SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 12, 07.01.2004
Isus Cristos și adevăratul Mesia (cf. Mt 13,54-18,35) (II)
Dezvăluirea identității adevăratului Mesia (cf. Mt 16,5-18,35)

În partea a doua a temei Isus Cristos și adevăratul Mesia, intitulată Dezvăluirea identității adevăratului Mesia, ce cuprinde capitolele 16,5, 17 și 18, vom analiza modul în care Isus Cristos se descoperă discipolilor și mulțimii drept Mesia și modul în care discipolii și mulțimea percep acest fapt. Pericopele scripturistice pe care le vom lua în considerație sunt următoarele: aluatul fariseilor (cf. Mt 16,5-12), mărturisirea lui Petru (cf. Mt 16,13-20), prima anunțare a morții și învierii lui Isus (cf. Mt 16,21-23), condițiile urmării lui Isus (cf. Mt 16,24-28), schimbarea la față (cf. Mt 17,1-13), vindecarea unui tânăr posedat de diavol (cf. Mt 17,14-21), a doua anunțare a morții și învierii lui Isus (cf. Mt 17,22-23), taxa pentru templu (cf. Mt 17,24-27), cine este mai mare? (cf. Mt 18,1-5), despre scandal (cf. Mt 18,6-11), parabola oii regăsite (cf. Mt 18,12-14), îndreptarea fraternă (cf. Mt 18,15-20), iertarea păcatelor (cf. Mt 18,21-22) și parabola servitorului neîndurător (cf. Mt 18,23-35).

După discuția avută cu fariseii și cărturarii care-i cereau un semn din cer, Isus Cristos avertizează pe discipoli să se ferească de "aluatul fariseilor și al saduceilor" (cf. Mt 16,5-12). Ecou al conflictului și al rupturii declarate de Isus Cristos cu responsabilii iudaismului este tocmai această atenționare pe care Domnul o face discipolilor: "Fiți atenți la aluatul fariseilor și al saduceilor" (Mt 16,6). Invitația repetată de a fi atenți sau de a refuza "aluatul" fariseilor și al saduceilor se prelungește până la comunitatea mateiană care, fiind în polemică și disonanță cu cea a iudeilor, se reface la acest text scripturistic. Discipolii, care reprezintă Biserica creștină, nu trebuie să se lase influențați de doctrina străină dorinței lui Isus Cristos, de falsele concepții mesianice, sau în cel mai rău caz, de prescrierile juridice farisaice.

Profesiunea de credință a sfântului Petru este, de fapt, centrul acestor pericope și cu această afirmație Petru face cunoscut lumii întregi pe adevăratul Mesia (cf. Mt 16,16). Modalitatea progresivă de care se folosește Isus Cristos, metoda maieutică, în raport cu ucenicii săi și modul de a-i interpela este una care indică faptul că ideile despre Mesia și despre venirea sa erau diferite: Mesia era aștepta ca un salvator politic, în parte religios, ce urma să instaureze împărăția regatului lui Israel. Chiar și răspunsurile celorlalți discipoli al lui Isus Cristos sunt asemănătoare cu cele alte timpului (cf. Mt 16,13-14). La întrebarea directă a lui Isus Cristos, Simon Petru răspunde fără ezitare: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" (Mt 16,16). Simon Petru era, de fapt, glasul întregii comunități mateiane care îl recunoaște pe Isus Cristos "Fiul lui Dumnezeu" (Mt 16,16): el era alesul, trimisul definitiv din partea lui Dumnezeu pentru a actualiza planul său de mântuire în istorie. La aceste cuvinte, la această profesiune de credință, Isus Cristos îl înștiințează pe Petru despre rolul și destinul ce i-a fost încredințat în cadrul Bisericii, adică, el va deveni punct de referință, "piatră", legislator și conducător al poporului lui Dumnezeu către mântuire, având toată puterea juridică și pastorală (cf. Mt 16,17-19), chiar dacă ceva mai târziu va fi dojenit pentru prea marea sa grijă față de legea iudaică, atât din partea lui Isus Cristos, cât și din partea sfântului Paul (cf. Mt 16,23; Gal 2,11-14).

În ceea ce privește destinul sfârșitului pământesc a lui Isus Cristos și a modului prin care poate fi urmat, versetele 21-28 ale celui de al XVI-lea capitol sunt de mare ajutor. După ce a făcut cunoscut planul de mărire al lui Dumnezeu în persoana sa, Isus Cristos descoperă imediat care va fi, de fapt, sfârșitul său, iar la auzul acestor cuvinte același apostol, Petru, se împotrivește și-l roagă să se îndepărteze de prezisa suferință (cf. Mt 16,22). La prima vedere este o reacție normală din partea unui om la adresa suferinței fizice și morale a semenului său, însă, în ceea ce privește misiunea lui Isus Cristos, trebuie ținut cont tocmai de faptul că el a venit spre a ne mântui, iar împlinirea acestei mântuiri presupune, de cele mai multe ori, suferință, neîncredere, dojană. Răspunsul dur primit de Petru (cf. Mt 16,23) îi indică faptul că Isus Cristos primește logica lui Dumnezeu și nu a oamenilor, deoarece fiind Fiul lui Dumnezeu are de îndeplinit un destin ce nu exclude perspectiva unei morți violente. De altfel, cei ce vor să-l urmeze pe el va trebui, atât atunci, cât și acum, să renunțe la toate: bunuri, favoruri și chiar, de mult ori, la propria viață (cf. Mt 16,24-28).

Un alt episod magnific, ce va rămâne un punct de referință pentru discipolii lui Isus Cristos, este schimbarea la față "pe un munte înalt" (probabil muntele Tabor, cf. Mt 17,1). Întreaga scenă a schimbării la față a lui Isus Cristos este una luminoasă, iar tot ceea ce se întâmplă în acest loc este o pregustare a Împărăției lui Dumnezeu și a viziunii mirifice a Mesiei dorit de omenire. Evanghelistul Matei, pe baza și a altor mărturii, a compus această pagină de înalt conținut cristologic. Schema și imaginile acestui tablou sunt, în mare parte, schimbări ale tradiției scripturistice cu perspectivă teofanică și viziuni apocaliptice: muntele, splendoarea chipului, a hainelor, norii și vocea divină, dincolo de reacția firească a fricii și a tăcerii. Noutatea constă în rolul pe care-l are Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului, care face parte din lumea divină, dar, în același timp, trăiește și acționează într-o continuă mișcare, în istoria omenirii (cf. Mt 17,2-13).

Imediat după coborârea de pe munte, Isus Cristos, mișcat de compasiune pentru neputința umană, vindecă un tânăr epileptic și "posedat de diavol" (cf. Mt 17,14-21). Această vindecare este, de fapt, un nou mod de a arăta mulțimii modalitate prin care Dumnezeu lucrează în lume: vindecând omul din interior și doar după ceea îl vindecă de neputințele trupești. Totuși, Isus Cristos amintește ascultătorilor săi că este foarte importantă credința integră și perseverentă, care împreună cu rugăciunea comunitară poate îndepărta puterile malefice și face posibilă prezența Domnului în mijlocul ei (cf. Mt 17,20-21).

A doua vestire a pătimirii și morții sale, Isus Cristos o leagă de taxa percepută de autoritatea religioasă pentru templul din Ierusalim (cf. Mt 17,22-27). În ciuda tuturor semnalelor pe care Domnul Isus Cristos le-a dat discipolilor săi, mulțimii și autorităților civile și religioase ale timpului, pare că vorbele sale nu sunt ascultate. Imediat ce Isus Cristos prevestește a doua oară patima și moartea sa "(...) ei au fost cuprinși de o mare tristețe" (Mt 17,23): o tristețe ce nu este în concordanță cu dorința lui Isus Cristos de a-i mântui. De asemenea, soluția pe care Isus Cristos o sugerează lui Petru, în ceea ce privește taxa pentru templu, este cel puțin curioasă și se crede că, de fapt, a fost o interpretare scripturistică pentru a explica întregii comunități că statutul religios de libertate în Dumnezeu, la care au fost chemați cei ce-l urmează pe Isus Cristos, nu poate fi îngrădit de motive economice sau false motive religioase.

Capitolul al XVIII-lea revelează preocuparea pastorală a evanghelistului Matei, care, amplificând discursul Domnului Isus Cristos, oferă o serioasă și profundă viziune cristologică și teologică pericopelor scriptruistice. Deja el ne-a obișnuit, iar în acest capitol se poate observa foarte bine acest fapt, cu discursul "eclezial" sau "comunitar" ce are în centrul atenției "Biserica" sau "adunarea fraților" (cf. Mt 18,17). Dincolo de aceste texte comunitare, cele două parabole sunt două bijuterii care dau tonul cristologic și teologic al întregului capitol. Practica primirii și acceptării celor "mici" în numele lui Dumnezeu (cf. Mt 18,1-5) este caracteristic acelui "Păstor" care îl reprezintă pe Tatăl ceresc. Modelul și rațiunea profundă a iertării fraterne sunt cele arătate de Isus Cristos, adică relația ce există între discipoli și Isus Cristos trebuie să caracterizeze și comunitatea creștină (cf. Mt 18,15-22). Evanghelistul știe că timpul Bisericii nu este cel al judecății și al separării, dar acela al convertirii permanente: în practică, acest lucru vrea să spună că este o îndatorire serioasă aceea de a reconstrui comunitatea eclezială prin reconcilierea fraților și iertarea obținută de la Dumnezeu, prin Isus Cristos, Domnul și iertarea reciprocă (cf. Mt 18,23-35).

Această bogăție de îndemnuri, care ne sunt oferite de textele scripturistice, au o deosebită incidență asupra familiei. Biserica, garanta continuității prezenței lui Isus Cristos în lume, oferă familiei un sprijin, o formare, o educație pentru a înțelege care-i menirea în această societate în care consumismul, libertinajul și setea de putere și bani nu mai lasă loc educării tinerelor familii spre valorile autentic umane. De prea multe ori nu se mai sesizează schimbările ce au loc în societate, în obiceiurile și practicile sociale și prin aceste diversiuni se îndepărtează omul și familia de la scopul nobil al său, adică acela de a fi "temple ale lui Dumnezeu", familii construite pe iubire, respect și devotament.

Un mare accent îl putem pune pe speranța zilei de mâine a familiei, Bisericii și societății: copiii. Isus Cristos este foarte sever cu aceia care nu doreau să primească Împărăția cerurilor în spiritul pur al copilăriei, dar și mai tranșant a fost în momentul în care i-a avertizat pe aceia care dau scandal celor mici (cf. Mt 18,6-11). Și atunci ne întrebăm: în ce constă scandalul celor mici? cum se materializează acest sandal?

Dragi familii, dragi tați, dragi mame și dragi copii, plaga cea mai mare este aceea dea nu mai percepe ca rău păcatul, în toate formele sale: părinți ce nu-și educă rodul iubiri lor în spiritul lui Dumnezeu, copii ce nu mai înțeleg ce rol are Biserica și comunitatea eclezială pentru viața lor spirituală și socială. La acest mare rău se mai adaugă lipsa celor materiale, care, de multe ori, îi fac pe părinți să se îndepărteze de familie în căutarea unui loc de muncă, iar grija copiilor o încredințează altora: lipsa de afecțiune a mamei și a tatălui nu poate fi înlocuită de nimeni și din această cauză mulți copii și tineri se lasă pradă deznădejdii, viciilor, păcatului. Divorțul și separarea sunt două momente dezastruoase pentru oricare familie supusă acestor procese. Copii fără îndrumători, fără idealuri, fără nimic... copii ai străzii și ai mizeriei... Avortul, plaga cea mare a României de azi, alcoolismul, drogurile, excesele de toate felurile (internet, TV, prietenii nesănătoase) produc rupturi definitive în conștiințele multor mame, copii și tineri, iar tragediile prin care ei trec nu mai sunt percepute ca atare de cei ce au această obligație.

Așadar, chemarea insistentă din partea lui Isus Cristos de a deveni copii ai lui Dumnezeu, este mai valabilă azi ca niciodată: să lăsăm conștiințele noastre să poate spune în liniștea serii că au făcut tot posibilul ca Dumnezeu să fie prezent în familia sa, în societate și în chipul comunității ecleziale din care face parte.

În acest context, Carta drepturilor familiei ne semnalează:

  • orice familie are dreptul de a trăi liber propria viață religioasă domestică sub îndrumarea părinților, așa cum are dreptul de a profesa în mod public și de a răspândi credința, de a lua parte la cultul public și de a alege în mod liber programele de instruire religioasă fără a suferi discriminări;

  • familia are dreptul de a exercita funcția sa socială și politică în construirea societății;

  • familiile au dreptul de a forma asociații cu alte familii și instituții, pentru a desfășura rolul familie în mod convenabil și efectiv, ca și pentru a proteja drepturile, a promova binele și a reprezenta interesele familiei;

  • pe plan economic, social, juridic și cultural trebuie să fie recunoscut rolul legitim al familiilor și al asociațiilor familiale în elaborarea și actualizarea programelor care interesează viața de familie.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire