SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 111, 21.12.2005
A doua călătorie misionară a sfântului Paul (cf. Fap 15,36-18,22) (III)
Vestirea evangheliei la Corint (cf. Fap 18,1-22)

La sfârșitul cele de a doua călători misionare ale sfântului Paul are loc evanghelizarea Corintului, cetate care va avea un impact deosebit în activitatea sa, deoarece acestei comunități apostolul neamurilor îi va adresa două din epistolele sale. Cetatea Corint, întemeiată de dorieni, în secolul al IX î.C., se impunea prin bogăția comerțului, prin intensa vitalitate culturală și religioasă, însă nu trebuie uitată nici depravarea morală, nici dictonul "nu tuturor le este lecit să locuiască la Corint"... În acest context, sfântul Paul se va implica direct în activitatea misionară a evanghelizării, iar timpul alocat șederii sale în Corint, un an și șase luni (cf. Fap 18,11), ne vorbește de la sine despre intensitatea și dorința arzătoare a apostolului de a-i chema la convertire pe locuitorii Corintului. De fapt, prima parte a capitolului al XVIII-lea este structurată în întregime pe activitatea sfântului Paul la Corint (cf. Fap 18,1-17); de asemenea, se mai amintește de întoarcerea sa la Antiohia, eveniment cu care se încheie cea de a doua călătorie misionară (cf. Fap 18,18-22).

Misiunea de evanghelizare a sfântului Paul la Corint este o altă etapă importantă a extinderii Bisericii creștine în bazinul mediteranean oriental. Într-o astfel de metropolă, cu dimensiuni internaționale, sfântul Paul reușește să fundamenteze o comunitate vie și solidă (cf. Fap 18,1-11). Împreună cu Acvila și Priscila, familie iudaică expulzată din Roma la ordinul împăratului Claudiu, sfântul Paul lucrează la fabricarea de corturi și, în același timp, continua activitatea de evanghelizare în sinagogă și în locurile publice. Datorită opoziției iudeilor în a crede cuvintelor evangheliei, sfântul Paul, împreună cu Sila și Timotei, își îndreaptă privirea către păgâni atât prin cuvânt, cât și prin conferirea botezul. Din atitudinea sfântul Paul reiese faptul că responsabilitatea primiri sau respingeri cuvântului lui Dumnezeu le revine în totalitate ascultătorilor săi (cf. Fap 18,6): de aceea, cei care refuză vestea cea bună se exclud singuri de la mântuire. Noua metodologie misionară dă roade, deoarece reuniunile sau întâlnirile nu se mai țin în sinagogă, ci într-o sală privată a unui păgân simpatizant al monoteismului iudaic, însă amplasarea acesteia este lângă sinagogă și, deci, favorizează accesul tuturor acelora care doreau să asculte mesajul evangheliei. Ca prim rezultat al activității misionare este convertirea unui personaj ilustru al cetății, Crispus, conducătorul sinagogi, iar prin enunțarea rangului religios și social, sfântul Luca dorește să evidențieze prestigiul de care se bucura învățătura creștină. De asemenea, povestirea viziunii nocturne a sfântului Paul și promisiunea sau proiectul stabilit de Dumnezeu prin intermediul apostolilor, prinde contur și se evidențiază începutul noului popor mesianic.

Tot în acest context, trebuie să notăm o primă întâlnire dintre Biserică, prin sfântul Paul, și reprezentantul guvernului central al imperiului roman, Galion (cf. Fap 18,12-17). Datorită invidiei și al necredinței iudeilor, sfântul Paul este adus în fața tribunalului pentru a fi judecat și, eventual, condamnat. Însă planului lui Dumnezeu era cu totul altul și, de fapt, această întâmplare va oferi o bună ocazie pentru a obține, din partea reprezentantului puterii romane, un "permis" oficial în favoarea continuării misiunii de evanghelizare. Tentativa iudeilor din Corint de a-l încrimina pe sfântul Paul drept protagonistul unei mișcări religioase ilegale nu are nici un efect asupra lui Galion. Ca urmare a acestui eveniment sfântul Paul duce mai departe misiunea sa de evanghelizator al Corintului.

Într-o a doua fază sfântul Luca relatează călătoria pe care sfântul Paul o face de la Corint la Antiohia, trecând prin Efes, prin Cezareea și, probabil, prin Ierusalim (cf. Fap 18,18-22). După un anumit timp, nu prea îndepărtat incidentului cu iudeii, sfântul Paul împreună cu Priscila și Acvila, se îmbarcă pentru a se întoarce la Antiohia, însă deoarece această familie se oprea la Efes, apostolul neamurilor nu a pierdut ocazia de a începe, pentru un scurt timp, activitatea misionară de evanghelizare. Nu rămâne pentru mult timp, însă, așa cum le-a promis, se va întoarce în această comunitate în cea de a treia călătorie misionară. Înainte de a ajunge la Antiohia, trece și pe la comunitățile din Cezareea și Ierusalim, probabil că aici și-a îndeplinit votul pe care-l făcuse când și-a tuns părul (cf. Fap 18,18) și odată ajuns acasă, s-a oprit pentru un anumit timp. În curând urma să înceapă cea de a treia călătorie misionară...

Învățătura care reiese din aceste pericope scripturistice ne conduce la modalitățile prin care familia creștină poate să-l prezinte pe Dumnezeu în lume, adică folosindu-se atât de activitatea zilnică a profesiei pe care o exercită, cât și de predicarea evangheliei prin însăși existența sa. Îmbinarea profesiei cu propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu este esențială pentru ca ambientul familiei să devină focar al prezenței lui Dumnezeu.

 

Humanae vitae, 14:

"În conformitate cu aceste principii fundamentale ale concepției umane și creștine a căsătoriei, noi trebuie să declarăm încă o dată că se exclude în mod absolut, ca mijloc licit de reglementare a nașterilor întreruperea directă a procesului de naștere deja început, mai ales avortul direct, chiar și cel făcut pentru motive terapeutice. Se exclude, la fel, după cum a declarat în repetate rânduri magisteriul Bisericii, sterilizarea directă, definitivă sau temporară, atât a bărbatului cât și a femeii. Este exclusă de asemenea orice acțiune, care - fie în pregătirea actului sexual, fie în desfășurarea lui, fie în dezvoltarea consecințelor lui naturale - și-ar propune drept scop sau mijloc să împiedice procrearea.

Nu se pot invoca drept motive valabile pentru a justifica actele conjugale făcute în mod intenționat nefecunde, că trebuie ales un rău mai mic sau faptul că aceste acte ar constitui un tot cu actele fecunde care au precedat sau care vor urma, bucurându-se de una și aceeași corectitudine morală. Într-adevăr, dacă uneori e permis să tolerezi un rău moral mai mic pentru a evita un rău mai mare sau pentru a promova un bine mai mare, nu este permis nici pentru cele mai grave motive să faci răul, pentru ca din el să rezulte un bine, adică să faci un obiect al unui act pozitiv al voinței ceea ce este din firea sa o dezordine și, în consecință, un lucru nedemn de persoana umană, chiar când este intenția de a apăra sau promova bunuri individuale, familiale sau sociale. E deci o greșeală a crede că un act conjugal făcut în mod voluntar nefecund și, în consecință în esența sa rău, poate fi făcut bun prin ansamblul unei vieți conjugale fecunde" (HVE 14).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire