|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Matei Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 XI. PĂTIMIREA ȘI MOARTEA LUI ISUS 3 Atunci s-au adunat arhiereii și bătrânii poporului la curtea marelui preot care se numea Caiafa 4 și s-au sfătuit ca să-l prindă pe Isus prin viclenie și să-l ucidă, 5 dar spuneau: "Nu în timpul sărbătorii, ca să nu se facă răzvrătire în popor". Ungerea lui Isus în Betania (Mc 14,3-9; In 12,1-8) 6 În timp ce se afla Isus în Betania, în casa lui Simon Leprosul, 7 a venit la el o femeie care avea un vas din alabastru cu mireasmă de mare preț 8 Văzând aceasta, discipolii au fost cuprinși de indignare și spuneau: "Pentru ce această risipă? 9 Căci s-ar fi putut vinde scump și să se dea săracilor". 10 Dar Isus, observând aceasta, le-a spus: "De ce necăjiți femeia? Ea a făcut un gest frumos față de mine, 11 căci pe săraci îi aveți întotdeauna cu voi, pe mine, însă, nu mă aveți întotdeauna. 12 Turnând această mireasmă pe trupul meu, a făcut-o pentru înmormântarea mea. 13 Adevăr vă spun, oriunde va fi predicată evanghelia aceasta în lumea întreagă, se va spune în amintirea ei și ceea ce a făcut ea". Iuda îl trădează pe Isus (Mc 14,10-11; Lc 22,3-6) 14 Atunci, unul dintre cei doisprezece, care se numește Iuda Iscarioteanul, s-a dus la arhierei 15 și le-a zis: "Ce vreți să-mi dați ca să-l dau pe mâna voastră?" Ei i-au numărat treizeci de arginți Pregătirea cinei pascale (Mc 14,12-16; Lc 22,7-14) 17 În prima zi a Azimelor, au venit discipolii la Isus și au zis: "Unde vrei să-ți pregătim ca să mănânci Paștele?" Dezvăluirea trădării lui Iuda (Mc 14,17-21; Lc 22,21-23; In 13,21-30) 20 Când s-a înserat, stătea la masă împreună cu cei doisprezece 22 Întristați peste măsură, ei au început să-i spună unul după altul: "Nu cumva sunt eu, Doamne?" 23 El a răspuns: "Cel care și-a întins mâna cu mine în blid, acesta mă va trăda. 24 Căci Fiul Omului merge după cum a fost scris despre el, dar vai omului aceluia prin care Fiul Omului este trădat! Mai bine ar fi fost pentru omul acela dacă nu s-ar fi născut!" 25 Atunci Iuda, cel care avea să-l trădeze, l-a întrebat: "Nu cumva sunt eu, rabbi?" El i-a răspuns: "Tu ai zis!" Instituirea Euharistiei (Mc 14,22-24; Lc 22,19-20; 1Cor 11,23-25) 26 Și în timp ce mâncau, Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, a dat-o discipolilor și le-a spus: "Luați, mâncați; acesta este trupul meu!" 27 Apoi, luând potirul, după ce a mulțumit, le-a dat lor spunând: "Beți din acesta toți, 28 căci acesta este sângele meu, al alianței Prezicerea renegării lui Petru (Mc 14,27-31; Lc 22,31-34; In 13,36-38) 31 Atunci Isus le-a spus: "Voi toți vă veți scandaliza din cauza mea în noaptea aceasta, căci este scris: Voi bate păstorul și oile din turmă se vor risipi. 32 Dar după ce voi fi înviat, voi merge înaintea voastră în Galileea". 33 Atunci, Petru, luând cuvântul, i-a zis: "Chiar dacă toți se vor scandaliza din cauza ta, eu nu mă voi scandaliza niciodată!" 34 Isus i-a zis: "Adevăr îți spun, chiar în noaptea aceasta, înainte de a fi cântat cocoșul, de trei ori mă vei renega". 35 Petru i-a zis: "Chiar dacă ar trebui să mor împreună cu tine, nu te voi renega". Și toți discipolii spuneau la fel. Isus pe Muntele Măslinilor (Mc 14,32-42; Lc 22,39-46) 36 Atunci Isus a venit împreună cu ei într-un loc numit Ghetsemani și le-a spus discipolilor: "Stați aici până când mă voi duce acolo să mă rog!" 37 Și, luând cu sine pe Petru și pe cei doi fii ai lui Zebedeu, a început a se întrista și a se tulbura. 38 Atunci le-a spus: "Sufletul meu este trist de moarte; rămâneți aici și vegheați cu mine!" 39 Și, mergând puțin mai încolo, a căzut cu fața la pământ spunând: "Tată! Dacă este posibil, să treacă de la mine potirul acesta. Dar nu cum vreau eu, ci cum vrei tu". 40 Apoi a venit la discipoli și i-a găsit dormind. Atunci i-a zis lui Petru: "Așa, n-ați putut veghea cu mine nici măcar un ceas? 41 Vegheați și rugați-vă ca să nu intrați în ispită! Căci duhul este plin de avânt, dar trupul este slab". 42 Iarăși, pentru a doua oară, a plecat și s-a rugat spunând: "Tată, dacă nu este posibil ca să treacă acest potir fără ca să-l beau, să se facă voința ta". 43 Venind, i-a găsit din nou dormind, căci ochii le erau îngreuiați de somn. 44 Lăsându-i, a plecat din nou și s-a rugat pentru a treia oară spunând iarăși aceleași cuvinte. 45 Atunci a venit la discipoli și le-a spus: "Dormiți mai departe și odihniți-vă! Arestarea lui Isus (Mc 14,43-50; Lc 22,47-53; In 18,3-11) 47 Pe când încă mai vorbea, a venit Iuda, unul dintre cei doisprezece și împreună cu el o mulțime mare, cu săbii și ciomege, din partea arhiereilor și a bătrânilor poporului, 48 iar trădătorul lui le dăduse un semn spunând: "Cel pe care îl voi săruta, acela este; prindeți-l!" 49 S-a apropiat îndată de Isus și i-a zis: "Bucură-te, rabbi!" Și l-a sărutat. 50 Dar Isus i-a spus: "Prietene, pentru aceasta ai venit!" Isus înaintea Sinedriului (Mc 14,53-65; Lc 22,66-71; In 18,13-24) 57 Cei care l-au arestat pe Isus, l-au dus la marele preot Caiafa unde se adunaseră cărturarii și bătrânii. 58 Iar Petru l-a urmat de departe până în curtea marelui preot și, intrând înăuntru, s-a așezat printre servitori ca să vadă sfârșitul. 59 Arhiereii și tot Sinedriul căutau o mărturie falsă împotriva lui Isus ca să-l condamne la moarte, 60 dar nu găseau, deși s-au prezentat mulți martori falși. În cele din urmă au venit doi 61 și au zis: "Acesta a spus: «Pot să distrug templul lui Dumnezeu și în trei zile să-l reconstruiesc»". 62 Ridicându-se, marele preot i-a zis: "Nu răspunzi nimic? Ce mărturisesc aceștia împotriva ta?" 63 Dar Isus tăcea. Atunci marele preot i-a zis: "Te conjur pe Dumnezeul cel viu să ne spui dacă tu ești Cristos, Fiul lui Dumnezeu". 64 Isus i-a răspuns: "Tu ai zis. Ba, vă spun: de acum îl veți vedea pe Fiul Omului șezând la dreapta puterii și venind pe norii cerului". 65 Atunci marele preot și-a sfâșiat hainele și a spus: "A rostit o blasfemie. Ce nevoie mai avem de martori? Iată, acum ați auzit blasfemia. 66 Cum vi se pare?" I-au răspuns: "Este vrednic de moarte!" 67 Atunci l-au scuipat în față și l-au lovit cu pumnii; alții l-au pălmuit Renegarea lui Petru (Mc 14,66-72; Lc 22,55-62; In 18,15-18.25-27) 69 Iar Petru ședea afară, în curte. S-a apropiat de el o servitoare și i-a zis: "Și tu erai cu Isus Galileeanul". 70 Dar el a negat înaintea tuturor spunând: "Nu știu ce vorbești". 71 În timp ce se îndrepta spre poartă, l-a văzut o alta și a zis celor de acolo: "Acesta era cu Isus Nazarineanul". 72 Dar el a negat din nou cu jurământ: "Nu-l cunosc pe omul acela". 73 Puțin după aceea s-au apropiat cei care erau acolo și i-au zis lui Petru: "Într-adevăr și tu ești dintre ei, pentru că și accentul tău te trădează". 74 Atunci a început să se blesteme și să jure: "Nu-l cunosc pe omul acela". Și îndată a cântat cocoșul. 75 Atunci și-a amintit Petru de cuvântul lui Isus care îi spusese: "Înainte de a cânta cocoșul, de trei ori mă vei renega". Și, ieșind afară, a plâns amar. Note de subsol a În vechime turnarea untdelemnului parfumat (mireasmă) pe capul oaspetelui era un gest de primire plină de bucurie, semn de noroc și de sărbătoare (Ps 23,5; 92,11). Ungerea trupului avea o semnificație deosebită în alegerea regelui (1Sam 10,1) și în sfințirea preoțească (Ex 39,7). În perioada de după exil se dă o mare importanță ungerii și îngropării morților ca "faptă bună". Vasul în care era mireasma era făcut din piatră de alabastru, de culoare albă. b Erau monede numite shekeli, singurele în circulație la templu. Echivalentul celor treizeci de monede era de 120 de dinari. După Ex 21,32 aceasta era despăgubirea pentru sclavul ucis în mod involuntar. c Pregătirile pentru sărbătoare presupuneau amenajarea unei săli, jertfirea mielului, pregătirea accesoriilor: pâine nedospită, sosul ritual, ierburile amare și cupele cu vin. "A mânca Paștele" înseamnă a participa la cina rituală de Paști. d Unele manuscrise adaugă: discipoli. e Unele manuscrise adaugă: celei noi. f Acest imn este alcătuit din Ps 115-118. g Unele traduceri moderne dau o nuanță de acuză la adresa apostolilor: Dormiți mereu și vă odihniți? (RSV). Totuși cuvintele lui Isus exprimă doar constatarea amară că discipolii nu sunt în stare să vegheze cu el. h Unele traduceri moderne folosesc o întrebare. Dar aici este constatarea lui Isus referitoare la scopul venirii lui Iuda. De fapt Isus este cel care domină situația; cu libertate și luciditate el dă semnalul începerii ultimei faze a dramei. i Sabia este simbolul forței militare și al violenței distructive. Folosirea ei intră în logica răfuielii care stă la baza legii talionului. Dar Isus declară depășit principiul unei dreptăți care reglementează raporturile umane în baza echilibrului de forțe sau teroare. j Verbul hrapizo este foarte rar în greaca biblică. Nu se referă la lovitura obișnuită cu interiorul palmei, ci cu dosul palmei, gest care are o semnificație de jignire profundă. După tradiția rabinică, cel care lovea cu dosul palmei era mult mai vinovat decât cel care lovea cu pumnul. Gravitatea jignirii este aici cu atât mai evidentă cu cât cei care lovesc sunt membrii Sinedriului, deci reprezentanții religioși ai Israelului. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|