|
Noul Testament achizitionare: 20.02.2008; sursa: Editura Sapientia Evanghelia după Sfântul Marcu Capitole: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Fariseii și obiceiurile din bătrâni Acest popor mă cinstește însă inima lor este departe de mine. 7 În zadar mă cinstesc propunând învățături care sunt doar porunci ale oamenilor. 8 Lăsând la o parte porunca lui Dumnezeu, voi țineți obiceiul oamenilor". 9 Și le-a spus: "Frumos! Voi dați deoparte porunca lui Dumnezeu ca să stabiliți tradiția voastră! 10 Căci Moise a spus: Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, și Cine vorbește de rău pe tatăl sau pe mama să fie dat la moarte. 11 Voi însă spuneți: «Dacă un om îi zice tatălui sau mamei: `Este corban` - adică ofertă sacră - `ceea ce ți se cuvine de la mine`», 12 voi nu-i permiteți să mai facă ceva pentru tatăl sau mama lui. 13 Astfel, suprimați cuvântul lui Dumnezeu pentru tradiția voastră pe care voi v-o transmiteți. Și faceți multe alte lucruri asemănătoare". 14 Chemând din nou mulțimea, le-a spus: "Ascultați-mă cu toții și înțelegeți! 15 Nu este nimic în afara omului care, intrând în el, să-l poată face impur, însă cele care ies din om, acelea îl fac pe om impur". 16 n. 17 Când, lăsând mulțimea, a intrat în casă, discipolii săi l-au întrebat despre parabolă, 18 iar el le-a spus: "Cum, nici voi nu pricepeți? Nu înțelegeți că tot ceea ce intră din afară în om nu poate să-l facă impur? 19 Deoarece nu intră în inimă, ci în stomac și apoi este eliminat în loc ascuns". Astfel, declara pure toate alimentele. 20 Și le-a mai zis: "Ceea ce iese din om, aceea îl face pe om impur. 21 Căci din inima omului ies: gândurile rele, desfrânările, furturile, crimele, 22 adulterele, lăcomiile, răutățile, înșelăciunea, nerușinarea, ochiul rău, blasfemia, îngâmfarea, necugetarea. 23 Toate aceste rele ies dinăuntru și-l fac pe om impur". III. ACTIVITATEA LUI ISUS ÎN ȚINUTURILE PĂGÂNE Credința unei femei păgâne (Mt 15,21-28) 24 Apoi a plecat din acel loc și a venit în ținutul Tirului și Sidonului Vindecarea unui surdomut 31 Ieșind din nou din ținutul Tirului, a trecut prin Sidon spre Marea Galileii, în mijlocul ținutului Decapole. 32 I-au adus un surd care vorbea cu greu și l-au rugat să-și pună mâna peste el. 33 Luându-l la o parte din mulțime, i-a pus degetele în urechi și, cu salivă, i-a atins limba. 34 Apoi, privind spre cer, a suspinat și a zis: "Effata!", care înseamnă "Deschide-te!" 35 Îndată i s-au deschis urechile și i s-a desfăcut legătura limbii și vorbea clar. 36 Iar el le-a poruncit să nu spună nimănui, însă cu cât mai mult le poruncea, cu atât mai mult ei îi duceau vestea 37 și, peste măsură de uluiți, spuneau: "Toate le-a făcut bine; chiar și pe surzi îi face să audă și pe muți să vorbească". Note de subsol a Lit.: mâncau pâini. b Lit.: dacă nu-și spală mâinile cu un pumn. Termenul grec pigme, care înseamnă "pumn", a fost interpretat de unele manuscrise drept: des sau cu grijă. În Mishna sunt recomandate trei feluri de spălări rituale ale mâinilor: 1) clătirea degetelor înainte de o masă obișnuită; 2) spălarea mâinilor până la încheietură înainte de oferirea jertfelor sau la consumarea alimentelor rituale de sărbători; 3) spălarea mâinilor până la cot în templu. c Evreii erau expuși la impuritate prin contactul cu păgânii din piață; de aceea, la întoarcere, trebuiau să-și scufunde mâinile până la cot în apă curgătoare sau de ploaie. d Unele manuscrise adaugă: și a paturilor. e Câteva manuscrise au: mă cinstește și mă iubește. f Cele mai importante și vechi manuscrise nu menționează acest verset. Unele manuscrise, de mai mică importanță, au: Cine are urechi pentru a asculta, să asculte! g În unele manuscrise lipsește: și Sidonului. |
© 2003-2007 - ProFamilia.ro - sit recomandat de Conferinta Episcopilor Catolici din Romania
|