SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 15, 28.01.2004
Discursul escatologic (cf. Mt 24,1-25,46)

În interiorul discursului despre "venirea Fiului Omului" (cf. Mt 24,29-31), care cuprinde capitolele XXIV și XXV din evanghelia sfântului Matei, se pot observa diferite pericope scripturistice care dau greutate și interpretează în direcția corectă concepția escatologică a venirii lui Isus Cristos. Iată aceste pericope: anunțarea distrugerii templului (cf. Mt 24,1-2), începutul durerilor și persecuțiilor (cf. Mt 24,3-14), devastarea Ierusalimului (cf. Mt 24,15-28), venirea Fiului Omului (cf. Mt 24,29-31), parabola smochinului (cf. Mt 24,32-35), îndemn la vigilență (cf. Mt 24,36-44), parabola slujitorului credincios (cf. Mt 24,45-51), parabola despre cele zece fecioare (cf. Mt 25,1-13), parabola talanților (cf. Mt 25,14-30) și criteriile judecății finale (cf. Mt 25,31-46).

Scena de deschidere (cf. Mt 24,1-2) creează climatul pentru întregul discurs final al lui Isus Cristos. În timp ce iese din templu, Isus Cristos încheie disputa cu reprezentanții iudaismului și, în același timp, încheie disputa dintre Mesia și responsabilii lui Israel asupra temei instituției templare, unde Isus Cristos intrase cu autoritatea ultimului și definitivului trimis de Dumnezeu. În fața măreției templului, care atrage atenția discipolilor, Isus Cristos pronunță o solemnă profeție care se va concretiza în distrugerea totală a acestui templu (cf. Mt 24,2). De fapt, privind cu atenție acest pasaj scripturistic, ne putem da seama că el ne îndreaptă către o perspectivă escatologică și că trebuie să înțelegem istoria sub semnul domniei lui Isus Cristos așteptat drept Fiul Omului, judecător universal.

Preocuparea paranetică și practică a acestui prim plan apocaliptic este indicată chiar de către apelul inițial: "Aveți grijă să nu vă înșele cineva" (Mt 24,4). Avertismentul pe care Isus Cristos îl dă discipolilor este coroborat cu promisiunea mântuirii pentru cei care perseverează până la sfârșit (cf. Mt 24,13). Această sentință are un scop paranetic care cuprinde trei avertizări: de a nu se lăsa seduși de falșii propagandiști ai lui Mesia, de a nu se lăsa copleșiți de dureri și persecuții și de a rămâne statornici în actualizarea proiectului de viață prevăzut în iubirea divină.

În contrapoziție cu falșii invitați și cu falșii mesia și profeți, se anunță, în cele din urmă, venirea Fiului Omului (cf. Mt 24,15-28): nu este o revelație secretă și rezervată numai unora ca aceea a lui pseudo-mesia care îi invita pe credincioși să-l întâmpine în deșert sau în locuri ascunse (cf. Mt 24,26). Venirea sa va manifesta tuturor în mod neașteptat ca un fulger care luminează pe tot omul. Caracterul teofanic al acestei imagini proiectează asupra venirii Fiului Omului pasaje distincte ale judecății lui Dumnezeu. În contextul actual, imaginea poate fi interpretată drept anunțul de speranță pentru aleșii care se vor aduna împreună odată ce va apărea Fiul Omului.

Punctul central al întregului discurs este anunțarea speranței viitoare: paruzia Fiului Omului, venirea în glorie a lui Isus Cristos (cf. Mt 24,29-31). Această venire va pune capăt zilelor de încercare, inaugurează definitiva și universala domnie a Fiului Omului în jurul căreia sunt convocați aleșii lui Dumnezeu. Convocații sunt "aleșii", adică toți aceia care au perseverat cu fidelitate în timpul zilelor de mare încercare. Așadar, venirea de pe urmă a Fiului Omului este împlinirea speranței de mântuire care susține în toate drumul Bisericii către Dumnezeu.

După anunțul venirii Fiului Omului, a paruziei, care este punctul culminant al escatologiei, discursul reia un ton paranetic, unde anunțurile sunt contrapunctul exortațiilor. Invitația de a discerne semnele timpului final este ilustrată prin asemănarea cu smochinul care prin frunzele sale prevestește vara (cf. Mt 24,32-35). Vocabularul apocaliptic pe care evanghelistul Matei îl folosește în această pericopă ne amintește de faptul că întreaga comunitate aștepta împlinirea promisiunilor lui Isus Cristos, adică venirea sa pe norii cerului pentru a le da drept răsplată mântuirea.

Îndemnul la vigilență (cf. Mt 24,36-44) este, înainte de toate, o interpretare escatologică ce se referă la evenimentele distrugerii Ierusalimului și profanarea templului, dar aceste fapte sunt un semn și o anticipare profetică a sfârșitului care trebuie să vină și al istoriei. În această optică hermeneutică, "generația prezentă" devine, la rândul ei, reprezentantă de către aceia care în decursul istoriei au adus o contribuție negativă la construirea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ. De aceea, contemporanii sfârșitului istoriei pot fi toți acei oameni care acum trăiesc deja în faza finală care, într-adevăr, a fost inaugurată de învierea lui Isus Cristos, și care, totuși, se așteaptă în paruzie "în putere și glorie".

Scurta povestire a parabolei servitorului credincios (cf. Mt 24,45-51), construită pe relația stăpân-servitor, ne amintește două situații contrapuse: aceea pozitivă, a servitorului credincios și înțelept și cea negativă, a servitorul rău. În amândouă cazurile se urmărește schema dezvoltată care prevede trei momente: însărcinarea dată servitorului, absența stăpânului în timp ce servitorul revelează atitudinile sale pozitive sau negative și, în cele din urmă, venirea stăpânului care evaluează și răsplătește sau pedepsește servitorul în conformitate cu ceea ce a făcut. Această relectură parenetică, în cheie escatologică și eclezială în același timp, nu contravine intenției originare a parabolei lui Isus Cristos. Mai mult decât o polemică împotriva conducătorilor iudei - scribii și fariseii sau funcționarii templului - parabola era un apel urgent la a fi atenți și pregătiți pentru venirea Împărăției lui Dumnezeu, care deja este aproape. Iruperea istorică a regalității lui Dumnezeu scoate la iveală fidelitatea sau infidelitatea fiecărui om pentru mântuirea sa ori pentru căderea definitivă. De aceea, parabola aceasta devine un cuvânt de avertisment și de promisiune.

Capitolul al XXV-lea ne prezintă două parabole și criteriile judecății finale (cf. Mt 25,1-46).

Parabola celor zece fecioare (cf. Mt 25,1-13), cinci înțelepte și cinci nechibzuite, oferă ascultătorilor evanghelistului Matei, dar și nouă, o învățătură practică: să veghem în așteptarea Domnului care trebuie să vină, iar venirea sa este una neașteptată și, de aceea, trebuie să fim mereu pregătiți; a fi pregătiți înseamnă a fi credincioși voinței Tatălui ceresc prin intermediul acelor lucrări de iubire activă, în baza cărora se va face judecata finală. Aceasta este adevărata "înțelepciune" creștină: a actualiza cu perseverență voința lui Dumnezeu care în Domnul Isus Cristos s-a revelat definitiv.

Lecturarea parabolei talanților sau a celor trei slujitori (cf. Mt 25,14-30) este foarte mult condiționată de tendința interpretativă care exprimă foarte bine etica comercială. Talanții sunt atât calitățile umane, cât și bunurile pe care fiecare om le posedă și care trebuie să fie folosite la maxim pentru mântuirea sa; ceea ce, de fapt, Isus Cristos condamnă în această parabolă, nu este posesiunea acestor talanți, ci răutatea și delăsarea fatalistică și neproductivă a acelora care nu vor să folosească darurile lui Dumnezeu în scopul orânduit de el, adică spre bunăstarea și mântuirea omului. Raportul contractual al omului cu Dumnezeu, definit în baza legii, nu-l face activ și creativ dincolo de "obligația" sa. Dialogul celui de al treilea servitor cu stăpânul recheamă acel lucrător în baza contractului, iar el nu reușește să înțeleagă noul criteriu al "dreptății" divine care este un dar chiar și atunci când este, de fapt, o recompensă.

Criteriile judecății finale (cf. Mt 25,31-46) sunt, la prima vedere, surprinzătoare pentru ascultătorii lui Isus Cristos: el cere și se identifică cu cei slabi și umili, cu cei ce suferă din toate punctele de vedere. În această pagină scripturistică, privită drept concluzivă, a evangheliei publice a lui Isus Cristos înainte de drama pătimirii sale, unde Fiul Omului va împărți până la capăt istoria sa cu cei mai mici, evanghelistul Matei creează o minunată sinteză a celor doi poli în jurul cărora se prezintă mesajul evanghelic: Isus Cristos și iubirea activă, sinteza voinței lui Dumnezeu. În iubirea gratuită și universală către cei mici se trăiește, de fapt, acea relație vitală de credință în Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și Domnul nostru, care, la sfârșitul istoriei, se va transforma în deplină comuniune de mântuire.

Toate aceste pericope scripturistice se orientează către o mai atentă și aprofundată analiză a familiei creștine, deoarece alegerea și predilecția pe care Isus Cristos o manifestă față de cei mici și neputincioși face din aceste texte o reviziune decisivă la adresa fiecărui membru al ei.

Contextul social actual ne duce cu gândul de multe ori la timpurile lui Isus Cristos și la actualitatea acestor cuvinte, deoarece familia noastră creștină devine egoistă, închisă în sine și distrugătoare de pace și viață în momentul în care se închide în egoism, comoditate și prejudecăți. Or, familia pe care Dumnezeu o dorește pentru lumea întreagă este aceea care știe să folosească bine talanții pe care i-a primit și, în același timp, știe să ofere din iubirea lui Dumnezeu tuturor acelora care se apropie de familia creștină. Nu ne este permis a-i uita pe cei mici, flămânzi, închiși, străini, săraci și în nevoi, deoarece a-i uita înseamnă a-l uita pe Dumnezeu care se identifică cu ei: a uita să iubim înseamnă a uita să ne mântuim!

Judecata finală și venirea Fiului Omului nu trebuie să ne înspăimânte, să ne tulbure și să ne facă să avem teamă: suntem fiii luminii, fiii adevărului și ai libertății în Dumnezeu. De aceea, îndemnul la vigilență, la folosirea cu mult curaj a darurilor oferite de Dumnezeu este o necesitate, o obligație a fiecăruia dintre noi. Să lăsăm ca în familiile noastre să locuiască prietenia lui Dumnezeu și prietenia oamenilor, a acelor care sunt în jurul nostru, căci numai în acest fel vom putea să formăm o comunitate de fii ai lui Dumnezeu.

În încheierea documentului Carta drepturilor familiei, capitolele 11 și 12, se amintește că:

  • familia are dreptul la o locuință decentă, adaptată pentru viața de familie și proporționată cu numărul de membri, într-un loc care să prevadă servicii de bază pentru viața familiei și a comunității;

  • familiile imigranților au dreptul la aceeași protecție ca aceea acordată altor familii;

  • familiile imigranților au dreptul la respect pentru propria cultură și la a primi sprijin și asistență pentru integrarea lor în comunitatea la care își aduc propria contribuție;

  • muncitorii emigranți au dreptul de a vedea propria familie unită cât mai curând posibil;

  • refugiații au dreptul la asistență din partea autorităților publice și a organizațiilor internaționale care să faciliteze reunirea familiilor lor.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire