|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Scrisoarea Sfântului Apostol Paul către Romani
Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Capitolul 11 - Așadar, mă întreb: oare Dumnezeu și-a abandonat poporul său? Nicidecum! Căci și eu sunt israelit, din urmașii lui Abraham, din tribul lui Beniamin.
- Dumnezeu nu și-a abandonat poporul pe care l-a cunoscut de mai înainte. Sau nu știți ce spune Scriptura despre Ilie, când se plânge lui Dumnezeu împotriva Israelului:
- Doamne, ei i-au ucis pe profeții tăi, au dărâmat altarele tale. Am rămas eu singur, iar ei caută să-mi ia viața.
- Însă ce-i spune răspunsul divin? Am păstrat pentru mine șapte mii de bărbați care nu și-au plecat genunchiul înaintea lui Baal.
- Deci, tot așa, și în timpul de acum există un rest ales prin har.
- Dar dacă este prin har, nu mai este prin fapte, altfel harul nu ar mai fi har.
- Și atunci, ce? Ceea ce a căutat Israelul nu a obținut, dar a obținut alegerea, iar ceilalți s-au împietrit,
- după cum este scris: Dumnezeu le-a dat un duh de toropeală, ochi ca să nu vadă și urechi ca să nu audă până în ziua de astăzi.
- Iar David spune: Să le fie masa lor o capcană și un laț, o piatră de poticnire și să le fie recompensă,
- să li se întunece ochii ca să nu vadă, iar spinarea lor încovoaie-o pentru totdeauna.
- Deci, întreb: oare s-au poticnit ca să cadă definitiv? Nicidecum! Ci, prin căderea lor, a venit mântuirea pentru păgâni ca să-i facă pe ei geloși.
- Dacă însă căderea lor este bogăție pentru lume și eșecul lor, bogăție pentru păgâni, cu cât mai mult nu va fi plinătatea lor!
- Dar vouă, păgânilor, vă spun, întrucât eu sunt apostolul păgânilor, îmi laud slujirea
- că poate voi trezi gelozia celor din neamul meu și voi duce la mântuire pe unii dintre ei.
- Căci dacă îndepărtarea lor a dus la împăcarea lumii, ce va fi reprimirea lor dacă nu o înviere din morți?
- Dacă prima fărâmă [de aluat] este sfântă, și frământătura [este sfântă]. Iar dacă rădăcina este sfântă, și ramurile [sunt sfinte].
- Și dacă unele dintre ramuri au fost tăiate, iar tu care erai măslin sălbatic ai fost altoit în locul lor și ai devenit părtaș al rădăcinii și al sevei măslinului,
- nu te mândri față de ramuri. Iar dacă te mândrești, nu tu ții rădăcina, ci rădăcina te [ține].
- Așadar, vei zice: ramurile au fost tăiate ca să fiu altoit eu.
- Bine! Ele au fost tăiate din cauza necredinței, iar tu stai prin credință. Nu te îngâmfa, ci teme-te!
- Căci dacă Dumnezeu nu a cruțat ramurile firești, nu cumva să nu te cruțe nici pe tine.
- Vezi deci bunătatea și severitatea lui Dumnezeu: severitate față de cei care au căzut, bunătatea lui Dumnezeu față de tine, dacă rămâi în această bunătate. Dacă nu, vei fi tăiat și tu.
- Dar și ei, dacă nu rămân în necredință, vor fi altoiți, căci Dumnezeu poate să-i altoiască din nou.
- Deci dacă tu, care din fire ai fost tăiat dintr-un măslin sălbatic și, împotriva firii, ai fost altoit pe un măslin bun, cu cât mai mult ei, care sunt din fire, vor fi altoiți pe propriul lor măslin.
- Căci, fraților, nu vreau ca voi să rămâneți în [ignoranță] cu privire la misterul acesta ca să nu vă credeți înțelepți. Împietrirea unei părți din Israel durează până când vor intra toate națiunile păgâne.
- Și, în acest fel, tot Israelul va fi mântuit, după cum este scris: Va veni din Sion Răscumpărătorul. El va îndepărta nelegiuirile din Iacob
- și aceasta va fi alianța mea cu ei când voi îndepărta păcatele lor.
- În privința evreilor, ei sunt dușmani spre binele vostru; în privința alegerii, ei sunt iubiți datorită părinților,
- căci darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile,
- deoarece, așa cum voi odinioară nu ați ascultat de Dumnezeu, iar acum, în urma neascultării lor, ați aflat îndurare,
- la fel și ei nu au ascultat acum, ca, prin îndurarea față de voi, să afle și ei îndurare acum.
- Căci Dumnezeu i-a închis pe toți în neascultare ca să se îndure de toți.
- O, profunzime a bogăției, a înțelepciunii și a științei lui Dumnezeu! Cât de nepătrunse sunt judecățile lui și cât de neînțelese sunt căile sale!
- Într-adevăr, cine a cunoscut gândul Domnului? Sau cine a fost sfătuitorul lui?
- Sau cine i-a dat lui mai întâi ca să poată lua înapoi de la el?
- Căci toate vin de la el, prin el și pentru el. Lui să-i fie glorie în veci! Amin.
|
|