SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 128, 10.05.2006
Trecerea de la moarte la viață (cf. Rom 5,1-6,23) (II)
Noua viață în Isus Cristos (cf. Rom 6,1-23)

Dacă în capitolul al V-lea am avut drept temă principală harul și justificarea, deoarece Dumnezeu a dorit să mântuiască omul prin intermediul jertfei Fiului său, în capitolul al VI-lea sfântul Paul ne vorbește despre binefacerile pe care omul le primește prin intermediul botezului: viața nouă în Isus Cristos (cf. Rom 6,1-14), trecerea de la sclavia păcatului la slujirea lui Dumnezeu (cf. Rom 6,15-23).

Ținând cont de faptul că omul este supus greșelii și că Dumnezeu este oricând pregătit să-l ierte și să-i ofere milostivirea sa, sfântul Paul caută să le explice creștinilor că ei nu au dreptul să abuzeze de această prerogativă, adică de fii adoptivi ai lui Dumnezeu Tatăl și frați întru Isus Cristos, și că botezul pe care l-au primit nu este un motiv de a continua cu viața păcătoasă precedentă. Evanghelia și botezul pe care l-au primit nu mai sunt folositoare, ba chiar devin defăimate de viața plină de păcat a creștinului care nu-și schimbă comportamentul. Este evidentă mustrarea și atenționarea pe care sfântul Paul le prezintă cititorilor săi, deoarece conformarea cu Dumnezeu presupune o nouă viziune asupra modului de percepere a realităților prezente și transcendente. Învierea lui Isus Cristos este punctul culminant al voinței lui Dumnezeu în legătură cu întreaga revelație divină și cu economia mântuitoare a omului: nu este posibil să crezi în înviere și să cobori în apa botezului, dacă viața ta nu se schimbă și nu intră sub sfera iubirii lui Dumnezeu! De fapt, a trăi și a muri împreună cu Isus Cristos devine deviza întregii comunități creștine, iar adevărata trăire a celui botezat trebuie să fie în baza mesajului kerygmei. Sfântul Paul mai adaugă că păcatul nu poate să se folosească de creștin pentru a da curs viciilor și patimilor ascunse, ci ele trebuie îndepărtate din viața creștinului prin slujirea lui Dumnezeu și a aproapelui, în speranța învierii.

Tocmai tema slujirii lui Dumnezeu și abandonarea sclaviei păcatului fac subiectul celei de a doua pericope a acestui capitol al Scrisorii sfântului Paul către Romani (cf. Rom 6,15-23). Pentru omul care trăiește sub domnia lui Dumnezeu atitudinea de om răscumpărat trebuie să predomine în toate situațiile, deoarece nici unul nu are dreptul ca în numele harului primit prin moartea și învierea lui Isus Cristos, să comită păcatul, sau, și mai rău, să considere că numai cel care provine din poporul ales și care are Legea lui Moise, este supus greșelii. Dacă creștinii au primit mântuirea în numele lui Isus Cristos și se supun legilor Noului Testament și legii celui Înviat, ei sunt cu atât mai mult constrânși de a evita orice legătură cu păcatul și de a se îndepărta de practicile păcătoase de mai înainte. Deoarece noii membri ai comunități creștine făcuseră parte din diferitele popoare păgâne, din diferitele sisteme de filosofie și din cultele și miturile antice, sfântul Paul îi atenționează asupra faptul că nu mai pot fi prinși în capcana vechilor obiceiuri ale trupului. Au fost sclavi ai păcatului, ai trupului și al sistemelor seducătoare și greșite ale timpului, dar odată ce au accepta învățătura lui Isus Cristos viața lor trebuie conformată cu mesajul evangheliei. Viața veșnică promisă de Dumnezeu omului nu se poate actualiza și nici ajunge la ea printr-o viață libertină, ci numai prin eliberarea de păcat și de vicii.

Desigur că aceste avertismente ale sfântului Paul sunt categorice și, de ce să nu o spunem, foarte actuale. Creștinii zilelor noastre, sub masca timpului și al situațiilor cotidiene, se lasă ademeniți de faptele celor fără de credință sau indiferenți din punct de vedere religios și se comportă ca sclavi ai păcatului și al viciilor. De câte ori în viața noastră nu am putut observa că numele de creștin a fost asociat cu păcatul, intoleranța, răutate, crima etc.? Oare în această situație nu se găsește și familia creștină care a început să fie dezorientată din cauza puternicilor influențe negative venite din partea celor care sunt dușmani declarați ai Bisericii și ai vieții ca atare? De aceea, familia creștină trebuie să caute sprijin în comunitatea ecleziastică din care face parte și să-și încredințeze viitorul în învierea lui Isus Cristos.

 

Scrisoarea către episcopii Bisericii Catolice despre colaborarea bărbatului și a femeii în Biserică și în lume, nr. 7:

"Păcatul originar alterează modul în care bărbatul și femeia primesc și trăiesc cuvântul lui Dumnezeu și relația lor cu Creatorul. Imediat după ce le-a oferit grădina, Dumnezeu dă o poruncă pozitivă (cf. Gen 2,16), urmată de o alta negativă (cf. Gen 2,17), în care este afirmată în mod implicit diferența esențială existentă între Dumnezeu și omenire. La sugestia șarpelui, această diferență este contestată de bărbat și de femeie. Ca urmare este dat peste cap și modul în care trăiesc diferența lor sexuală. Relatarea din cartea Genezei stabilește astfel o relație de cauză și efect între cele două diferențe: atunci când omenirea îl consideră pe Dumnezeu drept dușman al său, relația însăși dintre bărbat și femeie este pervertită. Atunci când această ultimă relație este deteriorată, accesul la chipul lui Dumnezeu riscă, la rândul său, să fie compromis.

În cuvintele pe care Dumnezeu i le adresează femeii după păcat, este exprimat, în mod lapidar, dar nu mai puțin impresionant, tipul de relații ce se vor instaura de-acum între bărbat și femeie: «Dorința ta se va ține după soțul tău, și el va domina peste tine» (Gen 3,16). Va fi o relație în care iubirea va fi adesea denaturată din pură căutare de sine, o relație care ignoră și ucide iubirea, înlocuind-o cu jugul dominării unui sex asupra celuilalt. Istoria omenirii reproduce de fapt aceste situații, în care este exprimată în mod deschis tripla concupiscență de care amintește sfântul Ioan, vorbind despre concupiscența cărnii, concupiscența ochilor și mândria vieții (cf. 1In 2,16). În această tragică situație se pierde egalitatea, respectul și iubire cerute, conform planului originar al lui Dumnezeu, de relația dintre bărbat și femeie".

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire