SFÂNTA SCRIPTURĂ 

Prezentarea cărților Noului Testament
achizitionare: 08.05.2003; sursa: Editura Sapientia

Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filemon

Autorul. Deși câțiva exegeți moderni au pus la îndoială autenticitatea Scrisorii către Filemon (cum fac, de altfel, și cu Scrisoarea sfântului apostol Paul către Coloseni), tradiția creștină a susținut întotdeauna că această scrisoare este redactată de sfântul Paul. În această scrisoare scurtă regăsim limba, stilul și "inima" Apostolului și este scrisă integral de mâna sfântului Paul (v. 19).

Forma literară și stilul. Scrisoarea are un caracter personal, deși nu este o scrisoare privată: sfântul Paul se adresează și comunității care se adună în casa lui Filemon (v. 2). Este cea mai vioaie și mai plină de vervă dintre scrisorile pauline. Niciodată Apostolul nu a arătat atâta grijă pentru a evita impresia că și-ar impune autoritatea asupra discipolilor săi. El roagă, sugerează, dar nu impune.

Scopul și destinatarii. Destinatarul principal este Filemon, un convertit din Colose, creștin influent în societate, cunoscut pentru binele pe care îl face multora (v. 4-7) și cu o bună situație materială. Unul dintre sclavii săi, Onesim, a fugit de frica pedepsei și îl întâlnește pe Apostol la Roma. Pentru a-l scuti de pedeapsa pe care o merita, sfântul Paul profită de plecarea lui Tihic în Asia Mică și îl trimite pe Onesim la stăpânul său cu scrisoarea de față.

Locul și data. Apostolul se află în lanțuri, în aceleași circumstanțe ca și atunci când le-a scris colosenilor. Este, deci, probabil ca sfântul Paul să fi scris această scrisoare din Roma, între anii 61-63.

Teologia. Deși scrisoarea nu are scop doctrinar, faptul că sfântul Paul caută o soluție evanghelică într-un caz particular, implică abordarea implicită a unor idei teologice. În prim plan este pusă problema sclavagismului. Apostolul distinge două puncte de vedere: "după oameni" și "după Dumnezeu". El nu se opune orânduirii sociale în vigoare, dar aduce un element nou care depășește situația socială și ordinea juridică. Pentru creștin singura valoare absolută este Cristos. Acceptându-l pe Cristos, trebuie să se instaureze relații noi între persoane bazate pe fraternitate. Din scrisoare reiese o imagine sugestivă a Bisericii, personalizată în Filemon. Credința și caritatea constituie o mișcare către "Domnul Isus și către toți sfinții" (v. 5).
 

 

 

© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
situl include materiale cu diverse drepturi de autor: va rugam să le respectati
navigarea pe acest sit presupune acordul cu conditiile de folosire