SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 108, 30.11.2005
Conciliul de la Ierusalim (cf. Fap 15,1-35)

Extraordinara difuzare a învățăturii creștine în ambientul iudeu și grec a făcut ca Biserica, în cadrul structurilor existente și întemeiate chiar de la început, să-și pună întrebări profunde și, în același timp, să-și îndeplinească rolul de urmașă legitimă al Isus Cristos și maestră a întregii comunități. În acest context, are loc primul Conciliul al Bisericii, adică prima adunare a credincioșilor, care, sub coordonarea apostolilor, dau primele norme de conduită morală și doctrinară a Bisericii creștine. Este interesant de observat că cele două centre de referință ale comunității creștine primare, Ierusalim și Antiohia, sunt în strânsă colaborare și chiar dacă divergențele încep la Antiohia, problemele sunt înaintate și rezolvate de către Biserica-mamă de la Ierusalim. Structura acestui capitol, al XV-lea, este următoarea: conflictul de la Antiohia cu privire la circumcizie (cf. Fap 15,1-5), discursul sfântului Petru în adunarea de la Ierusalim (cf. Fap 15,6-12), discursul sfântului Iacob în cadrul Conciliului (cf. Fap 15,13-21), decizia Conciliului apostolic (cf. Fap 15,22-35).

Conflictul de la Antiohia cu privire la circumcizie se prelungește și la Ierusalim, iar prin intervenția plină de autoritate și carismă a sfinților Paul și Barnaba, Biserica indică noua cale de mântuire, adică calea credinței (cf. Fap 15,1-5). În aceste prime versete, sfântul Luca ne prezintă termenii problemei, problemă care va fi soluționată la Conciliul sau adunarea de la Ierusalim: obiectul divergenței este metoda începută de sfinții Paul și Barnaba în centrele diasporei cu privire la circumcizia, după obiceiul lui Moise, a acelora care vor să îmbrățișeze învățătura creștină și care provin din păgânism. De fapt, impunerea ritului ebraic al inițierii, adică circumciziunea, păgânilor convertiți și acceptarea din partea lor a tuturor prescripțiilor legii mozaice, pune în discuție alegerea creștină a acestora. Dacă "circumcizia" este o condiție sine qua non, obligatorie pentru a deveni creștini, acest fapt aduce cu sine concluzia că a crede în Isus Cristos și a-l mărturisi ca Mesia nu este suficient (!?!?!?!?!). Cu alte cuvinte, un credincios nu poate fi mântuit în Isus Cristos fără a deveni, într-un oarecare fel, iudeu prin intermediul încorporării sale, prin circumcizie, în rândul poporului alianței. Dar prin acest angajament, credinciosul convertit din păgânism se supune legii mozaice și nu atât mesajului mântuirii adus de însuși Dumnezeu prin Fiul său Isus Cristos. Adeziunea acestor noi credincioși la Isus Cristos nu trebuia să fie gravată de condiționări și practici ale vechi religii iudaice.

În plină dezbatere a problemei în comunitatea de la Ierusalim, apostolul Petru i-a cuvântul și prin discursul său caută să asigure pacea, unitatea și înțelegerea în Biserică (cf. Fap 15,6-12). Prin discursul său, sfântul Petru le amintește ascultătorilor faptul că și el a fost protagonistul unei convertiri, cea a centurionului Corneliu, și că ceea ce a contat a fost credința în Isus Cristos exprimată de acesta și de familia sa și nu un fapt "înscris" în trup, adică circumcizia. La lumina textului scripturistic lucan cu privire la convertirea centurionului Corneliu, ne putem da seama că sfântul Petru, desemnat de către Dumnezeu chiar din primele zile ale învierii sale să devină martor și punte între iudei și păgâni, inaugurează deschiderea universală a primii Bisericii. Rechemarea în cauză a episodului convertirii centurionului Corneliu, dovadă exemplară a modului prin care Dumnezeu cheamă la sine pe tot omul, ne clarifică în ceea ce privește relația mântuitoare oferită păgânilor de către Dumnezeu: inițiativei radicale din partea lui Dumnezeu, omul îi răspunde prin credință. În tot discursul pe care-l susține sfântul Petru se poate observa că protagonistul este Dumnezeu: Dumnezeu l-a ales pe sfântul Petru să anunțe evanghelia păgânilor; Dumnezeu a dat mărturie în favoarea lor trimițându-l pe Duhul Sfânt ca dar și tot el înfăptuiește orice convertire a omului.

Ca reacție a cuvintelor sfinților Paul și Banraba, avem discursul sfântului Iacob conducătorul comunității din Ierusalim (cf. Fap 15,13-21): acesta nu numai că întărește cuvintele anterioare, ci le și dă o tărie apostolică. Modesta intervenție a celor doi misionari Barnaba și Paul - precedența lui Barnaba se explică din motive locale - nu este nici pe departe mai puțin semnificativă decât intervențiile sfinților Petru și Iacob. De fapt, ea nu este altceva decât o întărire a activității misionare a Bisericii și o punte de legătură între cele două discursuri ale lui Petru și Iacob. Pentru a da o semnificație teologică a acestei întâlniri istorice, sfântul Iacob se folosește de cuvintele profetului Amos, care ne aduce sub privirea minții reconstrucția casei și a cortului lui David, adică a noului popor a lui Dumnezeu. Concluzia practică, pe plan teologic, la care ajunge sfântul Iacob este identică cu cea a sfântului Petru: păgânii convertiți fac parte din poporul lui Dumnezeu cu drepturi depline fără medierea legii sau sistemului iudaic. Chiar dacă, la prima vedere, sfântul Iacob pare un tradiționalist, prin faptul că indică anumite prescripții iudaice, "să se ferească de contaminările cu idolii, de desfrânare, de animale sufocate și de sânge" (Fap 15,20), acest comportament poate fi justificat de eventualele conviețuiri dintre creștinii proveniți din iudaism și din păgânism.

Decizia Conciliului apostolic din Ierusalim sau scrisoarea comunității creștine adunate la Ierusalim, în anumite ambiente teologie mai este numită și "decretul" Conciliului din Ierusalim, devine centrul și rezolvarea situației de criză prin care a trecut Biserica chiar de la început (cf. Fap 15,22-35). În realitate, sfântul Luca ne prezintă decizia ca pe o circulară trimisă responsabililor comunităților provenite din păgânism din Antiohia, Siria și Cilicia, prin delegații autorizați ai Bisericii, Paul, Barnaba, Iuda și Sila, prin care se explica pe deplin concluziile Conciliului atât prin viu grai, cât și prin scris. Extinderea universală și definitivă a acestei decizii pentru toate comunitățile creștine confirmă faptul că autoritatea apostolilor și "sesiunea" Conciliului din Ierusalim au fost momente de comuniune pentru toți. La prima vedere, interdicțiile supuse atenției fraților de către apostolul Iacob și care au fost acceptate de către toți, par să îngrădească spiritul creștin, însă ceea ce apostolii și frații au înțeles din mesajul transmis prin decizia de la Ierusalim a fost acela că Bisericii îi stătea la inimă identitatea și autonomia creștină deplină și autoritatea recunoscută unanim atât de către iudei, cât și de păgâni.

Mărturiile acestor pericope scripturistice în ceea ce privește creșterea autorității bisericești a apostolilor imediat după formarea vizibilă a comunităților creștine, sunt dovezi de netăgăduit asupra modului prin care Dumnezeu lucrează în istorie, societate și familie. Exemplul primilor creștini trebuie urmat și de familiile noastre creștine care, de prea multe ori, apelează la "arbitrii" neautorizați pentru a-și rezolva divergențele apărute. La acest punct poate că ar fi bine să ne oprim și să vedem cum familiile noastre creștine apelează la tribunale, la martori mincinoși, la ghicitoare etc. pentru a obține pace în casă ș.a. Toate aceste elemente denotă de faptul că încă ne lipsește curajul de a apela la Dumnezeu în toate situațiile vieții și de-a interpela Biserica în soluționarea pașnică a divergențelor familiale.

Humanae vitae, 11:

"Actele prin care soții se unesc într-o intimitate castă și prin care se transmite viața umană, sunt, după cum amintește Conciliul, «oneste și demne» și nu încetează de a fi legitime dacă, din motive independente de voința soților, se prevede că vor fi nefecunde: ele rămân într-adevăr orânduite să exprime și să consolideze unirea lor. De fapt, după cum atestă experiența, nu se naște o nouă viață din fiecare întâlnire conjugală. Dumnezeu a fixat în mod înțelept legi și ritmuri naturale de fecunditate care distanțează deja succesiunea nașterilor. Dar Biserica, chemând oamenii la observarea legii naturale, interpretată prin doctrina sa constantă, învață că fiecare act matrimonial trebuie să rămână deschis transmiterii vieții" (HVE 11).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire