SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 13, 14.01.2004
Activitatea lui Isus Cristos în Iudeea și Ierusalim (cf. Mt 19,1-23,39) (I)
Drumul lui Isus Cristos către Ierusalim (cf. Mt 19,1-20,34)

Întreaga viață publică a lui Isus Cristos a stat sub semnul neîncrederii, din partea fariseilor, învățătorilor legii, ai cărturarilor, ai oamenilor politici, ai acelor care se simțeau amenințați în tradițiile și concepțiile lor privitoare la legi și obiceiuri. Totuși, Isus Cristos nu a dorit să desființeze legea lăsată de către Dumnezeu Tatăl poporului iudeu prin intermediul lui Moise, ci a dorit să o întărească și să o perfecționeze.

Activitatea lui Isus Cristos în Iudeea și Ierusalim, în ceea ce privește evanghelia sfântului Matei, își are începutul în următoarele pericope scripturistice: căsătoria și divorțul (cf. Mt 19,1-9), discuția despre celibat (cf. Mt 19,10-12), Isus Cristos și copiii (cf. Mt 19,13-15), atitudinea tânărului bogat în fața exigenței renunțării la bunurile materiale (cf. Mt 19,16-30), parabola lucrătorilor din vie (cf. Mt 20,1-16), a treia anunțare a morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Mt 20,17-19), cererea fiilor lui Zebedeu (cf. Mt 20,20-23), slujirea celui mai mare (cf. Mt 20,24-28) și vindecarea orbilor din Ierihon (cf. Mt 20,29-34).

O deosebită importanță vom acorda primei pericope, deoarece fiind vorba despre căsătorie și divorț, este oportun să analizăm cu mare atenție ceea ce Isus Cristos spune despre aceste două realități ale zilelor noastre (cf. Mt 19,1-9).

Intervenția fariseilor, care se află la baza începerii catehezei privind căsătoria și divorțul din partea lui Isus Cristos, este prezentată ca o "punere la încercare" (cf. Mt 19,3): s-ar putea înțelege acest fapt drept un fel de provocare pentru a-l prinde pe Isus Cristos în mrejele jurisprudenței rabinice divizate pe două fronturi de interpretare și aplicare a divorțului (cf. Dt 24,1-4). Problema fariseilor nu privea ilicitatea divorțului, deja presupus ca bază în prescripțiile mozaice, ci motivul care să-l justifice. Isus Cristos nu se lasă prins în subtilitățile legale: el abandonează planul juridic și se referă la proiectul originar a lui Dumnezeu, creatorul și apelând la textul din cartea Genezei unde se vorbește despre prima familie și despre căsătorie (cf. Gen 1,27; 2,24) le amintește ascultătorilor săi că familia este unică și indivizibilă! În acest mod controversa dintre Isus Cristos și farisei se transformă într-una asupra modului de interpretare a voinței lui Dumnezeu. În acest caz, acțiunea și cuvântul lui Dumnezeu, așa după cum mărturisește Sfânta Scriptură, sunt criteriile pentru a cunoaște voința sa relativ la instituirea căsătoriei. Acțiunii creatoare a lui Dumnezeu se adaugă, tot din voința divină, structura sexuală în două componente ale sale: cea masculină și cea feminină. Tot în acest context, Dumnezeu a stabilit, prin cuvântul său (cf. Gen 1,28; 2,24) separarea bărbatului și a femeii de legăturile de rudenie familiei proprii pentru a forma "un singur trup" (Gen 2,24). Consecința acestei inițiative a lui Dumnezeu creatorul este unitatea radicală a celor două ființe umane, bărbat și femeie: cu alte cuvinte, unirea matrimonială este înscrisă în structura constitutivă a bărbatului și a femeii. Orice tentativă umană de a despărți această unitate vitală este împotriva proiectului originar al lui Dumnezeu! La această contestare radicală a divorțului din partea lui Isus Cristos, care se folosește de textele scripturistice pentru a-i convinge asupra acestui adevăr, fariseii apelează la un alt text scripturistic, cel luat din cartea Deuteronomului capitolul 24, versetele 1-4. Isus Cristos nu se lasă înșelat nici de această nouă tentativă exegetică, dar le răspunde scurt și răspicat că: "Din cauza împietririi inimii voastre" (Mt 19,8) Moise a cedat presiunii celor care nu mai doreau să țină poruncile lui Dumnezeu. Isus Cristos reafirmă cu tărie faptul că valoarea absolută a căsătoriei nu poate fi modificată de nimeni, fie ea autoritate civilă, fie ea autoritate religioasă pentru că merge, de fapt, împotriva lui Dumnezeu (cf. Mt 19,8).

După acest discurs radical din partea lui Isus Cristos, o reacție, parcă resemnată, o avem chiar din partea ucenicilor săi "Dacă așa stau lucrurile cu bărbatul și femeia, este mai bine să nu se căsătorească" (Mt 19,10). În schimb, Isus Cristos, vorbind despre celibat (cf. Mt 19,10-12) le explică discipolilor că nu toți pot înțelege și trăi într-un anumit mod de viață, dacă nu au primit acest dar de la Dumnezeu (cf. Mt 10-12).

Parabola tânărului bogat este o exemplificare a faptului că urmarea lui Dumnezeu nu poate fi făcută numai prin cuvinte și intenții frumoase, ci printr-o dăruire totală și necondiționată (cf. Mt 19,16-22). Tuturor discipolilor care pentru adeziunea personală la Isus Cristos au renunțat la toate, la proprietate, case și câmpuri, la legăturile de rudenie, la frați și surori, tată, mamă și copii, le este promisă viața veșnică dar nu ca recompensă care să compenseze aceste renunțări, ci ca dar care întrece orice așteptare (cf. Mt 19,29).

O altă pagină foarte frumoasă, și, în același timp, plină de învățătură dumnezeiască este aceea a lucrătorilor din vie (cf. Mt 20,1-16). De pe planul istoric, acela al lui Isus Cristos, parabola se transportă pe panul simbolic și prezintă o situație conflictuală sau polemică care în împreunarea de date evanghelice se poate descrie în felul următor: alegerile lui Isus Cristos în favoarea celor care nu contează pe plan religios - păcătoșii, poporul ignorant, prostituate etc. - descătușează criticile virulente ale celor ce observă legea - ale fariseilor și ale cărturarilor: "Aceștia din urmă au lucrat o oră, iar tu i-ai tratat ca pe NOI care am suportat greutatea zilei și arșița" (Mt 20,12). Am adoptat acest mod de a scrie pentru a reda în înțelesul strict al contextului scripturistic ceea ce fariseii și cărturarii se considerau în comparație cu Isus Cristos. Continuând analiza parabolei putem observa că Isus Cristos în istoria proprietarului viei apelează la stilul de lucru al lui Dumnezeu, un stil care depășește criteriile de judecată ale omului, închise în binomul drepturi-obligații, și face acest lucru în numele iubirii gratuite și generoase. Modul de acțiune al lui Isus Cristos revelează și face prezentă acea libertate de iubire a lui Dumnezeu care o are pentru cei predilecți ai istoriei scripturistice: în fața acestui fapt interlocutorii săi trebuie să se decidă pentru sau împotriva lui Dumnezeu.

Următoarele pericope scripturistice se pot aduna într-o denumire comună ce ar putea fi numită urmarea lui Mesia "servitorul credincios" (cf. Mt 20,17-28). După cea de a treia anunțare a pătimirii, morții și învierii sale (cf. Mt 20,17-19) urmează, parcă sfidător, cererea fiilor lui Zebedeu (cf. Mt 20,20-23), pentru ca imediat Isus Cristos să le explice în ce constă adevărata măreție și slujire a discipolului său (cf. Mt 24-28). Din toate aceste texte reiese foarte clar faptul că "a sluji" pentru Isus Cristos înseamnă a fi fidel proiectului lui Dumnezeu și solidar cu o situație umană de păcat, așa cum era "Servitorul lui Iahve" al lui Isaia 42,1-4; 49,1-6; 50,4-9; 52,13-53,12, tocmai pentru a elimina păcatul din lume. În spatele acestei alegeri solidare se maturizează speranța omenirii: moartea lui Isus Cristos este văzută în ochii lui Dumnezeu Tatăl drept act liber și iubire care deschide procesul de eliberare umană universală spre mântuire.

Datorită unui inteligent montaj literar scena vindecării orbilor din Ierihon (cf. Mt 20,29-34) se produce la porțile cetății și prin acest procedeu evanghelist Matei încearcă să scoată în evidență faptul că Isus Cristos are puteri mesianice, puteri ce-l fac compasional pentru cei necăjiți și înțelegător pentru suferințele poporului. În timp ce se pregătește să intre triumfal, Mesia în Ierusalim Isus Cristos se oprește la porțile orașului pentru a vindeca doi sărmani orbi. Acest semn făcut de Fiul lui David le dovedește, încă o dată, că el nu este un Mesia politic sau militar care mărșăluiește spre capitală, ci un umil servitor al Domnului care dorește să întemeieze Împărăția lui Dumnezeu, Împărăția păcii, iubirii și înțelegerii.

Reflecția principală ce trebuie să fie analizată de cei ce doresc o mai apropiată viață trăită de Dumnezeu și de aproapele este cea referitoare la căsătorie și divorț. Problemele ridicate de multe familii în acest ultim timp sunt legate tocmai de modul în care familia reușește să depășească momentele de criză prin care trece.

Idealul și năzuitele tinerilor ca-și unesc viața în taina căsătoriei sunt minunate; ei își propun, la început de drum, să-și întemeieze o familie bazată pe respect, iubire, fidelitate conjugală, afecțiune și fericire. Toate aceste aspecte sunt urmate cu scrupulozitate în acele familii în care rugăciunea, bunul simț, înțelegerea și pacea sunt elemente comune și de nedespărțit între soți. Apariția copiilor oferă împlinirea deplină a familie, speranța de mai bine și construirea unui climat familial propice dezvoltării armonioase a tuturor membrilor familiei.

Cu toate eforturile făcute de Biserică, plaga divorțului, a separării soților este un mare rău ce aruncă în brațele disperării, neîncrederii, nerăbdării și în cele din urmă a păcatului foarte multe familii. Pierderea sensului vieții conjugale, viciile, egoismul alimentează și îndepărtată pe soți de copii, de familie, de valorile familiare și toate aceste lucruri duc, în cele din urmă, la o răzbunare și ură dezproporționată cu iubirea inițială. Sălile de judecată sunt pline, spre satisfacția celor care își câștigă existența din nefericirea altora, iar copiii acestor familii sunt lipsiți și privați de afecțiune, de educație, de o vorbă bună și de un exemplu bun. Tuturor acestor familii textul scripturistic le amintește că fără Dumnezeu, fără rugăciune personală și comunitară, fără practicarea sacramentelor și participarea la Sfânta Liturghie viața familiei eșuează pe un tărâm izolat și fără sens. Tuturor acelora care încă mai pot face ceva Domnul Isus Cristos le indică calea directă spre el: iubire, înțelegere, răbdare... Nu este ușor, nu se pot realiza toate dintr-o dată, dar cu mult curaj, cu îngăduință și respect se pot face multe. Curaj!

Cartea drepturilor familiei ne spune:

  • familiile au dreptul de putea conta pe o adecvată politică familială din partea autorităților publice în domeniile juridic, economic, social și fiscal, fără discriminări de nici un fel;

  • familiile au dreptul la condiții economice care să le asigure un nivel de viață potrivit demnității și dezvoltării lor depline. Nu trebuie să fie împiedicate în obținerea și în păstrarea proprietăților private care ar putea favoriza o viață familială stabilă: legile privind moștenirea sau transmiterea proprietății trebuie să respecte nevoile și drepturile membrilor familiei;

  • familiile au dreptul la măsuri în mediul social care să ia în considerare nevoile lor, în special în caz de moarte prematură al unuia sau a ambilor soți, de abandon al unuia dintre soți, de accident, de boală sau de invaliditate, în caz de șomaj și ori de câte ori familia are de susținut poveri extraordinare în favoarea membrilor săi din motive de bătrânețe, de handicapuri fizice sau mentale sau de educație a copiilor;

  • bătrânii au dreptul să găsească în interiorul propriei familii sau, când acest lucru nu este posibil, în instituții adecvate, un mediu care să le permită să-și petreacă bătrânețea în liniște, promovând acele activități care sunt compatibile cu vârsta lor, ajutându-i să participe la viața socială;

  • drepturile și necesitățile familiei și în special valoarea unității sale trebuie să fie luate în considerație în politica și în legislația penală, în așa fel încât deținutul să rămână în contact cu propria familie și aceasta să fie susținută adecvat în perioada de detenție.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire