|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Matei Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Spicele rupte și respectarea sâmbetei Vindecarea omului cu mâna paralizată (Mc 3,1-6; Lc 6,6-11) 9 Atunci, plecând de acolo, a venit la sinagoga lor. 10 Și iată, un om avea o mână paralizată Isus, slujitorul lui Iahve 15 Dar Isus, știind aceasta, a plecat de acolo. Mulți 18 Iată servitorul meu pe care l-am ales, iubitul meu, în care sufletul meu își află bucuria! Voi pune Duhul meu peste el și el va vesti popoarelor dreptatea. 19 Nu se va certa, nici nu va striga și nici nu va auzi cineva glasul lui prin piețe. 20 Trestia frântă nu o va strivi, iar fitilul care fumegă nu-l va stinge până ce nu va duce dreptatea la victorie, 21 iar popoarele își vor pune speranța în numele lui. Isus și Beelzebul (Mc 3,20-30; Lc 11,14-23) 22 Atunci i-a fost adus un posedat de diavol, orb și mut, iar el l-a vindecat așa încât mutul vorbea și vedea. 23 Toate mulțimile erau cuprinse de uimire și spuneau: "Oare nu este acesta fiul lui David?" 24 Dar fariseii, când au auzit, spuneau: "Acesta nu scoate diavolii decât cu Beelzebul, căpetenia diavolilor!" 25 Cunoscând gândurile lor, le-a spus: "Orice împărăție dezbinată în ea însăși, se ruinează și orice cetate sau casă dezbinată în sine, nu va dăinui. 26 Iar dacă Satana îl alungă pe Satana, se dezbină în el însuși; așadar, cum va dăinui împărăția lui? 27 Și dacă eu scot diavolii cu Beelzebul, fiii voștri cu cine îi scot? De aceea ei vor fi judecătorii voștri. 28 Dar dacă eu scot diavolii cu Duhul lui Dumnezeu, împărăția lui Dumnezeu a ajuns cu adevărat la voi. 29 Sau cum ar putea cineva să intre în casa unui [om] puternic și să-i ia bunurile 30 Cine nu este cu mine, este împotriva mea și cine nu adună cu mine, risipește. 31 De aceea vă spun, toate păcatele și blasfemiile vor fi iertate oamenilor, însă blasfemia împotriva Duhului nu va fi iertată. 32 Și dacă cineva ar spune un cuvânt împotriva Fiului Omului va fi iertat, dar dacă ar vorbi împotriva Duhului Sfânt nu va fi iertat nici în lumea aceasta, nici în cea care va veni. Pomul și roadele sale (Lc 6,43-45) 33 Sau admiteți 36 Vă spun, așadar, în ziua judecății oamenii vor da cont de orice cuvânt nelalocul lui pe care l-ar fi spus. 37 Căci după cuvintele tale vei fi îndreptățit și după cuvintele tale vei fi condamnat". Semnul lui Iona (Mc 8,11-12; Lc 11,29-32) 38 Atunci unii dintre cărturari și farisei i-au spus: "Învățătorule, vrem să vedem un semn de la tine". 39 Dar el le-a răspuns: "Această generație rea și adulteră Revenirea duhului necurat (Lc 11,24-26) 43 Când duhul necurat iese dintr-un om, umblă prin locuri fără apă Mama și frații lui Isus (Mc 3,31-35; Lc 8,19-21) 46 Pe când mai vorbea încă mulțimilor, iată că mama și frații lui Note de subsol a Lit.: ceva (neutru). b Lit.: uscată. c Unele manuscrise au: mulțimi numeroase, altele: mulți din popor. d Lit.: vasele. e Lit.: sau faceți. f În VT relația dintre Dumnezeu și poporul său este deseori descrisă ca o legătură de iubire dintre mire și mireasă: Os 1-3, Ier 2,2 și Is 54,4-8. Orice încălcare a legământului încheiat cu Dumnezeu este numită adulter (Ier 2,20; 31,3; Ez 16,1-43). g Sudul Arabiei, numită și Sheba (1Rg 10,1-13). h Credința populară foarte veche că diavolii ar locui în pustiu apare în Mesopotamia antică și se găsește și în unele texte din Sfânta Scriptură (Is 34,14; Ap 18,2). Aceștia însă preferă să locuiască printre oameni. De aceea cel din parabolă nu-și găsește odihna în altă parte și se întoarce. i Expresia frații lui Isus a fost interpretată încă din primele secole creștine în trei feluri: A. "Frații lui Isus" ar fi frați de sânge ai lui Isus, el fiind "primul născut". Dar: 1) în familia ebraică femeia nu are autoritate: ea este supusă tatălui sau soțului său, iar după moartea acestuia, fiilor adulți. Totuși aici Maria este menționată ca reprezentantă a familei; 2) când sfânta familie merge în pelerinaj la templu, nu sunt menționați alți copii; dacă ar fi avut alții, aceștia ar fi rămas împreună cu Maria acasă; 3) niciodată în NT nu se vorbește despre alți fii ai Mariei. Faptul că Isus este numit primul născut, nu înseamnă că Maria ar mai fi avut fii: termenul mai este folosit în Col 1,15 unde Isus este numit "primul născut al Tatălui". Or, Dumnezeu Tatăl nu are alți fii; oamenii sunt doar creați de el, nu născuți. B. "Frații lui Isus" ar fi fost frați vitregi ai lui Isus, copii ai lui Iosif dintr-o căsătorie anterioară. Dar: 1) această interpretare nu are o bază istorică: ea se inspiră din literatura apocrifă (Protoevanghelia lui Iacob); 2) acești "frați" nu sunt menționați în relatarea pelerinajului la templu; 3) genealogiile (Mt 1,1-16; Lc 3,23-38) îl prezintă pe Isus ca moștenitor al promisiunilor mesianice, prin Iosif; dacă Iosif ar fi avut alți fii dintr-o căsătorie anterioară, unul dintre ei ar fi trebuit să fie moștenitorul liniei mesianice. C. În vocabularul ebraic și aramaic nu există un cuvânt pentru a descrie rudenia apropiată (văr, cumnat) folosindu-se cuvântul "frate": Abraham îl numește pe nepotul său Lot "frate" (Gen 13,8; 14,14.16); Laban, unchiul lui Iacob, îl numește pe acesta frate (Gen 29,12.15). VT conține atât în textul ebraic cât și în traducerea greacă a LXX multe astfel de exemple. Pentru a specifica gradul de rudenie, într-un document juridic, de exemplu, pentru noțiunea de văr se scrie: "Fiul fratelui tatălui..." (Lev 10,4). j Multe manuscrise omit v. 47. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|