SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 109, 07.12.2005
A doua călătorie misionară a sfântului Paul (cf. Fap 15,36-18,22) (I)
Vizitarea comunităților existente și pătrunderea pe pământ european (cf. Fap 15,36-16,40)

Imediat după sentința dată de către Biserică prin Conciliul de la Ierusalim, sfântul Paul își reia activitatea misionară, care se va concretiza atât prin vizitarea comunităților creștine deja înființate, cât și prin abordarea de noi regiuni. De fapt, după definitivarea statutului religios a păgânilor convertiți, misionaritatea Bisericii se va îndreptat către metropolele bazinului Mării Mediterane orientale. Protagonistul indiscutabil al acțiuni misionare este sfântul Paul, care pentru un întreg deceniu, împreună cu colaboratorii săi, va transmite mesajul mântuirii. Prima parte a acestei călătorii misionare se va orienta către revederea comunităților creștine deja înființate anterior și în pătrunderea pe teritoriul Europei. Analiza acestei etape urmează această schemă: despărțirea lui Barnaba de Paul (cf. Fap 15,36-41), Timotei îl însoțește pe Paul în misiune (cf. Fap 16,1-5), viziunea lui Paul la Troas (cf. Fap 16,6-10), primele convertiri la Filipi (cf. Fap 16,11-15), arestarea și eliberarea lui Paul și Sila (cf. Fap 16,16-40).

Din cuvintele sfântului Paul adresate lui Barnaba, ceea ce trebuia să fie o vizită făcută comunităților creștine înființate în prima călătorie misionară, devine începutul unei noi călătorii care-i va duce pe misionari să intre în contact cu ambientul socio-cultural al marilor cetăți grecești. După ce o bună perioadă de timp sfinții Paul și Barnaba au activat împreună și au transmis cuvântul lui Dumnezeu comunităților, ei se despart, din cauza divergenței în ceea ce privește persoanele care urma să-i însoțească și, în acest mod, se formează două noi echipe misionare: Barnaba și Ioan, numit Marcu, și Paul cu Sila, amândouă având drept obiectiv animarea și întărirea comunităților creștine împrăștiate în cetățile anatolice (cf. Fap 15,36-41). Relatarea, din partea sfântului Luca, a acestui episod s-a făcută cu motivația de a oferi o imagine cât mai realistă a primilor creștini și a parafa autenticitatea mesajului transmis de către ei, deoarece dincolo de contrastele și divergențele umane Dumnezeu este acela care face ca mesajul său să ajungă la toate neamurile.

Apariția pe scena religioasă și misionară a unui nou colaborator, Timotei din Listra, va fi una providențială, deoarece acesta din urmă se va dovedi un instrument docil în mâna lui Dumnezeu în propovăduirea mesajului kerygmatic (cf. Fap 16,1-5). Știrile asupra acestei prime părți a călătoriei lui Paul și Sila sunt fragmentare și generice, iar activitatea misionară este descrisă printr-un limbaj convențional "întărind Bisericile ... Bisericile se întăreau în credință și creșteau în număr" (Fap 15,41; 16,5). O informație mai precisă o găsim în ceea ce privește angrenarea lui Timotei echipei sfântului Paul. Acesta avea un bun nume în cadrul comunității din Listra și, datorită comportamentul său, sfântul Paul îl include în numărul colaboratorilor săi cu care, în decursul vieții sale, va efectua o permanentă evanghelizare. Chiar dacă sfântul Paul era un om al libertății și a îmbrățișat necondiționat adeziunea la Isus Cristos, păstrând directivele Bisericii din Ierusalim, îl circumcide pe Timotei, fiul unui grec, pentru a putea pătrunde în toate zonele, inclusiv cele iudaice conservatoare, cu scopul de-a aduce mesajul lui Isus Cristos.

Viziunea sfântului Paul la Troas este punctul de legătură între leagănul Bisericii creștine și viitorul centrul al Bisericii: Europa (cf. Fap 16,6-10). Ceea ce pare paradoxal în această relatare este faptul că misionarii desfășoară o activitate dispersivă, în sensul că ei călătoresc dintr-o pare în alta fără să țină cont de un plan. Însă este foarte probabil ca ei să fi avut un traseu bine stabilit chiar de la plecare lor în călătoria misionară, dar cel care schimbă planul omului, adică Dumnezeu prin Duhul Sfânt, le călăuzește pașii la Troas, punctul de plecare către marea aventură europeană a mesajului creștin. Doar ajunși în Troas se conturează proiectul pe care Dumnezeu îl avea cu ei și anume, printr-o revelație adresată sfântului Paul, le descoperă noul teritoriul de misiune: Europa.

Primele convertiri de la Filipi înseamnă și primele semnale date credincioșilor de Dumnezeu în aceste ținuturi (cf. Fap 16,11-15). Ritmul povestirii intrări misionarilor creștini în Europa, cel puțin în aceste versete (cf. Fap 16,11-12) este unul telegrafic, cu punctualizări rapide, deoarece autorul dorea să scoată în evidență esențialul și nume faptul că începând să predice Dumnezeu deschide inimile acelora care vor să-l întâlnească și să-l primească. După această suscită prezentare a drumului dintre Troas și Filipi, atenția se concentrează asupra convertirii Lidiei, prima persoană care-și deschide inima la mesajul creștin din ambientul greco-macedoneană. De fapt, se poate observa foarte bine din aceste versete ale pericopei convertirii Lidiei că ne găsim în fața unui climat de deschidere, de generozitate și de primire ce caracterizează prima experiență misionară pe teritoriul european. Prezentarea acestei prime persoane convertite este făcută de sfântul Luca, cu grijă și cu simpatie, iar reacția ei spontană, de a-i găzdui pe misionari, imediat după convertirea ei, nu este altceva decât îndemnul misterios al lui Dumnezeu către apostoli de a-și continua activitatea începută în Europa. Căldura familiară și spontaneitatea sunt elementele de bază care arată în ce mod au fost înțelese începuturile comunității din Filipi și încurajarea primită prin acest fapt de la Dumnezeu pentru ca activitatea misionară să nu fie întrerupă.

Dar așa cum mereu s-a întâmplat, la începutul predicării evangheliei Paul și Sila sunt supuși încercărilor și pentru mărturia lor vor fi arestați, dar eliberați prin intervenția divină (cf. Fap 16,16-40). Citind cu atenție acest episod al activități misionare a Bisericii primare, ne găsim în fața uneia dintre cele mai frumoase, cele mai dramatice și, în același timp, cele mai emoționante pagini al cărții Faptele Apostolilor. După convertirea Lidiei, Paul și Sila își încep cu asiduitate activitatea de evanghelizare, iar locul de rugăciune a evreilor devine punctul de întâlnire al acelora care erau dispuși să asculte și să primească cuvântul lui Dumnezeu. În plină activitate, liniștea apostolilor este întrerupă de o servitoare ce avea un duh de ghicitoare [1] și datorită faptului că misionari săvârșesc o exorcizare, vor plăti cu prețul libertății setea de câștig necinstit ai stăpânilor acesteia. De fapt, activitatea misionară pe pământ păgân a apostolilor se poate citi prin cheie catehetico-apologetică, în sensul că indiferent care sunt obstacolele de trecut, în momentul în care dai mărturie despre Dumnezeu și ești martorul credincios al mesajului evanghelic, intervenția lui Dumnezeu nu întârzie să apară. Întreaga povestire a evenimentelor din Filipi ne vorbesc despre convertirea și restabilirea adevărului: Paul și Sila botează și aduce la credință întreaga familie a gardianului închisorii și, în același timp, după acest fapt primește din partea autorităților din Filipi nu doar o satisfacție din punct de vedere juridic, ci și declararea solemnă și recunoașterea oficială a legalități și activități creștine.

Cu siguranță că în toată desfășurarea vieții umane ne întâlnim cu situații contradictorii și cu situații în care descoperim gingășia și intervenția directă a lui Dumnezeu. Locul prin excelență în care putem experimenta iubirea și intervenția directă a lui Dumnezeu este tocmai familia, deoarece aici sunt oferite toate mijloacele necesare unei creșteri, unei maturizări depline a omului. De asemenea, putem observa că pasajele scripturistice ale celui de al XVI-lea capitol al Faptelor Apostolilor ne oferă noi piste de reflecție și noi încurajări în trăirea autentică și fără teamă a credinței noastre. Nimic nu este cu neputință la Dumnezeu, dacă familia știe să se adreseze cu încredere celui care are în posesie creația sa.

Humanae vitae, 12:

"Această doctrină, de mai multe ori prezentată de magisteriu, e bazată pe legătura indisolubilă pe care a voit-o Dumnezeu și pe care omul nu o poate rupe din inițiativa sa, între cele două semnificații ale actului conjugal: unire și procreare. Într-adevăr prin structura sa intimă, actul conjugal, în același timp în care unește în mod profund soții, îi face apți pentru generarea de noi vieți, după legile înscrise în însăși ființa bărbatului și a femeii. Menținând aceste două aspecte esențiale, unirea și procrearea, actul conjugal păstrează în mod integral sensul de iubire reciprocă și veritabilă și orânduirea sa spre înalta vocație a omului la paternitate. Credem că oamenii timpului nostru sunt în măsură să înțeleagă caracterul profund rațional și uman al acestui principiu fundamental" (HVE 12).

 

[1] În exegeza scripturistică se vorbește despre un duh de python. Python era, după credința timpului, numele dragonului care păzea templul ghicitorilor din Delfi, ucis apoi de Apolo.

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire