SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 17, 11.02.2004
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mt 26,1-27,66) (II)
Arestarea, judecarea, pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mt 26,47-27,66)

Finalul capitolului al XXVI-lea și tot capitolul al XXVII-lea al evangheliei sfântului Matei au ca temă principală pătimirea și moartea lui Isus Cristos. Iată cum sunt structurate pericopele scripturistice din această secțiune a evangheliei: arestarea lui Isus Cristos (cf. Mt 26,47-56), Isus Cristos înaintea Sinedriului (cf. Mt 26,57-68), renegarea lui Petru (cf. Mt 26,69-75), Isus Cristos este dus înaintea lui Pilat (cf. Mt 27,1-2), moartea lui Iuda Iscarioteanul (cf. Mt 27,3-10), Isus Cristos înaintea lui Pilat (cf. Mt 27,11-14), condamnarea lui Isus Cristos (cf. Mt 27,15-26), încoronarea cu spini a lui Isus Cristos (cf. Mt 27,27-31), răstignirea lui Isus Cristos (cf. Mt 27,32-44), moartea lui Isus Cristos (cf. Mt 27,45-56), înmormântarea lui Isus Cristos (cf. Mt 27,57-61) și paza mormântului lui Isus Cristos (cf. Mt 27,62-66).

Arestarea lui Isus Cristos (cf. Mt 26,47-56) pe fondul complotului cărturarilor și fariseilor și pe cel al trădării lui Iuda Iscarioteanul. Episodul în sine este făcut mai viu și mai dramatic datorită triplei intervenții a lui Isus Cristos: la salutul lui Iuda (cf. Mt 26,47-50), la reacția unuia dintre discipoli (cf. Mt 26,51-54) și cuvintele pe care el le adresează mulțimii care venise să-l aresteze (cf. Mt 26,55-56). Puternica accentuare cristologică a compoziției evanghelistului Matei ne sugerează imediat care este modalitatea de lectură a acestei pericope scripturistice: Isus Cristos înfruntă cu maximă libertate și încredere drama pătimirii care începe cu arestarea sa. Celălalt personaj sigur pe sine este Iuda, care ajunge în grădina Măslinilor împreună cu "mulțimea" înarmată, trimisă de autoritățile templului și de mai marii "poporului". Discipolii apar ca figuri de mică importanță, pe plan secundar, neputincioase și fricoase. În orice caz, cuvintele lui Isus Cristos indică în mod clar și sigur care trebuie să fie stilul aceluia care vrea să-l urmeze pe calea pătimirii; să-și pună încrederea în Dumnezeu, să nu dezerteze, să meargă până la capăt.

Din grădina Măslinilor Isus Cristos este adus în fața Sinedriului (cf. Mt 26,57-66), locul și autoritatea religioasă supremă a poporului iudeu. Relatarea arestării și apariției lui Isus Cristos în fața Sinedriului este cuprinsă în două secvențe care prezintă protagoniștii celor două episoade nocturne care vor fi povestite simetric: pe de o parte, Isus Cristos, arestat, condus la mai marele preot, pe de altă parte, Petru, care la început îl urmează de la distanță și mai apoi va intra în palatul mai marelui preot amestecat dintre slujitori. În timp ce Isus Cristos va face deschis mărturia sa în fața autorității iudaice, Petru, în curte, îl va renega în fața a "două femei" și în fața servitorilor. Totuși, dacă se analizează cu atenție pericopa evanghelică, ne putem da seama că evanghelistul Matei nu dorește să facă o descriere ad litteram și un comentariu judiciar al evenimentului, ci o reconstituire catehetică: acel Isus Cristos pe care autoritățile îl condamnă drept blasfemator și fals mesia, creștinii îl recunosc drept Fiul Omului, Fiul lui Dumnezeu glorios, înălțat la dreapta Tatălui. Isus Cristos, un fals mesia pentru iudei, în realitate duce la împlinire, în mod paradoxal, acel plan mesianic care se poate găsi în mărturiile scripturistice. Prin intermediul pătimirii sale devine servitor umil și fidel și care va fi recunoscut, în cele din urmă, drept Fiu al lui Dumnezeu și Domn al omenirii.

În contrast cu măreția comportamentului lui Isus Cristos îl găsim pe "neînfricatul" Petru (cf. Mt 26,69-75). Istoria renegării lui Petru, opusă declarației deschise a lui Isus Cristos în fața autorității supreme religioase, are o inegalabilă funcție de exortație: a avertiza pe creștini în privința marelui risc de a-l renega pe Dumnezeu din cauza fricii, așa cum a făcut-o Petru, reprezentantul autoritar al celor doisprezece. În timp ce Isus Cristos recunoaște deschis identitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu și judecător universal, Petru își reneagă apartenența sa la grupul lui Isus Cristos în fața întrebărilor insistente a două slujitoare. Gravitatea renegării lui Petru rezultă din faptul că "în fața tuturor" se declară necunoscător și că nu are nici o legătură cu Isus, Galileanul: el își reneagă statutul de discipol, care vrea să însemne împărțirea destinului său cu cel al lui Isus Cristos, care înfruntă persecuția și moartea. Întâmplarea amară a lui Petru se încheie cu sincera părere de rău care-l reabilitează în fața comunității (cf. Mt 26,75). În acest caz, istoria lui Petru poate fi propusă creștinilor care se află în criza persecuțiilor și care sunt tentați să-l nege pe Isus Cristos drept Domn și Dumnezeu. Chiar și în cazul unei cedări momentane din cauza fricii sau a lașității, rămâne mereu deschisă calea pocăinței pentru o reabilitare definitivă.

Înainte de prezentarea, judecarea și condamnarea lui Isus Cristos, este oportun să vedem, în contrast cu renegarea și părerea de rău a lui Petru, situația lui Iuda Iscarioteanul (cf. Mt 27,3-10). Povestirea sfârșitului tragic al lui Iuda este legată de decizia autorităților supreme iudaice de a-l da morții pe Isus Cristos. Remușcările lui Iuda și trădarea pe care el a pus-o în aplicare îl determină la un gest necugetat: sinuciderea. Evanghelistul Matei a reconstituit finalul tragic al lui Iuda în conformitate cu tradiția populară pe care a găsit-o în Ierusalim și prin ea a dorit să-i avertizeze pe toți aceia care, aflându-se în persecuție, l-au trădat pe Isus Cristos: el dorește să le amintească un singur fapt, și anume, că în fața lui Dumnezeu toți oamenii se pot converti; dacă nu vor să facă acest lucru, vor avea soarta lui Iuda.

Prezența lui Isus Cristos în fața lui Ponțiu Pilat (cf. Mt 27,1-2.11-14) poate fi considerată, de fapt, ca un dialog între Isus Cristos și Ponțiu Pilat, la început, și între Ponțiu Pilat și mulțimea iudeilor. Declarația lui Isus Cristos că el este regele iudeilor este declarația solemnă a lui Dumnezeu, care, din vechime, din timpul lui Abraham, Isac, Iacob, Moise, judecători, profeți etc., și-a ales un popor care acum dorește să-l condamne la moarte.

În acest context al judecății sale, condamnarea la moarte a lui Isus Cristos (cf. Mt 27,15-26) este nedreaptă, deoarece el este nevinovat și toate acuzațiile ce i se aduc sunt neîntemeiate, însă, atunci, ca și acum, cei nevinovați trebuie să moară pentru ca adevărul să nu fie făcut auzit. Recitirea teologică a evenimentelor care au condus la moartea lui Isus Cristos a dus de multe ori la o neînțelegerea adecvată a adevărului istoric: nu întregul popor iudeu l-a condamnat la moarte, ci un grup de oameni care nu înțelegea cum planul lui Dumnezeu se putea actualiza în persoana unui om ce se declara "Fiu" al său, egal în demnitate cu creatorul cerului și al pământului.

În prezentarea încoronării cu spini a lui Isus Cristos (cf. Mt 27,27-31) se vede, mai bine ca oricând, că Isus Cristos apare drept Fiul Omului dat pe mâna oamenilor (cf. Mt 17,22; 20,19). În imaginea lui Isus Cristos batjocorit și luat în râs de către păgâni drept "rege al iudeilor", îl găsim pe Mesia cel umil (cf. Mt 21,5) și Servitorul lui Iahve credincios, insultat și prigonit (cf. Is 50,6). Și unul și celălalt dintre modelele cristologice sunt propuse reflecției comunității creștine chemate să-l urmeze pe Isus Cristos ținând cont de primejdiile, batjocora și ambientul ostil.

Răstignirea lui Isus Cristos (cf. Mt 27,32-44) este un episod plin de dramatism. Cititorii evangheliei lui Matei, care recunosc în Isus Cristos pe Mesia și Fiul lui Dumnezeu, nu trebuie să separe această profesiune de credință a lor de realitatea infamă și dureroasă a crucii. Isus Cristos s-a revelat drept Mesia și Fiu al lui Dumnezeu nu prin faptul că ar fi fost ferit sau eliberat în mod miraculos de rușinoasa moarte degradantă a crucii, ci pentru că a rămas credincios lui Dumnezeu Tatăl în condiția de extremă neputință și mizerie omenească. Tot în același mod, orice om care este victimă a violenței și a nedreptății trebuie să-și pună toată încrederea și speranța în Dumnezeu, în salvarea mântuitoare a celui răstignit.

Moartea lui Isus Cristos (cf. Mt 27,45-56) este legată de o scenografie care zguduie cosmosul și care subliniază semnificația teologică: Fiul lui Dumnezeu, însuși Dumnezeu, moare în trupul său! O moarte adevărată, crudă și nedreaptă! Odată cu moartea lui Isus Cristos începe triumful lui Dumnezeu asupra morții, anunțat și așteptat pentru timpurile mesianice, finale. Membrii poporului lui Dumnezeu, care reprezintă "restul sfânt", sunt asociați victoriei lui Isus Cristos asupra morții: mormintele lor se deschid, trupurile lor sunt trezite la viață și întră în "cetatea sfântă", în Ierusalimul mesianic. Apariția lor pentru mulți este o mărturie și o confirmare a învierii glorioase a lui Isus Cristos care se va împlini peste câteva zile, care garantează învierea tuturor drepților la sfârșitul lumii. Prin intermediul acestei suprapuneri de imagini, evanghelistul Matei citește moartea lui Isus Cristos într-o optică plină de lumină a credinței pascale.

După ce Isus Cristos și-a dat sufletul (cf. Mt 27,50) Iosif din Arimateea a cerut de la Ponțiu Pilat trupul pentru a fi înmormântat (cf. Mt 27,57-61). Odată cu înmormântarea lui Isus Cristos se încheie doar viața pământească și drama morții sale violente; totuși, cu acest eveniment începe acel proces care va descoperi victoria deplină a lui Isus Cristos împotriva împărăției morții. Inițiativa și fapta lui Iosif din Arimateea sunt, de fapt, un ritual liturgic, iar prezența femeilor (cf. Mt 27,61) nu este altceva decât preludiul învierii lui Isus Cristos.

Opozanții dintotdeauna ai lui Isus Cristos, fariseii, cărturarii și reprezentanții preoților, care i-au fost mereu ostili în timpul întregii activități istorice și care doreau mereu să vadă de la el un semn, acum, când el este mort, se tem de acel semn. În acest caz, ei, după ce au lăsat să treacă o noapte, merg la Ponțiu Pilat pentru a se asigura o pază la mormântului lui Isus Cristos (cf. Mt 27,62-66). Acest lucru este foarte interesant deoarece doar ei și-au amintit de cuvintele lui Isus Cristos că învierea sa va veni după trei zile, în timp ce discipolii săi par a fi descumpăniți și neîncrezători în acele momente. În fața acestei situații, evanghelistul Matei oferă comunității creștine o dispută între ei și evrei în ceea ce privește învierea Domnului, iar concluzia care reiese din aceasta se poate rezuma la faptul că într-adevăr Isus Cristos a fost judecat, condamnat și a murit nevinovat, dar cu toate acestea în el s-a împlinit planul de mântuire al lui Dumnezeu.

Evenimentele petrecute la sfârșitul vieții pământești a lui Isus Cristos au fost de o rezonanță covârșitoare pentru întreaga istorie a mântuirii omului: ele au arătat și au pregătit atâtea istorii particulare care au drept protagonist familia creștină.

Suferința, durerea fizică și psihică, moartea sunt momente de cumpănă pentru orice familie, iar cât acestea vin într-un interval scurt, sau pe neașteptate devin sfâșietoare pentru întreaga comunitate. Cu siguranță că fiecare dintre noi ne-am pus această întrebare: de ce trebuie să dăm tributul vieții noastre pentru a intra în Împărăția lui Dumnezeu? De ce cei dragi ai noștri (părinți, soți, soție, copii, frați, surori, prieteni etc.) trebuie să se despartă de noi pentru a vedea chipul lui Dumnezeu și a avea o veșnicie fericită? Sunt întrebări legitime, omenești și adevărate: cum am putea răspunde la ele?

Dacă dorim să dăm un răspuns corect în fața conștiinței noastre, poate că vom apela la un singur cuvânt: mister! Da, este misterul lui Dumnezeu care a dorit să aleagă pentru noi acest drum de cunoaștere, pe care de altfel și Fiul său Isus Cristos l-a parcurs, iar noi toți suntem conștienți că-l vom parcurge, mai devreme sau mai târziu. Ceea ce, în schimb, nu trebuie să ne lipsească este iubirea, credința și speranța. Iubirea pentru cei care s-au săvârșit și să ne rugăm pentru ei, credința tare în cuvintele lui Isus Cristos că el este biruitorul suferinței, durerii și a morții și speranța că și noi vom învia și vom face parte din Împărăția lui Dumnezeu.

Familiaris consortium, la numărul 2, ne spune că:

 

"Un semn al acestei profunde preocupări a bisericii pentru familie a fost ultimul Sinod al episcopilor, care s-a ținut la Roma între 26 septembrie și 26 octombrie 1980. Acest sinod a fost continuarea naturală a celor două precedente și anume : familia creștină este, într-adevăr, prima comunitate creștină chemată să vestească Evanghelia persoanei umane în continuă dezvoltare și conduce această persoană, printr-o educație și cateheză progresivă, la deplina maturizare umană și creștină.

Nu numai atât, ultimul Sinod al episcopilor se leagă într-un anumit fel cu cel ce a dezbătut problema preoției sacramentale și promovarea dreptății în lumea contemporană. Fiind o comunitate educativă, familia creștină trebuie să-l ajute pe om să-și cunoască propria vocație și să-și asume rolul necesar pentru realizarea dreptății în lume, educându-l încă de la începutul vieții pentru realizarea unor relații interpersonale, bogate în dreptate și dragoste.

La încheierea lucrărilor, Părinții Sinodali mi-au prezentat o listă amplă de propuneri care cuprindea rodul reflecțiilor făcute în cursul intenselor zile de lucru și mi-au cerut cu un vot unanim să fiu interpretul lor, în fața omenirii, al preocupărilor arzătoare ale bisericii pentru familie și să dau indicațiile oportune pentru reînnoirea activității pastorale în acest sector fundamental al vieții umane și ecleziale.

Îndeplinind această îndatorire cu prezenta Exortație, semn al grijii deosebite a misiunii apostolice încredințate, doresc să mulțumesc tuturor membrilor Sinodului pentru contribuția prețioasă de doctrină și experiență pe care mi-au dat-o, mai ales cu acele «Propositiones», al căror text îl încredințez Consiliului Pontifical pentru familie, dispunând ca studiul să fie aprofundat cu scopul de a valorifica orice aspect al bogățiilor pe care le conțin" (FC 2).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire