SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 107, 23.11.2005
Prima călătorie misionară (cf. Fap 13,1-14,28) (II)
Paul și Barnaba evanghelizează la Iconiu, Listra și Derbe (cf. Fap 14,1-28)

După persecuția iscată împotriva lui Paul și Barnaba la Antiohia Pisidiei, apostoli își îndreaptă atenția către Iconiu, Listra, Derbe, Pamfilia, Perga și Antalia, localități în care vor purta mesajul evangheliei. Capitolul are următoarea structură: Paul și Branaba evanghelizează la Iconiu (cf. Fap 14,1-7), Paul și Barnaba la Listra (cf. Fap 14,8-20), Paul și Barnaba își încheie prima călătorie misionară (cf. Fap 14,21-28).

Începutul activității misionare într-o nouă cetate urmează metoda folosită deja anterior, iar Paul și Barnaba predică cu tărie mesajul morții și învierii lui Isus Cristos (cf. Fap 14,1-7). Misionarii se prezintă în sinagogă unde pot să se adreseze atât conaționalilor săi, cât și păgânilor care au crezut Legii lui Moise. Chiar dacă activitatea lor nu este deloc una liniștită si fără pericole, Paul și Barnaba nu se lasă impresionați de persecutori și-și continuă evanghelizarea. De subliniat un fapt constant în întreaga misiune a apostolilor: propunerea creștină a kerygmei, făcută în termeni clari și însoțită de semne minunate provoacă o criză, o diviziune, între aceia care cred cuvântul lui Dumnezeu și-l primesc și aceia care îl refuză și sunt increduli. Chiar dacă sunt nevoiți să fugă din fața violenței și a răutății, mesajul evanghelic nu mai poate fi oprit, iar aceasta este tocmai specificarea făcută de sfântul Luca în ceea ce privește predicarea evangheliei. Ea este adresată ascultătorilor săi în contextul în care le reamintește că puterea de neoprit a difuzării evangheliei nu constă într-o forță impersonală sau mitică, ci se folosește de facultățile umane ale celor doi misionari care dau o față concertă și un glas puternic mesajului creștin.

Vindecarea ologului din naștere și misiunea de evanghelizare a lui Paul și Barnaba la Listra constituie un episod elocvent al activității misionare a Bisericii creștine primare (cf. Fap 14,8-20). Refugiindu-se la Listra, pentru a scăpa de persecuția iudeilor din Iconiu, Paul și Barnaba se găsesc în plină activitate misionară, de fapt, se găsesc în timpul celei de a treia etape importante în drumul misionar în ținutul Anatoliei. Cu toată probabilitatea, nefiind o sinagogă în cetate, ci numai un loc de rugăciune unde se adunau iudeii rezidenți și datorită faptului că majoritatea ascultătorilor erau păgâni, Paul și Barnaba găsesc o metodă inedită pentru a transmite kerygma: miracolul vindecării ologului din naștere. Structura acestei pericope scripturistice poate fi sistematizată astfel: vindecarea ologului, reacția spontană a poporului, care vede în cei doi misionari o apariție divină din care rezultă reacția-discurs a sfântului Paul și, în cele din urmă, persecuția iudaică. Toate aceste secvențe sunt legate între ele de intenția sfântului Luca de a scoate în evidență contrastul dintre credința în Dumnezeu, idolatria păgânilor și necredința iudeilor. De fapt, și unele și altele nu sunt decât forme incipiente ale adevăratului drum de martiraj pe care sfântul Paul a început să-l parcurgă.

Cu organizarea noii comunități din Derbe se încheie prima călătorie misionară a sfinților Paul și Barnaba (cf. Fap 14,21-28). După ce mai vizitează o dată comunitățile din Listra, Iconiu, Pisidia, Pamfilia, Perga și Atalia misionarii se îmbarcă pentru Antiohia, locul de plecare și destinația de venire. În cadrul acestor noi revederi cu credincioșii diferitelor comunități Paul și Barnaba confirmă frații și surorile în credință prin intermediul hirotonii prezbiterilor și prin cuvintele de îmbărbătare, deoarece ei trebuiau să fie tari și credincioși eventualelor persecuții. Misiunea lor a fost îndeplinită, iar relatările făcute discipolilor din Antiohia nu sunt altceva decât o reconfirmare a faptului că Dumnezeu a deschis larg poarta mântuirii tuturor celor care vor crede în el. Primul conciliu al Bisericii era gata să înceapă...

Învățătura acestor pericope scripturistice se înscrie în cea deja consacrată și tipică pentru scrierile sfântului Luca: Dumnezeu a mântuit lumea prin intermediul Fiului său, Isus Cristos, iar omul are deplina libertate în ascultarea și îmbrățișarea cuvântului său, sau respingerea sa. Tocmai în acest context, familia creștină trebuie să-și exprime convingerile ei: nu putem merge cu jumătate de măsură. Ori suntem misionari ai cuvântului lui Dumnezeu și-l acceptăm în viața noastră, ori ne vom îndepărta de mântuire: așa după cum Paul și Barnaba prezintă iudeilor și păgânilor evanghelia, în același mod și familia are la îndemână cuvântului lui Dumnezeu pentru a se mântui.

 

Humanae vitae, 10:

"Iubirea conjugală cere soților o conștiință a misiunii lor de o «paternitate responsabilă», asupra căreia pe bună dreptate se insistă atât de mult astăzi și care trebuie să fie corect înțeleasă. Ea trebuie considerată sub diverse aspecte legitime și legate între ele.

În raport cu procesele biologice, paternitatea responsabilă înseamnă cunoaștere și respect fața de funcțiile lor; inteligența descoperă în puterea de a da viață legi biologice care fac parte din persoana umană.

În raport cu tendința instinctului și a pasiunilor, paternitatea responsabilă înseamnă stăpânirea necesară pe care fiecare trebuie să o exercite asupra lor.

În raport cu condițiile fizice, economice, psihologice și sociale, paternitatea responsabilă se exercită fie prin hotărârea gândită și generoasă de a crește o familie numeroasă, fie prin decizia, luată pentru motive grave și în respectul legii morale, de a evita temporar sau chiar un timp nedeterminat o nouă naștere.

De asemenea, paternitatea responsabilă comportă, mai presus de toate, un raport mai profund cu ordinea morală obiectivă stabilită de Dumnezeu al cărei interpret fidel e conștiința dreaptă. Exercitarea responsabilă a paternității cere ca soții să recunoască pe deplin datoriile lor față de Dumnezeu, față de ei înșiși, față de familie și față de societate, respectând ierarhia justă a valorilor.

În misiunea pe care o au de a transmite viața, ei nu sunt, în consecință liberi să procedeze după placul lor ca și cum ar putea hotărî în mod cu totul automat căile oneste de urmat, dar ei trebuie să-și conformeze conduita cu intenție creatoare a lui Dumnezeu, exprimată în însăși natura căsătoriei și a actelor sale și indicată de învățătura constantă a Bisericii" (HVE 10).

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire