SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 110, 14.12.2005
A doua călătorie misionară a sfântului Paul (cf. Fap 15,36-18,22) (II)
Întâlnirea Bisericii creștine cu cultura greacă (cf. Fap 17,1-34)

Urmând călătoria apostolilor pe marea cale de comunicare a imperiului Roman care unește Roma cu Orientul, numită și via Egnatia, Paul și Sila intră în marele centre culturale ale Macedoniei, Amfipolis, Apolonia și Tesalonic, unde misionarii creștini își îndreaptă privirile către așezările urbane în care se găsesc sinagogi, locul predilect al predicării mesajului evanghelic. Dar cum Atena era centrul culturii și religie timpului, apostolii își îndreaptă scopul călătoriei lor spre capitala Greciei și, în Areopag, îl va face cunoscut pe Dumnezeul cel adevărat și viu, Isus Cristos, Dumnezeul "necunoscut" al grecilor și al popoarelor păgâne. În conformitate cu intenția sfântului Luca găsim capitolul al XVII-lea care are în componență următoarele pericope scripturistice: sfântul Paul la Tesalonic (cf. Fap 17,1-9), sfântul Paul la Bereea (cf. Fap 17,10-15), sfântul Paul la Atena (cf. Fap 17,16-21), discursul sfântului Paul în Areopag (cf. Fap 17,22-34).

Două episoade simetrice completează cadrul primei misiuni apostolice în Macedonia care se concretizează în relatarea activității de predicare creștină la Tesalonic (cf. Fap 17,1-9) și la Bereea (cf. Fap 17,10-15), localități în care se urmează o schemă bine fixată: anunțul mântuirii, discuția cu iudeii și plecarea sau fuga misionarilor. Apostolii, mergând pe strada militară romană, numită și Egnatia, trecând prin Amfipolis și Apolonia, ajung la Tesalonic loc în care își încep noul proiect misionar. Luând parte la cult, sfântul Paul începe să propovăduiască cuvântul lui Dumnezeu și, deoarece în sinagogă a găsit persoane sensibile la discursul său religios, vestește kerygma timp de trei săptămâni. În toată învățătura promulgată de sfântul Paul găsim, de fapt, o cateheză a acestuia care îl are în prim plan pe Isus Cristos și Sfintele Scripturi. De remarcat faptul că elocvența predicării evangheliei este foarte bine demonstrată și, de aceea, multe persoane de vază îmbrățișează învățătura creștină. Rezultatul activității misionare se concretizează atât în formarea unui nucleu de credincioși ai evangheliei, alcătuit din iudei și din păgâni, cât atrage și invidia iudeilor, de aceea, aceștia îi vor acuza de lezmajestate și-i va alunga din cetate.

Ajunși la Bereea, Paul și Sila reiau activitate misionară și în sinagoga cetății expune învățătura cu privire la Isus Cristos (cf. Fap 17,10-15). Și aici apostolii găsesc un teren fertil pentru cuvântul lui Dumnezeu și, la fel ca la Tesaolnic, îl prezintă pe Isus Cristos Domn și Dumnezeu. Însă datorită invidiei iudeilor din Tesalonic vor părăsi cetatea în grabă și-și vor îndrepta atenția către Atena. În această povestire putem să găsim marea afecțiune de care dau dovadă noii credincioși din Bereea, deoarece din atitudinea lor se poate observa cum, pentru a-l salva din mâinile iudeilor invidioși, îi trimit și îi însoțesc spre Atena.

Întâlnirea sfântului Paul cu cultura greacă din Atena a fost una determinantă pentru întreaga sa activitate misionară din aceste ținuturi (cf. Fap 17,16-21). În câteva versete sfântul Luca evocă ambientul cultural și religios al Atenei, unde sfântul Paul intră în contact cu aspirațiile și întrebările lumii elenistice. Fiind Atena, în epoca romană, o cetate înfloritoare în care se împleteau armonios politica, economia, cultura și religia, pentru misionarul creștin și, în același timp, pentru evreul Paul, acest ambient reprezentativ al elenismului nu era privit numai prin ochii curioși ai "turistului", ci, în mod esențial, cu sensibilitatea omului religios. În acest sens, discursul pe care-l va ține în Areopagul atenian va încununa expresia cea mai vie a sentimentelor sale de om al lui Dumnezeu.

Analizând cu atenție conținutul discursului sfântului Paul susținut în Areopagul din Atena (cf. Fap 17,22-34), nu putem nega faptul că acesta este o excepțională dovadă de curaj și de exemplu de predicare creștină în fața reprezentanților de seamă ai culturii eleniste. Chiar dacă a fost indignat de faptul că cetatea era plină de idoli, sfântul Paul, cu abilitatea binecunoscută, pleacă de la această observație pentru a-l vesti pe Dumnezeul cel adevărat și viu: Isus Cristos. În contrast cu manifestările și concepțiile populare păgâne, politeismul și idolatria, sfântul Paul îl prezintă de Isus Cristos, Dumnezeul Întrupat pentru mântuirea omului și care a fost prevestit atât de profeții din Israel, cât și de conștiința omului. Anunțul propus de sfântul Paul are în sine o perspectivă teologică și teme esențiale pentru cunoașterea lui Dumnezeu cum ar fi: Dumnezeu unicul creator al universului și Domnul istoriei umane s-a făcut prezent în persoana lui Isus Cristos, sfârșitul "timpului ignoranței" omului, invitația la convertire. Chiar dacă reacția nu este cea scontată, mesajul să este acceptat de către cei pregătiți de Dumnezeu să-l primească.

În conformitate cu ideile exprimate în aceste pericope scripturistice, reiese cu claritate faptul că orice creștin, după exemplul sfântului Paul, este chemat să dea mărturie despre evanghelie și despre învierea lui Isus Cristos în toate circumstanțele vieții. Dacă dorim să devenim adevărați ucenici ai Domnului, dacă viața noastră de familie are un sens și dorim ca acesta să se desăvârșească, atunci este obligatoriu ca să luăm în serios misiunea noastră de evanghelizatori, plecând de la familiile noastre.

 

Humanae vitae, 13:

"Într-adevăr, se remarcă pe bună dreptate că un act conjugal impus celuilalt soț, fără a ține seama de condițiile sale și de dorințele sale legitime, nu este un adevărat act de iubire și, în consecință, contrazice exigența unei orânduiri morale în raporturile dintre soți. Apoi cine reflectă bine va trebui să recunoască de asemenea că un act de iubire reciprocă ce ar pricinui un rău disponibilității de transmitere a vieții, pe care Creatorul a sădit-o în acest act potrivit unor legi speciale, este în contradicție cu planul pentru care a orânduit căsătoria și cu voința Autorului vieții. A te folosi de acest dar divin distrugând fie chiar parțial, semnificația și finalitatea lui, înseamnă a contrazice natura bărbatului, ca și femeii, și raportul lor cel mai intim; înseamnă deci a te împotrivi planului lui Dumnezeu și voinței sale. Dimpotrivă, folosindu-se de darul iubirii conjugale, respectând legile procesului nașterii, înseamnă că soții recunosc faptul că ei nu sunt stăpânii izvoarelor vieții umane, ci mai degrabă instrumentele planului stabilit de Creator. De fapt, așa cum omul nu are asupra trupului său în general o putere nelimitată, la fel nu o are, pentru un motiv special, asupra organelor sale de reproducere, care din firea lor sunt destinate să dea naștere vieții, al cărei autor este Dumnezeu. «Viața umană e sacră, amintea Ioan XXIII; chiar de la originea sa ea angajează acțiunea creatoare a lui Dumnezeu»" (HVE 13).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire