SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 14, 21.01.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Iudeea și Ierusalim (cf. Mt 19,1-23,39) (II)
Disputa lui Isus Cristos la Ierusalim cu conducătorii poporului (cf. Mt 21,1-23,39)

O unitate literară bine structurată este constituită dintr-o serie de controverse sau dispute care se desfășoară la Ierusalim între Isus Cristos și reprezentanții diferitelor grupuri și mișcări religioase iudaice. Pentru o mai bună expunere a materialului ce va urma, vom face o împărțire a pericopelor scripturistice, după cum urmează: intrarea lui Isus Cristos în Ierusalim (cf. Mt 21,1-11), alungarea vânzătorilor din templu (cf. Mt 21,12-17), smochinul blestemat (cf. Mt 21,18-22), autoritatea lui Isus Cristos (cf. Mt 21,23-27), parabola celor doi fii (cf. Mt 21,28-32), parabola viticultorilor ucigași (cf. Mt 21,33-46), parabola invitaților la nuntă (cf. Mt 22,1-14), tributul cuvenit împăratului (cf. Mt 22,15-22), saduceii și învierea (cf. Mt 22,23-33), porunca iubirii (cf. Mt 22,34-40), originea lui Mesia (cf. Mt 22,41-46), denunțarea fariseilor și cărturarilor (cf. Mt 23,1-36) și Isus Cristos plânge asupra Ierusalimului (cf. Mt 23,37-39).

Cheia interpretativă a intrării lui Isus Cristos în Ierusalim ne este sugerată de către evanghelist prin intermediul explicitei citări a unui text scripturistic (cf. Zah 9,9) în care se anunță, se prevestește venirea Domnului, venirea lui Mesia pentru a salva orașul și poporul, iar acest Mesia era reprezentatul lui Israel în fața tuturor popoarelor. Ideea unui mesia "umil" și "blând" (cf. Mt 21,5), ne violent și pacific, este remarcată imediat prin chiar faptul că Isus Cristos intră în cetatea Ierusalimului așezat pe spatele unui măgar: măgarul sau măgărița, pe care încălecau demnitarii, principii și mai marii poporului, este semnul păcii, deoarece în timp de război era nevoie să încalice un cal, semul alergatului în galop pentru a ajunge din urmă dușmanii sau a te retrage de pe câmpul de bătălie în grabă. Poporul totuși, îl recunoaște pe Isus Cristos drept Mesia sau drept "profetul" ce trebuia să vină și cu acest ultim eveniment se completează mesajul cristologic care are o indicație clară: Isus Cristos este Mesia pacific și mântuitor, care intră în cetate drept Fiul lui David și Domn, dar care se va revela ca atare doar după ce va îndeplini până la capăt destinul său, adică destinul "profetului" refuzat, persecutat și ucis (cf. Mt 23,37).

După intrarea triumfală al lui Isus Cristos în Ierusalim, el se îndreaptă spre locul predilect predicii și activități sale în cetatea sfântă: templul (cf. Mt 21,12-17). În templu Isus Cristos intră cu autoritatea lui Mesia, profetul așteptat și dorit de către popor și în acest loc actualizează purificarea sanctuarului așa cum este anunțat de profeți, iar copiii și sugarii sunt mărturisitorii predilecți ai lui Dumnezeu. Prin compoziția literară a evanghelistului Matei s-a reușit o prezentare a templului, inima instituțională a iudaismului epocii respective și imaginea lui Isus Cristos, Mesia autoritar, vorbind în numele lui Dumnezeu. Cu toate că gestul cu stil profetic, de denunțare a lui Isus Cristos împotriva instituție templieriere a fost autoritar, el rămâne Mesia "blând" și care oferă eliberare și-i întâlnește pe cei săraci și mici. De la aceștia mici el estre recunoscut și primit, în timp ce cei care exercitau puterea în templu și în societatea timpului nu au putut să-l recunoască.

Interpretarea povestirii smochinului blestemat este, de fapt, o cateheză de care Isus Cristos s-a folosit în învățătura sa către discipoli în ceea ce privește argumentul credinței (cf. Mt 21,18-22). Puterea credinței se exprimă printr-o umilă și perseverată rugăciune, căreia îi estre promisă ascultarea. Tocmai cuvântul lui Isus Cristos este acela care garantează fidelitatea lui Dumnezeu Tatăl, care stă la baza atât a credinței necondiționate a discipolilor, cât și la rugăciunea lor încrezătoare.

Un episod vrednic de atenția noastră este acela la disputei asupra autorității lui Isus Cristos (cf. Mt 21,23-27). Răspunsul pe care mai marii poporului și responsabilii religioși îl dau alternativei propuse de Isus Cristos (cf. Mt 21,24-25) asupra originii botezului lui Ioan Botezătorul este în sintonie cu alegerile lor precedente. Frica lor consta în ieșirea din legile tradiționale și în descoperirea, din partea poporului, a faptului că toată autoritatea lor depinde de Dumnezeu și nu de prescrierile umane; în acest caz oferea lui Isus Cristos oportunitatea de a-i demasca și a le condamna incompetența: ei, de fapt, sunt fără "autoritate" față de Isus Cristos în fața poporului.

Parabola celor doi fii, pe care Isus Cristos o prezintă drept o completare a voinței poporului de a se apropia și cunoaște misterul mântuirii, este de o bogăție teologică deosebită (cf. Mt 21,28-32). Polemica dintre Isus Cristos și reprezentanții iudaismului nu este o simplă preocupare istoriografică, ci se include în proiectul pastoral al evanghelistului Matei. El intenționează să demaște sau cel puțin pune în gardă pe cei care fac parte din comunitatea sa asupra faptului că credința trebuie trăită și prin fapte nu numai prin teorie: aceia care spun numai și nu fac sunt asemănați cu iudeii care duc după ei falsa siguranță de a împlini voința lui Dumnezeu, în schimb, autenticii discipoli sunt aceia care construind noua comunitate de frați, fac voința Tatălui din ceruri.

Imediat după ce evanghelistul Matei le explică discipolilor modul prin care se poate vedea credința credincioșilor, adaugă o altă parabolă: parabola viticultorilor ucigași (cf. Mt 21,33-46). Parabola, în contextul său original, apare ca o transparentă alegorie a istoriei raporturilor dintre Dumnezeu și Israel, unde se poate vedea mereu crescuta infidelitate a lui Israel față de planul și inițiativa lui Dumnezeu. Ideea dominantă este aceea de a aduce "roade": acesta este criteriul definitiv care stă la baza transferului Împărăției lui Dumnezeu de la un popor la altul.

O scurtă notă redacțională ne introduce într-o nouă povestire parabolică, unde protagonistul este un rege care organizează un banchet de nuntă pentru fiul său (cf. Mt 22,1-14). În această parabolă se poate observa foarte bine cum autorul evangheliei așază un contrast între primii invitați și cei care-i înlocuiește la banchet: parabola invitațiilor la nuntă transcrie o imagine sugestivă a alegerii pe care Isus Cristos o face referitor la Împărăția lui Dumnezeu. În momentul în care cei chemați nu s-au considerat vrednici de ea, Isus Cristos invită pe cei păcătoși, pe săraci, pe cei defavorizați în fața oamenilor, dar aleși în fața lui Dumnezeu. Momentul critic al acelui invitat, care nu este pregătiți pentru nuntă (cf. Mt 22,12), corespunde situației istorice a misiunii lui Isus Cristos; ea este sub semnul Împărăției lui Dumnezeu care este din ce în ce mai aproape și de aceea, îi pune pe contemporanii săi în fața urgenței de a răspunde afirmativ lui Dumnezeu, fără întârziere și fără scuze.

O pagină memorabilă a evangheliei sfântului Matei este cea pe care o cunoaștem și pe care de multe ori am folosit-o în viața noastră: "Dați-i cezarului ceea ce este al cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu" (Mt 22,21). Tributul cuvenit cezarului (cf. Mt 22,15-22) este o demonstrație a lui Isus Cristos de a indica faptul că Dumnezeu are întotdeauna prioritate în viața credinciosului, iar lucrurile materiale, situațiile delicate ale omului pot fi rezolvate numai în măsura în care el știe să se apropie de Dumnezeu. Întreaga și totala dedicare a lui Dumnezeu, unicul Domn, nu admite compromisuri: accentul răpusului lui Isus Cristos este așezat pe versantul religios care denunță atât amestecul teocentric (divinizarea cezarului), cât și interferența religiosului în politică. Fidelitatea opțiunii religioase este cea mai bună garanție pentru o sănătoasă laicizare a practicii politice și, în același timp, oferă o platformă formării unui libertăți religioase.

O nouă controversă, legată de precedenta prin intermediul cronologiei "în aceeași zi" (Mt 22,23), este legată de învierea morților (cf. Mt 22,23-33). În această dispută argumentarea lui Isus Cristos, fondată pe textul cărții Exodului (cf. Ex 3,6.15-16), care la prima vedere pare străină discursului învierii, așază problema noastră într-o perspectivă religioasă. Învierea nu este doar o chestiune antropologică - concepție asupra compoziției umane și a destinului său -, ci în primul rând atinge relația omului cu Dumnezeu, izvor și țintă a oricărui om. În al doilea rând Isus Cristos contestă ideea unei învieri cu motivații umane, adică o înviere înțeleasă drept prelungire sau redimensionare a vieții prezente sub forma instituției matrimoniale. În această perspectivă a învierii Isus Cristos explică faptul că deplina și definitiva înviere este cea legată de comuniunea cu Dumnezeu și de aceea, nu mai are sens să se pună chestiunea matrimonială de către cei care neagă învierea.

Porunca iubirii rămâne cea mai mare și cea mai importantă din toată predica și din tot mesajul pe care Isus Cristos le aduce pe pământ (cf. Mt 22,34-40). Evanghelistul Matei îl prezintă pe Isus Cristos drept revelator autoritar și definitiv al voinței lui Dumnezeu: în această ultimă învățătură în templu din Ierusalim, el confirmă scopul misiunii sale, anunțat de discursul de pe munte, adică să îndeplinească legea și profeții (cf. Mt 5,17). Toată revelația istorică a voinței lui Dumnezeu își găsește consistența și unitatea sa în iubirea deplină în unicul Domn și-n iubirea activă și dezinteresată față de aproapele.

După ce fariseii, saduceii și cărturarii l-au întrebat îndelung asupra unor chestiuni ale cultului, Isus Cristos, le pune o întrebare: "Ce părere aveți despre Cristos? Al cui fiu este?" (Mt 22,42). Tema pe care Isus Cristos o abordează în referință cu fariseii este una de mare actualitate și faptul că Mesia "Fiul lui David" trebuia să vină era un fapt scontat (cf. Mt 22,41-46). Pentru a adera la noua imagine al lui Mesia, care se realizează în Isus Cristos, trebuie să ascultăm răspunsul pe care el îl dă supremei autorități iudaice, mai marelui preot al Sinedriului care îl întreabă "Te conjur pe Dumnezeu cel viu să ne spui dacă tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu?" (Mt 26,63). Răspunsul lui Isus Cristos este unul scontat, adică unul afirmativ și prin acest mod de exprimare el explică tuturor că între Mesia davidic și Domnul, care este în același timp Fiul Omului și Fiul lui Dumnezeu, se găsește moartea și învierea cele ce purifică și decantează imaginea mesianică de oricare metamorfoză triumfalistă și naționalistă.

În cele din urmă Isus Cristos denunță comportamentul fariseilor și cărturarilor (cf. Mt 23,1-36), deoarece ei nu reușesc să-și deschidă inima lui Dumnezeu și nici să indice drumul spre mântuire poporului. Cuvintele de stil profetic ale lui Isus Cristos în afara faptului că denunță ostilitatea mai marilor iudeilor contemporani evanghelistului Matei, solidar cu istoria trecută de infidelitate, se dorește a fi o invitație comunității căreia îi scrie pentru a se încredința judecății lui Dumnezeu.

Un ultim apel către Ierusalim (cf. Mt 23,37-39), mai bine spus, o ultimă tentativă al lui Isus Cristos de a convoca pe Israel la planul de mântuire al lui Dumnezeu Tatăl a eșuat din cauza opoziției și împietririi inimii celor chemați.

Viața comunității bisericești este bazată pe înțelegerea planului de mântuire revelat și actualizat de către Isus Cristos: acest plan nu poate fi integrat întru totul dacă la el nu aderă deplin familia în întregimea ei. Diferite puncte de reflecție oferite de pericopele scripturistice prezentate mai sus sunt foarte bine venite în momentul în care fiecare membru al familiei și familia împreună își propun noi proiecte, noi realizări, noi modalități de întărire și dezvoltare spirituală și materială a căminului familiar.

Un prim pas în recunoașterea familiei drept locul privilegiat de întâlnire a prezenței lui Dumnezeu este primirea lui Isus Cristos în mediul familial prin intermediul rugăciunii, a sacramentelor, a participării comune la Sfânta liturghie duminicală și la sărbătorile de poruncă. Doar acceptând pe Dumnezeu în viața de familie, alături de fiecare membru în bucurie și în necazuri se va putea observa creștere în dinamicitatea spirituală și colectivă a familiei. Adeziunea totală la proiectul pe care Dumnezeu îl are cu fiecare membru al familiei, acceptarea și îndrumarea copiilor de către părinți și respectarea și ajutorarea părințiilor de către copii este un mare pas spre o formare și o înțelegere a rolului familiei în comunitatea bisericească și societatea umană.

Nu trebuie neglijat nici faptul că principala îndatorire a familiei este, în conformitate cu învățătura lui Isus Cristos, iubirea (cf. Mt 22,34-40). În momentul în care familia este cuprinsă de iubirea lui Dumnezeu, în care se simte respectul pentru activitatea celuilalt, în care fiecare membru al familiei se simte acasă, în acel moment crește în fiecare dintre ei devotamentul, afectul și responsabilitatea spre creșterea și aprofundarea marelui mister al iubirii creștine și umane.

Carta drepturilor familiei, la articolul 10, indică norme și principii valabile oricărei familii:

  • familiile au dreptul la o ordine socială și economică în care organizarea muncii să permită membrilor să trăiască împreună și nu să împiedice unitatea, bunăstarea, sănătatea și stabilitatea familiei, oferind chiar posibilitatea unei recreări sănătoase;

  • remunerarea muncii trebuie să fie suficientă pentru fondarea și menținerea unei familii cu demnitate, fie printr-un salariu convenabil, numit "salariu familial", fie prin alte măsuri sociale, precum indemnizațiile familiale sau remunerarea muncii casnice a unuia dintre părinți; ar trebui să fie în așa fel încât mamele să nu fie obligate să lucreze în afara casei în detrimentul vieții familiale și, în special, în detrimentul educației fiilor;

  • munca în casă a mamei trebuie să fie recunoscută și respectată pentru valoarea sa în raport cu familia și societatea.

    fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
     

     

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire