SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 18, 18.02.2004
Învierea lui Isus Cristos (cf. Mt 28,1-20)

Capitolul al XXVIII-lea al evangheliei sfântului Matei este dedicat evenimentului principal al întregii vieți a lui Isus Cristos: învierea sa! În acest capitol putem găsi următoarele pericope scripturistice: imaginea mormântului gol (cf. Mt 28,1-8), apariția lui Isus Cristos înviat în fața femeilor (cf. Mt 28,9-10), mituirea gărzilor din partea reprezentanților autorității iudeilor (cf. Mt 28,11-15) și trimiterea discipolilor în misiune de către Isus Cristos cel înviat (cf. Mt 28,16-20).

Povestirea experienței pascale a femeilor se poate articula în două imagini: prima, alături de mormântul gol și care este dominată de o teofanie în care apogeul se întâlnește în îndemnul îngerului și vestirea învierii lui Isus Cristos (cf. Mt 28,1-8) și a doua imagine, concentrată asupra întâlnirii lui Isus Cristos cel înviat cu femeile (cf. Mt 28,9-10).

În prima parte, nota dominantă a întregii pericope scripturistice este dată de dubla veste a învierii transmisă de către înger femeilor în formă directă, dar și ca mesaj de dus discipolilor (cf. Mt 28,5-7). Climatul spiritual este sugerat de către puternica manifestare a îngerului Domnului într-o viziune teofanică și a unei reacții emotivo-religioase din partea celor două grupuri: frică și dezorientare din partea gărzilor; frică, încurajare și bucurie din partea femeilor (cf. Mt 28,4.8). Mesajul îngerului adresat femeilor lângă mormântul gol corespunde tradiției creștine și manifestarea teofanică, în care apare îngerul care rostogolește piatra de pe mormântul lui Isus Cristos, este caracteristică evanghelistului Matei. Chiar și întâlnirea dintre înger cu femeile și mesajul-ordin din partea sa adresat femeilor pentru discipol este de natură să întărească afirmațiile învierii lui Isus Cristos. Cuvintele îngerului Domnului adresate femeilor dau interpretarea autentică scenei mormântului deschis și gol, prin intermediul veștii pascale care face ca destinatarii, adică femeile, să treacă de la frică la bucurie. Cel care dă vestea pascală și încredințează misiunea evanghelizatoare femeilor este trimisul lui Dumnezeu, purtătorul de cuvânt autoritar și autorizat de Isus Cristos cel înviat.

Manifestarea directă a lui Isus Cristos cel înviat în fața femeilor (cf. Mt 28,9-10), în timp ce acestea aleargă să ducă vestea învierii discipolilor, confirmă definitiv misiunea pe care ele au primit-o de la înger. Isus Cristos le iese în întâmpinare și le primește cu cordialitate, iar ele recunoscându-l se închină în fața lui în semn de adorație și rugăminte. În același context, Isus Cristos le invită să urmeze misiunea lor și să ducă discipolilor vestea cea bună a învierii sale, pe care de acum îi numește "frații săi" (Mt 28,10). Din victoria asupra morții și din frica ce era alimentată de moarte, izvorăște comunitatea mesianică, în care discipolii lui Isus Cristos sunt primiți și recunoscuți drept "frații" săi, asociați la statutul său de Fiu al lui Dumnezeu. Cu această ocazie, Isus Cristos le dă întâlnire fraților-discipoli în Galileea, pentru a da început misiunii Bisericii care se naște.

Interpretarea mormântului gol și a învierii din partea reprezentanților autorităților religioase ale timpului sunt cu totul contrare mesajului îngerului, femeilor și chiar lui Isus Cristos cel înviat (cf. Mt 28,11-15). Prin modul în care evanghelistul Matei reușește să expună reacția celor două grupuri - pe de o parte discipolii-frați ai lui Isus Cristos, de care aparțin și primele două femei evanghelizatoare și pe de altă parte, gărzile și mai marii iudeilor - se poate observa foarte bine caracterul catehetic al pericopei scripturistice. Ultimul grup rămâne refractar și străin semnificației profunde a evenimentului învierii, chiar dacă văd semnul exterior al acestuia: mormântul gol. Reprezentații autorității religioase nu neagă realitatea mormântului gol, dar nu pot înțelege valența cristologică a acestui fapt: ea trebuie să aibă o explicație diferită de cea oferită de credință și proclamată de Isus Cristos cel înviat, chiar dacă, până la urmă, explicația pe care ei o oferă este incoerentă și absurdă. Dacă se privește cu atenție evenimentul învierii, ne dăm seama că nu este posibil a înțelege bucuria credinței discipolilor fără a primi vestea care vine de la trimisul lui Dumnezeu și care confirmă cuvintele lui Isus Cristos cel istoric. În afara credinței nu rămâne decât frica, o frică ce trebuie să facă față neîncrederii și morții.

Întâlnirea discipolilor cu Isus Cristos înviat și trimiterea lor în misiune la toate popoarele le găsim în ultimele 5 versete ale evangheliei sfântului Matei (cf. Mt 28,16-20). Misiunea actuală a discipolilor către popoare și către comunitatea mesianică universală stau sub semnul acelei prezențe a lui Isus Cristos cel înviat. Eficacitatea misiunii discipolilor și autoritatea învățăturii lor se fondează pe cea promisă de Isus Cristos. Fidelitatea și ascultarea evangheliei au drept suport acea asigurare finală a Domnului înviat, prin care comunitatea discipolilor actualizează credința în Isus Cristos cel înviat și fidelitatea evangheliei lui Isus Cristos este un semn al prezenței eliberatoare și mântuitoare a lui Dumnezeu în istoria omenirii.

Acest mare eveniment al vieții creștine, adică învierea Domnului nostru Isus Cristos, trebuie să aibă o importanță decisivă în familia creștină, să aducă o schimbare de mentalitate în fiecare membru al familiei. De fapt, sărbătoarea învierii Domnului nostru Isus Cristos nu este doar o evocare a unui eveniment al trecutului, a faptelor petrecute acum mai bine de două mii de ani... Nu! Ziua învierii lui Isus Cristos este o zi care se prelungește în timp, și putem spune fără a greși că în fiecare zi în care participăm la jertfa euharistică, participăm la pătimirea, moartea și învierea sa.

Un loc cu totul deosebit îl ocupă "ziua învierii" sau duminica, deoarece în această zi comunitatea locală se reunește în jurul altarului pentru a reface memorialul lui Isus Cristos, pentru a forma marea familie creștină, legată nu atât de legăturile naționale, de rudenie, de confesiune etc., ci adunată în numele fraților și surorilor sale (cf. Mt 28,10). Importanța sărbătorii în familie a sărbătorii Paștelui, a paștelui duminical, prin rugăciune, frângerea pâinii euharistice și hrănitoare, prin acceptarea sfaturilor și îndreptarea vieții, înseamnă a ne deschide familia la planul de mântuire al lui Dumnezeu. Duminica să devină pentru familie semnul învierii fiecărui membru în parte, spre desăvârșirea și împlinirea ei: în numele lui Isus Cristos cel înviat vom putea să mergem pe drumul spre cetatea veșnică.

 

Exortația apostolică Familiaris consortium, la numărul 3, explică faptul că Biserica privește bunul prețios al căsătoriei și familiei:

 

"Biserica, luminată de darul credinței care o face să cunoască întreg adevărul despre bunul prețios al căsătoriei și al familiei, precum și înțelesul lor adânc, simte încă o dată datoria grabnică de a vesti tuturor Evanghelia, adică «vestea cea bună», dar mai ales acelora care sunt chemați și se pregătesc pentru căsătorie, cât și tuturor soților și părinților întregii omeniri.

Biserica este profund convinsă că numai prin acceptarea Evangheliei se poate realiza pe deplin orice speranță pe care omul și-o pune legitim în căsătorie și familie.

Voite de Dumnezeu prin însuși actul creației, căsătoria și familia sunt destinate intrinsec spre a se realiza în Cristos și au nevoie de harul său spre a fi vindecate de rănile păcatului și readuse la «începutul» lor, adică la cunoașterea deplină și realizarea integrală a planului lui Dumnezeu.

Într-un moment istoric în care familia este supusă unor forțe care încearcă s-o distrugă sau s-o deformeze, biserica - conștientă de faptul că binele societății este intim legat de binele familiei - simte că datoria ei arzătoare și urgentă este de a vesti tuturor planul lui Dumnezeu despre căsătorie și familie, asigurându-i deplina vitalitate și promovarea umană și creștină, contribuind în felul acesta la reînnoirea societății și a poporului lui Dumnezeu" (FC 3).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire