SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Cuvinte de viață veșnică.
Sfânta Scriptură în familia creștină
pr. Iosif Bisoc, OFMConv.

Inapoi la cuprins Nr. 10, 24.12.2003
Parabola Împărăției (cf. Mt 13,1-53)

Întregul capitol al XIII-lea este dedicat învățăturii pe care Isus Cristos o transmite prin intermediul parabolelor. Ne surprinde faptul că și aici găsim două categorii de ascultători: mulțimea și discipolii. Mulțimii, care se adună în jurul lui pe malul mării, Isus Cristos îi vorbește în parabole (cf. Mt 13,1-3), în timp ce discipolilor, acelui grup care îl primește drept Domn venit de la Tatăl, le explică parabolele (cf. Mt 13,10a.18.36). Linia de demarcație între aceste două grupuri trece tocmai prin ascultarea "cuvântului Împărăției", care este "cunoașterea" sau nu a misterelor Împărăției cerului (cf. Mt 13,11.19.23.51). În acord cu această concepție bipolară, discipolii sunt interpelați ca aceia care sunt aproape și sunt în raport de unitate cu Isus Cristos, cu pronumele "vouă" (Mt 13,11a), în timp ce mulțimea este numită cu termenul "lor" (Mt 13,11b). În textul propus spre analiză, se pot distinge următoarele parabole: parabola semănătorului (cf. Mt 13,1-23), parabola neghinei (cf. Mt 13,24-30), parabola grăuntelui de muștar și a plămadei (cf. Mt 13,31-35), parabola comorii și a perlei (cf. Mt 13,44-46) și parabola năvodului (cf. Mt 13,47-53); de asemenea, la jumătatea capitolului (cf. Mt 13,36-43), întâlnim o explicare a parabolei neghinei pe care Isus o dă discipolilor. Această dialectică a parabolelor o găsim într-o situare interesantă: pe de o parte, Isus spune aceste parabole mulțimii afară (cf. Mt 13,1-35), pe de altă parte, discipolilor le explică aceste parabole, și altele noi, în casă (cf. Mt 13,36-52).

Parabola semănătorului (cf. Mt 13,1-9), prima dintr-un lung șir, este inspirată din imaginile scripturistice care leagă activitatea lui Isus Cristos de speranța ajutorului divin în situațiile de criză prin care trec comunitățile creștine. Acest mesaj de speranță ne este sugerat de legătura dintre imaginea primelor trei încadrări ale scenei scripturistice (cf. Mt 13, 3-7) și cel de al patrulea (cf. Mt 13,8). Semănătorul ieși să arunce sămânța fără să se intereseze și să aleagă pământul: acest lucru este imposibil pentru un bun agricultor, deoarece, în acest caz, știa foarte bine că nu va avea nici o recoltă și totuși, el aruncă sămânța pentru tot ogorul (în concepția scripturistică prin termenul "ogor" se mai înțelege și întreg pământul). Evanghelistul Matei propune această parabolă în contextul comunității sale ecleziale pentru a da încredere acelora care, prelungind misiunea lui Isus Cristos, anunțau vestea cea bună și care erau supuși persecuțiilor sau întâmpinau diferite obstacole și dificultăți. El îi încredințează și îi încurajează spunându-le că chiar dacă de multe ori cuvântul lui Dumnezeu cade în pământ dur, tot atât de adevărat este că cel puțin o parte va rodi. Explicând această parabolă, Matei pune pe buzele lui Isus o învățătură catehetică prin care dorește să-și avertizeze comunitatea asupra pericolului pe care îl reprezintă idolatria banilor și preocupările pentru excese acestei lumi (cf. Mt 13,10-23).

A doua parabolă din acest pasaj, inspirată de tema agricolă a semănatului grâului pe câmp, este și ea legată de Împărăția lui Dumnezeu: "Împărăția cerurilor se aseamănă..." (Mt 13,24). Identificarea celor două simboluri, sămânța bună și neghina, nu este dificilă: sămânța bună sunt ascultătorii cuvântului lui Dumnezeu iar "dușmanul", cel care seamănă neghina, este întruchipat de aceia care, lăsându-se conduși de diavol, împiedică venirea Împărăției lui Dumnezeu pe pământ (cf. Mt 13,28). De fapt, parabola poate fi înțeleasă ca un răspuns la dificultățile pe care le întâmpină discipolii, adică refuzul și sabotajul din partea unui grup, mereu în creștere, de iudei, plecând chiar de la conducători, cărturari și farisei. De asemenea, parabola are în intenția sa un dublu rol: primul este acela de a da un serios avertisment lui Israel care a refuzat și s-a închis mesajului evanghelic și, în același timp, este o exortație și o încurajare pentru discipoli pentru ca să nu piardă din vedere misiunea lor și să nu cedeze tentațiilor momentane (cf. Mt 13,30).

Un loc aparte prin semnificația sa îl are parabola grăuntelui de muștar și a plămădelii (cf. Mt 31-35). Manifestarea regalității lui Dumnezeu și a Împărăției sale, ne spune parabola, este la început nesemnificativă, dacă se are în vedere fie activitatea istorică a lui Isus Cristos, fie aceea a comunității care abia se formează. Dar speranța discipolilor, ca de altfel și cea a lui Isus Cristos, este proiectată spre împlinirea finală care corespunde cu promisiunile lui Dumnezeu mărturisite de Sfintele Scripturi (cf. Mt 13,35).

Revenirea la parabola neghinei și explicarea acesteia (cf. Mt 13,36-43) nu este altceva decât reafirmarea și întărirea a ceea ce evanghelistul Matei deja a afirmat în pasajul anterior (cf. Mt 13,24-30). Evanghelistul explică faptul că Împărăția Fiului Omului și aceea a Tatălui nu coincide nici cu Biserica, nici cu lumea, dar este legată de aceste două realități (Biserică și lume) în mod diferit. Comunitatea credincioșilor (Biserica), fiii Împărăției, sunt mărturisitorii și cei care anunță Împărăția. Lumea este locul istoric în care se manifestă și se actualizează Împărăția Fiului Omului, așa după cum Domnul de la Dreapta lui Dumnezeu trimite discipolii la toate popoarele (cf. Mt 28,18-19). Acest lucru, pentru evanghelistul Matei, este important; el le explică credincioșilor săi faptul că în Împărăția lui Dumnezeu "drepții" vor străluci ca soarele (cf. Mt 13,43); criteriul ultim al judecății finale este: credința actualizată a voinței Tatălui ceresc.

Ultimele parabole prezintă Împărăția cerurilor drept comoară, perlă sau năvod, și în această ultimă parte discursul din parabole este adresat discipolilor (cf. Mt 13,44-52). În contextul evangheliei lui Matei, aceste parabole doresc să sublinieze un fapt inedit: îndatorirea Bisericii este aceea de a fi misionară și nu aceea de judecătoare. În momentul de față, comunitatea adună în rândurile sale pe toți, buni sau răi, fără să facă nici o distincție: acest lucru, însă, nu trebuie să favorizeze laxitatea sau neglijența în trăirea vieții creștine, deoarece judecata finală a lui Dumnezeu va despărți pe cei răi de cei buni, pe cei care fac voința lui Dumnezeu de cei care o încalcă (cf. Mt 13,49).

Seriozitatea acestor parabole și tonul lor autoritar din partea lui Isus Cristos sunt un avertisment, dar, în același timp, o încurajare și pentru familiile care și-au pus toată speranța în Dumnezeu. Faptul că în cadrul familiilor se găsește climatul favorabil creșterii în credință (că cei din familie se roagă împreună, muncesc împreună, se bucură și suferă împreună) nu mai este un secret pentru nimeni. Suntem cu toții membrii marii familii creștine în care formăm o comunitate de credință și de înțelegere; avem datoria să ne respectăm, să ne rugăm la un loc, să ne ajutăm și să ne sprijinim în toate acțiunile ce fac ca Împărăția lui Dumnezeu să se apropie de omenire.

Desigur că, poate, de multe ori, ne-am întrebat care este sensul familiei și al armoniei familiale, deoarece sunt prea multe momente în care această familie ne cere nu doar o parte, o jumătate sau trei sferturi din timpul, din viața noastră, ci ne cere întregi pentru ea, și atunci ne gândim că poate ar fi mai bine să ne retragem un timp spre a medita asupra acestui lucru. Totuși, nimic nu se poate compara cu viața trăită din plin, în înțelegere și armonie, în familie. Familia ne ajută să devenim acel "cărturar înțelept" ce știe să ofere sieși și societății lucruri vechi și noi spre mântuire (cf. Mt 13,52).

Carta drepturilor familiei ne îndeamnă să luăm în serios responsabilitățile familiale:

  • dând viață copiilor lor, părinții au originarul, principalul și inalienabilul drept de a-i educa; ei trebuie pentru aceasta să fie recunoscuți ca primii și principalii educatori ai fiilor lor;

  • părinții au dreptul să-i educe pe fiii lor în conformitate cu convingerile lor morale și religioase, luând în considerare tradițiile culturale ale familiei care favorizează binele și demnitatea copilului; ei trebuie, pe lângă aceasta, să primească din partea societății ajutorul și asistența necesare pentru a desfășura în mod convenabil rolul educativ;

  • părinții au dreptul de a alege liber școlile sau alte mijloace necesare pentru educarea fiilor, în conformitate cu convingerile lor. Autoritățile publice trebuie să facă astfel ca ajutoarele publice să fie alocate în maniera în care părinții să fie într-adevăr liberi în exercitarea acestui drept, fără să întâlnească obstacole nedrepte. Nu trebuie să fie constrânși părinții să facă, direct sau indirect, cheltuieli suplimentare, care să împiedice sau să limiteze în mod nedrept exercitarea acestei libertăți;

  • părinții au dreptul de a obține ca fiii lor să nu fie constrânși să frecventeze școlile care nu sunt în armonie cu propriile lor convingeri morale și religioase. În special educația sexuală - care este un drept fundamental al părinților - trebuie să fie realizată sub atenta lor îndrumare, fie în casă, fie în centrele educative alese și controlate de ei;

  • drepturile părinților sunt încălcate ori de câte ori se impune de către stat un sistem obligatoriu de educație, din care este exclusă orice formare religioasă;

  • dreptul principal al părinților de a-și educa proprii fii trebuie să fie susținut prin toate formele de colaborare dintre părinți, educatori și autoritățile școlare, și, în special, prin formele de participare cunoscute prin a exprima opinia cetățenilor în funcționarea școlilor și în formularea și aplicarea politicii educative;

  • familia are dreptul de a pretinde ca mijloacele de comunicare socială să fie instrumente pozitive pentru constituirea unei societăți care să consolideze valorile fundamentale ale familiei. În același timp, familia are dreptul de a fi în mod adecvat protejată, în special cu privire la membrii săi mai tineri, de efectele negative și de abuzurile mass-media.

În aceste momente de înălțare sufletească și de solemnitate, în sfânta sărbătoare a Nașterii Domnului nostru Isus Cristos, care este, de fapt, ziua familiei, Vă doresc ca Pruncul Isus și Sfânta Familie din Nazaret să Vă lumineze cărarea vocației voastre de familie și împreună să recunoaștem în Sfânta Familie oglinda familiilor noastre umane și, în mod deosebit, a celor creștine. Crăciun binecuvântat, cu pace și sănătate!

fr. Iosif Bisoc, OFMConv.
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire