SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 20, 03.03.2004
Pregătirea activității publice a lui Isus Cristos (cf. Mc 1-13)

Evanghelia sfântului Marcu nu începe, așa cum se întâmplă la ceilalți doi evangheliști sinoptici, cu primele clipe ale vieții pământești a lui Isus Cristos, adică cu nașterea sa: el trece direct la subiect, trece direct la ceea ce dorește să transmită comunității, adică la venirea lui Mesia, a Mântuitorului lumii pe pământ. Dar înainte de a ne concentra atenția asupra textelor scripturistice, este oportun să vedem care este împărțirea lor în acest prim pasaj: predica lui Ioan Botezătorul (cf. Mc 1,1-8), botezul lui Isus Cristos (cf. Mc 1,9-11) și ispitirea în pustiu a lui Isus Cristos (cf. Mc 1,12-13).

Figura impunătoare și misiunea deosebită exercitată de Ioan Botezătorul nu putea să-i scape evanghelistului Marcu și datorită acestui fapt el începe evanghelia tocmai cu activitatea sa (cf. Mc 1,1-8). O sistematizare serioasă asupra intențiilor evanghelistului din pericopa introductivă asupra activității lui Ioan Botezătorul ne conduce, înainte de toate, la a sublinia faptul că el este precursorul lui Isus Cristos, atât în învățătură, cât și în activitate, desigur păstrând proporțiile cuvenite între creatură și Creator. Învățătura pe care a lăsat-o mesajul său escatologic asupra judecății finale ne duce cu gândul la vestirea pe care a făcut-o cel mai mare decât el (cf. Mc 1,7), cel care deja a venit. Această strânsă legătură între activitatea lui Ioan Botezătorul și venirea lui Isus Cristos permite situarea lui Ioan ca început al evangheliei. De aceea, lui Ioan Botezătorul i-a fost dat un loc privilegiat în mesajul creștin al mântuirii. Nu trebuie neglijat nici botezul pe care Ioan Botezătorul îl dă celor care veneau la el: botezul său era, de fapt, anticiparea botezului escatologic cu Duh Sfânt și cu foc. Botezul în Duhul Sfânt și în foc este legat de puterea mântuitoare, dar, în același timp, și distructivă: mântuitoare, pentru cei ce cred în Dumnezeu și în Isus Cristos Fiul său, și distructivă, pentru păcat și moarte.

Pericopa scripturistică a botezului lui Isus Cristos (cf. Mc 1,9-11) ne oferă două evenimente: unul istoric (botezul lui Isus Cristos) și altul apocaliptic (vocea lui Dumnezeu Tatăl). Botezul lui Isus Cristos și confirmarea sa din partea lui Dumnezeu Tatăl sunt două momente ale aceluiași eveniment și nu trebuie separate. În toată această imagine extraordinară a Evangheliei sfântului Marcu se poate observa cum în botezul lui Isus Cristos se adună întreaga configurație cristologică a venirii lui Mesia: în momentul în care Isus Cristos este proclamat Fiu al lui Dumnezeu iar Duhul Sfânt își face simțită prezența în chip de porumbel, se formează o simbioză între așteptarea omului, adică necesitatea sa de Dumnezeu și de răscumpărare, și sensul dinamic al mesajului divin, adică Fiul lui Dumnezeu devine centrul și punctul de referință al întregii lucrări mântuitoare a lui Dumnezeu.

În contextul marcian, pericopa botezului lui Isus Cristos, cu adresarea venită de la vocea cerească a lui Dumnezeu Tatăl, capătă o semnificație și o importanță deosebită cea a prezentării persoanei principale care face obiectul întregii evanghelii: cititorul trebuie chiar de la început să știe cine este Isus Cristos! Ispitirea lui Isus Cristos experimentată chiar de la început prin intermediul Satanei (cf. Mc 1,12-13) vrea să ne spună că Isus Cristos va fi atacat pe parcursul întregii sale activități poate nu atât de duhul cel rău personal câte de emisarii săi, adică de aceia care i-au împiedicat, negat și boicotat lucrarea mântuitoare în lume. Este clar că evanghelistul Marcu nu dorește să dezvolte o lucrare dualistă, o luptă între Dumnezeu și Satana, deoarece cel din urmă a pierdut din start, ci dorește să amintească noilor discipoli, adică creștinilor că așa cum Isus Cristos a fost ispitit, încercat, tot în același mod și ei vor fi ispitiți și încercați în credința lor. Și cu toate acestea, creștinul trebuie să vadă în Isus Cristos începutul și sfârșitul oricărei încercări pentru a putea, în timpul escatologic, să fie împreună cu el în Împărăția lui Dumnezeu.

Aceste pericope scripturistice ne duc cu gândul la botezul nostru, la promisiunile și la responsabilitățile ce reies din el. Fiecare persoană botezată devine, prin el, un nou membru al Bisericii creștine și prin el se obligă la o nouă viață trăită după preceptele lui Dumnezeu și ale Bisericii. Botezul este primul și fundamentalul sacrament al întregii vieți creștine, cale și izvor de mântuire, iar prin el suntem curățiți de păcate și devenim vlăstare vii ale Bisericii lui Isus Cristos.

Botezul trebuie să fie, înainte de toate, o trăire a credinței, nu o alternativă la atâtea altele. Spun acest lucru pentru că de prea multe ori s-au vehiculat idei false sau chiar contrare învățăturii Bisericii, cum ar fi că botezul este un rit magic, o inițiere pentru o lume halucinantă, o încercare a omului de a se înveșmânta într-un "mantie" protectoare, un talisman. Botezul este într-adevăr un "scut", o "pavăză" de apărare împotriva celui rău, dar acest sacrament este valabil și-i găsește legitimitatea sa numai în sânul Bisericii, în cadrul unei comunități de credincioși care să poată mărturisi și practica adevărurile pe care aceasta le propovăduiește.

De asemenea, sunt anumite persoane care consideră că ar fi necesar ca fiii și fiicele lor, în momentul în care vor ajunge la vârsta priceperii, să decidă singuri dacă vor îmbrățișa religia creștină sau vor opta pentru altă formă religioasă, invocând libertatea omului de a-și manifesta libertatea. Este adevărat că fiecare persoană în parte este chemată să-și aleagă singură apartenența la o religie sau alta, la un cult sau altul, la o anumită orientare în viață și că nu trebui să fie constrânși în a face acest pas, dar tot atât de adevărat este că nimeni nu-și privează copiii de darul învățăturii, al hranei, al educației în general cu speranța că în momentul în care vor ajunge la vârsta priceperii o vor face singuri. Așadar, să dăm un semn pozitiv vieții de familie și să ne trăim alegerea de creștini cu simțul responsabilității mântuitoare ce reiese din el. Dacă părinții vor ști să-și trăiască bine credința, atunci copiii vor ști să înțeleagă care este adevărata însemnătate a botezului primit.

 

Familiaris consortium, la numărul 4, explică următoarele:

"Planul lui Dumnezeu despre căsătorie și familie privește pe bărbat și femeie în complexul existenței lor zilnice și în situații sociale și culturale bine determinate. Pentru aceasta, în îndeplinirea misiunii sale, Biserica trebuie să cunoască situațiile în care se dezvoltă azi căsătoria și familia.

Această cunoaștere este deci o exigență indispensabilă pentru opera de evanghelizare. Într-adevăr, Biserica trebuie să vestească Evanghelia lui Isus Cristos, neschimbată și mereu nouă, familiilor noastre, legate de condițiile lumii în mijlocul căreia sunt chemate să primească și să realizeze planul lui Dumnezeu specific lor. Dar nu numai atât; chemările și ecourile Duhului Sfânt răsună chiar prin glasul evenimentelor istorice, iar Biserica poate să fie condusă la înțelegerea mai profundă a tainei inepuizabile a căsătoriei și familiei, chiar de complexul situațiilor, de întrebările, neliniștile și speranțele tinerilor, ale soților și părinților zilelor noastre.

La toate acestea, trebuie adăugată o constatare deosebit de importantă pentru zilele noastre. Nu rareori bărbatului și femeii de azi, în căutarea sinceră și profundă a unui răspuns la problemele vieții lor matrimoniale și familiale, le sunt oferite viziuni și propuneri seducătoare, dar care compromit în diferite feluri adevărul și demnitatea persoanei umane. Adesea, această ofertă este făcută de organismul puternic și capilar al mijloacelor de informare și comunicare socială care subminează în mod subtil libertatea și capacitatea de judecare obiectivă a lucrurilor.

Mulți sunt conștienți deja de acest pericol în care se află persoana umană și lucrează pentru adevăr. Biserica, ajutată de discernământul Evangheliei, se unește cu aceștia punându-se în slujirea adevărului, a libertății și a demnității fiecărui bărbat și a fiecărei femei" (FC 4).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire