De la versetul al XIV-lea al primului capitol, suntem introduși în ambientul predicării și al activității lui Isus Cristos, activitate care nu se limitează numai la a predica, dar și la a vindeca. În acest prim capitol, găsim următoarea structurare a pericopelor scripturistice: începutul predicării lui Isus Cristos (cf. Mc 1,14-15), chemarea primilor discipoli (cf. Mc 1,16-20), prezența lui Isus Cristos în sinagoga din Cafarnaum (cf. Mc 1,21-28), vindecarea soacrei lui Simon Petru și alte vindecări miraculoase (cf. Mc 1,29-39) și vindecarea unui lepros (cf. Mc 1,40-45).

Premiza începerii predicării lui Isus Cristos (cf. Mc 1,14-15) a fost arestarea lui Ioan Botezătorul (cf. Mc 1,14): evanghelistul parcă dorește să le spună cititorilor săi că în momentul în care mesagerii săi, profeții săi lipsesc sau sunt persecutați, începe el să vorbească, să predice cuvintele adevărului și ale mântuirii. De altfel, paralelismul între predica lui Ioan Botezătorul și începutul activității sale de propovăduitor al misterului lui Dumnezeu este evident; așa cum Ioan crea un sentiment de reîntoarcere la momentele primordiale ale omului, la prima întâlnire dintre om și Dumnezeu în grădina Edenului, la fel Isus Cristos anunță mesajul lui Dumnezeu, de fapt mesajul său: "s-a împlinit timpul și împărăția lui Dumnezeu este aproape! Convertiți-vă și credeți în evanghelie" (Mc 1,15). Cu toată această asemănare, Isus Cristos este mai mult decât purtătorul de cuvânt al lui Dumnezeu și al Împărăției sale, el este chiar Dumnezeu, iar evanghelistul a dorit să dovedească această implicare cristologică care stă la baza raportului dintre Isus Cristos și Împărăția lui Dumnezeu. Isus Cristos invită pe ascultătorii săi la o convertire în vederea intrării în Împărăția lui Dumnezeu, iar această convertire trebuie să fie directă și imediată.

Ca un răspuns la invitația lui Isus Cristos este atitudinea primilor discipoli chemați de el (cf. Mc 1,16-20). Concepția evanghelistului Marcu privind misiunea pe care o are Isus Cristos, adică aceea de a vesti Împărăția lui Dumnezeu, trece pe locul doi, deoarece ceea ce el dorește să prezinte în versetele 14-20 nu este o istorie concretă, ci mai degrabă are o semnificație de exortație, de îndemn și de atitudinea pe care ascultătorii săi trebuie să o aibă: ei nu trebuie să fie simpli ascultători ai învățăturilor sale, ci, așa cum au făcut primii discipoli, și ei trebuie să-l imite în ascultare și activitate. Din atitudinea lui Simon Petru și a celorlalți, evanghelistul explică în ce mod se poate realiza convertirea și credința, adică prin urmarea necondiționată a lui Isus Cristos.

Continuând firul povestirii, evanghelistul Marcu și-l prezintă pe Isus Cristos împreună cu noii săi însoțitori ajunși în orașul Cafarnaum și după cum îi era obiceiul a intrat în zi de sâmbătă în sinagogă (cf. Mc 1,21-28). Scena învățăturii lui Isus Cristos nu rămâne fără ecou printre ascultători deoarece ei erau uimiți de această nouă doctrină, de acest nou mod de a învăța și a prezenta Împărăția lui Dumnezeu. Totuși, evanghelistul face această introducere pentru a trece mai apoi la subiectul propriu-zis al prezenței sale în sinagogă: vindecarea unui posedat (cf. Mc 1,23-27). În ceea ce privește misiunea pe care o are de împlinit Isus Cristos, tradiția marciană nu ne oferă detalii referitoare la viața sa, ci prezintă mai degrabă activitatea sa exorcistă. Acest fapt este de înțeles, deoarece evanghelistul dorea să transmită comunității din care făcea parte că Isus Cristos prin activitatea și învățătura sa oferă o nouă prospectivă și o nouă doctrină asupra Împărăției lui Dumnezeu. Prin acest exorcism se revelează demnitatea lui Isus Cristos, care nu trebuie atât proclamată, cât urmată: acest lucru nu l-au înțeles cărturarii care imediat s-au constituit în opozanții învățăturii sale.

Pornind de la această vindecare a posedatului din sinagoga din Cafarnaum, cu faima autorității sale, autorul expune o altă serie de vindecări începând cu cea a soacrei lui Simon Petru (cf. Mc 1,29-39). Evanghelistul Marcu face referință la acest episod în situația actuală deoarece din ea poate scoate posibilitatea de a extinde lucrarea de taumaturg al lui Isus Cristos la un public din ce în ce mai larg și se poate vedea foarte bine progresivitatea povestirii plecând de la chemarea primilor patru discipoli, la vindecare posedatului în sinagoga din Cafarnaum până la vindecarea soacrei lui Petru tocmai în casa lui. Prin vindecarea pe care Isus Cristos o face în ambientul domestic, familiar, al lui Simon, evanghelistul dorește să indice locul în care autoritatea și puterea lui Mesia se dovedesc a fi de o manieră decisă și multiplă.

Cristologia introdusă de tradiție este aceea prin care îl putem vedea pe Isus Cristos ca fiind un taumaturg cu puteri deosebite de a alunga bolile: acest lucru se poate observa foarte bine în următoarea pericopă scripturistică marciană (cf. Mc 1, 32-39). Prin aceste miracole și vindecări, evanghelistul Marcu a dorit să demonstreze întregului oraș, pe baza exemplelor concrete, că activitatea lui Isus Cristos se adresează oamenilor și că Împărăția lui Dumnezeu se dovedește puternică și doritoare să ajute, să mântuiască pe bolnavi și pe îndemoniați. Mântuirea adevărată se concretizează și prin faptul că ea atinge sfera fizică și interpelează întreaga creație. În versetele 35-39, se poate întrevedea cum activitatea lui Isus Cristos îmbrățișează întreaga Galilee și că activitatea sa este aceeași pentru toți.

Un episod aparte este acela al vindecării unui lepros, care devine mai apoi un vestitor al Împărăției lui Dumnezeu (cf. Mc 1,40-45). Apelând la această pericopă scripturistică, evanghelistul dorește să puncteze mai multe obiective. Deoarece extraordinara vindecare a acestui lepros este făcută în prima parte a activității sale în Galileea, ea însemnă un prim moment în pelerinajul public al lui Isus Cristos: nu doar faima lui se extinde, ci acum este mărturisit de o persoană care a fost vindecată de lepră. Mesagerii și vestitorii Împărăției lui Dumnezeu devin toți aceia care au fost vindecați, sau toți aceia care doresc să propovăduiască "anul de milostivire" al lui Dumnezeu.

Din expunerea prezentată mai sus, un fapt iese cu precădere în evidență: Isus Cristos este alături de familie și o ajută în suferințele fizice și sufletești. Planul lui Dumnezeu este făcut cunoscut prin faptul că Isus Cristos colindă regiuni, orașe, sate, cătune în căutarea celor care au nevoie de o vindecare, de o întărire, de un sfat și de un îndemn: el se concentrează asupra familiei deoarece ea reprezintă nucleul principal al întregii comunități de credincioși, de ascultători ai cuvântului lui Dumnezeu.

Trebuie remarcat faptul că prezența sa în cadrul familial a avut un rezultat imediat: vindecarea. Familia creștină are nevoie de o însănătoșire profundă atât în conceptul însuși, cât și în mentalitatea celor care o formează, deoarece noile orientări ale lumii contemporane o zdruncină și o descumpănesc. Atâtea forme de hedonism, de servilism, de neîncredere și ruptură se pot găsi în modelele oferite de societatea care și-a pierdut orientarea spirituală, iar din această cauză, orice este posibil pentru oricine. Dar familia știe foarte bine că nu în aceste ideologii greșite și falimentare constă fericirea, prosperitatea și dezvoltarea ei: niciodată un faliment nu l-a bucurat pe om și nu i-a putut da satisfacție în viață. De aceea, familia, dacă dorește să fie autentică, să fie la înălțimea chemării ei, trebuie să adopte atitudinea ascultătorului evanghelic, a aceluia care știe să ceară de la Dumnezeu tot ceea ce are nevoie și împreună, părinți și copii, să formeze un nucleu stabil.

Membrii familiei au și o altă îndatorire: să devină mărturisitorii evangheliei lui Dumnezeu, să devină apostoli ai cuvântului divin. Prin vindecarea pe care Isus Cristos o face în sânul familiei și prin mandatul pe care el îl dă ei, trebuie recunoscut faptul că dezvoltând în familie o cunoaștere profundă a Sfintei Scripturi, o meditare zilnică a cuvântului divin, ea poate deveni un factor de stabilitate și de înțelegere pentru întreaga societate.

 

În documentul Familiaris consortium, la numărul 5, găsim următorul citat:

"Discernământul Bisericii devine ofertă de orientare pentru a fi salvat și realizat întregul adevăr și deplina demnitate a căsătoriei și a familiei.

El este realizat de sensul credinței, care este un dar pe care Duhul Sfânt îl dă tuturor credincioșilor, fiind deci opera întregii Biserici, conform cu diversitatea diferitelor daruri și carisme care, împreună și conform responsabilității proprii fiecăruia, cooperează pentru o mai profundă înțelegere și actualizare a Cuvântului lui Dumnezeu. Deci, Biserica nu-și împlinește misiunea de pătrundere a înțelesului Evangheliei numai prin intermediul păstorilor bisericești care învață în numele și cu puterea lui Cristos, ci și prin laici: Cristos «[...] îi învestește ca martori ai săi și-i umple cu sensul și cu darul cuvântului (Fap 2,17-18; Ap 19,10) pentru ca forța Evangheliei să strălucească în viața lor zilnică, familială și socială». Mai mult, datorită chemării lor deosebite, laicii au datoria specifică de a interpreta în lumina lui Cristos istoria acestei lumi, pentru că sunt chemați să lumineze și să dirijeze realitățile trecătoare după planul lui Dumnezeu Creator și Răscumpărător.

«Sensul supranatural al credinței» nu constă deci în mod necesar numai în consensul credincioșilor. Biserica, urmând pe Cristos, caută adevărul care nu coincide totdeauna cu părerile majorității. Ea ascultă conștiința, nu puterea și, pentru aceasta, apără pe cei săraci și disprețuiți. Biserica poate să aprecieze cercetările sociologice și statistice atunci când le consideră revelatoare pentru a înțelege contextul istoric în care trebuie să se dezvolte acțiunea pastorală și pentru a cunoaște mai bine adevărul; dar numai aceste cercetări singure nu trebuie considerate ca o expresie a sensului credinței.

Misiunea ministerului apostolic este de a asigura permanența bisericii în adevărul lui Cristos și de a-l individualiza mereu tot mai profund. Pentru aceasta, păstorii Bisericii trebuie să promoveze sensul credinței în toți credincioșii, să vegheze și să judece cu autoritate adevărul genuin al expresiilor, să-i educe pe cei ce cred spre o înțelegere mereu mai matură a Evangheliei.

Soții și părinții pot și trebuie să-și ofere contribuția lor proprie și de neînlocuit, pentru elaborarea unei adânci pătrunderi a discernământului Evangheliei în diferite situații și culturi în care bărbatul și femeia trăiesc viața lor matrimonială și familială. În acest scop, îi întărește carisma sau darul propriu, darul Sacramentului Căsătoriei" (FC 5).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire