SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 16, 04.02.2004
Pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mt 26,1-27,66) (I)
Datele preliminare ale arestării lui Isus Cristos (cf. Mt 26,1-46)

Evanghelia Împărăției lui Dumnezeu, care va fi proclamată de către discipolii săi tuturor popoarelor înainte de paruzia Fiului Omului, când va veni în glorie, atinge punctul culminant prin darea aceluiași Fiul al Omului în mâinile oamenilor. Pătimirea și moartea Fiului Omului, Isus Cristos, sunt momente istorice care s-au realizat în vederea învierii și mântuirii omului. Arestarea lui Isus Cristos, darea sa spre pătimire și moartea pe lemnul crucii au fost rezultatul complotului arhiereilor și al bătrânilor poporului care se vor servi de colaborarea unuia dintre "cei doisprezece", de Iuda Iscarioteanul (cf. Mt 26,3-4.14-16); dar decizia finală aparține planului lui Dumnezeu-Tatăl, care l-a dat morții pe Fiul său pentru ca noi toți să avem viață veșnică.

În pericopele scripturistice ale capitolelor XXVI și XXVII vom vedea două momente bine structurate de către evanghelistul Matei: datele preliminare ale arestării lui Isus Cristos (cf. Mt 26,1-46) și arestarea, judecarea, pătimirea și moartea lui Isus Cristos (cf. Mt 26,47-27,66).

În capitolul XXVI, ni se oferă câteva pericope scripturistice care pregătesc marele eveniment al morții lui Isus Cristos: complotul împotriva lui Isus Cristos (cf. Mt 26,1-5), ungerea lui Isus Cristos în Betania (cf. Mt 26,6-13), trădarea lui Iuda (cf. Mt 26,14-19), pregătirea cinei pascale (cf. Mt 26,17-19), dezvăluirea trădării lui Iuda (cf. Mt 26,20-25), instituirea Euharistiei (cf. Mt 26,26-30), prezicerea renegării lui Petru (cf. Mt 26,31-35) și rugăciunea lui Isus Cristos pe muntele Măslinilor (cf. Mt 26,36-46).

Scena complotului și a deciziei de a-l ucide pe Isus Cristos este redată în primele 5 versete ale capitolului al XXVI-lea, unde, de fapt, ne sunt prezentați protagoniștii și rolurile pe care le vor avea în desfășurarea întregii tragedii (cf. Mt 26,1-5). Textul scripturistic nu se limitează la înregistrarea în formă neutră a faptelor și a circumstanțelor care preced arestarea și condamnarea lui Isus Cristos. Evanghelistul Matei recitește aceste evenimente filtrându-le la lumina textelor scripturistice ale Vechiului Testament care vorbesc despre persecutarea celui drept și complotul împotriva lui Mesia (cf. Ps 2,2; 31,14). Mai mult decât un rezumat al torturii și executării, pătimirea evanghelică este o participare meditată, oferită de către evanghelist, unei comunități de credincioși pe care-i invită să-l urmeze pe Mesia refuzat și pe dreptul persecutat.

Prezența lui Isus Cristos în casa lui Simon Leprosul și al femeii de lângă el este, de fapt, o relectură a ungerii sale cu alabastru înmiresmat de mare preț, ce are o dublă semnificație (cf. Mt 26,6-13): pe de o parte, se poate observa criteriul de evaluare și actualizare într-o perspectivă cristologică a primirii celor săraci, cu care Mesia umilit și ucis a fost întotdeauna solidar; pe de altă parte, este o vestire profetică a morții lui Isus Cristos, urmată de proclamarea speranței învierii, pentru care comunitatea evanghelizată se face portavoce. Gestul umil al femeii care recunoaște în Isus Cristos pe Mesia cel omorât de către oameni, dar glorificat de Dumnezeu, face parte din "vestea cea bună" pe care comunitatea misionară a evanghelistului Matei o propune tuturor oamenilor.

Drama pătimirii lui Isus Cristos se dezvoltă pe baza a două inițiative: aceea a lui Iuda și aceea a lui Isus Cristos (cf. Mt 26,10-16). Iuda Iscarioteanul face alianță cu mai marii preoților; Isus Cristos este înconjurat de discipolii săi. Pe de o parte, se pregătește arestarea lui Isus Cristos în baza unui acord stipulat între Iuda și autoritatea templului; pe de altă parte, discipolii lui Isus Cristos se pregătesc să mănânce cina pascală: la sfârșitul acestui episod, adică în timpul cinei pascale, cei doi protagoniști se întâlnesc și se despart definitiv.

În pericopa scripturistică a pregătirii cinei pascale (cf. Mt 26,17-19), discipolii iau inițiativa de a pregăti cina, dar Isus Cristos, cu autoritatea de conducător al grupului și de învățător, stabilește timpul și locul celebrării. Prin intermediul acestei scheme narative de ordin-executare, care se vede foarte bine în cadrul scurtului dialog dintre Isus Cristos și discipoli, evanghelistul arată dimensiunea cristologică și eclezială a cinei pascale, a Euharistiei ce urma să fie instituită. Isus Cristos celebrează paștele cu discipolii săi urmând obiceiurile timpului său, care corespund planului lui Dumnezeu. Paștele lui Isus Cristos și al discipolilor săi este acela inaugurat de autodăruirea sa, a lui Mesia umil și credincios.

Dezvăluirea trădării lui Iuda (cf. Mt 26,20-25) este, din partea lui Isus Cristos, un răspuns la întrebarea discipolilor: "Nu cumva sunt eu, Doamne?" (Mt 26,22), ca o specie de lamentare profetică asupra aceluia care este pe punctul de a-l da în mâinile călăilor. Mai mult decât o judecată asupra sfârșitului lui Iuda, cuvintele lui Isus Cristos sunt o revenire, valabilă pentru toți discipolii, asupra gravității comportamentului discipolului care nu este capabil și care se lasă atras de infidelitatea datoriei sale. Iuda Iscarioteanul reprezintă cazul limită al acelei crize de perseverență în care poate fi prins orice membru al comunității creștine.

Semnificația instituirii Euharistiei, semnificația gesturilor și cuvintelor lui Isus Cristos (cf. Mt 26,26-30) trebuie reconstituite ținând cont de întregul tablou pe care evanghelistul Matei l-a reprodus, având drept bază o tradiție autorizată din partea Bisericii care se forma și a tradiției comunității creștine din care făcea parte. Moartea violentă a lui Isus Cristos stabilește alianța definitivă pentru că în ea se actualizează dăruirea lui Dumnezeu în favoarea unei comunități care îmbrățișează pe toți oamenii. Tot ceea ce Isus Cristos face și spune în timpul cinei pascale mărește orizontul acelei conmensalități mântuitoare dintre el și discipolii săi. Isus Cristos le destăinuie că pâinea și vinul, schimbate în trupul și sângele său, sunt semnul profetic al morții sale mântuitoare: este ultima cină care ratifică ruptura cu lumea instituțiilor pur juridice ale ambientului iudaic. Dar, în același timp, prin puterea valorii mântuitoare a morții sale, ea prefigurează deplina și glorioasa comuniune de viață în Împărăția Tatălui. Acel Isus Cristos, considerat Domn, Emanuel și Mânuitor, este prezent acum între discipolii săi în semnul conmensalității euharistice; el anunță și asigură acestora întâlnirea definitivă în casa Tatălui. În ultimul cuvânt al lui Isus Cristos, comentat de textul liturgic al cinei pascale, se reflectă dubla dimensiune a paștelui creștin, adică autodăruirea lui în moarte pentru a realiza speranța vieții veșnice și învierea sa.

Textul care leagă două scene importante ale pătimirii și morții lui Isus Cristos, care leagă cina euharistică cu scena rugăciunii pe muntele Măslinilor, este conceput ca un dialog între Isus Cristos și Petru, reprezentantul și purtătorul de cuvânt al grupului discipolilor (cf. Mt 26,31-35). Cele două vești pe care Isus Cristos le face cunoscute discipolilor sunt înglobate în două cuvinte: "scandal" (cf. Mt 26,31-33) și "renegare" (cf. Mt 26,34-35). Dacă umilirea și moartea lui Isus Cristos, în calitate de păstor, aduc după sine deznădejdea comunității, învierea sa dă început unei noi prezențe și unui nou raport cu discipolii care vor începe misiunea predicării kerygmei, adică a evangheliei (cf. Mt 26,31-32). Umilirea și falimentul public al lui Isus Cristos Mesia în timpul nopții pătimirii sale, descumpănesc toate imaginile și toate așteptările mesianice ale discipolilor, iar Petru, care exprimă spontanul și generosul său atașament către Isus Cristos, exprimă, în persoana sa, criza de credință și perseverență pe care fiecare discipol va trebui să o înfrunte în timpul persecuțiilor (cf. Mt 10,33; 14,28-31; 16,24).

Episodul de pe muntele Măslinilor (cf. Mt 26,36-46) este construit ca o scenă dramatică inclusă în rugăciunea lui Isus Cristos și intercalată în întâlnirea-dialog cu discipolii săi. Cele două formule de rugăciune explică fidelitatea lui Isus Cristos în încercarea mesianică și în rădăcina profundă a perseverenței sale. Isus Cristos, Fiul care se roagă și fidel în încercare, este și va fi modelul adevăraților discipoli care doresc să-l urmeze până la capăt.

Pasajele scripturistice grăitoare, dar zguduitoare, în același timp, ale primelor clipe dinaintea pătimirii și morții lui Isus Cristos nu pot lăsa indiferentă familia creștină, deoarece în aceste imagini se poate zugrăvi foarte bine situația fiecărui membru al familiei în momentul în care crizele vieții conjugale bat la ușă sau chiar au trecut pragul căminului.

Ceea ce este de subliniat este atitudinea lui Isus Cristos în fața prejudecăților, resentimentelor și răutății, în ultimă instanță, a acelora pe care doar aparența, vorbăria și legalismul îi interesează. Isus Cristos explică familiei de azi că a trece prin momente de criză, delicate, nu poate fi un moment de deznădejde și de despărțire dacă se înțelege mesajul profund al pătimirii și morții sale. O judecată a altuia, un cuvânt aspru, o ceartă iscată din nimic, bănuieli nefondate, toate la un loc aruncă asupra familiei o apăsare și neîncredere care, în anumite cazuri, se prelungesc prea mult în timp. Arma cea mai potrivită pentru a ne apăra este rugăciunea. Poate pare banal și fără sens, dar cei ce au trecut prin aceste clipe grele și delicate ale familiei, cei care au căutat și au găsit "lumina de la capătul tunelului" prin rugăciunea personală și comună, împreună cu familia, pot da mărturie despre importanța și necesitatea ei.

De asemenea, trebuie privite cu multă atenție și încercările fizice și morale ale familiei. În acest context putem aminti: o boală incurabilă, un accident, pierderea locului de muncă, îndepărtarea de cei dragi plecați la muncă în alte locuri, căderi psihice sau morale, toate la un loc duc, de prea multe ori, la o "oboseală" morală și la o îndepărtare de Dumnezeu. Pentru a putea ieși din impas, nu este nevoie de a face salturi mortale; este suficient să apelăm la providența lui Dumnezeu, rugându-l sau urmându-i exemplul; va trebui să apelăm la rugăciune și la sprijinul divin în toate clipele vieții noastre. Doar așa vom putea fi învingători și nu învinși.

Începând cu acest număr, vom parcurge împreună exortația apostolică despre obligațiile familiei creștine în lumea de astăzi, Familiaris consortium, a Sfântului Părinte Papa Ioan Paul al II-lea. La numărul 1 se vorbește despre Biserica în serviciul familiei.

 

"Transformările ample, rapide și profunde ale societății și culturii au afectat familia în zilele noastre mai mult poate decât alte instituții. Multe familii trăiesc în aceeași situație, cu deplină fidelitate, acele valori spirituale care stau la baza instituției familiale. Altele plutesc în nesiguranță ori rătăcesc de la calea datoriilor lor, ori sunt, de-a dreptul străine și oarecum necunoscătoare ale semnificației vieții de familie și al adevăratului sens al vieții conjugale și familiale. Altele, împiedicate de diferite nedreptăți sociale, nu pot să-și realizeze drepturile fundamentale. Biserica, conștientă că taina căsătoriei și familia constituie una din valorile cele mai prețioase ale omenirii, vrea să-și facă auzit glasul și-și oferă serviciile celor care, conștienți de valoarea căsătoriei și familiei, se străduiesc să realizeze cu fidelitate aceste valori în viața lor, precum și acelora care plutesc în nesiguranță și anxietate, caută adevărul, dar sunt împiedicați pe nedrept a trăi liber propriul proiect al familiei. Susținând pe cei dintâi, luminând și ajutându-i pe ceilalți, biserica oferă serviciile sale celor care sunt preocupați de destinul căsătoriei și al familiei.

În mod deosebit, biserica se adresează tinerilor care sunt gata de a începe drumul spre căsătorie și viața de familie, cu scopul de a le deschide noi orizonturi, ajutându-i să descopere, ajutându-i să descopere frumusețea și măreția chemării la dragoste și la slujirea vieții" (FC 1).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire