SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 112, 28.12.2005
A treia călătorie misionară a sfântului Paul (cf. Fap 18,23-21,14) (I)
Activitatea misionară a sfântului Paul la Efes și în Asia minoră (cf. Fap 18,23-19,40)

Cea de a treia călătorie a sfântului Paul este, în linii mari, împlinirea promisiunii de a predica evanghelia la Efes. În această secțiune a cărți Faptele Apostolilor, sfântul Luca ne prezintă șederea la Antiohia, locul-bază a apostolului Paul, care este, de fapt, punctul de demarcație și timpul de odihnă între două călătorii care aveau drept țintă, pe de o parte, Macedonia și Grecia, iar, pe de altă parte, Asia minoră cu centru la Efes. Importanța pe care o dă autorul acestei etape din activitatea misionară a sfântului Paul nu este una întâmplătoare, ci ea este legată de interesul deosebit de care se bucura cetatea Efesului la începutul misiuni creștine în lumea greacă. Cea de a doua jumătate a capitolului al XVIII-lea și cel de al XIX-lea ne vorbesc despre șederea sfântului Paul la Efes și de intervenția, ce-i drept singulară, a activității misionare a lui Apolo. Secțiunea este împărțită după cum urmează: predica lui Apolo la Efes și Corint (cf. Fap 18,23-28), sfântul Paul la Efes (cf. Fap 19,1-10), sfântul Paul și exorciști iudei (cf. Fap 19,11-20), răscoala organizată de Demetrios la Efes (cf. Fap 19,21-40).

La începutul celei de a treia călătorii misionare a sfântului Paul, Luca ne vorbește despre impactul pe care l-a avut predicatorul alexandrin Apolo la Efes și Corint (cf. Fap 18,23-28). Desigur că poate este legitimă întrebare: ce raport are cu extinderea comunității creștine, a cărui protagonist este sfântul Paul, cu activitatea misionară a lui Apolo? Privind în ansamblu activitatea misionară a Bisericii din primul secol și comparând această scriere cu cele ale sfântului Paul, observăm că figura lui Apolo ocupă un loc de referință în prima sa scrisoare către Corinteni, unde Apolo este un apărător înfocat al evangheliei. Totuși acest predicator era și un bun cunoscător al filosofiei timpului și de multe ori înlocuia Duhul lui Dumnezeu, cu "duhul" înțelepciunii umane. Poate tocmai pentru acest fapt sfântul Luca nu l-a menționat ca unul dintre colaboratorii sfântului Paul, iar în locurile unde acesta predică era deja formată o comunitate.

Întâlnirea sfântului Paul, în cetatea Efesului, cu câțiva discipoli ai sfântului Ioan Botezătorul îi va oferi ocazia de a-i evangheliza și de a le conferi darul Duhului Sfânt (cf. Fap 19,1-10). De fapt, la o analiză atentă a textului scripturistic ne putem da seama că intenția sfântului Luca era aceea de a face o legătură între sfântul Paul și acești creștini "începători" în ale descoperirii lui Dumnezeu și, de asemenea, de a dezvălui o altă caracteristică a apostolului neamurilor: alături de faptul că sfântul Paul are datoria de a duce pretutindeni evanghelia în mod armonic, el mai are și misiunea de a uni toate "curentele" creștine ale timpului. Această misiune a sfântului Paul este foarte bine scoasă în evidență de acești creștini care chemau în cauza credinței lor botezul primit de la Ioan Botezătorul, deoarece pentru Biserică ei erau necunoscuți sau cel puțin pentru apostolul neamurilor aceștia nu făceau parte din cei pe care-i evanghelizase până în acel moment. Tocmai în acest sens, sfântul Luca subliniază și este preocupat să accentueze unitatea și diversitatea Bisericii. În acest context, mentalitatea "ecumenică" a evenimentului petrecut la Efes este un exemplu de cum trebuie recompusă unitatea creștină. De asemenea, întreg dialogul se fundamentează pe botezul în numele lui Isus Cristos care conferă și puterea Duhului Sfânt, dar al timpurilor mesianice. Disputa dintre sfântul Paul și iudei continuă și ea se acutizează, deoarece învățătura lui Dumnezeu și mesajul evangheliei îl avea în centru pe Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, mor și înviat, iar tema învierii sale era doar la început...

În următoarea pericopă scripturistică (cf. Fap 19,11-20) ne aduce în centrul disputei dintre sfântul Paul și exorciștii iudei și combaterea fenomenul magiei la Efes. În pericopa propusă examinării noastre se pot distinge trei momente distincte: o sinteză a activității taumaturgie a sfântului Paul la Efes (cf. Fap 19,11-12), episodul exorciștilor evrei care rămân nemulțumiți în urma tentativei de a servi de numele lui Isus Cristos în efectuarea unui exorcism (cf. Fap 19,13-16) și reacția ce urmează evanghelizării la Efes, în care este evidentă victoria credinței creștine în defavoarea magiei (cf. Fap 19,17-19). Versetul care încheie această pericopă este văzut drept o întărire a acestui succes al evangheliei care nu numai că demască artele magice, ci și însănătoșește și eliberează omul prin puterea mântuitoare a lui Dumnezeu (cf. Fap 19,20).

Noile proiecte ale sfântului Paul și răscoala organizată de Demetrios la Efes încheie acest capitol (cf. Fap 19,21-41). Încărcat cu multă speranță sfântul Paul își programează o activitate misionară în Macedonia și Ahaia, însă tocmai când dorea să pornească la drum s-a iscat o revoltă în cetate sub conducerea argintarului Demetrios. Din această relatare se poate observa foarte bine că nu mai mari cetății îl vor determina pe sfântul Paul să părăsească Efesul, ci această încercare de oprimare a vestirii evangheliei din partea acelora care trăiau pe de urma confecționării de statui și alte obiecte artizanale dedicate cultului elen. Contextul în care are loc răscoala lui Demetrios este legat de mentalitatea populară și fundamentată pe aspectul economic, deoarece prin aderarea la învățătura creștină se neglija aspectul idolatric al cultului zeilor și, prin urmare, nici comerțul cu diferite obiecte cultice nu putea înflori. Amenințați în însăși existența lor fabricanții și comercianții de zeități ei se revoltă și, indirect, recunosc puterea misionară a activității creștine din cetate. Discursul notarului din Efes este în favoarea misionarilor creștini și datorită acestui fapt acțiunea de evanghelizare este dusă mai departe cu și mai mult zel.

Este demn de notat că în paginile scripturistice ale cărții Faptele Apostolilor este pus în evidență modalitatea de care s-au folosit misionari creștini ai primelor decenii în eliminarea falselor ideii despre Dumnezeu, a idolatriei, a magiei și a vrăjitoriei. Trebuie menționat acest fapt, deoarece în multe situații concerte ale vieții (aici ne referim la evenimente cum ar fi: cununii, botezuri, înmormântări etc.) elementul magiei și al superstiției se împletește cu cel religios autentic. De aceea, trebuie să avem curajul, la nivel familial, să indicăm drumul corect în aprofundarea credinței creștine și în îndeplinirea ritualurilor prescrie de Biserică.

 

Humanae vitae, 15-16:

"Biserica, în schimb, nu consideră câtuși de puțin nepermisă folosirea mijloacelor terapeutice cu adevărat necesare pentru a îngriji bolile organismului, chiar dacă se prevede că din aceasta va rezulta o piedică pentru procreație, cu condiția ca această piedică să nu fie, indiferent din ce motiv, direct voită.

Acestei învățături privind morala conjugală i se obiectează azi, după cum am observat mai sus (nr. 3), că e dreptul inteligenței umane de a stăpâni energiile oferite de natura irațională și de a le orienta spre un scop conform cu binele omului. Ori, unii se întreabă: în cazul de față nu e oare rațional, în împrejurări atât de complexe, să se recurgă la controlul artificial al nașterilor, dacă se obține prin aceasta armonia și liniștea căminului și condiții mai bune pentru educarea copiilor deja născuți? La această întrebare trebuie răspuns cu claritate: Biserica e prima care laudă și proclamă intervenția inteligenței într-o operă care leagă atât de strâns creatura rațională de Creatorul său, dar ea afirmă că acest lucru trebuie făcut respectând ordinea stabilită de Dumnezeu. Dacă există pentru a rări nașterile, motive serioase datorate condițiilor fizice sau psihologice ale soților, fie împrejurărilor exterioare, Biserica învață că e permis soților să țină cont de ciclurile naturale inerente funcțiilor de generare, pentru a se folosi de căsătorie numai în perioadele infertile și a programa astfel natalitatea fără a prejudicia principiile morale pe care le-am amintit. Biserica e consecventă cu ea însăși și atunci când consideră permisă recurgerea la perioade infertile și atunci când condamnă ca fiind totdeauna nepermisă folosirea mijloacelor direct contrare fecundării, chiar când este inspirată de motive care pot părea oneste și serioase. În realitate, există între cele două cazuri o diferență existențială: în primul caz, soții se folosesc în mod legitim de o dispoziție naturală; iar în celălalt caz, ei împiedică desfășurarea proceselor naturale. E adevărat că și într-un caz și în celălalt, soții se pun de acord în intenția reciprocă și certă de a evita copilul pentru motive plauzibile, căutând să se asigure că aceasta nu va veni; dar la fel de adevărat că numai în primul caz ei știu să renunțe la folosirea căsătoriei în perioade fertile când, pentru motive juste, procrearea nu e dorită, și că se folosesc de ea în perioade infertile, ca să-și manifeste iubirea și să-și pună la adăpost fidelitatea reciprocă. Făcând aceasta, ei dovedesc o iubire cu adevărat și pe deplin onestă (HVE 15-16).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire