SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 19, 25.02.2004
Evanghelia sfântului Marcu - un loc aparte în scrierile neotestamentare

Începând cu acest număr, ne vom ocupa de analiza Evangheliei sfântului Marcu, pentru ca, mai apoi, să trecem textul scripturistic prin filtrul fin al conștiinței teologice pentru a ne putea orienta în ceea ce privește viața de familie.

Înainte de a vedea, pe scurt, care este teologia acestei evanghelii, consider că este oportun să ne îndreptăm privirea către autorul, locul, timpul compoziției și destinatarii aceste lucrări scripturistice. În textele acestei evanghelii nu găsim numele autorului care a scris-o, așa cum se întâmplă în cazul Evangheliei sfântului Luca (cf. Lc 1,3): autorul, probabil foarte cunoscut comunității căreia îi scrie, trece pe planul doi și lasă loc autorității de care se bucură în Biserică pentru a-l face cunoscut pe Dumnezeu în persoana lui Isus Cristos. Cu toate acestea, tradiția a identificat pe autorul celei de a doua evanghelii în persoana lui Marcu, numit și Ioan Marcu (cf. Fap 12,12.25; 15,37), discipol al lui Paul și al lui Petru (cf. Fap 12,25; 13,5; 15,36-39; 1Pt 5,13): chiar dacă el nu a fost apostol și nici discipol al lui Isus Cristos, adevărurile și mărturiile transmise de învățătura evangheliei sale sunt autentificate de cei doi pilaștri ai Bisericii creștine: Petru și Paul. Locul scrierii acestei evanghelii nu ne este cunoscut cu precizie, dar majoritatea teologilor sunt de acord în a indica Roma sau, cu siguranță, Italia. Data se orientează către anul 70 d.C.: în capitolul al XIII-lea găsim un indiciu foarte prețios în susținerea acestei teze, deoarece autorul vorbește despre distrugerea Ierusalimului, care după cum știm foarte bine, a avut loc în anul 70 d.C., distrus fiind de către armata romană, iar numeroși autori cred că Marcu ori a asistat la acest eveniment, ori evenimentul se întâmplase de curând și rămăsese întipărit proaspăt în mintea sa. Destinatarii acestei evanghelii sunt noii botezați, creștinii din afara Palestinei, atât evrei, cât și păgâni (probabil autorul se adresează unei comunități din Roma).

Teologia Evangheliei sfântului Marcu este orientată către mai multe teme, care vor constitui firul roșul al povestirii autorului. Iată câteva dintre ele.

Paralelismul activității sfântului Ioan Botezătorul cu activitatea lui Isus Cristos: așa cum Ioan Botezătorul a fost martorul venirii lui Mesia în mijlocul poporului ales, în același fel Isus Cristos devine martorul credincios al venirii Împărăției lui Dumnezeu.

Tematica discipolilor lui Isus Cristos constituie o tendință destul de clară a acestei evanghelii: ei prefigurează întreaga istorie a Bisericii și a fiecărui creștin în parte, plecând de la acceptarea statutului de discipol al lui Isus Cristos, trecând prin toate fazele maturizării în credință - acceptare, negare, jertfire.

O altă temă foarte bine scoasă în evidență este aceea a paralelismului dintre Israel și noul popor al lui Dumnezeu. În pericopele evangheliei vom găsi două grupuri bine distincte care vor juca un rol important în descoperirea puterii lui Dumnezeu și în manifestarea Fiului lui Dumnezeu: pe de o parte, Israel, cel care-l neagă, îl ignoră și-l răstignește, iar pe de altă parte, noul popor al lui Dumnezeu, care-l recunoaște, așa cum o face centurionul, drept Dumnezeu și care este deschis către toți adevărații cinstitori ai lui Dumnezeu (cf. Mc 12,34).

Evanghelistul Marcu prezintă comunității predica Împărăției lui Dumnezeu într-o configurare specifică evangheliei sale, adică el o arată deja înfăptuită, deja activă în cadrul comunității și nu trebuie așteptat numaidecât finalul escatologic al sfârșitul istoriei umane: viitorul estre deja determinat de prezent, de Isus Cristos cel care învinge păcatul, suferința și moartea.

Totuși, tema principală o putem individualiza în identitatea lui Isus Cristos drept Fiu al lui Dumnezeu și Mesia. Descoperirea treptată a identității sale se va face odată cu pătimirea, moartea și învierea sa: a-l descoperi pe Dumnezeu înseamnă a intra în dimensiunea mântuitoare pe care chiar Fiul său o aduce pe pământ. A intra în contact cu Dumnezeu nu înseamnă a adera la o ideologie, la o doctrină, ci a intra în contact cu Isus Cristos și tocmai pe această comuniune a cunoașterii misterului persoanei lui Isus Cristos se va axa întreaga mărturisire a discipolilor, a creștinilor.

Descoperirea lui Isus Cristos prin această evanghelie cunoaște următoarele etape pregătirea activității publice a lui Isus Cristos (cf. Mc 1,1-13), activitatea lui Isus Cristos în Galileea (cf. Mc 1,14-7,23), activitatea lui Isus Cristos în ținuturile păgâne (cf. Mc 7,24-8,26), drumul lui Isus Cristos spre Ierusalim (cf. Mc 8,27-10,52), activitatea lui Isus Cristos la Ierusalim (cf. Mc 11,1-12,44), discursul escatologic (cf. Mc 13,1-37), pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mc 14,1-15,47), învierea lui Isus Cristos (cf. Mc 16,1-20).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire