SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 11, 31.12.2003
Isus Cristos și adevăratul Mesia (cf. Mt 13,54-18,35) (I)
Semne și vindecări (cf. Mt 13,54-16,4)

Următorul pasaj propus spre meditare în prezenta expunere scripturistică este cel referitor la misterul adevăratului Mesia și, deoarece, acest argument este de o deosebită importanță atât pentru comunitatea creștină de la început, cât și pentru comunitatea creștină actuală, spațiul acordat de evanghelist este destul de mare: începe cu capitolul 13,54 și se încheie în capitolul 18,35. Pentru o mai atentă și bună analiză, vom vedea temele specifice din acest pasaj, distingând astfel: Isus la Nazaret (cf. Mt 13,54-58), moartea lui Ioan Botezătorul (cf. Mt 14,1-12), prima înmulțire a pâinilor (cf. Mt 14,13-21), Isus umblă pe apă (cf. Mt 14,22-33), vindecări la Genezaret (cf. Mt 14,34-36), fariseii și obiceiurile din bătrâni (cf. Mt 15,1-20), vindecarea fiicei unei canaaneence (cf. Mt 15,21-31), a doua înmulțire a pâinilor (cf. Mt 15,32-39), semnul din cer (cf. Mt 16,1-4), aluatul fariseilor (cf. Mt 16,5-12), mărturisirea lui Petru (cf. Mt 16,13-20), prima anunțare a morții și învierii lui Isus (cf. Mt 16,21-23), condițiile urmării lui Isus (cf. Mt 16,24-28), schimbarea la față (cf. Mt 17,1-13), vindecarea unui tânăr posedat de diavol (cf. Mt 17,14-21), a doua anunțare a morții și învierii lui Isus (cf. Mt 17,22-23), taxa pentru templu (cf. Mt 17,24-27), cine este mai mare? (cf. Mt 18,1-5), despre scandal (cf. Mt 18,6-11), parabola oii regăsite (cf. Mt 18,12-14), îndreptarea fraternă (cf. Mt 18,15-20), iertarea păcatelor (cf. Mt 18,21-22) și parabola servitorului neîndurător (cf. Mt 18,23-35).

După cum foarte bine se poate observa, această temă a adevăratului Mesia este vastă și pentru a reuși o cercetare și o înțelegere aprofundată, vom căuta să împărțim aceste pericope scripturistice în două: prima parte, intitulată Semne și vindecări, va cuprinde capitolele 13,54-58, 14, 15 și 16,1-4; partea a doua, intitulată Dezvăluirea identității adevăratului Mesia, va cuprinde capitolele 16,5, 17 și 18.

Semnele și vindecările pe care evanghelistul Matei le oferă și le prezintă comunității creștine primare sunt, de fapt, dezvoltarea unui drum al credinței pe care discipolii lui Isus Cristos o urmează și care se desăvârșește în revelația pe care Isus Cristos o face asupra destinului său dureros și aparent falimentar în persoana Fiului Omului (cf. Mt 16,21; 17,12b.22-23). Acest destin tragic al Fiului omului este, deja, prefigurat de moartea lui Ioan Botezătorul (cf. Mt 14,1-12). În fața acestei realități discipolii au intrat în criză: nu puteau să înțeleagă logica paradoxală a planului lui Dumnezeu și au început să fie cuprinși de tristețe. Cu toate acestea, credința discipolilor este definită de relația vitală cu Isus Cristos, recunoscut drept Mesia, Fiul Dumnezeului celui viu. În procesul de maturizare a credinței lor, discipolii trebuie să depășească crizele îndoielilor, ale fricii sau ale neîncrederii în fața oricărei dificultăți: ei trebuie să rămână "oamenii credinței" și să lase deoparte pe "oamenii cu puțină credință" de mai înainte (cf. Mt 16,8). Verificarea definitivă a credinței în Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, este reprezentantă de împărțirea destinului Fiului Omului, a Mesiei refuzat și persecutat, omorât de către oameni, dar înviat de Dumnezeu. De aceea, chiar și discipolii în urmarea perseverentă a lui Isus Cristos, în care se traduce profesiunea lor de credință, trebuie să țină cont de conflictul cu un ambient ostil, care va rămâne ostil logicii și stilului de alegere a credinciosului în Dumnezeu.

În pericopa luată din Matei 13,54-58 se relatează vizita pe care Isus Cristos a făcut-o în satul să natal și refuzul din partea conaționalilor săi. Răspunsul lui Isus Cristos la reacția "scandalizată" a conaționalilor săi este dată prin intermediul unei sentințe ce-l are în centrul atenției pe Mesia. "Scandalul" sau criza refuzului din partea iudeilor în privința lui Isus Cristos derivă din imaginația lor triumfalistă asupra lui Mesia, asupra trimisului lui Dumnezeu. Isus Cristos apelează la o altă imagine, aceea a profetului contestat, refuzat și persecutat de aceia la care a fost trimis.

Episodul morții sfântului Ioan Botezătorul este, se pare, unul dintre cele mai tulburătoare ale evangheliei lui Matei (cf. Mt 14,1-12). Pe baza unor povestiri istorice, deja elaborate de tradiția anterioară evangheliei, Matei completează cu această pericopă scripturistică tabloul spiritual al lui Ioan Botezătorul, profetul persecutat care anticipează destinul lui Isus Cristos. Așa după cum curajosul profet al deșertului a fost persecutat și ucis, tot așa Isus Cristos va fi persecutat și ucis de aceia care nu puteau și nu vroiau să accepte planul lui Dumnezeu altfel decât și-l imaginau ei. Moartea violentă a lui Ioan Botezătorul și clandestinitatea lui Isus Cristos (cf. Mt 14,12-13) vor deveni, mai târziu, pretext pentru autoritățile religioase și politice să-l condamne la moarte și pe noul Mesia, pe Isus Cristos.

Evanghelistul Matei, după ce a relatat sfârșitul lui Ioan Botezătorul, își îndreaptă privirea spre milostivirea lui Isus Cristos și propune cititorilor săi episodul primei înmulțiri a pâinilor (cf. Mt 14,13-21). În prima prezentare a minunii înmulțirii pâinilor, evanghelistul Matei a relatat un episod extraordinar din viața lui Isus Cristos care i-a impresionat în mod deosebit pe discipoli. Intenția evanghelistului nu era aceea de a prezenta această minune în formă de anecdotă sau în formă speculativă, deoarece exista riscul ca acest eveniment să se transforme într-o legendă apocrifă. La baza interpretării evanghelice se găsește gestul lui Isus Cristos de a frânge și împărți pâinea cea de toate zilele cu mulțimea ascultătorilor. În acest sens, folosirea catehetică ulterioară a acestui pasaj scripturistic a făcut să iasă la iveală practica primelor comunități creștine de a se găsi împreună și a frânge pâinea în numele lui Isus Cristos (cf. Fap 2,42-47).

Faptele petrecute pe lacul Genezaret sunt pline de stupoare: Isus Cristos vine în întâmpinarea discipolilor săi mergând pe apă, iar sfântul Petru este salvat de la înec! (cf. Mt 14,22-33). Gestul lui Isus Cristos, de a merge pe mare și de a-i întinde mâna, în acest mod, salvându-l pe sfântul Petru, aduce în mintea cititorului imaginile scripturistice ale Domnului care întinde mâna sa dreaptă către păcătosul ce are nevoie de mântuire. Cuvântul său, care încheie acest dialog pe lacul Genezaret, este o întrebare al cărui ecou se continuă și la comunitatea contemporană evanghelistului Matei, care trăia o situație de criză: "Om cu puțină credință, de ce te-ai îndoit?" (Mt 14,31). Petru, cum de altfel și discipolii, trăia în credință care apela la Domnul și-l invoca drept mântuitor în toate încercările; dar era o credință amenințată permanent de către frică și îndoială. Prezența lui Isus Cristos Domnul care prin cuvântul său și prin gestul său mântuitor îi face pe discipoli să iasă din criză și oferă comunității ecleziale primare un suport deosebit în trăirea ei. Vindecările înfăptuite de către Isus Cristos în ținutul Genezaretului nu sunt decât întăriri să confirmări ale faptului că Dumnezeu a venit între oameni (cf. Mt 14,34-36).

Tema cuvântului lui Dumnezeu și tradiția oamenilor sau fariseii și obiceiurile din bătrâni pe care o găsim în pasajul luat din evanghelia sfântului Matei 15,1-20 nu este altceva decât introducerea unui material polemic a evanghelistului împotriva fariseilor ce încercau să inducă în eroare pe cei ce doreau să-l urmeze pe Isus Cristos și comunitatea credincioșilor care încercau să se îndepărteze de legile juridice oficiale ale iudeilor. Folosind un cuvânt al lui Isus Cristos evanghelistul contestă fariseilor pretenția lor de a fi maeștri ai legii, judecători autoritari și autentici ai legii în fața poporului și, în același timp, îi anunță că vor fi eliminați din planul mântuitor, care a trecut, odată cu venirea lui Mesia, adică Isus Cristos, la noua comunitate mesianică (cf. Mt 15,10).

Un alt episod care ne așează în fața ochilor importanța credinței este acela prezentat de evanghelistul Matei în capitolul 15, între versetele 21-26. Evanghelistul, prin intermediul dramei femeii canaaneence și a dialogului dintre Isus Cristos și femeie trasează itinerariul ideal al credinței omului ce dorește să se apropie de Dumnezeu: nu contează de unde provii, ce ai făcut înainte, unde este lotul tău de naștere, ci contează faptul că te-ai decis total pentru Dumnezeu, iar credința în Isus Cristos poate mântui pe tot omul (cf. Mt 15,28).

Spre sfârșitul celui de al XV-lea capitol al evangheliei lui Matei găsim noi vindecări și o a doua înmulțire a pâinilor (cf. Mt 15,29-39). Toate vindecările exterioare ale celor care-l urmează pe Isus Cristos nu sunt decât preludiul vindecării interioare și al semnului exterior al vindecării interioare, prin intermediul credinței în el. În ceea ce privește a doua înmulțire a pâinilor, discipolii, cum de altfel și în prima înmulțire, au un rol de intermediari între Isus Cristos și mulțime: ei sunt, de fapt, interpreții dificultăților și preocupărilor oamenilor de a-și asigura viața cotidiană. La o privire mai atentă a textului ne putem da seama că, de fapt, autorul nu dorește să-i asigure pe oameni de hrana exterioară, ci le explică faptul că Dumnezeu, în persoana lui Isus Cristos dorește să-i facă părtași ai bunurilor veșnice, ai pâinii fără de sfârșit.

Cererea semnului din cer pe care fariseii și saduceii îl cer lui Isus Cristos nu este altceva decât o încercare a oamenilor de a se încrede în fapte minunate: chiar dacă văzuseră până în acel moment destule miracole, ei doreau un semn ne auzit și ne întâlnit. În acest caz Isus Cristos le vorbește despre semnul lui Iona, adică le prevestește patima, moartea și învierea sa (cf. Mt 16,4).

În lumina acestor pericope scripturistice se poate observa foarte bine tema credinței aplicate comunității creștine, în același timp, o putem aplica și familiei. În această atmosferă de sărbătoare creștină, sărbătoarea nașterii Domnului Isus Cristos, în care temele propuse de Sfânta Biserică spre meditație sunt tocmai acelea specifice familiei, toate aceste semne și vindecări pe care Domnul Isus Cristos le face pentru oameni sunt sugestive. El intervine în viața comunităților ecleziale și în viața familiilor pentru a le oferi un suport, o încurajare, un sprijin în toate greutățile vieții. Din relatările și pasajele scripturistice reiese foarte clar modul prin care Dumnezeu intervine în viața oricărui om ce are credință: îi întinde mâna salvatoare spre a-l mântui.

Familia creștină, greu încercată în societatea actuală, este chemată să răspundă cu credință la toate încercările la care este supusă. Exemplul Sfintei Familii din Nazaret este grăitor; aici găsim, prin excelență, trei dimensiunii esențiale ale trăirii familiare: rugăciunea, tăcerea și munca. În toate aceste momente membrii familie din Nazaret se întâlneau pentru a împărți atât bunurile spirituale, cât și cele materiale. Minunata împletire dintre rugăciune și muncă aducea ambientului familiar acea siguranță, acel climat pe care fiecare familie și-l dorește, climatul trăirii în prezența lui Dumnezeu.

Carta drepturilor familiei ne semnalează următoarele puncte de reflecție:

  • familia are dreptul de a exista și de a progresa ca familie;

  • autoritățile publice trebuie să respecte și să promoveze demnitatea, legitima independență, intimitatea, integritatea și stabilitatea oricărei familii;

  • divorțul atacă însăși instituția căsătoriei și a familiei;

  • sistemul familiei lărgite, acolo unde există, trebuie să fie stimulat și ajutat în împlinirea mereu mai bună a rolului său tradițional de solidaritate și de asistență mutuală, în respectul, în același timp, a drepturilor familiei restrânse și a demnității personale a fiecărui membru.

Azi, în ultima zi a anului Domnului 2003 și în zorii anului Domnului 2004, doresc tuturor familiilor, și în mod special familiilor creștine, să devină lăcașe de Pace și Bine, de unde să izvorască speranța într-o viață trăită după preceptele divine, cu sănătate, bucurie și prosperitate. La mulți ani!

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire